6 år senare, första journalen!

Home Forums Seriösa träningsjournaler 6 år senare, första journalen!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 2,956 through 2,970 (of 3,214 total)
  • Author
    Posts
  • #524948
    Freppazz wrote:
    Härligt jobbat! Förstår inte hur du orkar köra helkropp alltså =)
    Tack för tipset ang. pizzan också! Ska helt klart inte prova

    Tack kompis! Helkropp går ganska bra, tempot hålls högt i början men allt eftersom blir vilan längre och längre mellan seten. :) Passet tog 1h 10min så det gick bra ändå.
    Supersetande är hemligheten. ;)

    Undertaker wrote:
    Hur orkar du med dina helkroppspass?
    Skulle ju förstå det om du använt lätta vikter, men du kör fan på tungt!!:up:

    Hehe, nja. Som jag skrev till farbror freppazz så blir ju vilan längre och längre allt eftersom. Sen är supersetande som sagt hemligheten till att få ner tiden på passen. ;)

    Nic Nordin wrote:
    Härligt pass Tommy! Du kämpar på som vanligt med dina, som dem verkar i alla fall, sjukt jobbiga pass

    Kryssdrag för ryggen, är det någon vidare övning om man ska köra tungt?

    Tack Nic! Jo, nu är det dags att ta tag i träningen igen.

    Kryssdraget aktiverar ju främst axlarna då jag inte står speciellt mycket framåtlutad. Lite baksida axlar och givetvis resten också.
    Själv tycker jag inte om att köra någon sån här komplicerad axelövning speciellt tungt. Vanliga militärpressar är ganska simpla, du tar ner stången och pressar upp den igen. :D
    I t.ex kryssdraget här måste hela axelmuskulaturen (rotatorcuffsmusklerna) samt deltoideus och ett antal andra muskler samarbeta för att dels hålla kvar överarmens ledkula i axelns ledhåla och dels för att stabilisera och utföra själva rörelsen.

    Dessa komplicerade övningar som krysddrag där det krävs stabilitet i axeln gillar jag själv inte att köra tungt. Ev kör jag tyngre set på slutet av hela passet när jag är riktigt varm i axeln men då är samtidigt musklerna lite trötta och stabiliteten något sämre!

    Mycket svammel men som sagt föredrar jag högreps med bra kontakt i kryssdrag.

    #524949
    Tommy Ivarsson wrote:
    Tack Nic! Jo, nu är det dags att ta tag i träningen igen.

    Kryssdraget aktiverar ju främst axlarna då jag inte står speciellt mycket framåtlutad. Lite baksida axlar och givetvis resten också.
    Själv tycker jag inte om att köra någon sån här komplicerad axelövning speciellt tungt. Vanliga militärpressar är ganska simpla, du tar ner stången och pressar upp den igen.
    I t.ex kryssdraget här måste hela axelmuskulaturen (rotatorcuffsmusklerna) samt deltoideus och ett antal andra muskler samarbeta för att dels hålla kvar överarmens ledkula i axelns ledhåla och dels för att stabilisera och utföra själva rörelsen.

    Dessa komplicerade övningar som krysddrag där det krävs stabilitet i axeln gillar jag själv inte att köra tungt. Ev kör jag tyngre set på slutet av hela passet när jag är riktigt varm i axeln men då är samtidigt musklerna lite trötta och stabiliteten något sämre!

    Mycket svammel men som sagt föredrar jag högreps med bra kontakt i kryssdrag.

    Haha, nu känner jag mig ju taskig nästan… Hela det utförliga svaret endast för att jag råkade läsa fel :whistle: Jag läste ”Kryssdrag i CC, uppifrån och ner”. Trodde då att du låg på en bänk och ”kryssdrog”, vilket jag sätt många göra, iofs blir ju det nästan samma princip :D Tänkte dock om den kanske kontraherade ryggen mer isolerat än vad framåtlutat ”nerifrån och upp” gör, därav frågan. Dessutom så körde du den efter chinsen så jag antog automatiskt att du körde den för ryggens skull, så fel det kan bli :frust::D Övningen som du menade brukar jag ju själv köra på varje pass då jag kör baksida axlar (senast idag), haha. Tack dock för svaret :emo-thumb

