CZaQu:s väg mot en normal relation till träning och mat

Home Forums Seriösa träningsjournaler CZaQu:s väg mot en normal relation till träning och mat

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hallå alla BODYister!

Jag har på senare tid fått en väldigt ohälsosam relation till mat och träning – antingen tränar jag på tok för hårt och äter för lite eller så tränar jag inget alls och äter alldeles för mycket. Det har liksom gått i perioder. Och just nu är jag inne i en träna-lite-och-äta-mycket-period. Jag har för längesedan insett att det jag håller på med inte är hälsosamt. Men jag har haft för dålig motivation för att göra någonting åt det. Och för att vara ärlig, så har jag fortfarande lika dålig motivation även nu, när jag skriver det här. Men jag måste på nåt sätt motivera mig, för såhär kan jag inte hålla på. Jag är förvisso inte jättefet, men nog är jag några kilon överviktig. Men det är inte det som är självaste grejen, egentligen. Visst, det är kul att ha en snygg kropp och så. Men jag är mer orolig för min framtid – jag är ung och det är nu jag skaffar mina framtida mat- och träningsvanor. Och mina nuvarande vanor är inte bra.

Så, nu ska det bli ändring på det här!

Jag har planerat att ligga på ett energiunderskott på ungefär 650-1000 kcal de två närmaste veckorna, för att sedan minska underskottet en aning. De här två första veckorna tänker jag främst rikta in mig på konditionsträning i form av löpning.

Jag kommer skriva upp allt jag äter och min träning varje dag, främst för att hålla koll på mig själv, men lite kritik är aldrig fel – och några uppmuntrande kommentarer skulle inte vara helt fel heller.

Såhär har jag planerat att mitt energiintag ungefär ska se ut de två kommande veckorna:
    09:00-11:00 Frukost – ~400 kcal
    12:00-14:00 Lunch – ~500 kcal
    14:00-18:00 Mellanmål – ~300 kcal
    18:00-20:00 Middag – ~600 kcal
    20:00-22:00 Mellanmål – ~300 kcal
    Totalt: 2100 kcal

Jag räknar med att jag ungefär har ett energibehov på drygt 2700-2900 kcal.

Sådär, det var allt för idag. Önska mig lycka till. :p

Oj, såg nu att jag postade i fel forum. 😮 Om någon moderator ser det här – flytta tråden till Träningsjounaler. Tack på förhand. :)

lycka till! :emo-thumb med all expertis som finns här inne kan detta bara gå bra ;) kämpa på!

Söndag 2007-07-15

Då ska vi se…

09:30 Tre skivor fullkornsbröd (Pågen Javisst!) med smör och ost – ~370 kcal
    14:30 Två stycken småpizzor (kommer inte ihåg vad dem hette, dem gör reklam för dem på TV nu om jag inte misminner mig) – ~460 kcal
    16:00 Löpning med far, drygt 5 km, långsamt tempo
    18:00 Två medelstora portioner lasagne – ~800kcal
    21:00 Två skivor fullkorsbröd (Pågen Javisst!), både med smör, varav den ena hade salami och den andra ost som pålägg – ~260 kcal
    Totalt: 1890 kcal

Helt okej dag. Bommade dock ett mellanmål, men det var inte hela världen – jag var ändå inget hungrig. Det var kul att jogga med far, men ack så tungt det gick.

Imorgon får träningen bestå av en cykeltur till frissan.

Panzar wrote:
    lycka till! :emo-thumb med all expertis som finns här inne kan detta bara gå bra ;) kämpa på!

Tack så mycket för lyckoönskningarna. :)

Måndag 2007-07-16
    10:30 En portion havregrynsgröt med kräm och mjölk samt två skivor grovt bröd med smör och ost = ~550 kcal
    11:00 Cykling in till frissan, drygt en mil (på en jävligt trögcyklad kronan cykel)
    13:00 Cykling hem igen
    14:00 En portion lasagne = ~500 kcal
    18:00 En liten portion lax och potatis = ~400 kcal
    21:00 Fyra grova brödskivor med smör och ost = ~500 kcal
    Samt ett paket sockerfria tugummin = ~200 kcal
    Totalt: 2150 kcal

Lite för mycket käk idag. Mellanmålet på kvällen var för stort och frukosten var också för mycket. Men jag är ändå rätt nöjd, för jag hade ett enormt sug av att bara gå ner och läsa hela skafferiet. Men jag stod emot.

Fredag 2007-07-20

12:30 En portion havregrynsgröt – ~300 kcal
    14:00 Löpning 5 km, ganska långsamt, ungefär 30 minuter
    16:00 En sån där Grandiosa Pizza (ni vet den där med fett med fibrer ;)) – ~230 kcal
    19:00 En ganska liten portion ris och kyckling samt nån sås – ~400 kcal
    21:00 Choklad 180g och en liten portion glass – ~1300 kcal

Har varit bortrest, så därför har jag inte skrivit här på några dagar. Jag är ganska missnöjd med den här dagen, för mycket skräpmat. Men, men, det är i alla fall bättre än mina ”vanliga” fredagar…

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.