Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Damir – Tränar hårdare än någonsin.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 maj, 2012 at 19:40 #209847Anonym anvandareMember
30 Maj 2012
Sista passet innan Junior EM som går i Danmark.
De viktigaste punkterna var följande:
1) Att kolla hur vaden skulle vara efter 9 dagars vila och en del behandlingar. Vid smärta så skulle passet avbrytas och jag skulle vila till EM. Målet var dock att kunna köra upp till 340 och göra det säkert och djupet.
2) Maxa i bänkpress
3) Ingång i marklyft.Allt gick ganska bra.
Knäböj: Kändes lite i vaden efter 280 och 310 med lindor. Men jag gick på 340 också och fick bra djup på det lyftet. Gjorde inget mer sedan.
Ska få behandling av mina naprapater på fredag igen. Tror vilan till EM kommer att räcka
Bänkpress: 245×1, 255×1, 260×1 (lyft på rumpa på sista)
Marklyft: 260×1, 290×1, 310×1
[youtube=IboXdWV9zyo]
7 juni, 2012 at 21:13 #1064143Anonym anvandareMemberFölj Mitt sista EM och kampen om det tredje guldet på lördag kl 12.00.
Länk
[http://goodlift.info/live/onlineside.html] [/b]
7 juni, 2012 at 22:13 #1064144Anonym anvandareMemberLycka till!
8 juni, 2012 at 10:17 #1064145Anonym anvandareMemberKör hårt å visa dem vem som är starkast junior i europa!!!!!
lycka till!!!
du är grym!!!8 juni, 2012 at 16:29 #1064504Anonym anvandareMemberLycka till Damir, hoppas du får till en perfekt tävling. :up:
8 juni, 2012 at 16:43 #1064505Anonym anvandareMemberYes, lycka till!
8 juni, 2012 at 18:22 #1064515Anonym anvandareMemberTack alla Haft världens bulk med mat de senaste 4-5 dagarna Ganska full av energi är jag iaf! Ska försöka göra mitt bästa.
9 juni, 2012 at 10:27 #1064555Anonym anvandareMemberLycka till bara ösa mot medalj.
9 juni, 2012 at 14:05 #1064565Anonym anvandareMemberDamir ligger 2:a på totalen,nu efter bänkpressen.10kg upp på trean,inför marklyften!!!
ryssen som ligger etta går det inte att göra så mycket åt…..men men…...
9 juni, 2012 at 14:57 #1064569Anonym anvandareMemberändringar…ryssen var lite svagare i marklyften!!
Damir ligger 2:a nu i Totalen!!! inför det 3:e marklyftet.esten missade sitt 2:a lyft!!
men ryssen leder bara med några kilo….samt att han är svagare i marken.
men esten är grymt stark,men om han missar igen, å Damir träffar sitt lyft,så kan han vinna!!!!!….vilken rysare!!!!……
esten missade 3:e lyftet också!!!!!!!!………
Damir tog silvret…..Grattis Damir……………….9 juni, 2012 at 23:03 #1064587Anonym anvandareMemberGrattis till silverpengen Damir:up:
10 juni, 2012 at 07:29 #1064598Anonym anvandareMemberGrattis till medaljen och ett fint svensktrekord.
10 juni, 2012 at 21:28 #1064670Anonym anvandareMemberTack alla! Visste inte ens om att det var Sv-rekord. Vad låg det på innan?
10 juni, 2012 at 21:31 #1064671Anonym anvandareMemberEM i Danmark
Efter att ha vilat i cirka 10 dagar från all trängning och istället passat på att bada, basta och ha väldigt roligt på det fina hotell som vi var på, så var det åter igen dags för ett EM. Detta skulle bli mitt fjärde EM som junior och på meritlistan fanns redan ett EM silver (2008), EM guld (2009&2010).
Som ni alla vet, som följt träningen, har jag haft diverse problem som jag klagat över. Mycket har handlat om tekniken och djupet i knäböj, och situationen en månad innan EM blev INTE bättre av att jag skadade vaden. Skadan ha hållit i sig sedan dess, men efter mycket behandlingar från mina naprapater, samt vilan innan så var jag skadefri i vaden under tävlingen. Jag har även fått dagliga behandlingar av min sambo innan jag åkte på EM, och under EM resan så har Elina fortsatt att massera min vad för lite blodcirkulation, tack.
Vikten har varit låg, en vecka innan EM kunde jag vakna upp på lördag/söndag och väga 115 typ. Därför har jag försökt att ÄTA ÄTA ÄTA hela tiden. Tom sådan där förbjuden mat, typ Pizza en dag. Annars har jag försökt hålla mig till Två buffer per dag, för att få upp vikten till typ 117.
Jag vägde in på 115……….? Dock hade jag varit på toa innan och så, Men vad fan? Dagen innan åt jag jättemycket, för att ladda med kolhydrater. Blev totalt, jättemycket pankakor till frukost, med sylt. 1 Liter Apelsin Juice, 1 Banan, 1 stor buffetallrik med kyckling och ris, ett jensens mål med dubbel potatismängd, sedan 6 cheesebugare och 1 stor pommes på MC donnals….
På förhand visste vi att konkurrensen från ryssen skulle vara tuff, då han var anmäld på 947,5. Det dök även in en Estländare i bilden, som var bra mycket bättre än vad vi trodde. För att vinna krävdes mer eller mindre en perfekt tävling.