    #524950
    Nic Nordin wrote:
    Haha, nu känner jag mig ju taskig nästan… Hela det utförliga svaret endast för att jag råkade läsa fel :whistle: Jag läste ”Kryssdrag i CC, uppifrån och ner”. Trodde då att du låg på en bänk och ”kryssdrog”, vilket jag sätt många göra, iofs blir ju det nästan samma princip :D Tänkte dock om den kanske kontraherade ryggen mer isolerat än vad framåtlutat ”nerifrån och upp” gör, därav frågan. Dessutom så körde du den efter chinsen så jag antog automatiskt att du körde den för ryggens skull, så fel det kan bli :frust::D Övningen som du menade brukar jag ju själv köra på varje pass då jag kör baksida axlar (senast idag), haha. Tack dock för svaret :emo-thumb

    Haha, ja nu var du riktigt taskig! Dock gäller ju samma sak även om du ligger på en bänk och drar. Hellre lite lättare med mer reps.

    #524951

    Vilket pass! Haha, hur långt tid tog det??!

    #524952
    Pixi wrote:
    Vilket pass! Haha, hur långt tid tog det??!

    Ganska exakt 70min. Tjötade en del med en kompis så hade jag tränat helt själv hade det nog gått bra mycket fortare…. Men gymmet är även en trevlig social umgängesplats så lite tjötande måste jag ju hinna med också. :D

    #524953

    Hmm, kunde jag hålla mig ifrån gymmet… NÄ! :D

    Lite ont i halsen och småförkyld men körde ett lugnt pass iaf.

    Tänker inte redovisa då det mesta var inriktat på sånt man aldrig tränar i vanliga fall.

    Körde lite:

    Tibialis Anterior drag
    Stående på balansplatta
    Rotatorcuff (olika sorters rotationer)
    Pronering/Supinering med underarmarna med ca 4-5kg hantel
    Ryggresningar med KV
    Muslimen
    Kettlebellsving med 20kg kettlebell

    Sen på slutet lite stretching utav höft och ländrygg

    Pizza och godis i magen och är numera laddad för en heldag imorgon med god mat, god dryck, gott sällskap och därefter en sen natt på krogen. :D

    #524954

    Låter bra allt det där! ;)
    Hoppas inte förkylningen satt sig fast bara. Gott nytt år på dig tompa!!

    #524955
    Freppazz wrote:
    Låter bra allt det där! ;)
    Hoppas inte förkylningen satt sig fast bara. Gott nytt år på dig tompa!!

    Tack Teppas! ;)

    Känns som om förkylningen är så gott som borta idag. Halsen känns helt ok nu och det var bara där som det kändes egentligen.

    Gott nytt år på dig med! :up:

    #524956

    Haft lite vila nu i ett par dagar extra pga småkänningar i halsen! Speciellt på morgonen då jag knappt kan prata innan jag druckit en kopp te. :)
    Men idag var det dags att starta upp årets träning. Kommer nu de första 8-10veckorna träna för hypertrofi. Någonstans mellan 10-15reps är målet i varje set.

    Funderar seriöst på en ny split framöver:

    Dag1: Baksida ben, Rygg, Baksida Axlar, Triceps
    Dag2: Vila
    Dag3: Framsida ben, Mage, Bröst, Framsida axlar, Biceps
    Dag4: Vila
    Dag5: Helkroppspass
    Dag6: Vila
    Dag7:Vila

    Detta eller något liknande fast med 4 pass i veckan. Då tränas Dag1 och Dag2 ytterligare en gång var samma vecka.
    På detta sätt hinner jag träna igenom kroppen 2ggr/vecka vilket är dubbelt så mycket som nu.

    Än så länge är det en fundering och inget spikat! :)

    #524957

    Dagens pass då!

    Stretching – 10min höft, ländryggsstretching innan jag drog igång

    BRÖST

    Värmde upp seriöst idag med lite hantelpressar för axlarna, frontlyft, pec-deck och enarms hantelpressar liggandes på pilatesboll.

