Damir – Tränar hårdare än någonsin.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Damir – Tränar hårdare än någonsin.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 120 total)
  • Author

Jag visste naturligtvis om de svenska rekorden. Men jag visste att du med en normal tävling skulle slå totalrekordet, det var inte så mycket att orda om. Det som motiverade dig var EM – helst guld förstås – och det lyckades du få bra motivation med. Inte helt oväntat gjorde du säsongens hittills överlägset bästa tävling på EM.

Jag ser att du i alla analyser i ditt eget inlägg här ovan har gjort 100 % samma bedömningar som jag, både ifråga om sådant vi pratat om och sådant vi inte pratat om.

Jag visste på förhand att knäböjningen skulle avgöra denna tävling, eftersom det är där du haft problem. När du väl började få ordning på djupet så fick du vadskadan, vilket var mycket irriterande. Vi visste ju hela tiden att du skulle bli under din nivå i böjen, frågan var snarare hur mycket under, och hur långt det skulle räcka.

Vi hade ju pratat före tävlingen om 340 som inledningsvikt. Denna vikt var ju säker, i synnerhet som du kommit ner trots vadskada med den före EM. Sedan hade vi spekulerat om 355 till 360 i andra. Det är mycket möjligt att min åsikt att 355 var bättre påverkade att ni valde den, och att detta i efterkolkhetens namn t.om kostade segern. Men det fanns ändå starka skäl för 355.

Jag visste att du hade sinne inför denna tävling. Jag visste också att detta sinne håller i sig, och du gör ett bra resultat, om du klarar minst två böjar. Jag räknade ut, att den lägsta möjliga andravikt som kunde göra att du ännu var med och kämpade om segern – beroende på hur det skulle gå för ryssen – var 355. Du kunde välja mellan 355 och 360 i andra. 355 var bättre såtillvida, att det var en psykologiskt säkrare vikt ; också om du skulle bomma den först (vilket hände) var sannolikheten för att du skulle klara den i ett omförsök enligt min åsikt betydligt större än att du skulle klara 360 – rent psykologiskt – i ett omförsök, även om du har styrka för båda. Och viktigare i denna tävling än guldet (som ju ingalunda heller hade varit säkert med 360 i böj) var 1) ett resultat (vilket 340 skulle ge) och 2) ett bra resultat (vilket 355 var en garanti för). Eftersom 355 skulle ge dig detta resultat och ännu hålla dig med i guldstriden tyckte jag nog, att 355 var ett bättre vikval.

Hade du valt 360 i andra böj och klarat på samma vis som nu så hade du haft större guldchans. Men det var osäkrare. Dessutom ansåg jag att 355 i andra hade (om första försöket godkänts) hade gett större möjligheter till ett tredje klarat böjlyft än 360 i andra hade gett.

Man kan narutligtvis aldrig vara säker på att tävlingsförloppet hade sett helt lika ut efteråt om du hade klarat 360 istället för 355. Men om det hade gjort det så hade du haft lite större guldchans. I synnerhet om ryssens 312,5 skulle misslyckats. Han var oväntat stabil på 307,5, men att 312,5 var godkänt så var nog mer tur än skicklighet.

Bänken genomförde du ypperligt, medan ryssen var oväntat blek. Jag hade väntat närmare 20 kgs förlust i bänk (nu blev det bara 12,5). Detta gav dig ju en viss segerchans. 327-lyftet i marklyft gjorde du för att det numera är en säker vikt, det var inget lysande lyft. Däremot var ju 332,5 ett strålande lyft rent styrkemässigt, fastän du bommade det på slarv. Segermarginalen för ryssen var nog inte en säker marginal, han hade mycket väl kunnat bomma i 312-marken, och då hade du haft en viss vinschans ännu i sista lyftet.

Detta är ju spekulationer i efterklokhetens ljus. På förhand trodde jag ryssen skulle klara ca 365-370 i böjen (och dessutom bomma sin trea, vilket inte var helt osannolikt) men däremot klara runt 277,5 i bänk och max 310 i marken (prickade nog marken ganska rätt, hans sista lyft var nog ganska tvivelaktigt).

Men det viktigaste av allt var att du fick två böjar trots diverse djupproblem. Det bäddade för ett bra total, det var du värd efter motgångarna de senaste tävlingarna. Och det finns en del kg att hämta i böjen till hösten bara du får in djupet. Jag är säker på att denna tävling gav dig ökad motivation inför årets viktigaste tävling, och visade att ganska många kg kan vara på kommande ganska snart.

