Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Aroha – Second Edition
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 juli, 2007 at 16:57 #746457Anonym anvandareMember
Det var så skönt att ”vila” igår! Och idag känner jag mig stark och pigg igen. Om det inte vore för axelhelvetet som alltid värker mer när jag vilar och kollar tv än när jag kör fullt ös medvetslös så hade gårdagen varit perfekt…
Var precis ute och kutade lite. Så nu ligger jag bara ett cardiopass ”efter”.
CARDIO
Intervaller. Kutade 200 meter 10 gånger. Vilade en minut mellan varje. Bästa tiden var 43 sekunder (mätt med vanlig klocka) och sämsta 48 sekunder. Det var en förbättring! :up:Pulsen var fjärde tredje loppet var 40 slag på 15 sekunder och efter tionde 46 slag på 15 sekunder (mätt med vanlig klocka och pekfinger). Högre än sist. Om jag har maxpuls 206 (220 – ålder * 0,5) så betyder det att jag låg på 78 % av max efter fjärde loppet och 85 % efter sista loppet. Kan det stämma? :what:
45 sekunder efter sista loppet hade jag 28 slag på 15 sekunder. En halvtimme senare 62 slag på en minut. Är det min vilopuls eller måste man vänta längre än så?
Om någon som läser detta kan något om puls och vill komma med en kommentar eller en tolkning min puls så är det varmt välkommet. Jag kan absolut inte tillräckligt i frågan. Vill lära mig mer! Vad är bra och vad är dåligt? Vilka värden ska man satsa på? Om man väger mer eller mindre hur påverkar det egentligen? Och vart kommer energiförbrukningen in i bilden?
Lästips? :nerd:
Lite kul att se att man ”förbättras” och orkar få upp pulsen högre. Eller är det tvärtom? Ska skaffa mig en pulsklocka så jag kan börja hålla koll på riktigt. Detta är ju bara på en höft…
28 juli, 2007 at 19:48 #746458Anonym anvandareMemberKom just från gymmet där jag körde ett överkropp-/bålpass. Har känt av axeln hela tiden då jag vilat så det kändes som en god idé att se om lite blodcirkulation kunde göra det bättre… Vet inte varför men helt plötsligt är jag svinstel i axlar och nacke och det sticker inte utan värker i högerhanden. :what:
Vettefan om det blev bättre av att jag tränade. Men tror inte det blev sämre heller. Gjorde hur som helst inga övningar som gjorde ont. Körde med lätt belastning i cable crossen, 10 rep per set och tre set per övning. Mest för att få röra lite på mig. Avslutade med att pina mig lite på bollen.
ÖVERKROPP
Pulldowns i med rep i x-drag 20kgs (3*10)
Pushdowns med rep i x-drag 20kgs (3*10)
Sidolyft i x-drag 5kgs (3*10)
Breda höga rodd i x-drag 20kgs (10), 25 kgs (2*10)
Framåtlutade sidolyft (”omvänd pecdec”) i x-drag 5kgs (3*10)
Frivändningar med rak stång 3 set med 10 rep med bara stången
Raka och sneda crunches med rep i x-drag 60kgs (3*10)Blev trött som fan av frivändningarna – troligtvis för att jag inte är van att träna de musklerna så mycket nu – annars var det lugnt. Gjorde inte ont då. Gör inte ondare nu. Än. Peppar, peppar.
BÅL PÅ BOLL
Raka och sneda crunches 3 set med 25 rep åt vardera håll
Skulderbladsfixator 3 set med 20 förflyttningar (fram, bak, höger och vänster)
Raka och sneda ryggresningar (”hypersträck/bellyback”) 3 set med 25 rep åt vardera håll
Höftlyft ”rumpa i golvet och upp” med bröstryggen på boll 3 set med 25 repNu är jag helt slut – och hungrig som en varg!
Ska snart äta pasta, grönsaker i ugn med solrosfrön, svarta oliver och kycklingfilé till middag…
29 juli, 2007 at 13:03 #746459Anonym anvandareMemberPROMENAD
Var ute en timme innan frukost.Tänkte springa, men hinner inte. Ska träffa en kompis och luncha. Han ska tävla i AF på SM. :nod Ser sjukt bra ut.