    Bänkpress
    15*50kg
    12*70kg
    15*70kg
    13*70kg

    Roterande hantelpressar i snedbänk
    8*25kg – Alldeles för tungt
    12*20kg
    12*20kg
    11*20kg

    Enarms uppåtpress Tänk ett uppercutslag i boxning
    15*15kg
    12*15kg
    12*15kg

    MAGE

    Benlyft KV
    3*Max

    Rotator
    10*55kg
    10*55kg
    10*55kg

    Situps KV
    20, 20 – Blandade sneda och raka

    Tibialis Anterios
    25kg viktplatta som jag lyfte med foten ca 10ggr

    Körde även 3 set frontsving med 16-20kg Kettlebell på slutet sen var jag nöjd, kände av halsen lite på slutet och lade ner. Gött pass blev det, tog 1h15min men då med all stretching och uppvärmning inräknad.
    Nu blir det käk.

    #524958
    Tommy Ivarsson wrote:
    Dagens pass då!

    Stretching – 10min höft, ländryggsstretching innan jag drog igång

    BRÖST

    Värmde upp seriöst idag med lite hantelpressar för axlarna, frontlyft, pec-deck och enarms hantelpressar liggandes på pilatesboll.

    Bänkpress
    15*50kg
    12*70kg
    15*70kg
    13*70kg

    Roterande hantelpressar i snedbänk
    8*25kg – Alldeles för tungt
    12*20kg
    12*20kg
    11*20kg

    Enarms uppåtpress Tänk ett uppercutslag i boxning
    15*15kg
    12*15kg
    12*15kg

    MAGE

    Benlyft KV
    3*Max

    Rotator
    10*55kg
    10*55kg
    10*55kg

    Situps KV
    20, 20 – Blandade sneda och raka

    Tibialis Anterios
    25kg viktplatta som jag lyfte med foten ca 10ggr

    Körde även 3 set frontsving med 16-20kg Kettlebell på slutet sen var jag nöjd, kände av halsen lite på slutet och lade ner. Gött pass blev det, tog 1h15min men då med all stretching och uppvärmning inräknad.
    Nu blir det käk.

    ?….

    #524959
    Tommy Ivarsson wrote:
    Dagens pass då!

    Stretching – 10min höft, ländryggsstretching innan jag drog igång

    BRÖST

    Värmde upp seriöst idag med lite hantelpressar för axlarna, frontlyft, pec-deck och enarms hantelpressar liggandes på pilatesboll.

    Bänkpress
    15*50kg
    12*70kg
    15*70kg
    13*70kg

    Roterande hantelpressar i snedbänk
    8*25kg – Alldeles för tungt
    12*20kg
    12*20kg
    11*20kg

    Enarms uppåtpress Tänk ett uppercutslag i boxning
    15*15kg
    12*15kg
    12*15kg

    MAGE

    Benlyft KV
    3*Max

    Rotator
    10*55kg
    10*55kg
    10*55kg

    Situps KV
    20, 20 – Blandade sneda och raka

    Tibialis Anterios
    25kg viktplatta som jag lyfte med foten ca 10ggr

    Körde även 3 set frontsving med 16-20kg Kettlebell på slutet sen var jag nöjd, kände av halsen lite på slutet och lade ner. Gött pass blev det, tog 1h15min men då med all stretching och uppvärmning inräknad.
    Nu blir det käk.

    ?….HögrepparN^

    #524960

    Starkt pressat som vanligt ser jag! :bb3: Hur många reps gör du på kroppsvikt i bänk? Gissar på att det är rätt många :up:

    #524961

    Bra jobbat Tommy! Kör du lätt på grund av känningarna i halsen eller hade du bara lust? :)

    #524962
    anders172 wrote:
    ?….HögrepparN^

    Japp! Beskrev detta i inlägget innan jag redovisade mitt pass. ;)

    Freppazz wrote:
    Starkt pressat som vanligt ser jag! :bb3: Hur många reps gör du på kroppsvikt i bänk? Gissar på att det är rätt många :up:

    Tack! Vet ej hur många reps på KV jag gör i bänk. Över 10 iaf men inte så många mer misstänker jag. Jag har ju fan absolut ingen mjölksyratröskel nu efter några månaders lågrepsträning så jag är helt slut efter 10 reps. :D Men det ska det snart bli ändring på.

Viewing 15 posts - 2,956 through 2,970 (of 3,214 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.