Alex Approves

Home Forums Seriösa träningsjournaler Alex Approves

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 64 total)
  • Author

15/8 Pass 1 Kondition, långintervaller

Ja, då var det då dags för mll – morgonlöp långintervaller igen. Struntade den här gången att dra till Skatås, så det slösar 1,5h som jag inte orkar lägga på resor.

Uppvärmning 15 min
    Jogg – sprint – gång – springa i trappa mm. Såg till att vara rejält varm och go i kroppen innan jag gasade igång
    Tid 60 min. 3 min arbete , 1 min vila
    Damn vad det tar på kroppen det här. På 45 min arbete hann jag ca 10.5km, vilket var ca 1,5km mindre än mitt mål. Är rätt nöjd ändå, speciellt första 3-4km då jag höll tempo på 14-15km/h. Tyvärr tog jag rejält slut efter ungefär 30 min och hade inget kvar i vare sig ben eller mage.
    Nedvarvning 5 min
    Här fuskade jag lite. traskade hemåt och försökte hålla igång benen typ

Dusch och stretch på det här, massa mat och så tagga till för kvällens pass också. Wish me luck

15/8 Pass 2 Kickboxning

Med risk för att spamma det här forumet har jag då precis gjort klart pass nr 2 vilket var ett grisigt pass med battlegroup

Uppvärmning: 10-15 min egen uppvärmning, jogga, rulla runt lite och i största allmänhet bli varm. Kände mig piggare än jag räknad med faktiskt, kan ha något att göra med att jag fick sova lite innan passet
    Teknik: Vi fick direkt börja med ett par ronder bara boxning. Sedan gick vi vidare och körde tre ronder med boxning och höga sparkar. Bytte ut dem och körde sedan två ronder med boxning och låga sparkar. Det kändes helt okej. höga sparkar är inte direkt min grej, så fokuserade på boxningen. Fick bra tryck och blev inte jättetrött. Vi gick sedan vidare till en drill där boxare A fick slå en serie, boxare B fick blocka och sedan direkt kontra. Det gjorde vi varsin rond.
    Intervaller: Jo då, det skulle tydligen göras idag. Fullt ös, korta intervaller med lite längre vila, allt för att öka explosivitet. Gick riktigt bra i början och lyckades verkligen ta ut mig 100% Fanns inget kvar alls när vi var klara.
    Avslutning: In och köra en lättare explosiv övning där vi körde tre slag och en lowkick med 100% styrka och teknik, för att sedan vila en längre period. Precis lagom avslutning.

Och så lite statistik. Jag har försökt att hålla vikt eller gå upp lite i vikt senaste 4-5 veckorna. Det har inte riktigt gått som planerat, då det varit mycket träning och jag nyligen slutat käka gluten Men jag känner mig starkt och tight i kroppen så det får jag vara nöjd med. I dagsläget väger jag in på ca 69kg

Idag har jag än så länge käkat 3000kcal med en fördelning på ca 165g protein, 350g kolhydrater och ca 100g fett. Det kommer ev bli lite mer innan jag lägger mig, men då har jag också tränat ca 3h idag, så energibehovet är ganska stort.

Imorgon bjuds det på morgonfys för ben och på kvällen är det instruerande av nybörjarna och sedan vanliga avancerade passet efter det

16/8 Pass 1 Morgonfys Ben.

Satan i gatan vad trött i kroppen jag är idag. Trodde inte det var sant när det stod ben på schemat idag, speciellt med tanke på hur gårdagen såg ut. Sparade även min pwo till kvällens pass, som pågår mycket längre.

Cirkelfys 2 varv.
    Värmde upp med 3 min hopprep och lite step-up med minde vikt

Step-up med skivstång
    70kg*20 – 10 per ben
    70kg*20 – 10 per ben
    Måste kolla med coachen, se hur vi ska försvåra den här, så jag inte gör fel.

Frontsquat med kettlebell
    2 st 20kg*10
    2 st 20kg*10
    Här märktes verkligen vad trött jag var, men jag överlevde iallafall

Sidoutfall med viktplatta
    20kg*20 – 10 per ben
    20kg*20 – 10 per ben
    Kan varit något av det sämsta jag gjort…

Hopprep
    3 min
    3 min
    Så trött i benen att jag knappt orkade hoppa, men men

Utfall i trx
    Kroppsvikt*30 – 15 per ben
    Kroppsvikt*30 – 15 per ben
    Tekniskt gick den här helt okej, men alla rörelser gjorde rätt ont.

