Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Damir – JSK – Styrkelyfts träning!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 september, 2007 at 11:55 #792446Anonym anvandareMember
Lycka till nu Damir!
Tråkigt bara att det ska krångla nu innan!
6 september, 2007 at 12:22 #792447Anonym anvandareMemberlycka till och grattis förresten
7 september, 2007 at 21:42 #792448Anonym anvandareMemberSurt med taxin/bussen/resan
Grattis till 18års dagen (så här dagen efter men bättre sent än aldrig)
/nicke
8 september, 2007 at 17:44 #792449Anonym anvandareMemberDamir vann!
Iaf enligt uppgifterna jag har fått…
8 september, 2007 at 18:03 #792450Anonym anvandareMemberDet var som fan! Grattis i så fall!
Mvh
8 september, 2007 at 19:19 #792451Anonym anvandareMemberrinse wrote:Damir vann!Iaf enligt uppgifterna jag har fått…
På JSK’s hemsida står det :
8 sep: Damir Trokic blev idag Världs- mästare på Sub J-VM i Frankrike.! Damir vann kl 110 kg med serien 290-187,5-272,5=750 kg. Stort Grattis..!
[img=http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Bild%20Damir%20Worldchamp.jpg]Så det är bara att lyfta på hatten och bocka och gratulera !
8 september, 2007 at 19:22 #792452Anonym anvandareMemberGrattis Damir !!!!!!!
8 september, 2007 at 21:44 #792453Anonym anvandareMemberSTORA GRATTIS!![/b] :fun:
8 september, 2007 at 21:51 #792454Anonym anvandareMemberDu ser ut som en arg, hårt sminkad, påskkärring på bilden.
Men bra jobbat, grattis till guldet.
8 september, 2007 at 22:04 #792455Anonym anvandareMembernicke wrote:På JSK’s hemsida står det :8 sep: Damir Trokic blev idag Världs- mästare på Sub J-VM i Frankrike.! Damir vann kl 110 kg med serien 290-187,5-272,5=750 kg. Stort Grattis..!
[img=http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Bild%20Damir%20Worldchamp.jpg]Så det är bara att lyfta på hatten och bocka och gratulera !
Grattis Damir! Helt vansinnig bild också! SÅ underbar
9 september, 2007 at 09:55 #792456Anonym anvandareMemberhahahah: tack so mycket allesammans: go in po jsk foru, och les det tragiska; inlegget om det funkade att skriva anars so skiver jag det her nere::
Kommer mycket mer bilder och flmer om ja kommer hem nogon gong:::::
Bilden aer med en ukrainsk troja; bytte troja med han so, vann 110 Junior: hans trenare ville byta: so po bilden forsoker jag se lite arg ut: hahaha
”””
vi skulle oka ,fron marseile nyss och byta i tyskland; samma veg som vi kom och det som stor po vor biljett. men ner vi vel e her so seger de att vi skulle oka fron nice (som isak gor; for det stor po hans biljett.. Uddebom hade samma problem; men do det var en plats kvar so fick han oka med planet: vi kanske oker kl 13 anars oker vi imorgon. kul…….
Detta blir en rolig fodeseldag och VM GULD att minnas; NOT…. Fan vad trokigt vi har det…
Tack till er soM skrivit.
Jag hade mina mol po vm; men det blev inte helt som ja tenkt.
VM guld var ett uppnott mol. Jouni ville att jag skulle go sekert; so vi senkte mina ingongar fron 285_182_260 TILL 270_182_250:
EFTER forstq benken kennde ja att ja hade tagit greppet och va rett seker op vinst: so do gick ja sekert istellet for att ha sinne och go po 785: fick ju inte go po 310 i bojen// Men Men: Rekord kan slos senare: Jag e nojd:
Kommer med mer info sen:
Ha det so bra // Damir Och Mange: ”””
om det inte finns po sidan; kan nogon skriva in det der;;; ha det bra; vilket vi inte har:::::
9 september, 2007 at 13:38 #792457Anonym anvandareMembergrattis damir.riktigt grymt
9 september, 2007 at 16:00 #792458Anonym anvandareMemberStort grattis Damir!
9 september, 2007 at 16:55 #792459Anonym anvandareMemberDamir nadde sitt mal att bli varldsmastare. Det ar jatteroligt!
