6 år senare, första journalen!

Home Forums Seriösa träningsjournaler 6 år senare, första journalen!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 3,076 through 3,090 (of 3,214 total)
  • Author
    Posts
  • #525068

    I måndags låg morgonvikten på 80,0kg och idag 6 dagar senare låg den på 80,5kg…. Precis lagom uppgångstakt enligt mig då jag inte gillar övervikt för fem öre utan hade helst varit ”hård” året runt. ;)

    Ska göra en ny kalipermätning precis innan jag vänder på pannkakan och drar igång deffen i mitten på mars. Ska bli kul att jämföra med värdena från i måndags och samtidigt ger det mig en möjlighet att räkna ut hur mycket ren muskelmassa jag lagt på mig under denna period (troligtvis inte allt för mycket) :D

    #525069
    J.v.K wrote:
    kul! ja men sånt är alltid roligt att få reda på :up: ungefär hur lång tid hade du tänkt deffa?

    Deffen kommer hålla på i ganska exakt 12 veckor. Dock kommer jag nog mixtra lite med dieten, lägga in 1-2 kaloriöverskottsveckor med högrepsträning efter ett par veckor. Annars är det lågrepsträning och -500kcal/dag som gäller. :)

    Anledningen till veckorna med lite överskott beror på att det är tentaveckor och jag kommer inte tumma på betygen som ska ge mig framtida jobb bara för att jag vill gå ner i vikt. ;)

    #525070
    J.v.K wrote:
    hehe ;)

    jag märkte inte av det nämnvärt med tenta-plugg, även fast jag låg -1000kcal. men det är nog individuellt. va e det du pluggar förresten?

    Jag har tidigare kört en ”tentadeff” inför tentamen i ”Rörelseapparatens anatomi I” för att lättare kunna kolla på sina egna muskelfästen och ursprung under tentan. Då var det lugnt att plugga på underskott men jag får se hur det blir efter ett mer långvarigt deffande med konstant underskott.

    Pluggar ”Biomedicin – Inriktning fysisk träning” på högskolan i Halmstad

    #525071
    J.v.K wrote:
    aha okej, låter sjukt intressant :up:
    hur lång är utbildningen?

    3 år. Dvs 180HP

    [http://www.hh.se/utbildning/hittautbildning/sokprogrameftersektion.3401.html?url=752680950%2Fse_proxy%2Futb_program.asp%3FPtKod%3DNGBIF09h&sv.url=12.3e6aa0ee11663924bae800029547]

    :)

    #525072
    J.v.K wrote:
    häftigt! är det något du lärt dig hittills som skapat en typ aha-upplevelse som du vill dela med dig utav? :)

    Jag kan ju säga som så att har man lite koll innan så underlättar det men det blir ganska stora Aha-upplevelser i varenda kurs. Det roliga är att man innan har haft den ytliga kunskapen, tex så visste jag att aminosyror stimulerade proteinsyntes och att smärtan i Sissy-squats främst uppkom i mitten utav quadriceps.

    Numera så vet jag precis var alla muskler urspringer och fäster vilket underlättar om man vill prickskjuta en muskel. Jag har blivit betydligt mer medveten om muskulära obalanser i kroppen, hur de ska lösas osv.
    Har fått en djupare inblick i t.ex hur en aminosyra är uppbyggd, varför fria resulterar i högre proteinsyntes gentemot digererbara proteiner/aminosyror i kosten.

    Man får ”hela bilden” skulle jag vilja säga istället för det ytliga man kunde innan. :)

    Men nu är vi sjukt OT i min tråd som ska handla om träning och kost och inget annat. Har du frågor får du PM:a eller liknande. ;)

    #525073

    Var väl inte helt planerat egentligen men det blev ett litet Bröst, Mage, Axlar, Vaderpass idag. Hade långtråkigt. :D

    Värmde upp rotatorcuffsmuskulaturen och sedan av det dags.

    BRÖST

    Plan hantelpress – Hög TUT
    15*25kg
    12*35kg
    9*38,5kg
    9*35kg

    Sned bänkpress – Gick skitkasst, är förvisso ingen övning jag är van vid.
    12*50kg
    10*60kg
    10*60kg – DROP – 6*50kg

    Kryssdrag i CC
    12*25kg – Uppifrån och ner
    10*30kg – Uppifrån och ner
    10*30kg – Uppifrån och ner
    12*20kg – Nedifrån och upp

    AXLAR

    Sidolyft
    12*10kg

    Sidolyft i CC
    10*10kg
    10*10kg

    Drag till hakan med brett grepp om stången
    15*20kg
    12*25kg
    10*30kg

    Axelprotraktioner – Serratus anterior
    10*25kg
    10*30kg
    10*30kg
    10*40kg

