ABCDE Dieten – Ett längre experiment

Home Forums Seriösa träningsjournaler ABCDE Dieten – Ett längre experiment

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 81 total)
  • Author

Så, tebax

Jag startar nu en träningsbok just för att hålla lite koll på tärningen och för att försöka hålla uppe motivationen.

Lite bakgrund. Tränat sen jag gick i 8an, idag är jag 27. Är numera permanent bosatt i Karlskrona där jag tränar på SATS och på TK Trossö.
    Jag studerar till Hälsostrateg i Halmstad, en utbildning som tillåter skarpa projekt i företag/organisationer. Jag valde att studera detta med anledning av mitt hälsointresse men även för att jag ville arbeta på Strategisk nivå med Hälsofrågor(som projektledare med analys av hur företaget ”mår”, vad som bör göras för bibehållen hälsa eller förbättring. ) Fokus ligger på sjukskrivningar).

Förra hösten vägde jag 90 pannor. I oktober eller nov. drog jag och flickan till Egypten och därefter tappade jag helt sugen på träning. Från 3-5 dagar i veckan ner till 1 gång i månaden var väl hur det egentligen såg ut. Därefter blev jag sjuk med svåra magproblem och tappade runt 15kg i vikt. Idag ligger jag på runt 78kg.

Med anledning av mitt extraarbete framför kameran har jag numera en hel del begränsningar vad gäller form och mått. Det har minst sagt blivit en hel del resor och arbeten under de senaste månaderna.

Just nu är min form mkt god, men muskulärt är jag way back och samma gäller styrkan. Men, jag har som mål att dra upp mig till en 80-82kg i samma form som nu innan vintern kommer till Karlskrona.

Träningsprogram

Jag varierar min träning väldigt mycket. Jag har därav inget fast schema, det funkar inte med mitt flackande runt på olika ställen. Denna träningsdagbok kommer därför att innehålla många olika träningsupplägg, sen om det är bra eller ej att skifta som jag gör får resultaten avvisa.

Idag, 11 oktober, körde jag knäböj, benpress, bänkpressar, och lite triceps
    Plats: Karlskrona, SATS

Knäböj

Uppvärmning på 60kg och 80kg
    2 set på 100kg
    1 set på 120kg
    1 set på 100kg
    Mellan 1-5reps i varje set
    Jag hade mkt mer att ge, men det fick räcka :)

Bänkpress

Uppvärmning stång, 1 set 60kg
    1 set 80kg
    1 set 100kg
    1 set 80kg

Samma sak här, mer att ge men det fick räcka.

Benpressar

100kg x max
    100kg x max
    150kg x max
    (blev endel reps)

Tricepspressar med rep

2 set på 50kg x 7reps
    1 set på 40kg x 7reps

Dips i maskin

Vikt vetefan, men tungt var det
    körde 3 set med 3 reps i varje

(körde även bänk med stopp, med kloss och lite explosiv bänkpress på låg vikt)

Ett helt ok pass, men nästa gång blir det att notera bättre. :nerd:

Glömde helt att skriva hur jag äter. Då jag vill hålla min fettprocent på en låg nivå, men fortfarande gå upp i muskelmassa, så kör jag en variant av ABCDE dieten som jag själv modifierat efter mina erferenheter.

För er som inte vet vad ABCDE innebär kan göra en sökning på Google.com :emo-thumb

I korta drag handlar det om att äta som en tok under cirka 2 veckor, och under denna tid lägga på sig så mycket muskler som möjligt.
    Därefter, under cirka 2 veckor, deffar man. Riktlinjerna är lite väl kantiga i min mening, vilket gjorde att jag modifierade dieten till att bättre passa min kroppstyp.

Jag kommer att leva på ett kaloriöverskott, men dock inte speciellt stort, under 10 dagar. Därefter reducerar jag mina kalorier något och gör om lite i träningen. Min deffperiod styrs inte av ett speciellt antal dagar utan snarare av hur det hela går rent formmässigt.

Träningsdagar kommer att innebära cirka 100g fler kolhydrater än icke tärningsdagar, och ungefär samma påslag vad gäller protein. Dessa konsumeras efter träningen i intervaller om ½-1 timme. Till detta kommer BCAA där jag ligger kring 20g per dag.

Bilder har redan tagits på ”före”, vi får la se hur det ser ut om några veckor eller så. :ph34r:

Just nu ligger fokus på armar och ben. Dessa muskelgrupper måste prioriteras rejält.

Får posta ett pass till då. Det blev armar, Knäböj, benpressar och utfall.
    Plats: Helsingborg
    Jag körde först ett pass med en klient för att därefter köra ett eget, snacka om inspiration. Snackade även med en gammal bekant som varit sjukskriven och liggandes till sängs nu i 2 veckor pga fel på sin disk. Han hade genomgått exakt samma procedur nu som min mor med sprutor i ryggen med ”bedövningsmedel”. Jag vet själv hur jävligt ryggproblem kan vara då jag själv har väldigt mycket problem stundtals(falsk ichias). Jag kan dock göra något åt saken vilket han inte kan, eller min mor för den delen. Det finns inget att göra har läkarna konstaterat. Deppigt minst sagt.

