Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Damir – Tränar hårdare än någonsin.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 april, 2012 at 22:19 #209817Anonym anvandareMember
Nya sponsorer!!!
(kolla bild på mig från Ladugården hos ena sponsorn : [http://odensjoostergard.blogg.se/] )
I Form av stans bästa fisk (Gourmet fisk) och närproducerat nötkött med högsta kvalité (Odensjö Östergård). Nu kan jag håll mig till kostschemat från Anki till 100% och äta Lax samt nötkött i de mängder som krävs för att min träning ska vara optimal, och att mängden protein ska uppnås. Läs mer på deras hemsidor (finns längre ner) Bor du i JKPG trakterna, kan du beställa mat direkt hem till dörren från båda företagen.
[http://www.odensjoostergard.se/]
[http://www.gourmetfisk.se/][img=http://i42.tinypic.com/8vuuc7.jpg][img=http://i40.tinypic.com/keers8.png]
12 april, 2012 at 12:42 #209818Anonym anvandareMemberMin andra adept som jag nämnt!!! Värt att följa denna fina utveckling som väntas En RAW lyftare med bakgrund inom kampsport bland annat. Läs mer:
Alex.L : [http://forum.body.se/showthread.php?t=164324][/b]
15 april, 2012 at 17:51 #209819Anonym anvandareMemberNordiska mästerskapen i Norge.
Gick inte helt som tänkt. Bommade ut mig i knäböj, på djupet. Vikterna var 325, 325, 330. Väldigt lätta vikter och så,, men i alla fall så kom jag inte helt ner.
Jag tror min fokus låg för mycket på att dra personligt rekord i marklyft och se vad jag går för där… Jag valde dock att fortsätta och bänka samt marka ett nytt rekord.
I bänkpress så började jag på 240 – som var lätt. Höjde till 255, men fick den fel på bröstet… Andra på 255, testade vi att dra tröjan jättehårt, för att se hur det skulle fungera (inte så bra) drog mycket mot magen.
I marklyft, klarade jag 310 och sedan 322,5 (vilket var vikten jag hade tänkt och sikta på som nr 2) – ett PB med 2,5 kg på tävling… hoppas jag kan gåvidare från 320 kg nu…………..! Totalbom på 327,5… Kom inte ner med höfterna, fick inget grepp.
På onsdag ska jag testa min gamla markdräkten, en Super Centrion (en böjdräkt egentligen). Antagligen kommer jag använda den istället.
Annars vilar jag hela veckan ,och sedan börjar med en splitter ny böjdräkt och den nya bänktröjan som jag precis börjat köra in.
Åker på EM i Juni, men tufft motstånd.
[youtube=039VgLn-BVY]
19 april, 2012 at 00:05 #209820Anonym anvandareMemberMAX I MARKLYFT!
Planen var såhär: att maxa på Nordiska med Inzer Fusion – för att se vart jag hamnar, och sedan på onsdag (idag) maxa med min gamla dräkt från förra året, en Super Centurion (en böjdräkt som jag endast haft i mark).
Resultatet är bra: Centurionen är sjukt mycket bättre. Jämför filmen från NM ovan med filmen här under…………
Dean, Marlyftskungen på klubben, hjälpte till att sporra mig genom att ha med sin dräkt så att vi kunde tävla !
Jag drog pers!!!
Marklyft: 290, 310, 325, 330 och 335 (nästa klart, släppte då jag inte ville riva sönder handen…)
[youtube=WmzSY9_sC4Q]
19 april, 2012 at 15:52 #209821Anonym anvandareMemberGrattis till personbästa, riktigt starkt:up:
19 april, 2012 at 22:20 #209822Anonym anvandareMemberHence wrote:Grattis till personbästa, riktigt starkt:up:Tack! Mycket glad över detta! DÅ jag typ ökar i marklyft cirka 1 gång var tredje år känns det som…..
19 april, 2012 at 22:29 #209823Anonym anvandareMemberDet som vi behöver orda om NM har vi ju redan gjort.
Positivt att marklyftet gick så bra. På filmen ser man de sista (och viktigaste) lyften bäst ur teknikbedömningssynvinkel. Jag ska titta norggrannare ännu. Men den gamla dräkten verkar förstås betydligt bättre. Du har bättre slut än du brukar ha, du tycks också ha rakare ländrygg. Sannolikt har du (omdevetet kanske?) en något lägre höfthöjd än du tidigare haft, men jag kan ha sett fel. Ska ännu kolla om du är mindre ”över stången”.
Det är förstås huvudsaken att du nu ökat i marken. 335 har du ju i kroppen redan nu. Detta kan bli till fördel på NM.
19 april, 2012 at 22:51 #209824Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Det som vi behöver orda om NM har vi ju redan gjort.Positivt att marklyftet gick så bra. På filmen ser man de sista (och viktigaste) lyften bäst ur teknikbedömningssynvinkel. Jag ska titta norggrannare ännu. Men den gamla dräkten verkar förstås betydligt bättre. Du har bättre slut än du brukar ha, du tycks också ha rakare ländrygg. Sannolikt har du (omdevetet kanske?) en något lägre höfthöjd än du tidigare haft, men jag kan ha sett fel. Ska ännu kolla om du är mindre ”över stången”.