Sedan bär det av till Stockholm (en snabbis bara). Ska kolla in lägenheten. Och förhoppningsvis hinna med ett besök på något av gymmen…
EN SAMMANFATTNING AV VECKAN SOM GÅTT:
TRÄNING
Antal gympass: 5
Antal intervallpass: 4
Antal distanspass: 1
Antal promenader: 5MAT
Snittat 2600 kcal/dag med hyfsat högt intag av fett och protein. :emo-thumb31 juli, 2007 at 08:55 #746460Anonym anvandareMemberVILODAG
Igår.
Fick röra på mig en hel del ändå. Kollade in lägenheten (som jag måste måla om) och var på stan och letade lite kläder. Hittade till slut en klänning som gick att stänga över ryggen.
I storlek 46.
Skjut mig.
1 augusti, 2007 at 08:27 #746461Anonym anvandareMemberIgår var jag på IKEA hela dagen… Eller rättare sagt vi gick upp kl 730 för att vara på IKEA hela dagen, men på grund av vissa komplikationer som fel buss, missad buss, fel väg, andra sysslor, en kompis med en spis med fel väggkontakt, hunger och slarv kom vi inte dit förrän kl 14.
Väl där var dock allt toppen. Jag har sett ut möbler till i stort sett hela min lägenhet. Men befinner mig i lite av ett soffdilemma! Jag har två soffor att välja mellan – en ful soffa som är mjuk och skön och som man knappt kommer ur när man satt sig och en snygg som inte är lika skön – ingen Sagan om ringen soffa direkt, sa min kompis.
Vad väljer man? Jag är ju ingen sagan om ringen tittare så jag kanske inte behöver en sagan om ringen soffa? Kanske är det till och med att föredra att soffan inte är en sitta och hänga i 10 timmar i sträck soffa?
Måste man låta latmasken styra eller får man låta ögat gå först?
Blev således ingen träning igår heller. Och inte hinner jag det idag heller.
Skulle ha haft vilovecka om två veckor först, men jag tror ärligt talat att jag lika gärna kan ta det den här veckan. På så sätt slipper jag noja och slipper försöka hinna och bli stressad satan av att misslyckas. Så nu säger vi det.
VILOVECKA VECKA 31
Idag ska jag i alla fall besöka ett gym i Tumba för att kolla hur det ser ut och vad de har att erbjuda. Jag har även bokat in en tid för massage där vilket är välbehövt till tusen.
Igår kändes det som att min högra sida satt 5 cm längre upp och längre ut än min vänstra. Det kändes som varje muskel i min kropp på något sätt låg fel och jag gick hela dagen och försökte sänka axlarna, dra bak axlarna, sträcka nacken bakåät och åt sidan, stretcha axel- och bröstmuskel.
Sådana dagar är det svårt att inte bli tre år gammal och skrika ”ta bort det, ta bort det!”
2 augusti, 2007 at 16:00 #746462Anonym anvandareMemberIgår vilade jag också. Missa dock massagen. Hann inte till gymmet. Men åkte hem till Karlstad i alla fall. Som bestämt. :nod Var på en skogsvandring på kvällen med pappa, hans tjej och barn och ”mannen i mitt liv just nu” (han i Lysvik)… men den var knappast mer än 1½ km… i och för sig så bar jag en 4 åring halva vägen så något gav det nog.
Idag vilar jag också. Ska sitta barnvakt åt min pappa ikväll. Han har ju lyckats snärja sig med en 4-barns-mamma. För mig betyder det att kvällen erbjuder en 2 åring och en 4 åring.
2 augusti, 2007 at 16:06 #746463Anonym anvandareMemberHey Zeb!
Släng upp en bild på dig på 95 kilo! :nod[/b]
2 augusti, 2007 at 16:20 #746464Anonym anvandareMemberAroha wrote:Min inställning är det enda jag har för tillfället – utan den vore jag ingenting! Jag tror också att det kommer gå hur bra som helst i Tumba! Det kan dock hända att min journal kommer bli tvångsförflyttad till ”Dagböcker” för att jag snöar in på jobbet…Vart ska du bege dig?
Med vilja kan man mycket – och min vilja är något utöver det vanliga! Tag bara en sådan sak som att jag lyckades börja röka en gång i tiden – det var fan inte gott i början. Sedan slutade jag. Det var inte heller roligt, men jag ville. Jag har promenerat mig till artros i stortåsenan och joggat mig till hälsporre – det är det inte alla som klarar av! Och sist, men inte minst, jag har dipstränat min axel sönder och samman! Allt på ren och skär vilja
Så visst fan skulle jag kunna flytta ett berg – men innan jag gör det ska jag cardiospringa upp och ner för det 15 gånger – ett bergs pulshöjande egenskaper är ej att förglömma!
känner igen din inställning fast i min body!