Well, här är mitt pass i alla fall :pop:

Knäböj

1 set 50kg
    1 set 80kg
    2 set 100kg
    2 set 80kg

Benpress

2 set max reps på 200

Utfall

2 set på 50kg

Bicepscurl / Tricepspressar med rep i kabelmaskin: 3 superset
    Reps 12-15, vikt har jag ingen aning om.

Scottcurl
    35kg, 12-16reps

Sculls i kabelmaskin(liggande tricepspressar), kort vila
    65kg x 12
    65kg x 7
    65kg x 3

Tricepspressar med Hantel
    35kg x 8
    25kg x 5

Avslutade med koncentrationscurl och tricepspress med rep, 20reps vardera

Ett grymt armpass med hög energi och rejält med kontakt.

Vad jag märker och ser är att axlarna är patetiska och behöver en hel del stryk. Min prio kommer nu att läggas på Axlarna, de har dragit ihop sig rejält.

Här är ett par nytagna pics, 10 minuter gamla :)

Vi får la se hur det går framöver. Jag är just nu extremt taggad att utvecklas frammåt. Det var länge sedna jag hade sådan träningsmotivation som nu. :up:

Formen ser bra ut.. bara att köra!!! kanske lite mer krut på rygg träningen?!??!
    men lycka till

Grymt att se att du är tillbaka, du har både gener och kunskap för att snabbt bygga upp dig igen, ska bli riktigt intressant att följa dig!

Tack, det värmer. Jag kommer att lägga upp bilder med jämna mellanrum, dock först när det är klart att jag har gjort någon förändring.

Ryggen behöver mer, svar ja. Men jag kommer lägga mer energi på att köra Goodmornings än att köra marklyft då min nacke och trapz blir så förbannat stora riktigt snabbt när jag hårdkör dessa, och jag kan inte öka i omkrets just där pga extrajobbet jag har.

Tycker det ser bra ut! Vilka mått ligger du inne med nu?

Jones wrote:
    Tycker det ser bra ut! Vilka mått ligger du inne med nu?

Vet inte, för rädd för att mäta. Mäter endast midjan, ligger runt 81 under. 184-185 lång, vikt under 80, kom upp i 79.5 igår ;) :ph34r:

Mathias Blomberg wrote:
    Men jag kommer lägga mer energi på att köra Goodmornings än att köra marklyft då min nacke och trapz blir så förbannat stora riktigt snabbt när jag hårdkör dessa, och jag kan inte öka i omkrets just där pga extrajobbet jag har.

Det lät intressant, vad har du för extrajobb?

Emelie wrote:
    Det lät intressant, vad har du för extrajobb?

Det innefattar visningar, plåtningar, resor och $$$ :)

Mathias Blomberg wrote:
    Vet inte, för rädd för att mäta. Mäter endast midjan, ligger runt 81 under. 184-185 lång, vikt under 80, kom upp i 79.5 igår ;) :ph34r:

Ok, kör hårt!

Du har väll kört lite som modell ett jääävla tag nu va? Eller från å till iaf, kommer ihåg din hemsida med din portfolio med modellbilder back in the days på Exhale.

Vad gör du för typ av modelljobb och i vilka summor rör du dig? Typ en Svensson- månadslön per jobb?

crashy wrote:
    Du har väll kört lite som modell ett jääävla tag nu va? Eller från å till iaf, kommer ihåg din hemsida med din portfolio med modellbilder back in the days på Exhale.

Vad gör du för typ av modelljobb och i vilka summor rör du dig? Typ en Svensson- månadslön per jobb?

Tjena

Jag var det från med start 98, sen la jag ner det där eftersom att jag inte orkade pendla till agenturen i sthlm. Därefter blev jag för stor, 105kg och modell är inte så ball. Innan sommaren började folk visa intresse igen då jag blivtit ”smal”, jag gick med i en stor utländsk agentur och på den vägen är det. Sen dess har det blivit resor, catwalks, katalog osv.
    Det är ett välbetalt och roligt jobb när man exempelvis går en visning. Tänk själv, tokmycket folk från hela världen(i sommras bl.a. utländska kungligheter), pressfolk som ser allt du gör och plåtar som idioter(trillar man så är man körd hehe). Adrenalinet pumpar så ini h-e innan man går ut, sen in och klä om på några sekunder, ut igen osv. Det är verkligen kul just i den stunden. Däremot så suger det att ibland få sitta still på en stol i 7 timmar och vänta.

Folk säger vad de tycker och tänkter och många visar absolut ingen respekt mot andra, men man får lära sig att ignorera och de som inte kan det är de som far illa. Vad gäller betalning så är det som alla andra jobb där du arbetar mot en agentur.

Min hemsida kommer upp i ny skepnad inom kort. Där kommer dock inte visas så mycket bilder från press o media pga copyrighten.

Igår var det då tänkt att jag skulle fira av min lilla syster med en utgång i Hbg. Däremot slutade kvällen i att jag fick ta mig hem i taxi strax efter 23 i magsmärtor. Jag har en känslig mage, både IBS och tendenser till magkatarr. Igår blev det grillad mat, vin och allt för lite vatten. Det stod upp i halsen på mig innan förfesten ens börjat. Jag låg sen i frossa hela natten och nu har jag fruktansvärt ont i ryggen. Det blir att vila idag för att imorn kunna hålla en föreläsning i Halmstad och sen leda innebandy.
    :(

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 81 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.