Det är förstås huvudsaken att du nu ökat i marken. 335 har du ju i kroppen redan nu. Detta kan bli till fördel på NM.
Hej! Jag tänkte inte alls på några teknik detaljer eller liknande, utan laddade på som f*n och lyfte. Försöker ju gå ner ordentligt och få bra ställning innan jag drog. Tror dräkten ”hjälpte” med mycket detaljer… Den är ”bra” dragen både i ryggen och där fram.
Du menar EM såklart…
19 april, 2012 at 23:09 #209825Anonym anvandareMemberNytt kostschema från och med denna vecka, + resultat från mätningar:
Som ni märkt, så har jag inte skrivit ner ”varje dags kost” på ett litet tag. Anledningen är enkel, jag har haft så mycket att göra, samt att det har varit ”lika dant” hela tiden. Jag har ju mitt Schema från Anki, och sålänge jag skrev ner cirka 2 veckor, så finns det inget som skiljt sig. Jag kommer dock skriva ner lite då och då, när ja kommer ihåg och har tid, (ska försöka vara duktig med det).
Kostschemat ändrades denna veckan från och med i tisdag. Kalorierna sänktes med cirka 500 kalorier. Detta ska hållas, så att jag kan fortsätta att droppa i vikt. Kommer nedan också skriva ut mina mätningar jag gjort (mycket framsteg på cirka 6 veckor). De två-tre första veckorna så höll jag mig på energi balans, men fettet gick ner och musklerna upp, vikten är på 118. Nu ska vikten ner lite bara, men aldrig under 115 innan september. På tävling är tanken att jag kommer väga 117-118 i alla fall.
Nu är förutsättningarna dessa framöver.
I genomsnitt över perioden per dag:
E: 4055 kcal
Protein: 342 inkl proteinpulvret i efterträningsmålet (2,9 g/kg) Fett: 173 g (1,5 g/kg)
Kolhydrater: 269 g (2,3 g/kg)
(Värden beräknade efter kroppsvikt om 118 kg)*Min frukost består av gröt, ägg, russin och mjölk.
*Mina luncher och middagar är följande (jag får äta dem när jag vill), men en lunch och en middag per dag. Totalt blir det cirka 800g kött om dagen.
Viltskav med potatismos
Indisk köttgryta med kokta linser
Lax med potatis och taziki
Ris med köttfärssås
Kyckling med ris* Före träningen, Kesella, cashewnötter, Kre-alkalyn, Nitro Kick,
* Under träningen: BCAA
* Efter träningen, Proteinpulver, Kesella, blåbär, Apelsin.
Datum……… vikt…Fett%…. Fettvikt…..Muskelvikt2012-03-13….120……20,72……..24,86……95,14
2012-03-26….119…….19,66……..23,39…..95,61
2012-04-02…..118……19,4……….22,9…….95,1
2012-04-12…..118…….17,3……..20,21…….97,79
2012-04-19……118…….16,4……..19,35……98,6520 april, 2012 at 21:29 #209826Anonym anvandareMemberEtt impulspass!
Idag var jag mest på gymmet för att hjälpa min Adept Alex…! Blev lite träning också.
Chins, 6,6,8,8,8. Sedan Negativa: 5,5,5.
Bänkpress med fötterna uppe, kroppsvikten (117,5) x 20 !!! För att slå Fredrik från Westbo…Körde även en del CoC. Blev bland annat mellan 9-10 reps på nr 2an !!!
Körde några reps på 2,5. Hade cirka 2-3 mm kvar på 3 an.Efter att underarmarna var helt slut, så utmanade Charlie mig i att hålla 50 kg järn skivor i varje hand. Jag ville inte först, jag var ju helt slut.
MEN….
Han höll 37,x sekunder
JAG: 40,xKolla in Alex Journal också (tråden hittar ni någon sida bak bara…)
Iväg till jobbet som dörrvakt nu!
22 april, 2012 at 22:08 #209827Anonym anvandareMemberLite CoC träning idag.
Som vanligt skriver jag ut högerhanden bara. (dock har styrkan ökat mycket i vänster, bland annat 5 reps på nr2 och 1 reps på nr 2,5).
CoC nr…Vanlig reps…Hjälp reps…Negativ
1……………..15
1,5…………..10
2……………..2×10
2,5…………..3
2,5…………..2
2……………..12 – PB
3……………………………………………………3
3……………………………………………………323 april, 2012 at 21:34 #209828Anonym anvandareMember23 april 2012
Nu är det stort fokus på djupa knäböj, så jag inte får några mer problem med detta på EM tex… Hade en splitter ny Super Centurion idag, i samma storlek som de andra, men denna behöver töjas lite. Passet, gick till slut helt ok. Men djupet måste sitta bättre i fortsättningen. Måste sträva efter att fler, lyft, alla lyft, ska vara djupa..
Knäböj: 280×1, (djup), 310×1, 330×1, 340×1, 330×1, 330×1, 330×1.