Avslutade med lite armar

Tricepspress enarm
    18kg per sida*8*8*8*8

Bicepscurl
    2 st 11kg*8*8*8*8

Sen var det bara gå hem o lägga sig :)

17/8 Fredag och intervaller

Jodå! Självklart är det kortintervaller som gäller en fredageftermiddag när man inte har något bättre för sig

Uppvärmning 15 min. Jogga, sprint, gång osv, allt för att bli varm i kroppen
    Tid : 15 min
    Intervaller 15 arbete, 5 sek vila.
    Nedvarvning 5 min

Gick helt okej. Kände att jag tog slut ganska snabbt i benen, vilket inte var någon direkt överaskning, speciellt med tanke på hur veckan varit.
    Men intervaller gick helt okej, kom ungefär samma distans som tidigare, men hade bättre klipp i stegen i den explosiva fasen, vilket får ses som något positivt

Ser nu att jag inte skrivit om gårdagens kvällspass, men det räcker med att säga att de var bra och att de gav precis det jag hoppades

19/8 Fys för ben

Den här veckan blev det endast en dag vila, men 3 dagar med ”endast” ett pass. Så, vilodag igår och så på det igen idag. Drack ingen alkohol igår och kroppen kändes rejält pigg faktiskt

Uppvärmning : ca 5 min hopprep

Cirkelfys. 2 varv

Step-up med skivstång
    70kg*20 10 per ben
    70kg*20 10 per ben
    Höjde step-up steget, vilket gav rejäl effekt kan jag lova

Front squat med kettlebell
    2 st 20kg*10
    2 st 20kg*10
    Klart dags att höja. Kändes rejält bra idag. Djup och explosivt

Sidoutfall med viktplatta
    20kg*20 10 per ben
    20kg*20 10 per ben
    Första set kändes inte 100, men andra gick bättre

Hopprepp
    3 min
    3 min
    Nu så, börjar få upp farten på fötterna, kändes riktigt bra

Utfall i trx
    Kroppsvikt*30 15 per ben
    Kroppsvikt*30 15 per ben
    Bättre range of motion idag

Bicepscurl
    2 st 16kg*8*8

Magövningar, 1 cirkel. sen hade jag inte mer tid, så fick snabba mig därifrån

Gott pass! Taggad inför morgondagen då det är dags för pt-licens!

4/8 Styrketräning pass 1

And I´m back!

Efter 2 intensiva veckor studerande för att bli pt är jag nu tillbaka i något som påminner om rutiner igen. Nytt schema from idag, där första passet bjöd på explosiva övningar på gym

Började med ca 5 min uppvärmning, hopprep. Fick upp pulsen i ca 120-130, så jag precis började bli lite svettig

Frivändningar med stöt, explosiva
    20kg*6
    30kg*6
    35kg*6
    37,5kg*6*6
    Fokus på kontroll och full r.o.m. Fick upp pulsen i ca 150, för att sen gå ned till ca 85 i vilofasen. Kändes stabilt

Knäböj med upphopp
    20kg*6
    40kg*6
    50kg*6
    60kg*6*6
    Först på de sista två där det blev jobbigt. Ville inte gå högre, då jag inte fick någon fart alls i upphoppet då. Rejält trött blev man iallafall

Smala armhävningar på bräda med hopp
    Kroppsvikt*10*10*10
    Mer en övning för core, då jag inte får släppa ryggen när jag spänner ifrån. Svårt men givande

Avslutade med lite reverce curls, biceps bara för att känna på övningen. Aldrig gjort den förut

Nu bjuds det på instruktion för nybörjare i kickboxning och sen träna lite kickboxning själv

27/9 Pass 1 Styrketräning

En längre tids frånvaro, mycket pga bristande energi och mycket med annat.
    Är nu klar licenserad personlig tränare och ska kombinera det med nystartade studier som hälsopromotör, så spännande saker som händer.
    Fortsätter mitt fokus på kickboxning och det kommer köras hela säsongen. Nu är det även dags att ge mig in i max-styrkefasen på mitt schema, och då känns det roligare att skriva här igen :)
    Kommer arbeta 3-4 set med 1-4 rep på så hög vikt jag klarar av

Gym
    Bröstpress med hantlar på pilatesboll
    2 st 10kg*6
    2 st 23,5kg*3
    2 st 31kg*5
    2 st 33,5kg*5
    2 st 36kg*3
    Stannade där, då det började gunga bra. Kändes stabilt att plocka 72kg, då det var länge sen jag körde bröst