Yes, jag ska flytta neröver, nedanför borås mot gbg: skene/kinna ….. vart det nu ligger mitt i ingenstans men det ska allt gå bra det också…. nya vänner och nytt jobb mm….
huvudsaken att man kan träna;) , för det går ju att göra var som helst!Vi får stötta varann i journalen och ha jour då det kniper!take care baby! KRAM
2 augusti, 2007 at 22:50 #746465Anonym anvandareMemberHade jag haft ngt att visa upp så hade jag inte bangat!
Just nu ser jag bara liten klen o fet ut men de ska bli bättring på det!7 augusti, 2007 at 22:24 #746466Anonym anvandareMembersuperberggren wrote:känner igen din inställning fast i min body!
Yes, jag ska flytta neröver, nedanför borås mot gbg: skene/kinna ….. vart det nu ligger mitt i ingenstans men det ska allt gå bra det också…. nya vänner och nytt jobb mm….
huvudsaken att man kan träna;) , för det går ju att göra var som helst!Vi får stötta varann i journalen och ha jour då det kniper!take care baby! KRAM
Så sant, så sant. Och stöttas kan alla här inne behöva göras emellanåt. :friends:
ZzAaR wrote:Hade jag haft ngt att visa upp så hade jag inte bangat!
Just nu ser jag bara liten klen o fet ut men de ska bli bättring på det!Fegis. :p
7 augusti, 2007 at 22:38 #746467Anonym anvandareMember1/8
Var på vandring med familjen från Leksand och killen från Lysvik i skogen.2/8
Tog det lugnt. Packade mina saker. Satt barnvakt åt två småttingar min pappa fått på halsen. Blev betalad med en linneduk.3/8
Handlade mat, packade och bakade hela dagen. Hämtade folk i Karlstad.4/8
Ordnade möhippa för min kompis Solveig som gifter sig på lördag. Lagade all mat, grillade, var med på ävertyrsvandring, körde runt folk med bil, bastade och badade.5/8
Packade mitt liv i ett släp. Helt själv. Ingen ville hjälpa mig. Körde till Tumba. Väl där möttes jag av min väninna Lina (som ville hjälpa mig) och vi bar upp mina saker i lägenheten.6/8
Körde tillbaka bil och släp till Sunne. Lunchade med (numera idiot) lysvikskillen en sista gång. Så himla synd att han också visat sig vara no-good. Jag gillade verkligen honom. Tog tåget tillbaka till Tumba.7/8
Har packat upp i lägenheten. Varit på Willys. Fan, jobbigt satan att storhandla utan bil. Köpte färg till min vardagsrum. Sandpapprade väggar.Provtränade på Tumba träningcenter. :yahoo:
BEN
Knäböj 50kgs(3*, 70kgs(5*4)
Utfallsgång med hantel 13kgs(3*6)
Raka marklyft 40kgs(3*, 60kgs(5*4)
Liggande lårcurl 4 plattor (3*6)
Stående vadpress 6-10 plattor(5*10), 12-14 plattor(5*4)Nu är det slut på vila! Slut på flytta! Slut på äta ute för att jag inte hinner eller kan annat. Slut på att bo hos mamma. Slut på Sunne. Slut med Sunnekillen. Slut med finnar på näsan och slut på viktuppgång.
Idag börjar mitt nya liv. Imorgon fortsätter det. Med ett ryggpass på SATS tillsammans med muskeltjejen från Linköping. :friends:
8 augusti, 2007 at 14:21 #746468Anonym anvandareMemberVälkommen till Stockholm!
[img=http://www.forum.neue-buerger-roms.de/Smileys/Lots_O_Smileys/blob1.gif][img=http://img118.exs.cx/img118/6348/u2efine.gif]
8 augusti, 2007 at 14:37 #746469Anonym anvandareMemberSUPERKVINNA! :nod
8 augusti, 2007 at 16:58 #746470Anonym anvandareMemberStark jobbat supergirl!
Det blir bara bättre och bättre det här, hoppas du kommer att trivas in the big city. Håller tummarna off course!
Ciao!8 augusti, 2007 at 18:10 #746471Anonym anvandareMemberPrincess Warrior. We love u big time long way. :p . Tack för besök och hoppas att uppdraget ’grön klänning’ gick bra.
Hör av dej när du börjat få kläm på rutinerna.Kram.
( Jo – jag var här ändå trots att jag trodde att jag inte ville vara det ..)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.