Jag kommer alltså ner på 280… Sedan så ”kapar jag av” precis när jag är parallell. Detta gjorde ja på alla lyft förutom på DEN SISTA på 330. Egentligen skulle jag ha haft 2×1 på 330 efter 340 lyftet. Men jag tänkte köra på tills de var djupa, och lyckades på den tredje som sagt. Släppte till lite precis när ja egentligen tänkte vända.
Körde ett RAW set: 225×8
Mage.
[youtube=E8gTSsKJafU]
25 april, 2012 at 21:40 #209829Anonym anvandareMemberJag vet inte om det beror på filmvinklar. Men i mina ögon är dehär böjarna – inte bara den djupaste – bland dina bästa böjar i hela programmet. Å andra sidan gäller det att vara ordentligt nere för säkra godkända lyft. Hellre djupa tunga (godkända) lyft än lätta men något för grunda (underkända) lyft!
340 är inte heller tyngre än 330, vilket är bra.
Som jag (fortfarande) ser det är den enskilt viktigaste teknikdetaljen att du kan skjuta fart direkt från bottenläget. Det som gör ditt djupaste lyft tyngre än ett par av de andra 330-lyften är inte själva djupet utan att du inte får ordentlig tempoväxling i bottenläget, utan det blir en studs som gör att farten minskar drastiskt i mitten på vägen upp.
När du får samma tempoväxling, alltså tryck direkt från början, i de djupa så är de nästan lika lätta som de grundare lyften.
Du sa, att du inte tänkte på tekniken i marklyft utan bara drog. Det var förstås mycket bra. Målet med all teknikinlärning är förstås att automatisera en bra teknik så att man inte alls behöver tänka på den under utförandet. Ju mindre man kan tänka på tekniken desto mer kan man tänka på det enda viktiga – att stången ska upp – under lyftet.
Orsaken till att jag vill att du tänker på teknikdetaljer är att tekniken inte alltid är tillräckligt bra. T.ex i böjen så behöver du tänka på 1) bra utlyft och bra fotställning före lyftet, och 2) knäna ut och tempoväxling från bottenläget under lyftet. glöm alla andra detaljer. Kontrollera stången, ja visst, men huvudsakligen ska du förr eller senare kunna tänka bara upp.
Jag gör en liten teknikjämförelse och pratar om fotboll. Visserligen krävs en helt annan typ av teknik – som dessutom är mycket svårare att förklara i ord – i fotboll. Men i en fotbollsmatch måste man göra utan att tänka hur man utför görandet tekniskt. Samma sak gäller all form av teknik, också i längden SL, fastän tekniken där som sagt är annorlunda.
Om du hittat en teknik i marklyft som passar så behöver du inte alls fundera på den före eller framförallt under lyftet. En av mina uppgifter är förstås däremot att hela tiden granska tekniken så gott det går fråån film i efterskott.
Om böjen kan sägas följande. Om man gör väldigt grunda, t.ex halva, böjar blir det ingen tieknikförvirrning mellan halva böjar och djupa tävlingsböjar. Rörelsebanorna i dessa övningar är så olika att hjärnan lätt kan uppfatta skillnaden. Om man däremot vänjer sig vid parallella lyft så är dessa så lika tävlingslyften att det blir tekniskt svårt att lyfta djupt. Detta betyder att man helt enkelt måste ner, för att automatisera tekniken i de djupa böjarna. Någongång kan det bli för grunt eller parallellt, vilket är helt naturligt när vikterna är tunga och därigenom svåra att kontrollera. Men merparten av alla träningslyft bör vara tillräckligt djupa. Att tänka ”Jag böjer lite grundare nu, kan nog komma ner på tävling” fungerar inte i längden pga av att man lär in en för grund teknik, som är till förvirrning lik tekniken i djupa böjar, och ju mera man automatiserar den tekniken desto svårare blir det att utföra de djupa lyften på tävling rent tekniskt : man måste använda för mycket energig till att tänka på djupet/tekniken och för lite till det viktigaste (att stången ska upp).
26 april, 2012 at 13:02 #209830Anonym anvandareMember25 April 2012
Idag körde jag med min nya superkatana, tredje passet med den, och gick ner till 5 cm kloss, utan problem…
5 cm Kloss: 235×1, 2x1x240
RAW: 160×5
Med fötterna uppe: 142,5×11
10 Cm kloss: 175×3, 185×3
Floorpress: 100×5, 120×5, 2x5x130
27 april, 2012 at 20:22 #209831Anonym anvandareMember27 April 2012
Idag var det träning i hemstaden Eksjö… !
Eftersom marklyftet gick så bra sist när ja maxade med Titan Super Centurion, så kommer jag köra varannan vecka MAX och den andra veckan kommer ja försöka att reppa på lite lägre vikter…
Idag var jag även på behandling hos mina naprapater… de fixade diverse fel på mig, allt ifrån att rätta till båda mina lillfingrar, fixade en del på axeln, gav övningstips för rehab, ”pressurade” rumpan osv :up:
Marklyft: 290×3 – det var ganska lätt…
Smala kronlyft: 2x5x235
Stångrodd: 110×5, 3x5x125
Mage…
[youtube=2meDb8a9Kic]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.