Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Aroha – Second Edition
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 september, 2006 at 10:53 #745617Anonym anvandareMemberAroha wrote:I stort sett. Strävar i alla fall efter det! Nästa vecka ska jag öka 25% utifrån vad jag tog för 6 veckor sedan.
Hur gör du själv?Tja, jag försöker väl öka i varje pass med men det är inte alltid det går som man vill
15 september, 2006 at 11:10 #745618Anonym anvandareMemberIQA wrote:Hm, lät som bra övningar.. Finns det någon förklaring till dem någonstans?Nja… inte riktigt… men jag ska försöka. :nerd:
Rygg i x-drag
[http://www.eleikosport.se/Admin/files/20060206095110.pdf] (uppe till höger)
Fast båda armarna samtidigt och man sitter på knä (med rumpan vilande på hälarna) i cablecrossen… När man har armarna i uppåtsträckt läge ser man lite ut som överdelen på en Da Vinci bild av människokroppen… Då vinklar man handen så lillfingrarna hamnar uppåt och handflatan bortifrån spegeln (om man har spegeln framför sig) för att på så sätt få full utsträckning i latsen… och sedan drar man med båda armarna simultant så gott det går… tills skulderbladen är ihop och armbågarna hamnat ”bakom midjan”… Förstår du? :what:Baksida axlar
[http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=82]
Fast man ligger på mage på en lutande bänk… typKanske inte är helt glasklart, men ett försök.. Kan ju ta foton någon dag.
15 september, 2006 at 14:29 #745619Anonym anvandareMemberThanx..
Jag tror att jag fattat det rätt iaf. Alltid skoj med nya övningar..
Motivationen ökar lite då15 september, 2006 at 19:42 #745620Anonym anvandareMemberPERIOD 1, VECKA 6, DAG 5 [/b]
RODDTRÄNING (30 MIN.)
GYMTRÄNING MAGE
Crunches på pilatesboll 3 set med 15 rep
Crunches på pilatesboll med 20 kg vikt 4 set med 10 rep
Mage (i latsdrag) 30 kgs (10)(10)(10)(10)
Sida mage i x-drag 20 kgs (10), 25 kgs (10), 30 kgs (10), 35 kgs (10)(10)
Raka situps på lutande bänk 3 set med 10 rep
Crunches i maskin 3 set med 10 rep
Hängande knälyft 6 set med 10 repDAGENS MATINTAG: 1911 KCAL (187, 132, 66)
16 september, 2006 at 09:17 #745621Anonym anvandareMemberSå var det dags att väga och mäta igen. Efter ett par veckors stillastående vikt börjar det åter gå nedåt. :emo-thumb
AKTUELL VIKT: 63,4 kg (-0,6 kg)
MÅTTEN (I JÄMFÖRELSE MED NÄR JAG VÄGDE 63,5 kg 12 JULI):
VADER 36,5 cm (+½ cm)
LÅR 51½ cm (+ 1½ cm)
HÖFT 80 cm (+ 1½ cm)
MIDJA 71½ cm (- ½ cm)
BRÖST/RYGG 92½ cm (+ ½ cm)
FLEXAD BICEPS 32½/33 cm (+ 1½/+1 cm)
NACKE 33,5 cm (- ½ cm)Hur tolkar jag detta? Bygger jag trots diet? :what:
16 september, 2006 at 09:24 #745622Anonym anvandareMemberTränat bra plus flyttat in lite vatten i musklerna?
Sen har vi ju mätproblemet också. Ingen lätt match – ingen semester. Några graders annan vinkel på måttbandet eller någon centimeters ändring av läget kan lätt bli någon halvcentimeters diff på måtten.
Det ser ju ut att gå åt rätt håll i alla fall.
16 september, 2006 at 11:12 #745623Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Tränat bra plus flyttat in lite vatten i musklerna?Sen har vi ju mätproblemet också. Ingen lätt match – ingen semester. Några graders annan vinkel på måttbandet eller någon centimeters ändring av läget kan lätt bli någon halvcentimeters diff på måtten.