Renegade rows med kettlebell (plus armhävning mellan varje)
    2 st 24kg*8*8 (4 per sida)
    2 st 32kg*6 (3 per sida)
    Stannade där, tyvärr har de ingen mellanvikt, utan får försöka klara mig på 32kg kettlebells. Rejält tung övning som sliter bra på kroppen

Tunga situps på pilatesboll
    1st 31kg hantel*4*4*4*4
    Viktigt med kontakt även i den nedre magmusklerna, mycket core-teknik. Biter rejält

Pass 2 blev sedan ett ett kickboxningspass på klubben. Fokus på taktikträning, mycket distanskontroll och lowkicks. Grymt bra fys med slag och sparkar på säck, något som alltid tömmer musklerna obehagligt snabbt

Har även senaste 4-5 veckorna kört helt glutenfritt, på rekommendation från min coach, vilket har visat sig rätt effektivt. Håller mig mer viktstabil och drar inte åt mig vätska på alls samma sätt som förut.
    Väger nu in på blygsamma 67.2 kg med ett dagsintag på 2500-3000kcal om dagen :)

28/9 Pass 1 Styrketräning

Passade på att testa en del av övningarna från schema B, då jag skulle vara borta på lördagen och inte hade tid att träna då

Frivändning
    20kg*6
    30kg*3
    40kg*3
    50kg*3
    55kg*3*4*4
    40kg*8
    20kg*10*10
    Ny teknik, då jag tidigare lyft med armbågarna tight nära kroppen, och nu försöker lyfta högre upp. Kändes okej och fick bra tryck

Drag i cablecross – Från rakt stående, till utsträckt kropp ( tänkt omvänt högerslag)
    6kg*3
    12kg*3
    18kg*3
    24kg*3
    30kg*3*3*3
    Tufft, biter bra i magen och hela ryggen

Sen körde jag lite korrektiva övningar också

Bra pass!

29/8 Ängelholm
    Det var dags för sex av våra fighters att ställa upp i light-contact kickboxing och vilken dag det blev. 1 Guld, 1 silver och 2 brons. Alla fightade bra och visade på stor potential, då de flesta är 15-17år bara

30/9 Styrketräning
    Med en skalle o kropp som känns lätt förkyld ville jag ändå köra ett korrektivt pass på gymmet och det kändes helt rätt, då kroppen svarade bra

Korrektiva:

Enbens diagonala marklyft med Kettlebell
    24kg per sida*10*10*10 per sida
    Riktigt teknisk övning, men ack vad den tar både i core/rygg och baksida lår. Bättre balans idag.

Höftvickning – Stå på en bänk, ena foten lyfter en kettlebell, bara höft som ”ska” jobba
    16kg per sida*8*8*8 per sida
    Bra kontakt och kändes som höft och axlar var raka och jämna idag, bättre balans

Liggande benlyft på pilatesboll – Rak kropp, lyft ena foten utan att tappa rak hållning i core/höft
    Kroppsvikt*8*8*8 per ben, håll ben i lyften 5 sek per rep
    Klart bättre än tidigare, fick bra kontakt i core och tappade inte höft lika ofta

Sidoliggande höftlyft – Tänk sidoplanka med reps
    Trx*12*12*12 per sida
    Dags att höja här nu, får perfekt kontakt och orkar mina 12 rep, nästa gång blir det med viktplatta också

Ryggliggande sidorullande – pilatesboll.
    Kroppsvikt*6*6*6 per sida
    Ligg rak på en boll, ta små steg ut mot varje sida, tills endas ena skulderblad och höft har kontakt med boll, bibehåll rak hållning.

Mellan en del av övningarna körde jag även lite på säck, mest bara massa sparkar för att få lite flås, känna på kroppen och se hur pulsen skulle reagera, kändes okej

Extra övningar för dagen blev
    Bicepscurl med hantlar
    2 st 13.5kg*8*8*8
    samt
    Bicepscurl med curlstång
    30kg*8*8*8

Sen strech o hemgång. Inhandlat lite Echinaforce för att försöka mota förkylningen

Mån 1 okt 2012 Pass 1 Styrketräning

Maxpass, lite kort med tid, men försökte gasa på bäst jag kunde

Uppvärmning: Olika tekniker med hopprep,

Utfall med skivstång(front)
    40kg*6 (3 per ben)
    50kg*6 (3 per ben)
    60kg*6*6*6 (3 per ben)
    Ska höja till nästa gång, ville känna lite på övningen, se vad knäna klarar av