Knäböj
1) Jag inledde med 340, ett försiktigt lyft, som var djupt och stabilt.
2) Höjningen var försiktig till 355 – pga att vi skulle samma kilon tills slutet av tävlingen. Dock försökte jag släppa på för snabbt och kapade av på djupet tidigare, underkänt på djupet. Lyftet var i övrigt väldigt lätt.
3) Vi höjde inte, för att inte riskera att jag skulle göra ett grunt lyft igen. Dock gick det betydligt bättre på detta lyftet.Jag fick alltså med mig 355 i knäböj, vilket jag är otroligt missnöjd över på ett sätt, då det är en så ”liten” vikt för min del. Dock måste jag säga att jag är nöjd pga alla de problem jag har haft, som gjort att jag ej kunnat träna ordentligt. På tävlingen så kände jag att jag var långt ifrån mitt max för dagen, men detta var otroligt / omöjligt svårt att uppskatta innan tävlingen…
Ryssen klarade alla knäböjar, slutade på 375
Esten klarade sin sista och fick med sig 350
Jag fick ett silver på 355Bänkpress
1) Lätt ingång på 245
2) Planenlig höjning till 255 – lätt!
3) 260 är det högsta jag har lyft två pass i rad innan EM, dock båda gånger med rumplyft. Detta lyftet var dock helt bra! Min bästa prestation under tävlingen.I bänkpress har jag haft två ganska ”bra” skador. Först vänster-axeln som jag lyckades förstärka genom att träna liggandes rotatorcuff, för att sedan skada högra-armbågen (klämma närven) med den nya bänkpress tröjan jag hade tänkt använda på EM. Efter lite nervövningen som naprapaterna gav mig, försvann skadan i armbågen och formen i bänkpressen har känts bra, vilket visade sig stämma.
Ryssen klarade två lyft och stannade på 272,5
Esten klarade två lyft och stannade på 245.
Jag klarade tre, 260, och fick silver.I marklyft såg förutsättningarna ut på följande sätt:
Ryssen: Totalt 647,4 + Ingången (295) = 942,5
Esten: Totalt: 595+ Ingången (335) = 930
Jag: Totalt: 615+ Ingången (310) = 925.Vi hade nu märkt att esten började högt som fan, och höjde lite. Hans första mark var tung. Knappt godkänd.
Höjningen till 327,5 var väl motiverad på så sätt att Jag skulle ha samma total som ryssen (om han ej klarade fler lyft än ingången) och att jag kunde höja till det som behövdes så jag sedan kunde vinna. Det skulle även tvingat upp esten på 347,5 (han satte dock själv 350) Esten missade andra vikten. Ryssen klarade dock sin andra vikt på 307,5. Vilket gav honom en total på 955.
Inför sista marken hade vi lite olika alternativ.
1) Ryssen bommar sitt lyft på 312,5 (då skulle vi höja till 340 så jag kunde försöka på det och vinna)
2) Ryssen klar sitt sista, då skiter vi i guldet, och försöker säkra silvret genom att dra 332,5 och således tvinga upp esten på 352,5. Dock trodde vi väl inte att han ens skulle klara sitt omförsök på 350. Jag missade mitt lyft på lite slarv, att jag tyckte lyftet var så lätt och började skratta, tappade lite tryck och började ramla framåt. Tyckte dock att mitt lyft på 332,5 var bättre än 327,5 rent styrkemässigt. Esten bommade och mitt silver var säkrat!Såhär efteråt kan följande konstateras.
1) Jo det blir en tuff sommar, mer utrustning varje vecka inför VM I POLEN:
2) Skönt att vadskadan är borta (men jag har en ny fet skada, som Erik fixade så fint på min sista knäböj, på första varvet…) Det är främre lårmuskeln med säkert något coolt latinskt namn, men jag kan inte namnet utan kan istället peka på där det gör jävligt ont. ☺ Hoppas det läker på de två, KANSKE TRE veckor jag tänkt att vila. Nästa fredag drag jag iväg till Malta på lite semster.
3) Kommer bli bänkpress träning med den nya tröjan och hoppas på ännu mer vikt!
4) I marklyft blir det en ny dräkt och så blir det att hålla sig på tunga vikter, nöta in tekniken ytteligare.
5) I Knäböj ska jag försöka ta igen de kilona som jag tycker fattas. Ska sy in dräkten lite och testa hur det blir. Skaffar säkert en ny tills VM också.,
6) Diskutera vikten med både Anki och krister. För att se hur vi ska göra. Dock har jag aldrig varit såhär stark som jag är nu, har nog inte heller haft så mycket muskler på kroppen som nu, men jag har dock mycket kilon upp till min viktklass., Målet bliv väl att försöka hålla mig kring 117 kg.[youtube=qYQo_8YeZRM]
11 juni, 2012 at 08:17 #1064694Anonym anvandareMemberDamir_T wrote:Tack alla! Visste inte ens om att det var Sv-rekord. Vad låg det på innan?Är du seriös???? vet du inte vad svenskarekorden är i den klass du själv tävlar:) Junior rekordet hade du själv på 902.5kg senior rekordet hade David Holmberg på 917.5kg
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.