Tavlingen var (ur coachsynpunkt) bade svar och latt. Det latta var att motstandet var lite samre an vantat. Det svara var att det var morgontavling (med start kl 10.00), att gruppen var liten (det var bara fem lyftare, vilket gjorde pauserna mellan lyften valdigt korta), att tavlingsutrymmet var sa varmt och dessutom att Damir hade borjat varma upp innan det meddlades att tavlingsstarten skulle uppskjutas med en halvtimme.
Pga ovannamnda omstandigheter beslot vi att ga in pa SAKRA inledningsvikter. Det var darfor vi sankte till 270 i forsta boj (Jouni hade nog inte forsokt tvinga oss till det, men han var nog nojd nar vi kom overens om sankningen).
270 i boj kom sakert. For att bygga ett bra forsprang i bojen satte vi 290 i andra. Den kom ocksa bra. Efter detta var Damir pga de korta pauserna – han hann knappt ta av lindorna innan han (eller rattare sagt Mange) skulle borja linda igen – ordentligt trott. Darfor hojde vi till bara 300 i sista. Dessutom lat vi honom vila en aning langre fore lindningen. Men sedan fick han inte stangen bra pa ryggen infor sista bojen, och maste satta in den i klykorna med bara nagra sekunder kvar. Han hann ut igen, och lyfte ocksa upp vikten, men lyftet underkandes.
I efterskott sett borde jag ha sagt 310 (och inte 300) till Jouni infor sista bojen. Nu hade det ju ingen betydelse, eftersom lyftet underkandes, men 290 var trots allt ganska latt, och ett KLARAT 310 hade gett Damir mer inspiration i tavlingen. Da hade han kunnat satsa pa ett verkligt bra resultat nar segern var sakrad. Som sagt kom det nu inte att ha nagon betydelse.
Efter bojen ledde Damir med 40 kg over tvan, trean och fyran i tavlingen, som alla lyfte 250 kg. I praktiken hade Damir darmed sakrat segern, ifall han lyfte normalt i bank och mark. Pga att det var tva grupper (en juniorgrupp och en subjuniorgrupp) blev det gott om tid till uppvarmning.
I bank gick han planenligt in pa 182,5. Man kan inte ga sakrare i bankpress pga trojorna. Det lyfte han latt. Sedan hojde vi forsiktigare an planerat for att vara alldeles sakra pa bankguldet, till 187,5. Det klarade forstalyftet tog bort en del fokus, och Damir missade, vilket gjorde att han maste ta om vikten, och da klarade han.
Ocksa i marklyft sankte vi lite (till 250 istallet for 260). Har funderade jag t.om pa 242,5 men blev omkullrostad av Jouni och Damir. A andra sidan visste vi forstas att Damir skulle klara 250. Med bra koncentration men utan desto hardare tandning drog Damir sedan upp forst 250 och sedan 272,5 (vilket gav resultatet 750, som var det mal vi satte upp for tavlingen i varas). Sedan lat vi lasta 282,5 pa stangen, och da lyckades Damir ladda upp ordentligt. Han drog upp vikten, men den underkandes pa sagande slut.
Det var Damirs forsta VM-tavling och andra internationella tavling. Detta samt hettan, den tidiga tavlingstidpunkten, den lilla gruppen och den alltfor sent uppskjutna tavlingsstarten gjorde tavlingen knepig ur coachningssynvinkel.
Men Damir lyfte med den aran, och gjorde mycket bra ifran sig. Som vanligt hade han bra tavlingsnerver. Hardare pressad hade han sakert kunnat fa ihop lite kilon till (da hade vi dessutom tvingats till nagot annorlunda viktval).
Men att planenligt ta VM-titeln i overlagsen stil och lyfta 290+187,5+272,5 = 750 kg, och darmed vara bast i varlden i sin alders- och viktklass ar en ENORMT BRA PRESTATION!
9 september, 2007 at 19:24 #792460Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Damir nadde sitt mal att bli varldsmastare. Det ar jatteroligt!Tavlingen var (ur coachsynpunkt) bade svar och latt. Det latta var att motstandet var lite samre an vantat. Det svara var att det var morgontavling (med start kl 10.00), att gruppen var liten (det var bara fem lyftare, vilket gjorde pauserna mellan lyften valdigt korta), att tavlingsutrymmet var sa varmt och dessutom att Damir hade borjat varma upp innan det meddlades att tavlingsstarten skulle uppskjutas med en halvtimme.
Tack för insikten från coachens håll, riktigt intressant läsning! Det gäller inte att bara matcha de andra lyftarnas prestationer, utan även att läsa av den egna lyftarens reaktioner och gnista för stunden och koppla det till vilka vikter som är ”rätt”. Och ett stort grattis till Damir!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.