Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Balansjournal 2007
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 juni, 2007 at 22:48 #84491Anonym anvandareMember11 juni, 2007 at 22:48 #848516Anonym anvandareMember
Efter att ha smugit runt här ett bra tag, med mina mera eller mindre begåvade inlägg, har jag tillslut kommit fram till att jag ska ge mig på att starta en träningsjournal på de svenska byggarnas lunarstorm.
Namnet på journalen var lika svårt att komma på som det var självklart, allt i mitt liv handlar om balans nämligen. Som person går jag väldigt gärna upp i något över öronen för att leva totalt efter det, och sedan tröttna och hoppa vidare till något annat.
Jag har alltid hålla på med idrott, främst tennis som jag spelade i 15 år och var aktiv på en hyfsat hög nivå. Gick såkallad tennis-linje på gymnasiet där träningsmängden var väldigt hög, detta ledde till att jag slutade med tennisen för det blev för mycket.
När jag la av med tennisen i 19årsåldern var jag 190 lång och vägde runt 75 kilo, majoriteten av musklerna satt i benen, höger arm och bröst.
första gången jag satte foten på ett gym var jag 13-14 år och det var självklart som komplement till tennisen, det naturliga steget efter jag lagt av med tennisen blev att börja träna mera på gymmet. Jag utbildade mig till gymcoach där i Lund och jobbade där ett slag, tränade på ganska duktigt men jag var inte speciellt bildad innom kost så resultaten var väl på sin höjd okej.
Jag flyttade till en håla nära jönköping, för plugga i jönköping under sommaren 04, då började jag med sl lite på skoj på klubben som låg där. Gick ganska bra, inte världsrekord precis, men jag hade iallafall ökat vikten en del, till runt 105 kilo även om inte allt var muskler precis. Tyvärr blev det för intensivt jag skadade ryggen ganska rejält, tog inte tag i det som jag skulle utan slutade träna och sköt problemen åt sidan.
Under våren 05 fastnade jag för spinning och utbildade mig till spinning-instruktör samtidigt som jag disco-byggde lite och läste en del enkel litteratur om kost och träning, allt flöt på bra och formen var rätt okej. Under försommaren samma år åkte jag på en elakartad körtelfeber som varade ungefär 10 veckor då jag lyckades gå ner från runt 95 kilo till härliga 80 kilo.
Det ledde till att all tränings låg på is, men suget kom tillbaka och efter jul började jag så smått på gymmet igen, jag gick ut stenhårt tränade gym dagar i veckan, åt supernyttigt och slukade all litteratur om träning och kost som jag kom över. Som vanligt blev det lite för mycket runt sommaren tappade jag motivationen, kroppen sa ifrån och jag va lätt övertränad.
Hösten 06 kom jag igång på gymmet igen, lärt mig mera om träning och kost, det viktigaste kan vara mer är inte alltid bättre .
Sen dess har jag tränat en 3 eller 4 splitt per vecka och sista tiden har jag kört helkroppspass, något hst-inspirerat, tänkte göra detta under sommaren och se hur jag svarar på det.
Historien blev kanske ganska långrandig, men summan av det hela är att jag behöver balans och distans (tack Johan O. ). Jag försöker lyssna på kroppen och köra iallafall 3 gympass per vecka, de är förlaggda antingen på friskis och svettis eller på ett ok företagsgym i ulricehamn.
Går även hos kiropraktorn en gång i månaden, för att försöka fixa ryggen, har ett jättebra samarbete med en kiropraktor i jönköping som tror på mig och min träning! Tyvärr har jag svårt för marklyft & knäböj pga ryggen, men jag försöker så gott det går efter förutsättningarna
Stats:
född: 83
längd: 190 cm
morgonvikt: ~90
överArmar: ~43
Midja: ~85
Bröst: ~115Styrkesatser är inget att skryta med, får ni läsa i journalen efter hand, mål är att må bra, ha roligt, om utvecklingen tillåter tävla i något någon gång.
En stor inspiration får väl vara Martin. på forumet, som tränade på friskis i jönköping men nu bygger på exercise. Ska försöka släpa mig dit någon gång och få lite pisk
Gör annars: slutför min utbildning som statsvetare, ekonom och sociolog, lagar gärna mat, läser böcker och lyssnar på musik.
Journalen är främst till för att motivera mig själv, förhoppningsvis kanske den motiverar någon annan (om ni ens orkat läsa enda hit?!?)
11 juni, 2007 at 23:04 #848517Anonym anvandareMemberEfter mina tentor var klara i skolan var jag riktigt taggad på att släppa loss och träna lite, blev ett pass på företagsgymmet på bergman & beving, ulricehamn.