Bröstpress med hantlar på pilatesboll
    2st 18,5kg*6
    2 st 28,5kg*3
    2st 36kg*3*4*4
    Kändes riktigt bra idag, får bra kontakt och explosivitet. Ska försöka mig på 41kg hantlarna nästa gång

Renegade Row med kettlebell
    2 st 32kg*6*6*6, 3 per sida.
    Tungt, fortsätter traggla med tekniken, då det egentligen är lite för tungt, men enda steget ned är 24kg, vilket är för lätt

Heavy Situps på Pilatesboll
    36kg*4

Sen tog tiden slut och kompisen jag lovat att jag skulle träna ramlade in.

Mån 1/10 Pass 2 Kickboxning

Filmvisning då gruppen varit nere i Ängelholm och fightats i helgen. Även en del genomgång om hur säsongen planeras gå till och vilka mål vi har.

Men när man ändå är på klubben ska det ju tränas lite också så fick bli ett skönt pass med en av mina fight-kollegor som också var på plats

Kickboxning
    Egen uppvärmning, kanske 5 min. Hopprep

Varannan serie, för att värma upp leder lite
    Flowsparring. Fokus på att hitta sitt avstånd och luckor i den andres försvar, samt att vara mjuk o ledig i kroppen

5 min matchmits, där jag fokuserade på tunga tekniker och bra snabbhet och min kompis tränade på förflyttningar och snabba kontringar

Flowsparring som avslutning, typ 10-15 min. Mycket bra sparring där båda hittade sitt flow och kunde leverera många snygga tekniker

Riktigt bra 45min pass som var skönt för hjärna o humöret
    Imorgon väntar korrektiva övningar på morgonen och kickboxning på kväll. Har jag berättat att jag älskar mitt liv? :)

Mat idag slutar på ca:
    2800kcal med 165g protein, 225g kolhydrater och 140g fett

Tis 2/10 Pass 1 Styrketräning/korrektiva

Skola mellan 9-12, lite tentaplugg och så självklart ett pass på gymmet. Dags för korrektiva övningarna igen

Höftvickning/lyft
    16kg per sida*10*10*10 per sida
    Gick bättre än förra gången, men gränsfall på tungt fortfarande då jag tappar viss kontakt

Enbens diagonala marklyft
    32kg*6*6*6 per sida
    Tungt idag, segt att enda hoppet är 24-32kg, då det är en rejäl höjning. Men stannar här nu ett bra tag, ska nå kvalitativa rep på upp till 12st per set

Liggande benlyft på pilatesboll
    Kroppsvikt*8*8*8
    Klart godkänt, men började bli trött i core

Liggande Sidorullande på pilatesboll
    Kroppsvikt*6*6*6
    Samma här, rätt trött i core, men snabbare i förflyttningen och bättre kontroll

Lite extra armar:
    Bicepscurl med hantlar
    2 st 16kg*8*8*8
    Tricepspress med rep
    36kg*8*8*8

Nu hem o fortsätta med tentaplugg. Ikväll väntar kickboxning och ny vitargo att testa

Tis 2/10 Pass 2 Kickboxning

Veckans fjärde pass och andra kickboxningspass. Taggad som tusan, då jag precis fått hem mitt nya vitargo som jag ville testa. Och ja, det gav helt klart effekt

Pass:
    Uppvärmningen missade jag, då bussen var sen, som vanligt. Men vad gör väl det, bara hoppa rätt in o köra lite tekniker.
    Fokus på boxning idag, vilket genererade en del enklare tekniker med krokar och raka slag. Gav själv mycket fokus till mina rotationer och core-arbete. Kändes enkelt och behagligt.
    Efter ett tag gick vi över till sparring. Första ronden endast boxning, vilket kändes helt okej. Han jag körde mot tappade guarden en hel den och kunde lägga in flera bra träffar mot haka och ögonbryn. Borde varit mer aktiv och aggresiv, nu lät jag mest honom jaga på.
    Tror vi han köra ca 4 ronder och alla ronderna kändes bra. Överlag kände jag mig stark och med bra flås.