Det ser ju ut att gå åt rätt håll i alla fall.
Gött å hö-ör!
17 september, 2006 at 19:13 #745624Anonym anvandareMemberPERIOD 1, VECKA 6, DAG 7 [/b]
Idag började jag på andra varvet på min periodiserade träning – det vill säga jag kör åter igen många repetitioner (3 set med 15 rep vardera). Dessutom, med tanke på att det är varv två, är det dags att börja utvärdera mina resultat. När jag började detta så var ju planen att jag på ett varv skulle öka minst 20% i styrka.
Hur jag har klarat det kommer visa sig framöver då jag från och med nu kommer att jämföra mina pass med motsvarade pass på förra varvet (dock bortser jag från de vikter jag använde vecka 1 då jag anser att jag då var för grön på övningarna för att kunna göra mitt bästa). Således varje pass nu kommande sex veckor kommer att bokföras med jämförande kommentarer.
Då jag ny kör igång med varv två passar jag också på att ändra lite i mitt upplägg: Jag tänker köra baksida axlar två gånger i veckan; på ryggpasset och på axlar-/bröstpasset. Jag tänker köra mage två gånger i veckan; på magpasset och på armpasset (och istället skita i underarmar). Dessutom tänker jag köra två längre roddpass (med längre menar jag över 15 minuter).
För övrigt kör jag som jag gjort tidigare; chins- eller dipsträning två gånger i veckan vardera. Rodd som uppvärmning innan varje pass och axelrotationer innan varje överkroppspass. Minst tre snabba intervaller (90 sekunder vardera) en gång i veckan och morgonpromenader i stort sett varje dag innan frukost.
Igår var det vilodag och miniätardag och jag var ute hos Zebs föräldrar på middag. Veckans treat blev chili- och jordnötter innan maten, en snickersglass till efterrätt samt ett par mariekex till kaffet. Själva middagen var potatis i ugn, grillad fläskfilé och sallad (= nemas problemas!).
Imorse vaknade jag och kände mig helt fullpumpad med energi och träningslust! :kicking: Tog en efedrinfri stacker och begav mig ut på snabb morgonpromenad (i mina nya promenadskor!). Det gick som ett skott och svetten sprutade som aldrig förr!
MORGONPROMENAD (60 MIN.) innan frukost.
Efter en lunch bestående av fullkornspasta, makrill på konserv, svarta oliver, soltorkade tomater och spenat (det blir man stark av! :bb: ) begav jag mig till gymmet för att se om jag ökat 20% i styrka!
Det hade jag minst sagt!
CHECK THIS OUT! :dance:
UPPVÄRMING: RODD (5 MIN.)
AXELREHAB (5 MIN)
Rotationsövningar – utåt och inåt – 2 set med 20 rep varderaCHINSTRÄNING
Chins (helt själv) 5 PERSONBÄSTA!, 4, 4
Chins (med assistans) a-nivå 3 ( , a-nivå 4 (13), a-nivå 5 (15)(15)(15)(15)(15) +50% GÅNGER FEM!GYMTRÄNING BAKSIDA AXLAR/RYGG
Baksida axlar med hantlar 11 kgs (15)(15)(15) +120%
Sittande rodd (v-grepp) 60 kgs (15) +100% , 55 kgs (15) +80% , 50 kgs (15) +65%
Rygg i x-drag 40 kgs (13) +20% , 35 kgs (15)(15) +15%
Bellyback 3 set med 15 repRODDTRÄNING (35 MIN.)