De hade ingen chins-stång så det blev lats istället:
Breda lats:
60X15
80X10
100X8 -> 40X8( pilen betyder -> Droppade från 100 till 40 och körde ett par till)
Hantelpress för bröst, kör nästan aldrig bänk.
22.5X15
37.5X12
37.5X10
37.5X8 -> 17.5X10Tyngsta hantlarna de har där är 37.5 med det dög väl, trött blev jag.
Hammercurls:
22.5X10
25X10
25X8 – 12.5X10när jag bytte till de lätta hantlarna körde jag vanliga bicepscurls istället.
Har lagt upp någon film från armdelen av passet på youtube, ska smyga in den när den processat klart.
Stolarmhävning för triceps mellan bänkar:
30Xbw
25Xbw
20Xbwkörde bara mot kroppsvikten, kändes helt ok bra pump iallafall.
knäböj:
Jag brukar oftast köra benpress pga ryggen istället, men de har ingen sådan på detta gym. Ont om fria vikter också.
40X15
70X15
90X12
120X12 -> 40X15vikterna tog slut vid 120, men det var nog lika gott. De var inte superdjupa kanske med det tog i benen. Ryggen kändes ok också.
axelpress smith:
40X12
50X10
50X10va rätt slut vid det här laget, men schysst pump iallafall.
Crunches med benen på bänk:
40Xbw
40Xbw
40Xbw.Blev inga vader idag, finns inga som helst redskap för det och jag orkade inte köra i smithen eller dylikt. Solade en kvart i solarien och åkte hem (tål inte vanlig sol).
Ska få upp någon film från youtube också när det slutar sega, nu ska jag fixa maten jag ska ha imorgon när jag ska sommarslava på lagret!
sov gott
11 juni, 2007 at 23:36 #848518Anonym anvandareMemberSleep83 wrote:Blev inga vader idag, finns inga som helst redskap för det och jag orkade inte köra i smithen eller dylikt.Vader kan man köra utan vikt… Testa att köra enbens vadpress på typ ett trappsteg eller liknande upphöjning… Lite nödlösning men de blir rätt slutkörda ändå om man kör strikt och många set och reps! :up:
12 juni, 2007 at 07:36 #848519Anonym anvandareMemberEtt av setten på armarna i senaste passet, ska komma en film till men yt strular såklart
[youtube=HdmYlx6EL78]
Fattar inte hur man vänder på filmen, men ja… jag syns iallafall!
henkebenke: Ja, du har du rätt i.. Va jag som va ganska sluitkörd och hellre åkte hem och käkade glass tror jag
nu blir det jobbet
12 juni, 2007 at 18:08 #848520Anonym anvandareMemberandra filmen på när jag tränar lite armar!
[youtube=Ce9zo1HgRwU]
Nu ska jag kila iväg och köra ett helkroppspass på friskis o svettis, ganska trött slutade precis jobbet… Men lägger jag mig framför tvn kommer jag inte iväg
blir lite esapro och malto och sen göra mitt bästa helt enkelt!
ciao
12 juni, 2007 at 20:25 #848521Anonym anvandareMemberVar ganska sliten efter jobbet men laddade upp ipoden med rammstein, tool och dope och försökte göra mitt bästa. Man blir ganska sliten av 9 timmar lagerarbete i denna värmen, men man får ju mycket motion iallafall
Marklyft:
Tar det väldigt försiktigt i marken eftersom ryggen är som den är, dessutom är väl min teknik inte världsbäst heller40X10
80X8
100X8 -> 40X12mycket mer att hämta rent styrkemässigt, men jag försöker hålla bra tempo och inte tumma på tekniken och hoppas jag växer lite
Plan Bröstpress med hantlar:
22.5X8
42.5X8
45X4+2 (2 forces dvs)
32.5X7 -> 15X10Sista tunga settet var något av en besvikelse, behövdes inte speciellt mycket hjälp men jag ska klara minst 6 själv!
Concentrationcurl med hantel mot bänk:
22.5X8
22.5X8
22.5X8 ->12.5X8 (när jag droppade till 12.5 kilos körde jag hammercurls istället)inte så mycket att tillägga, finns väl lite mera och hämta kanske men jag försökte köra strikt, blev rätt slut i underarmarna så jag ökade inte stegvis.
Stolsarmhävning mellan bänkar:
30Xbw
25Xbw
25Xbwganska trött vid det här laget (genomgående tema idag ) men jag pressade ut reps mer på sista setten än förra passet, grym pump.
Benpress liggande & sittande vadpress:
Jag alternerade benpress med sittande vadpress, direkt efter jag kört benpressen gick jag utan vila på vadpressen sedan vilade jag lite innan jag började om med benpress igen
170X12 ben
45X16 vad
270X10 ben
55X12 vad
320X10 ben
65X12 vadgrym kramp i vaderna iallafall, var väl godkänt överlag.