Fys: 7 olika stationer där vi körde först ett varv, där varje station var 40 sek och sen ett varv till på 20sek
    1. Knäböj. 2. Ryggresningar. 3. Situps. 4. Burpees . 5. Armhävningar. 6. Sneda situps 7 kettlebellsvings.
    Lyckades arbeta mig trött och jagade även på mina kompisar lite, vilket alltid är skoj

Träningen kändes enkel och rolig idag och jag har fortfarande energi kvar. Vitargon gav verkligen en bra kick i kroppen och jag kommer fortsätta använda det, speciellt de dagar jag kör dubbelpass

Ons 3/10 Pass 1 Styrketräning

Dags för schema 2 för veckan, maxlyft

5 min uppvärmning med hopprepe, börjar ju få fart på det där

Frivändningar
    20kg*6
    30kg*6
    40kg*3
    50kg*3
    60kg*4*4*4*3
    2 fail på första, 1 fail på andra, 2 fail på tredje och 3 fail på sista. Saknas sista trycket för att komma under stången
    40kg*6
    20kg*10
    avslutade med att nöta lite teknik

Slag i Cable
    6kg*6
    12kg*6
    18kg*3
    24kg*4*4*6
    30kg*3
    Fokus på att få till tekniken. svårt att hitta balans när man har 30kg som drar en tillbaka i cablen

Drag i cable
    12kg*3
    24kg*3
    30kg*3*3*3*3
    Bättre än förra gången, men fortfarande svårt få till hela rörelsen korrekt

Nu ska jag fortsätta mitt tentaplugg och sen träna ikväll igen

Tors 4/10 Pass 1 Styrketräning

På schemat stod det vila på förmiddagen, men då jag är borta fre-sön tog jag ett pass ändå

Gym
    20kg*12, 6 per ben
    40kg*6, 3 per ben
    60kg*6, 3 per ben
    70kg*6*6*6, 3 per ben
    Öka till nästa gång, känns fortfarande okej, även om avstampet inte blir klockrent varje gång

Bröstpress på pilatesboll
    2st 18,5kg*6
    2st 28,5kg*3
    2st 38,5kg*2*3*3
    2 fail första set
    1 fail andra set
    1 fail tredje set
    PB!!! Surade till efter första failset och tryckte till lite hårdare, då gick det. haha!

Renegade row – kettlebell
    2st 32kg*8*8*4.
    4*4*2 per sida alltså
    Kändes helt okej, ska sätta 4*8 på den här snart, då har jag maxat övningen.

36kg*4*4*4
    Hittade tekniken bättre och då också kontakten bättre idag. Ska upp ett steg till nästa gång

Avslutade med lite bicepspump
    Bicepscurl med hantlar
    2 st 16kg*8*8*8
    Bra kontakt

Nu ska jag tagga tenta och sen blir det att hålla i nybörjarpass, träna själv och sen ut o möta upp mina klasskamrater efteråt. bra dag!

Mån 8 Okt 2012 pass 1 Styrketräning

Ah, som jag har längtat. Var borta fre till sön och var riktigt sugen på gymmet när jag vaknade i morse… Okej, det där var nog sanning med lite modifikation, men det var gott att vara hemma iallafall ;)

Kickar av passet med inte mindre än 3 olika pass, där ni

Gym: Schema A

20kg*12, 6 per ben
    40kg*6, 3 per ben
    60kg*6, 3 per ben
    72,5kg*6*6*6, 3 per ben
    Gjorde en liten ökning till 72,5kg, men den kändes verkligen i benen, får stanna här lite och arbeta på explosivitet tror jag

Bröstpress på pilatesboll
    2st 18,5kg*6
    2st 28,5kg*3
    2st 38,5kg*3*3*3
    Klar förbättring jämnfört med förra passet. Missade 2 rep första set, men de efterföljande seten fungerade mycket bättre. Om jag får till 4or nästa pass ökar jag

Renegade row – kettlebell
    2st 32kg*8*6*4.
    4*3*2 per sida alltså
    Klart bättre kontakt idag och inte samma slitande som det varit tidigare. Ge mig ett par veckor till så sätter jag mina rena 4or ;)

41kg*4*4*4
    Idag var det sämre känsla i core. Ska kolla med coachen idag så jag gör rätt, får viss smärta i ländrygg och svank.

Avslutade med lite bicepspump
    Bicepscurl med hantlar
    2st 18,5kg*6 drop 2 st 11kg*6
    2st 18,5kg*6 drop 2 st 11kg*6
    2st 16kg*8 drop 2 st 11kg*6

Sen var det bara pysa iväg till skolan för lektioner 10-15. Nu taggar jag för träning med tävlingsgruppen och sedan min sista träning med min pt :(

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 64 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.