Körde 10 st intervaller 500 meter vardera (1 minut vila mellan varje). Det sved. Shit, vad trött jag blev…Hur som helst, GENOMSNITTET 50% ÖKNING!. :yahoo:
DAGENS MATINTAG: 1844 KCAL (198, 136, 58)
Blev lite lågt, men med tanke på att det var lite av en ätardag dagen innan så gör det nog ingenting…
18 september, 2006 at 18:00 #745625Anonym anvandareMemberPERIOD 2, VECKA 1, DAG 1 [/b]
Idag började period två på riktigt… och denna vecka är kort: åker till Tyskland på torsdag och blir forta tills måndag. Tänker därför hinna med all veckans träning nu på dagarna tre (och igår).
MORGONPROMENAD (70 MIN.) innan frukost.
Körde eftermiddagspass på gymmet. Hade käkat rätt kass under dagen så jag var tvungen att köpa en bar för att överhuvudtaget överleva… Inte nog med det så kändes det att jag körde hårt igår – var (inte konstigt) inte så himla pigg i musklerna idag. Men, men… två dagar till sedan blir det Tyskland och fem dagars vila från gymmet.
UPPVÄRMING: RODD (5 MIN.)
AXELREHAB (5 MIN)
Rotationsövningar – utåt och inåt – 2 set med 20 rep varderaDIPSTRÄNING
Dips (fria) 10, 10, 8
Dips (med assistans) a-nivå 1 (7) , a-nivå 2 (11), a-nivå 3(10), a-nivå 4 (10), a-nivå 5 (11), a-nivå 6 (20)(20)Sen fick jag ont i högeraxeln. Igen. 👿
GYMTRÄNING AXLAR/BRÖST+TRICEPS
Sittande sidolyft med hantel 8 kgs (15)(15)(15) +60%
Sittande hantelpress med hantel 8 kgs (15)(15)(15) +60%
Sittande bröstpress med brant lutande bänk 8 kgs (15) +30%, 7 kgs (15)(15) +15%
Bröst (i x-drag) 15 kgs (15)(15)(15) +20%
Pushdowns (stång) 45 kgs (15) +15%, 50 kgs (15) +20%, 45 kgs (15)
Scullcrushes med hantlar 8 kgs (13), 7 kgs (15)(15) +40%Inte helt konsekvent procenträkning, inte helt jämna ökningar mellan olika muskelgrupper, men jag tror det beror mer på ordning mellan övningar än något annat. Dock tror (vet) jag att jag har generellt svårt att öka i bröstövningar och triceps – inte vet jag varför.
DAGENS MATINTAG: 2005 KCAL (208, 144, 64)
Jävla bar. 😮
19 september, 2006 at 17:58 #745626Anonym anvandareMemberPERIOD 2, VECKA 1, DAG 2 [/b]
MORGONPROMENAD (55 MIN.) innan frukost.
Shit, det här att köra hela veckans träning på fyra dagar – och dessutom göra det fyra dagar i rad – det tär på mig. Inte nog med att jag har ont i min högra axel så är jag skittrött i största allmänhet. Gick och lade mig tidigt igår, men är ändå inte utvilad. Har ätit bra och regelbundet idag, men hade ändå ingen ork när jag kom till gymmet. Jag börjar inse att fem dagar påtvingad vila i och med Tysklandsresan är bra för mig – det kommer att bli en välbehövd paus i träningen och en chans för min axel att läka lite.
Körde ett kort (men effektivt) magpass idag.
GYMTRÄNING MAGE
Crunches på pilatesboll 3 set med 15 rep
Crunches på pilatesboll med 10 kg vikt 3 set med 15 rep
Mage i x-drag 30 kgs (15)(15)(15)
Sida mage i x-drag 30 kgs (15)(15)(15)
Hängande knälyft 4 set med 15 repNu ska jag laga mat. Sen ska jag fan inte göra ett skit mer idag.
DAGENS MATINTAG: 1971 KCAL (207, 147, 62)
20 september, 2006 at 20:06 #745627Anonym anvandareMemberPERIOD 2, VECKA 1, DAG 3 [/b]
MORGONPROMENAD (70 MIN.) innan frukost.