Axelpress i smith:
40X12
50X7
50X5 -> 20X12trött, men jag kämpade på rätt bra
Crunches med fötterna på bänk:
45Xbw
35Xbw
35XbwBra kontakt men jag har svårt med att få till magen ordentligt tycker jag…
Överlag var passet bra trots förutsättningarna, blev inga bilder lr filmer eftersom jag tränade själv.. Ska försöka mata på med bilder då och då.
passet tog 70 minuter + stretch
tillskotten jag tar för tillfället är:
esapro
vitargo
malto
only one
r-ala
omega 3
glukosamin
c-brus12 juni, 2007 at 21:53 #848522Anonym anvandareMemberTog en dusch och lagade lite kikärts och lins-soppa till middag och till att ha med på jobbet imorgon.
Eftersom det inte blev några träningsbilder bjuder jag på en halvkass bild på dagsformen
Formen är väl ok på sin höjd, smäms inte för att visa mig utan tröja men jag hade gärna varit lite tajtare…
Just nu är det dock att bygga som gäller ett tag till!
13 juni, 2007 at 18:56 #848523Anonym anvandareMemberTungt på jobbet idag, skulle egentligen åkt på grillfest med mitt andra jobb ikväll men jag orkade inte.
Idag blir det aktiv vila (om inte 8 timmas lagerarbete räknas som intervallträning ) Sen blir det träning imorgon eller fredag + söndag igen
over and out!
14 juni, 2007 at 18:11 #848524Anonym anvandareMemberJobbet gick fint idag, förutom att jag fick ont i ryggen på eftermiddagen vilket inte är ovanligt eftersom jag lär lyfta ett antal ton per dag.
Även idag gäller vila, blir tränings fredag och söndag denna veckan. Riktigt sugen på att träna idag också, men min erfarenhet säger mig att för mycket träning leder till minskat intresse och trött kropp för mig
Blir kanske någon onyttighet ikväll, skött kosten fint resten av veckan ocjh absolut inte på humör att laga mat idag
16 juni, 2007 at 00:18 #848525Anonym anvandareMemberDrog till gymmet direkt efter jobbet, varit en ganska tuff vecka och jag har haft ont i ryggen till och från pga mycket otympliga lyft på jobbet.
Energi nivån blir också lidande eftersom jobbet är ganska fysiskt krävande, hur som helst körde jag på ett helkropps som jag brukar.
Har innan kört en 3 dagar splitt per vecka men jag kände jag ville ha lite variation. Var först inne på halvkroppspass och 4 träningstillfällen i veckan men jag har svårt att hinna det då jag jobbar rätt mycket och är borta på helgerna
Passet:
Chins alternerat med breda latsdrag
Chins: 10Xbw
Lats: 8X8 (står ingen vikt utsatt på plattorna, tror det är märker cybex om någon vet hur mycket en platta är?!?)
Chins: 12Xbw
Lats: 10 plattorX8 reps
Chins: 8Xbw
Lats: 10X10Bröst, lutande hantelpress:
33.5X8
40X7
40X5 ->20X8Hammercurls stående:
25X8
27.5X8
25X8 -> 12.5X8 (sista 8 repsen var vanliga curls)Stolsarmhävning mellan bänkar
bw+10X30
bw+10X25
bw+10X20Axelpress med hantlar sittande
22.5X12
25X6
20X9 -> 12.5X4Benpress alternerat med sittande vadpress:
ben: 170X15
vad: 60X15
ben: 220X15
vad: 70X12
ben: 270X12 -> 120X15
vad: 80X8 ->50X10Crunches med fötterna på bänk
bwX45
bwX40
bwX40Passet tog 70 minuter + 10 minuter stretch.
Kommentarer:
Direkt innan pass intogs esapro, under och efter passet intogs ett äpple och vitargo. pass+1h mera esapro. pass+2h mer esapro
Jobbet sliter rätt mycket så jag blir trött fort på gymmet och gör ganska ojämna resultat.
Hade rejält ont i ryggen på dagen men det släppte nästan helt när jag stretchade ordentligt och fick upp värmen i kroppen.
Tröstade mig ikväll med lite rabarberpaj och en ganska roligt film. På söndag ska jag träna på bergman & beving igen, ska lägga upp passet och bilder därifrån när jag kommer tillbaka till jönköping igen.
Verkar som en del personer har tittat in i journalen men inte skrivit något, jag tar gärna emot kritik på hur jag ska göra den mera intressant att läsa
sov gott!
mvh!
17 juni, 2007 at 18:54 #848526Anonym anvandareMemberBlev ingen tränings idag, ryggen gör ont samtidigt som jag varit på sjukhuset största delen av dagen. Tar passet imorgon istället då jag är ledig.
