Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › ABCDE Dieten – Ett längre experiment
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 juli, 2007 at 13:19 #820913Anonym anvandareMember
Tjoho
Länge sedan jag var inne minst sagt. Kan ge en update vadsom hänt de senaste 9 månaderna. Träningen droig jag ner på rejält ett tag, jag hann helt enkelt inte med då jobbet tog över helt. Samtidigt studerade jag till Hälsostrateg i Halmstad, tillsammans med 110% jobb i Karlskrona. Det sätter sina spår minst sagt. Under våren blev det än mer jobb, liksom X-jobb och ett ständigt flackande fram och tillbaka mellan K-krona och Halmstad. Jobbet gick kanon, skolan gick ok. Våren kom och jag började åter igen att träna. Fotograferingarna hade jag helt enkelt inte tid med och sa nej till endel uppdrag.
På våren började magen krångla igen, troligen pga stress. Jag gick på läkarbesök och blev remitterad till kirurgen. I april tog jag examen vilket var mäkta skönt. Provanställningen gick över till tillsvidare och jag började åter igen att träna. I juni fick jag tid hos kirurgen. Väl där fick jag vetskap om att jag eventuellt var tvungen att opereras, men innan dess skulle de göra ett mindre ingrepp. Ingreppet gick ok enligt läkarna men jag mådde skit väl på sjukan och svimmade av, blev sen liggandes en timme drygt innan jag drog därifrån. Därefter gick det åt skogen, närmsta dagarna innebar blödningsrisk och jag blev sjukskriven någon dag. Jag var sen tillbaka på jobbet och har sedan dess aldrig mått bättre.
Träningen tog fart igen och idag är jag back in action. Vikten ligger idag på 77-78, musklerna är i princip gone och formen ok, kunde varit bättre. Styrkemässigt ligger jag också back, jag dras sedan 5 månader tillbaka med en inflammation i höger underarm något som gör att jag inte kan köra på för fullt. Detta har dock senaste dagarna börjat lägga sig så förhoppningsvis är man tillbaka om sisådär 3-4 år Benen mina är det som har krympt mest, sinnes. Får stanna i vassen i sommar…
Närmast är Gotland, drar imorn. Skall slappa och flickan och familjen, dte blir dock endel utgång känns det som. Det som gör mig nervös är att jag visst skall ut på någon ridtur då vi skall bo på en gård vi hyrt. Vi får väl se om jag trillar av eller ej :pop:
Hoppas nu på en underbar sommar helt enkelt, jag siktar inte längre på mer än att vara frisk och må bra helt enkelt. I höst börjar nya utmaningar som det ser ut nu, det blir även endel fotograferingar framöver :up:
16 oktober, 2007 at 08:04 #820914Anonym anvandareMemberOktober…visst går det snabbt. Ena dagen är det sommar och sol..sen har man kallt, mörkt och obehagligt. Sommaren rullade på precis som förväntat. Jag drog till Gotland och hade det underbart, vilken stad Visby är!
Vid hemkomst började jag fundera. Vad var det jag ville göra egentligen. Jag saknade Skåne och framförallt kompisar. Jag trivdes på jobbet men ville helst av allt arbeta med Fastigheter. Så, jag beslutade mig för att börja läsa igen. Tillsvidareanställningen gick ner till Tim i förhoppning att kunna gå in lite då och då när så behövdes. Jag kunde troligtvis tillgodoräkna mig en hel del.
I augusti gick jag på semester. Jag och flickan slappade under 2 veckor för att därefter dra till Kreta i en vecka. Helt fantastiskt! Sen kom man då hem, lagom till skolstart i Malmö. Vi bor båda kvar i Karlskrona men jag bor även i Helsingborg poch pendlar på veckorna ner till Malmö.
Att jobba extra på mitt förra jobb har jag inte hunnit med. Nu har jag även fått ett annat updrag som jag vill satsa på inom Fastighetsmäkleribranschen.
