Alex Approves

Home Forums Seriösa träningsjournaler Alex Approves

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 64 total)
  • Author

Dags att återuppväcka och skapa om mig här på body-forumet. Min gamla dagbok, here goes nothing är nu arkiverad och jag tar avstamp i en ny dagbok

Vem är jag då?
    Jag är en 28 årig, smått galen och jädrigt snäll individ som älskar att träna och speciellt älskar att coacha och hjälpa andra inom träning.
    Just nu tränar jag styrketräning, kickboxning samt en del konditionsträning, främst genom att springa.
    Nu i augusti ska jag även skaffa mig en licens inom personlig träning, för att i framtiden kunna tjäna ett par kronor på min hobby.
    Jag kommer även studera hälsopromotion med idrottsinrikting under hösten, vilket förhoppningsvis ska hjälpa mig utvecklas som coach.

Väl mött, lämna gärna en kommentar eller två om ni hittar något intressant

Det är väl passande att börja med ett träningsinlägg också kan tyckas. Efter ca 1 månad med vilopass är det nu äntligen dags att få sätta tänderna i lite träning

Marklyft
    100kg*8
    110kg*8*10
    Kände mig riktigt pigg i kroppen, höjer lätt till nästa gång

Komplexa utfall (step-up samt step-down på pall, med vktplatta över huvudet
    10kg*16*16*16
    8rep per ben. Sjukt jobbigt med viktplattan över huvudet, bra för hela bålen

Bänkpress – hantlar
    2st 23,5kg*8*8*10
    Kändes inte bra alls, lite problem med höger axel. Men det tar sig

Axelpress – hantlar
    2st 18,5kg*7*6*5
    jaja, tar vikten nästa gång

Chins
    Kroppsvikt +10kg*8*8*9
    Där kändes det riktigt bra, gick med full r.o.m och var inga större problem

Liggande tricepspress (benen i luften)
    36kg*8*8*8
    Bra kontakt

Bicepscurl – hantlar
    2st 16kg*8*8*10
    Rejält med pump

Magrullningar (på knäna)
    Kroppsvikt*10*10*10
    Inga problem, men var duktigt sliten, då kroppen var lite ovan, efter all vila :)

Ett rejält svettigt och gott pass, som gav rejäl mersmak till kommande pass!

Schysst form :D !

Vart ska du läsa till PT? Och på vilken skola :) ?

Man tackar så mycket :) Nu under vilomånaden har jag nog lagt på mig något kilo skulle jag tro. men det ska jag lösa nu när jag får träna igen, hehe!

Det kommer bli licens via Ds pt school här i Göteborg.

Sen kommer jag som sagt läsa hälsopromotion också, även det i gbg, på gbg-universitet

Mån 2/7 Konditionsträning

Första distanspasset på 5 veckor, så räknade inte med stordåd, men enligt coachens rekommendation skulle jag iallafall springa 5 km, vilket jag gjorde
    Ingen direkt uppvärmning, utan drog bara ut och sprang

Tid: 25 min
    Distans 5 km

Sprang in på ca 24:50 och det var målet, att komma under 5 min/km. Mitt långtidsmål är att ligga på 4 min/km, så har en bit kvar :)

Avslutade rundan vid gymmet och gick in i körde lite på säcken.

8 ronder
    2 min arbete
    1 min vila

Då jag inte hade några handskar, fokuserade jag på sparkar, speciellt höga sparkar som går allt bättre. Kändes riktigt bra

Avslutade med ett pass från 100 – pushups samt ett pass från 200 – situps, mest som en skoj grej

Tis 3/7 Pass 1 Styrketräning

Idag blir det dubbelpass, började med att bränna av ett pass på gymmet

Knäböj – skivstång
    90kg*8*8*8
    Oj oj, det var länge sen jag körde den här övningen. Inga problem, men rätt dålig explosivitet

Sittande ben-curl – maskin
    38,5kg*8
    41kg*8*8
    Stannar ett pass till, vill få bättre tryck