    MAGE

    Crunches i maskin
    10*30kg
    10*35kg

    Hängande benlyft
    6 – Sneda
    10 – Raka
    6 – Sneda sedan 6 raka

    Situps
    20st

    VADER

    Tänkte köra sprint i uppförsbacke men lågt blodsocker gjorde att det sket sig.
    Sprang iaf 2min på incline 15 och ungefär 12km/h

    Sedan kördes lite enbens tåhävningar i omklädningsrummet när blodsockret var under kontroll annars skulle jag vilja påstå att vadträningen sket sig. :)

    Körde som sagt lite inåt/utåtrotationer för rotatorcuffen i början också men annars var det här nig hela passet. :)

    Slarv med käket idag igen, frukosten åts vid 10.30 och nu äts middagen. Inget i magen däremellan mer än träningsdrinkarna runt passet. Men frukosten var ordentlig och jag hade allt gott om energi ändå.

    #525074
    Flessa wrote:
    Gött pass Tommy och köttiga hantelpressar. Fattar dock inte hur du kunde träna när det var så jävla längesedan du åt, du måste ha ätit ett hus till frukost. :D

    Tack!

    Det är inte alls ovanligt att det går 8h mellan mina måltider, oftast kanske jag intar en frukt eller liknande under denna period men inte idag.

    Hade vilodag igår och massa lagrad energi så det var lugnt ändå. ;)

    Frukosten bestod av 2dl havregryn, 2 matskedar jordnötssmör, kanel och 3dl mjölk, 2 mackor med smör och en burk makrill i tomatsås, 2 koppar kaffe, 1 Multi FX och 1gr Omega FX.

    #525075

    Håller med Flessa, duktiga hantelpressar där! :up:

    När jag ”såg” din frukost så blev jag av någon anledning så jävla sugen på sådant där mörkt finskt bröd med ost på! :P

    #525076
    Nic Nordin wrote:
    Håller med Flessa, duktiga hantelpressar där! :up:

    När jag ”såg” din frukost så blev jag av någon anledning så jävla sugen på sådant där mörkt finskt bröd med ost på! :P

    Tack Nic! 😮

    Absolut ingen aning om vad det är för bröd du menar men gillar du det så köp köp köp köp.. ;)

    #525077

    Starka hantelpressar tommy!:up:

    #525078
    Undertaker wrote:
    Starka hantelpressar tommy!:up:

    Tack, kul att höra från självaste Mr Chest! :)

    #525079

    Beeeeeeeeen och vader idag! :)

    Enarms enbens hantelmarklyft
    12*20kg
    12*30kg
    10*30kg
    10*35kg

    Sittande lårcurl
    15*30kg
    10*50kg

    Liggande lårcurl
    10*20kg
    10*30kg
    10*30kg

    Knäböj
    12*60kg
    10*100kg
    8*120kg
    7*120kg
    10*100kg – 6 första utan utlåsning

    Benpress Smal fotplacering långt ner på plattan
    10*80kg
    10*120kg
    10*160kg
    8*160kg

    VADER

    Vadpress i benpress
    10*120kg
    10*80kg – Enbens
    10*80kg – Enbens
    10*80kg – Enbens
    Varje set med enbens vadpress avslutades med 10-15 pressar med båda vaderna på slutet tills det brände ordentligt.. :yikes:

    Vadpress
    12*120kg
    12*120kg

    GREPP

    Barhold
    Max*100kg
    Max*130kg – 16 sek enligt träningspartner som låg och tjuvräknade lite i smyg ;)
    Max*130kg
    Max*100kg

    Blev precis 500gr ärtsoppa, 1 paket bacon, 1 stekt ägg och lite stark senap samt 3dl mjölk = 900kcal
    Efterrätten blir 3hg naturgodis a´la 1000kcal (gissar jag på) :D

    #525080

    Maffiga böj på 120kg!!:up:

    #525081

    Fina pass här senast tompa! Nu vet jag inte vad jag ska skriva mer än så så jag nöjer mig där tror jag :p

    #525082
    Undertaker wrote:
    Maffiga böj på 120kg!!

    Tack! Mitt mål är att höja 5kg varje vecka och köra 10or men denna veckan va första då det verkligen inte gick att köra 10or. Antar att verkligheten har kommit ikapp mig. :D

    Freppazz wrote:
    Fina pass här senast tompa! Nu vet jag inte vad jag ska skriva mer än så så jag nöjer mig där tror jag :pp

    Tack Teppas, det räcker sådär. ;)

Viewing 15 posts - 3,076 through 3,090 (of 3,214 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.