Sen har jag dragit igång mitt företag igen, kul värre!Modellandet rullar på, jag gjorde Oscar Jacobsons Katalog i somras och den kommer väl ut i December eller Januari. Jag har sett endel bilder och jag ser supertunn ut. Den plåtades i Köpenhamn mellan 09 på morgonen och sista fotot togs kring 01.30, jobbigt men samtidigt skitskojj.
Vad händer efter Kretaresan då. Direkt när jag kom hem fick jag reda på att jag nu även var med i en agentur i Tyskland. De såg helst mig som ”rippad”, något jag inte hade emot. Jag bestämde mig för att komma i ”form” igen efter att ha legat på en helt ok fettprocent, men dock aldrig kommit i riktigt bra form. Vikten låg vid hemkomst från Kreta på kring 77kg. Jag börjad enu träna både styrka och konditionsträning, något jag varit dålig med under de senaste åren.
Idag, ligger vikten på kring 78-79kg. Formen är riktigt bra må jag säga och styrkan är även den förbättrad. Chins gör jag kring 13st, och då är jag en nybörjare på detta där Chins är det jag alltid varit riktigt kass på. Dipsen däremot är jag lite bättre på. Tankarna har nu funnits på att fortsätta som jag gör framöver och se vart det leder mig.
Diet & Träning
Hur äter jag då? Måndag till och med Torsdag så äter jag mycket strikt. Jag ligger då kring 2000kcal(1800-2200) och tränar i princip varje dag. Därefter kommer helgen och jag ökar då mitt kaloriintag till cirka 3500. Under 3 dagar överäter jag och gör det jag vill(festar, käkar skitmat osv). Träningen brukar jag lägga till Fredagar och Lördagar. De blir medandra ord träning allt mellan 5-7 dagar i veckan, 1-2 pass per dag(styrka och kondition). Just nu har jag tänkt att prova DC ett tag framöver så får jag ser hur det utvecklar min fysik. Igår exempelvis så såg passet ut såhär:
Bicepscurl hantlar
22kg x RP14(8,4,2)Hammarcurl
16kg x 14reps(1 fullt set)Stående Vadpressar
60kg x 10reps, kort vila sen 10 reps tillSLDL – Hantlar
32kg x 10
38kg x 10
22kg x 10Böj
60 x 5
100 x 5
120 x 4
100 x 6
60 x 10(halva reps, snabba)Mage i cablecross
80kg x RP27 (14,10,3)Utfall i Maskin
RP20, 80kgIDAG blir det också träning, med andra ord kommer jag att köra 2-1-2, eller 2-1-1.
16 oktober, 2007 at 10:27 #820915Anonym anvandareMemberSer bra ut! Intressant upplägg, en slags ABCDE fast kortare intervaller.
Har du några bilder på dagsformen?
16 oktober, 2007 at 11:46 #820916Anonym anvandareMemberDSQUARED wrote:Ser bra ut! Intressant upplägg, en slags ABCDE fast kortare intervaller.Har du några bilder på dagsformen?
Mja, bara en mini-bild från Slutet av september då jag sitter på min laptop nu. Säger inte så mycket direkt
16 oktober, 2007 at 11:49 #820917Anonym anvandareMemberMathiasB wrote:Mja, bara en mini-bild från Slutet av september då jag sitter på min laptop nu. Säger inte så mycket direktBra form! :emo-thumb
Du verkar väldigt målmedveten och har en sund inställning till träning/kost.
16 oktober, 2007 at 12:35 #820918Anonym anvandareMemberDSQUARED wrote:Bra form! :emo-thumbDu verkar väldigt målmedveten och har en sund inställning till träning/kost.
Tack…målmedveten Jupp, ett par KG till och kanske ser man mig på DC2008. Har försökt tävla förr, men skadorna satte käppar i hjulet + att jag inte riktigt mådde riktigt bra på den tiden får jag nog medge. Vi får la se
16 oktober, 2007 at 19:18 #820919Anonym anvandareMemberTräning…seg som satan idag. Körde ett kort styrkepass på morgonen och sen 50 minuter Cardio i afton.