Benspark – maskin
    68kg*8
    70,3kg*8*8
    Samma här, stannar ett pass till

Bänkpress – skivstång
    60kg*12
    65kg*8
    67,5kg*8
    70kg*8
    72,5kg*6
    Var rejält osäker på denna då jag haft en del problem med axeln, därav stegringen av vikter. Börjar på 70kg nästa pass

Lutande hantelpress – ”bröst”
    2st 21kg*8*10*12
    Samma här, kör ganska lugnt

Bicepscurl – hantlar
    2st 18,5kg*8*8*8
    Riktigt bra kontakt, kändes klockrent i biceps

Preachercurl – stående, hantlar
    2 st 10kg*8*8
    2 st 11kg*8
    För lätt

Dragonflags
    Kroppsvikt *6*6*6*6
    Räknade även reps där jag ramlade genom, vilket var meningen, försöka nå fail varje gång

Rullande mage – På knä
    Kroppsvikt*12*12*12

Och så lite stretch på det också. Ca 1h tog hela passet ex. promenad till och från gymmet i solen. Precis druckit upp min mjölk, så blir nog att gå ut o sola lite innan man ska käka lunch

3/7 Pass 2 Kickboxning

Äntligen dags att inviga nya lokalerna i Sävedalen. Rätt lite folk, då det bara är sommarträning, men vad gör väl det, när man får sparras och slåss :)

Del 1 – Uppvärmning
    Rätt basic, bara skuggboxning. Var lite sen, så han väl med någon min innan vi drog igång passet

Del 2 – Boxning
    Första 4 ronderna var det bara boxning vi körde. Lite stel i första ronden, men när man väl kommit igång så blev det fart på det. Kände att jag kunde fightas teknisk och med okej teknik, även om det känns att man är lite rostig i kanterna

Del 3 – Kickboxning
    Då la vi logiskt till sparkana också. Precis köpt nya benskydd ”se bild” så det var en sann fröjd att få slänga iväg lite rundsparkar :)
    Även här kändes det bra, kände att jag fick till en hel del bra serier. VI la även till thai-tekniker, men höll mig till att tighta till i chlinch, då jag är rätt ovan med knä

Del 4 – Fys
    2 raka slag, 1 krok följt av en bakre rundspark. Rätt basic teknik, men fokus låg på hårdhet och teknik. Bra tryck i sparkarna, vilket känns gott. Vi bytte sen över till knä istället för rundsparken. Det fungerar, men inte alls samma känsla i kroppen

Sen var det lite lätt stretch och så hem o dra i mig ett rejält lass med köttfärssås och spagetti!

4/7 Konditionsträning mm

Det blev dags för veckans andra konditionspass, vilket även detta var på 5 km. Hade rejält träningsvärk i kroppen dock, så räknade inte med stordåd

Tid: 25 min
    Distans 5 km

Failade på ca 100m, så låg lite sämre än 5.0 min/km som var målet. Kändes okej, även om första km var rejält seg

Säckträning

Sprang in på gymmet och körde 3ggr 5 min ronder på säcken. Fokus på sparkar, då jag inte hade handskar med mig. Speciellt höga sparkar, vilket känns bättre och bättre nu. Rejält svettigt blev det

Armhävningar och Situps

Dagens pass från 100 pushups samt 200 situps – appar.
    132 armhävningar fördelat på 5 set
    99 situps fördelat på 5 set
    Mellan varje set körde jag en del rörelseträning samt stretch

Rejält skönt pass

5/7 Styrketräning och säckträning

Marklyft
    115kg*8*8*8
    Riktigt bra. Kändes rejält segt i benen, men skam den som ger sig

Chins
    Kroppsvikt + 15kg*8*8*8
    Trodde inte det skulle gå, men hade bra tryck i ryggen och full r.o.m

Hantelrodd
    2 st 46kg*8*8*8
    lite väl svajigt, dålig kontakt

Axelpress – hantlar
    2 st 18.5kg*8*8*8
    Så ja, gick mycket bättre den här gången