Och det var allt för idag. Har legat hemma sedan imorse – inte orkat göra ett skit mer än att plugga och packa på hela dagen. Shit, så seg.
DAGENS MATINTAG: 1831 KCAL (178, 151, 58)
Det är verkligen dags för en paus. Utlyser därför att jag från och med nu tar vila!
20 september, 2006 at 20:07 #745628Anonym anvandareMemberVILOVECKA ONSDAG 20/9-TISDAG 26/9
Imorgon efter jobbet bär det av till Tyskland! :yahoo: Nu ska jag återgå till packandet – tar med mig MRP ifall svärfamiljen får för sig att stanna på McDonalds efter vägen.
FYRA DAGAR I TYSKLAND MED FAMILJEN KÖTT, SÅS OCH KAKOR = KARAKTÄRSPROVET ALLAN!
Fast jag är fast besluten om att inte backa en millimeter av vad jag lovat: Inte äta skit! :nono:
Inte falla för trycket då de börjar truga… Ska vara hård som flinta den här helgen.Jag lovar.
26 september, 2006 at 09:46 #745629Anonym anvandareMemberTja tjejen!
Länge sen, så tänkte jag skulle plita ner några rader. Du kör på lika hårt och målmedvetet som alltid, härligt att läsa! Hoppas du hade en fin resa och att du kommer tillbaka utvilad och peppad till tusen. Känner igen det där att vara slutkörd och inte orka med nåt… har själv haft en ”gör vad jag känner för”-vecka nu, och det gjorde susen för både motivationen och orken :up:
Hörs,
Linda26 september, 2006 at 22:47 #745630Anonym anvandareMemberLinda G wrote:Tja tjejen!Länge sen, så tänkte jag skulle plita ner några rader. Du kör på lika hårt och målmedvetet som alltid, härligt att läsa! Hoppas du hade en fin resa och att du kommer tillbaka utvilad och peppad till tusen. Känner igen det där att vara slutkörd och inte orka med nåt… har själv haft en ”gör vad jag känner för”-vecka nu, och det gjorde susen för både motivationen och orken
Hörs,
LindaHej! :friends:
Trevligt att se att du har varit här när man kommer tillbaka! Det var en välbehövd vila kan jag lova – och precis som du redan räknat ut – jag är skitsugen på att köra igång igen. Det var så himla skönt att ta en riktigt snabb morgonpromenad imorse!
Tyvärr kan jag dock inte köra igång fullt så hårt och mycket som jag vill; en hemtenta denna vecka tvingar mig att sitta mer hemma med böcker framför datorn än med på gymmet med vikter framför spegeln. Men, men, snart är jag tillbaka på heltid – och helhjärtat – igen!
26 september, 2006 at 22:48 #745631Anonym anvandareMemberPERIOD 2, VECKA 2, DAG 2 [/b]
MORGONPROMENAD (60 MIN.) innan frukost.
Jobbade på skittelemarketingstället igen idag. Har verkligen tröttnat nu – kör max en vecka till sedan lägger jag ner det och pluggar (och tränar mer ) istället.
Började skriva på hemtentan idag så det blev tyvärr inget gym. Inte lätt att hinna allt – speciellt inte när det är polskekurs också.
POLSKEDANS (150 MIN.)
DAGENS MATINTAG: 1939 KCAL (157, 166, 71)
Angående Tysklandsresan: jag åt inte en enda kaka/muffin/bulle/godisbit/glass/födelsedagstårtbit/toblerone/bratwurst med bröd ej heller drack ett enda glas (eller ens klunk) läsk/vin/öl – trots allt som mitt ressällskap serverade! :yahoo: Jag är så jävla nöjd med mig själv!
Igår på hemvägen när de andra handlade sprit och godis på taxfree så köpte jag 48 paket Extra (tuggummi), 75 st lösa tuggummin (sockerfria), 8 askar Läkerol (de är slut :o) samt 24 burkar Pepsi Max… :nod
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.