Bänk 90kg RP14(6,3,3,2)
Axelpressar 70kg RP13(7,4,2)
Dips BW+20kg RP21 (9,6,4,2)På kvällen 40 minuter Cykel, 10 löpning. Idag har jag känningar i Hamstring och Biceps. Imorn blir det Frukost vid 05, sen drar jag till Malmö.
17 oktober, 2007 at 17:29 #820920Anonym anvandareMemberIdag var det uppstigning vid 05. Drog sen till Malmö rätt tidigt för att inte missa Juridiken i skolan. Väl där ser jag att jag inte börjar förräns vid 10. Drygt värre, 2 timmar för tidigt. Drog hem vid Lunch.
Väl hemma blev det en Sallad, sen en kortare Siesta för att vid 15 tiden sleva i mig en Halv skopa Esapro.
Träning – Rygg
Notering: Hade fortfarande Träningsvärk i hamstrings…
Chins: BW x 14, 8, 6…Chinsantalet ökar :emo-thumb
Marklyft: Första Marklyftpasset på RIKTIGT RIKTIGT länge. Därav var detta ett provpass
70 x 10
100 x 8
130 x 5
100 x 8Helt ok, kändes så in i helvete i baksidan av benen med tanke på träningsvärken som fortfarande sitter i.
Skivstångs Rodd
5 snabba set, 30 sekunders vila
70kg x 6,6,6,6,4Smala Latsdrag:
1 Dropset
Good mornings
Körde 3 setAllt som allt tog passet 30 minuter. Ikväll blir det Fotboll! Dock ingen öl för mig
18 oktober, 2007 at 12:37 #820921Anonym anvandareMemberPigg och utvilad vaknade man runt tjogo i 7 imorse. Igårkväll bombade jag 100g kolisar, kände att jag börjat tappa lite massa och energin var extremt låg hela dagen. Så idag var jag laddad som attans när jag begav mig iväg till gymmet.
Passet idag blev Bänk Lätt, Axlar tungt
Bänkpress
80kg, 4 reps x 5 set
50kg, 2 set explosivaAxelpressar fri stång
50kg x 8, 6, 5, 3Sidolyft
15kg x 10, 3 setDärefter blev det baksida axlar, drag till bröst i kabeldrag och sen mage på det. Helt ok pass, intensivt och avverkat på cirka 50 minuter
19 oktober, 2007 at 22:50 #820922Anonym anvandareMemberInatt blev det 8 timmars sömn, inte direkt vanligt för min del. Vaknade utvilad och pigg. Idag blev det armar!
Dips:
BW x 8
+15kg x 5
+30kg x 5
+40kg x 4
+30kg x 5
+15kg x 8
+15kg x 4Bicepscurl
skivstång x 10
30kg x 3
40kg x 2
50kg x 5
40kg x 8, 6, 4Därefter blev det 3 övningar biceps + Triceps, inga noteringar mer än att jag hade en grym pump och hela passet gick kanon
21 oktober, 2007 at 17:28 #820923Anonym anvandareMemberKör du fortfarande på ditt egna abcde-upplägg eller? Isf, funkar det bra?
Har själv funderat på att försöka mig på någon sort modifieringa av orginalprogrammet.22 oktober, 2007 at 12:29 #820924Anonym anvandareMemberthatkrillesshow wrote:Kör du fortfarande på ditt egna abcde-upplägg eller? Isf, funkar det bra?
Har själv funderat på att försöka mig på någon sort modifieringa av orginalprogrammet.Tja
Jag kör fortfarande på mitt eget upplägg(sen den 1e september), deff måndag-torsdag, överätning fred-sön. Jag har gått ner kraftigt i fett sen den 1e september men vikten har stått i princip still. Ligger nu på 80kg i rätt hyffsad form. Prioriteringsträningen skall till nu i hödst då mina axlar suger häst. Hela min högersida är mindr eutvecklad än vänstersidan som man kan se på denna bild från förra veckan.