17 juni, 2007 at 20:47 #848527Anonym anvandareMemberHoppas ryggen mår bättre imon så du kan köra hårt! :up:
19 juni, 2007 at 18:06 #848528Anonym anvandareMemberlovelysmile wrote:Hoppas ryggen mår bättre imon så du kan köra hårt! :up:Tack så mycket, har ju en del problem med den från och till men det blev ett pass igår
Att jag sen slavar på lager från 05.30 till 15.48 med totalt 30 minuters rast denna veckan är inte optimalt för vare sig träning eller ryggen i sig
Jag kämpar på, kul du läser journalen. Inspirerar mig att uppdatera
19 juni, 2007 at 18:29 #848529Anonym anvandareMemberRyggen mådde bättre idag så jag gav mig på ett träningspass, min fottograf lyckades glömma sin kamera till mitt stora förtret. Jag hoppas det löser sig nu när jag är hemma och ska träna på F&S i veckan
började lite lätt med uppvärmning på 5 min på rullband och roddmaskin, sen tänjde jag noga (brukar oftast va rigorös men slarvar ibland, får bannor av kiropraktorn titt som tätt när jag slarvar)
Hantelflies & Hantelpress för bröstet
Tycker det kan va trevligt o köra lite flies ibland då det känns bra att koppla ur triceps och sträcka ut bröstmusklerna lite, var mest som uppvärmning och dropset här dock
Flies: 18.5X12
Press: 37.5X12 (37.5 är maxvikten på detta gym, men jag tycker inte det skadar med ett högre repsintervall nervsystemet ska ju också beaktas)
press: 37.5X10
press: 37.5X8 -> Flies: 16X6Concentration curl mot bänk för biceps:
22.5X10
25X8
25X8 -> Hammercurl stående 15X15Styrkan och trycket kändes väldigt bra i armarna idag, gick lätt och pumpen var skön
Stolsarmhävning mellan bänkar för triceps:
15kg+bwX30
25kg+bwX20
25kg+bwX23Gav kanske inte allt på set2, men efter set 3 va jag totalt slut. Triceps är en muskelgrupp jag känner mig någorlunda tillfreds med som det ser ut just nu
Breda Latsdrag:
Som det ser ut och känns just nu är marklyft inte aktuellt, vilket är frustrerande. Jag försöker köra mark igen och igen, men ryggen pallar tyvärr inte det. Blev lats idag, ingen chinsstång och jag hade känningar emellanåt så jag ville ta det lugnt med dylika roddövningar också. Lagom är bäst ska jag försöka intala mig80X10
80X8
60X8-> 40X8Började bli trött såhär i slutet av passet och jag blev påmind varför jag mycket hellre kör chins eftersom jag tycker kontakten i latsdragen blir mycket sämre när jag går upp i vikterna.
Benspark sittande och Bencurl liggande
Gymmet har ingen benpress och jag ville inte betlasta ryggen men knäböj om jag absolut inte måste, alternerade dessa istället och körde riktigt kort vila. Maskinerna va rätt konstiga dock, en benspark där maxvikten är 70 kilo och bencurl där max är 30?!?spark: 50X12
Curl: 30X12
spark: 55X12
curl: 30X12
spark: 65X12
curl: 30X12Va rejält flåsig efteråt
Axelpress i smith:
50X12
60X8
60X6-> 30X5trott jag fyllt på med vitargo under passet räcker inte orken riktigt hela vägen, men det ska bli bättre.
Benlyft & Crunces med fötterna på bänk:
Benlyft: 10+bwX9
När jag ställde mig på benlyften märkte jag att när jag hängde i den kunde jag typ stå på knä, kom fram till att den var gjort för dvärgar (-140cm) eller liknande, försökte ändå men gav upp efter 9 reps.
Crunches: bwX50
C: bwX40
C: bwX50Passet tog 75 minuter och jag tror det blev 29 set totalt, får väl ses som helt okej intensitet! Vaderna uteblev igen på grund av maskinbrist, de ser ändå hyfsade ut och får pisk iaf 2 gånger i veckan.
Vitargo + stretch, tränings +1h esapro. sen käkade jag butterkaka och tyckte synd om mig själv för ingen speciell anledning.
Ska försöka träna 4 gånger denna vecka pga missat pass i söndag.
Dagens tips:
Lidls burkskinka 24 spänn för 465 gram
per 100G:
p: 18.5G
f:1.5G
K:0Gsmaken är helt okej faktiskt, gillar inte gelatinkletet men det kan man ju skrapa bort. Perfekt när man inte orkar laga mat, koka lite pasta och en halv burk sådan + lite sallad så har man en ok måltid.
Vikten idag ligger på 92.9 kilo. Blev lite mycket husmanskost i helgen tror jag
over and out
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.