Cablecross – För oss som tar träningen på allvar..

Home Forums Seriösa träningsjournaler Cablecross – För oss som tar träningen på allvar..

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 586 total)
  • Author

Militärpress är för friska axlar, har du känningar/tendenser till problem bör du fokusera axelträningen till övningar som verkligen känns 100%. Vill du fortsätta kör MP kan du prova modifiera övningen på olika vis, kör tex kortare ROM(stanna i öronhöjd), kör sittande, försök hitta en maskin där utförandet känns skonsammare.. Vad jag lärt mig är att har du problem med en övning så kommer problemen oftast bara bli större ju längre tid du utför den. Tack för kommentaren på bilden förresten!=)

Rygg

Körde egentligen bara 4set skivstångsrodd på 90kg med omvänt grepp, gick tvärdåligt idag så is inte skriva nå mer..

Varför gick det dåligt?

Ja, jag vet inte, noll känsla och kontakt, lite småkänningar i axeln dessutom. Var less idag, skulle dessutom vilja ha en chest suported roddmaskin… Min ryggträning är extremt eftersatt, vet inte hur jag ska lösa det då många bra övningar är dåliga för axeln.

I see. Klurig sits. Pressarna för bröst verkar ju fungera igen, kanske axeln pressas lite för
    hårt där ändå, vad vet jag.

För många herrans år sedan då jag åkte på en riktigt smarrig axelskada körde jag bara
    sånt som aldrig gjorde ont och dessutom väldigt lätt. Gjorde allt för att inte känna av
    den onda och bli påmind om skadan, som var hyfsat knäckande för skallen. Tog väl något
    halvår eller så, men sen kunde jag smyga upp vikterna och lägga till mina favvoövningar.

Säger inte att du ska göra så, en axelskada är ju inte lik den andra. Men för min del
    fungerade det bra. Tålamod var väl receptet som fungerade hursom.

Gårdagens bänk

Efter en vilovecka med dålig karaktär tog jag mig till gymmet med vetskapen om att jag måste förändra min träning.

Bänk med kloss (7cm)
    4*50kg
    1*70kg
    100kg 20reps
    Kände att axeln inte trivdes speciellt bra, bytte då till en högre kloss (9cm)

Körde sedan 12 set på 100kg med reps mellan 10-20 relativt kort vila mellan seten då detta är en lätt vikt att hantera.
    Kändes faktiskt helt ok med denna kloss och den kommer att användas fortsättningsvis. Kommer antagligen att hålla mig på 100kg och nåt enstaka lyft på 110kg, detta av skadeskäl.

Triceps i cc tungt och bra idag körde på 50kg

Biceps med hatlar 11kg, biceps med rep 60kg, biceps i kablar nivå 11 körde några set på varje. En genomgående sänkning av träningsvikterna skall provas då jag är leds på att få känningar av gamla skavanker jämt och ständigt.

Körde bänk i måndags rygg idag, kör lugnt och banar in en bättre teknik. Så kommer väl igång på ett par veckor igen=)

Teknikträning idag, bänkpress.

Summering av veckan:

Kört 3 pass, samtliga överkroppspass med bänk som förstaövning.

Har kännts mycket bra och axlarna protesterar inte sen jag bytte ut min mycket låga kloss mot en något högre.

Kör en deff för tillfället och ligger därmed på lägre styrke- och energinivåer, det är dock ett beslut som står fast då jag vill hårdna hellre än bara hålla bra ”volym”.

Kommer börja rapportera från måndag.

Vad kul att axlarna inte protesterar. Det måste kännas skönt att kunna bänka hyfsat igen…

Ja det känns väldigt bra att axlarna äntligen kommit med i matchen=)

Dagens pass

Rigorös uppvärmning före bänkpress

arb set

100kg 20reps
    110kg 20reps
    120kg 20reps
    130kg 15reps
    130kg 14reps
    130kg 13reps

Sedan 100kg 3 set med kort vila 10reps i varje set
    Bänken körs med ca 9cm kloss. Ska mäta den.

Rygg
    Skivstångsrodd
    arb set
    100kg 10 reps 6 set
    80kg 10reps 2 set

Armar
    Triceps i cc
    5set med varierad vikt bra kontakt!
    Biceps med lätta hantlar och i kabelmaskin nivå 11, superkontakt!

Mycket bra pass tog nästan 2 timmar och eftersom jag dietar lite så känns det rejält i kroppen.

Riktigt härliga pressar :)
    Synd att de inte finns någon kloss på mitt gym så man kunde testa köra klossbänk.

Johan85 wrote:
    Riktigt härliga pressar :)
    Synd att de inte finns någon kloss på mitt gym så man kunde testa köra klossbänk.

Kapa bara till en grov planka hemma, spelar ingen roll hur tjock den är du kan ju spika ihop två om den blir för låg, jag tycker klossbänk är en av dom bästa övningarna man öht kan köra.

Ryggpass
    Skivstångsrodd uppv 5 set 60kg

90kg 2set 10 reps

100kg 6set 10 reps kort vila mellan seten

nedtrappning med 90-60kg tog bra som fan!

Pullups

1 set 15 reps ej failure
    3 set 10 reps
    3 nedtrappningset med kort vila

Hade sjuk pump i ryggen efter detta pass, känner mig även nu dagen efter mör i ryggen, Måndag blir det presspass iaf=)

Presspass
    Bänk med kloss 9cm
    50*3
    80*3

100kg *2 20 reps
    110kg *3 20 reps
    110kg *1 10 reps Fick ingen vidare kontakt och avbröt setet
    80kg 15 långsamma reps

Triceps
    Pushdowns då jag väntade på cablecrossen

Liggande triceps i cc
    5 set på 60kg

biceps med hantlar och kablar diverse, körde mer för kontakt och pump än för styrka då jag kände av förra ryggpasset i underarmarna.

Totalt set ett ok pass volymen var ok men inte på topp, vägde 97kg med kläder så 96 utan då.

Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 586 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.