22 oktober, 2007 at 12:37 #820925Anonym anvandareMemberIdag vare gymmet runt 10, tillbaka i blekinge efter X antal dagar i Skåne. I helgen var det fest, och duktig som man är på att dricka snabbt slutade det med att jag somnade och vaknade 13 timmar senare på ett golv… Men men..ibland så får man festa till det, tur är väl att jag alltid kastar in handduken när jag känner att det är påväg att gå åt skogen, händer dock inte så jätteofta, men det händer som sagt.
Idag var man därav lite mer sliten än vanligt när jag vaknade. Iväg till gymmet blev det i alla fall.
Bänkpress
50 x 8
70 x 5
80 x 2
90 x 1
100 x 2
90 x 5
90 x 4
80 x 6
80 x 5Sned hantelpress
30 x 8, 7
Marklyft (var bara tvungen att prova idag när jag var sliten…), körde detta på SATS där jag själv tycker att viktplattorna är lite för små(inte tillräckligt höga)
60 x 4
80 x 4
100 x 2
120 x 1
140 x 1
160 x 1
170 x 1 !! GöttBicepscurl
40kg x 5, 3set(långt ifrån Failure..)Tricepspress i CableCrossen
45kg x 8, 3 set
Sen hem till studierna.
23 oktober, 2007 at 19:17 #820926Anonym anvandareMemberIdag var jag sliten, vaknade stötvis hela natten och gav upp vid 05.15. Var enda måndag och tisdag är det såhär, miffo. Jag har i princip varit en zombie hela dagen idag, tränade vid 10 till 11, käkade sen somnade jag.
Förhoppningsvis mår jag kanon imorn. Dagens pass blev därav lite slappt och inte så tungt.Axelpressar bakom nacken
Uppvärmning, skivstång
60kg x 5, 5, 5, 5 (kort vila)
40kg x 8, 8, 8, 8 (kort vila)Hantelpressar
28kg x 5, 24kg x 5, 22kg x 5 (kort vila mellan dessa)Sidolyft med hantlar
14kg x 8
16kg x 8, 8, 8
14kg x 8Sidolyft i kabeldrg på 10kg, 1 set max
Stående drag till bröst(med EZ stången) 40kg x 10, 10
Därefter lite mage och lite annat.
24 oktober, 2007 at 07:31 #820927Anonym anvandareMemberVaknade runt 06 riktigt pigg och utvilad! :emo-thumb
Fick imorse för mig att jag skall ändra om mitt schema så att jag kör fler set, fler reps och än mer fokus på kontakt. Kardio däremot komme rjag nu att trappa ner totalt för att lägga in mer styrketräning. Att bli övertränad är alltid en risk, dock så änder det mig sällan och speciellt när jag kör mycket kardio. Jag kommer att ta den vila jag nu behöve rmellan varje set, varsig det blir 1 eller 3 minuter.4 Övningar per muskelgrupp
Övning 1: 3 uppvärmningsset, 3 workset 5-6 reps
Övning 2: 3 Workset, 8 reps
Övning 3: 2 Workset, 10-30reps
Övning 4: 2 Workset, 10-30repsJag kommer att fokusera på kontakt i alla övningar och istället för Kardio köra ett schema enligt följande:
Måndag: Bröst, Mage
Tisdag: Axlar
Onsdag: Rygg
Torsdag: Ben, Mage
Fredag: Armar
Lördag: Baksida ben, VaderEtt bättre upplägg tror jag är att lägga rygg på tisdagen och axlar på onsdagen istället, så det kommer troligtvis att bli så nästa vecka.
Exempel:
Benpass: Knäböj 3 uppv.set, 3 Workset
Benpress/Hacklift: 3 set, 8reps
Benspark: 2-3 set, 10-30reps
Utfall: 2-3 set 10-30reps -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.