En starkt genomförd tävling, bättre böj än på länge, utmärkt bänk jämfört med träningsresultatet, ditt bästa marklyft på 330+ (fastän du schabblade i slutet, men lyftet hade styrkemarginal). Och silver på EM är förstås inte guld, men alla internationella medaljer är en framgång!

Otroligt fin tävling men faschinerande hur man som elitlyftare inte vet om vad rekorden är i den klass man tävlar när dessutom ett är sitt eget. Fast Damir kanske skojar:)

Första veckan med träning sedan EM… Ser att många inlägg på body.se Är borta… Hoppas de kommer tbx och kommer på rätt plats.

Skriver en kort text, där jag sammanfattar hela veckan.

I måndags körde jag lätt i knäböj, upp till 325 kg.

Onsdags, bänkpress med 5cm kloss upp till 272,5 med tröja.

Sedan lite RAW bänk i form av 170×5.

Även med fötterna upp 140×10.

Jag körde även marklyft, med den gamla dräkten (ny dräkt nästa vecka), 3x1x300. Testade lite nya knep med bältet, vilka verkar vara mycket bra!

På lördagen och söndagen var det Landslagsläger för Kategori A lyftare, vi var de 15 bästa från landet i SL och Bänkpress, och vi gjorde diverse tester.

I knäböj gjorde jag då smidigt 340 i knäböj, och det fick räcka. Vi hade mycket trådar och kameror inblandade i lyften, så att de kan analyseras sönder, och presenteras till

Under Söndagen så gjorde vi rörlighets test, där jag hade 26/30 möjliga poäng. Sjukgymnasten tyckte jag var väldigt rörligt osv… Lite dålig i höftböjaren bara – samt så skulle jag träna ännu mer på den inre bålstabiliteten. Vi gjorde även ett cykeltest, för konditionen ……… Jag som var lite sjuk, hade den överlägset bästa tiden ;) Vilket innebär att jag typ har den bästa konditionen, Muhahahahaha….

[youtube=JhbFxxI6zso]

4 Juli 2012.

Bänkpress med tröja – Negativt: 2x1x240 – första gången ner till bröstet med den nya tröjan.

Raw: 172,5×4…. Missade sista.

RAM(Sling Shoot): 180×5

Fötterna uppe: 142,5×10

Halva bänkpress i rack: 142,5×3, 170×3

JM’s press: 50×5, 70×5

Hej!

Ursäkta den mycket dåliga uppdateringen! Ska bättra mig. Anledningen är den att jag har jobbat mycket och haft så mycket att göra efter träningarna osv.

Fredag 6 Juli:

Marklyft med dräkt: 260×1, 290×1, 310×1

Kronlyft: 3 or upp till 270 kg.

Bänkpress: 3x3x150

Mage.

Måndag 9 Juli:

Knäböj med full utrustning: Där gick jag upp till 342,5 och gjorde den djup!

Hade sedan ont i ryggen på höger sida, och valde att inte köra mer.

Onsdag 11 Juli:

Bänkpress med tröja: 3x1x245 (första gången att jag lyfte med denna nya tröja från bröstet. Gick jättebra.)

Raw: 172,5×4…..Arg. Ska ha min 5a.

RAM (sling shoot): 190×5

Med fötterna uppe: 145×8

Halva bänkpress i rack: 160×3, 170×3, 180×3

Grepp träning

Fredag 13 juli

Marklyft med dräkt: 260×1, 290×1, 305×1, 317,5, 325×1

Fick ont i ryggen efter att jag skulle köra kronlyft på 270 igen. Skit.

Måndag 16 Juli:

Knäböj med full utrustning: 335, 2x1x350 –

Bra tryck i båda lyften på 350. Anledningen är nog att kosten har ändrats (mer om detta i ett separat inlägg som kommer strax här nedan). Den sista var nog ganska ok djup, ska få det ännu bättre dock!

[youtube=xntbKzlnaLc]

Uppdatering om kosten!

Liten uppdatering om hur det går med min kost. Helt perfekt får jag nog säga. För cirka tre månader sedan märkte jag att mitt sug efter socker var helt borta och att min mental inställning till socker och onyttigheter HELT hade ändrats! Detta är helt otroligt tycker jag!

För någon dag sedan så Ändrade Anki om kostschemat enligt våra planer inför VM. Jag vägde endast 115 kg, och har nu råd att äta upp mig en del, efter att ha varit på underskott i kosten sedan mars. NU blir det överskott i 7 veckor (mer specifikt anges nedan). Meningen är att jag ska gå upp en del tills cirka 117 och ha tryck hela tiden nu på alla pass, så att jag kan prestera ännu bättre. I höst blir det sedan en rejäl deff (men det är senare…) Nu är ju allt fokus på VM och ett resultat nära 1000 kg.