Baksida axlar – hantlar
    2st 10kg*8*8*10
    För lätt

Liggande tricepspress
    38.5kg*8*8*8
    Med benen i luften, rejäl kontakt

Tricepspress – rep
    51kg*8*8*8
    Alldeles för tungt direkt efter den liggande tricepspressen, tekniken blev lidande

Ett bra pass, tog precis där det skulle

Sen gick jag in och avslutade med 3*5 min på säcken, bara slagserier

6/7 Konditionsträning

Ut och sprang med mina småsyskon. Blev lite över 5km på ca 30-35min, så ingen superhastighet, men det var en bra genomkörare

När vi var klara körde vi en del armhävningar och situps. Det blev:
    148 armhävningar på 5 set
    109 situps på 5 set

8/7 Styrketräning

Knäböj
    95kg*8*8*8
    Inte riktigt nöjd med djupheten, men inga direkta problem med styrkan i benen

Sittande bencurl – maskin
    43,5kg*8*8*8
    Höjer nästa, nu tog den rätt

Benpress – maskin
    70,3kg*8*8*8
    Höjer några kg nästa gång

Bänkpress
    70kg*8*8
    75kg*8
    80kg*4
    Nu så, axeln kändes mycket bättre i den här övningen. Börjar på 75kg nästa gång

Lutande hantelpress
    47kg*8*8*10
    Inte nöjd, smärta i axeln

Bicepscurl – hantlar
    2st 21kg*8*8*6
    Rejält bra kontakt och pump. Teknisk fail på sista

Preachercurl – stående, hantlar
    2 st 11kg*8*8*8
    Bra, full r.o.m

Dragonflags
    Kroppsvikt*6*6*6*6
    Tog slut totalt i magen

Magrullningar – hjul
    Kroppsvikt, på knä*15*15*15
    inga problem, tog ut det sista

Imorgon är det dags för min första session med min nya Pt. 10 sessioner är planerade och betalda, så nu kör vi!

9/7 Fysikträning med coachen

Hade min första träff med min nya pt. VI började med en screening där vi kollade rörlighet i leder och var eventuella svagheter finns.
    Som jag räknat med är hamstring största problem, samt höger axel har en del problem. Rörlighet i sätesmuskulatur och höft är okej, men jag är ”tight” vilket kan skapa vissa svårigheter. Så det ska vi arbeta på.
    Sen var det då dags att fysa

Del 1: Uppvärmning
    Skuggboxning, hopprep och burpeess i flera omgångar. Rejält svettig

Del 2: Intervaller
    Joggade igång lite och på coachens kommando var det bara att springa som en tokstolle. Efter x antal omgångar fick jag köra svingar med kettleball. 2 hela omgångar med det här, var precis på gränsen att jag skulle börja spy

Del 3: Fys
    Liggandes på backen, dra ett rep med 16kg alt 24kg, x-meter upp i luften och så tillbaka igen, rejält bra för armar och rygg. Fortsatte med knäböj/frontböj och lite olika alternativ. Gick sedan vidare till armgång i monkeybar, hopprep och en rörlighetsövning. Sen fick det vara nog. rejält bra pass på lite över 1h och svettigt för 2 :)

9/7 Krafttag på Fysiken.

Blev meddragen av en kompis och ville inte säga nej.
    Rätt klassiskt upplägg med skivstångsövningar för hela kroppen. Rejält trött i ben och rygg, så var inte det bästa pass jag gjort. Men det var rätt skoj och jag gjorde det mest för min kompis skull

Imorgon blir det 5km och sen pass på klubben

10/7 Kondition, pass 1

Var rätt sliten i kroppen idag efter gårdagens dubbelpass, men kände ändå att jag hade energi nog att dra ut och springa. Nya skor också, som skulle springas in :)

Tid: 23min 45 sek
    Distans: 5km

Så ja, under 5min/km, vilket är mitt första mål. Mitt nästa mål blir att komma under 4,30 min/km, vilket jag tror jag ska kunna göra ganska snart. Helt okej runda, kändes pigg i benen och nya skorna satt bra

Laddar på inför kvällens kickboxning nu

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 64 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.