Lite specifikt om hur jag ligger till nu.
    Genomsnitt med kostupplägg version 120713

I genomsnitt över perioden per dag:
    E: 4923 kcal
    Protein: 298 g inkl proteinpulvret i efterträningsmålet (2,3 g/kg)
    Fett: 187 g (1,6 g/kg)
    Kolhydrater: 488 g (4,2 g/kg)
    (Värden beräknade efter kroppsvikt om 115 kg)

………………………………………………………………………………..

Nu hjälper jag även Anki att sälja ut hennes böcker! De är sjukt bra och väldigt avancerade och lärorika. Se mer nedan. (text tagen direkt från min hemsida http://www.damitrokic.com – ni kan se mer där också)

NÄRINGSLÄRA FÖR KROPPSBYGGARE OCH ANDRA KRAFTIDROTTARE

BILD på BOK: http://i50.tinypic.com/33xjyg3.jpg

Beställ och läs några av de bästa böckerna inom näringslära, skriven av min egen kostexpert/Nutritionist,. För er som har missat så är det just pga Anki som min viktutveckling/styrkeutveckling har varit optimal sedan februari. Jag har lyckats tappa över 9 kg i rent fett och bygga upp en hel del muskler under den tiden! På EM vägde jag 115 kg, den lättaste vikten på 4 år och gjorde mitt bästa resultat hittills. Mer om böckerna nedan!

Författare: Anki Sundin
    Pris: 150 kr (141,51 ex moms). Frakt tillkommer (30 kr för privatpersoner, oavsett antal böcker).
    Beställ via epost: damir.trokic@live.se
    Uppge antal önskade ex och leveransadress. Betalning sker med faktura, som kommer med ditt bokpaket.

ISBN:978-01-633-3992-9
    Förlag: NGruppen Förlag, 2009
    Inbunden, mjukpärm.
    Sidantal: 156 (med referenser)

Ur innehållet i boken

Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare är en
    specifik bok för dig som själv är tränar hårt, är tränare eller
    undervisar i ämnet idrottsnutrition.

Här fokuserar Anki Sundin på näringslära för kroppsbyggare, alla
    sorters fitness-utövare, lyftare och andra som tränar mycket
    styrketräning, och går på djupet bland protein, grenade aminosyror,
    kolhydrater och IMCL.

Här förklarar Anki också varför glykogen är viktigt även vid
    styrketräning, om fett ökar prestationen och vilka tillskott som är
    värda att satsa på och inte. Du får en genomgång av vitaminer,
    mineraler och antioxidanter och får en uttömmande förklaring om hur
    du räknar ut ditt energibehov och analyserar din egen kostdagbok.

Kort sagt – Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare
    är oumbärlig för dig som har höga mål med din träning och inser
    att kost och näringslära är helt avgörande för att nå dit.

Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare är den enda
    boken på svenska som vänder sig till läsare som söker information
    på högre nivå än den grundläggande och som vill ta del av den
    senaste forskningen inom detta spännande område av idrottsnutrition

Fler böcker, läs om dem här –> [http://damirtrokic.com/?p=news] SOCKERBEROENDE & NYA VITAMIN- OCH MINERALGUIDEN

18 Juli + 20 juli !

I onsdags så hade jag ätit 4,5 dagar med min nya kost, (se inlägg ovan) – och idag skulle jag verkligen testa vilken effekt den nya energimängden har gett på just ett bänksett, mer om det här nedan på 172,5 kg..

Bänkpress med tröja: 2x1x250 – ganska bra och relativt lätta lyft, godkända dessutom!

RAW bänk: 172,5x 5 !!!!!! – för den som följer min räkning, kanske lägger märke till att jag två veckor irad har bommat min 5a (totalt) på 172,5… Nu efter att jag har ökat energiintaget så var den 5an ganska lätt måste jag säga! Kul när det ger sådan effekt!

RAM (Slingshot:
    195×5

Halva bänkar i rack:
    170×3, 180×3, 190×3

JM’s press.

Fredagspasset… kände mig helt seg inför passet, en seg dag på jobbet…

Marklyft med dränkt: 260×1, 290×1, 310×1, 330×1 (fick ett dåligt och snett grepp, men klarade ett bra lyft på den vikten iaf.. :) Känns bra! )

[youtube=1WQB0PSog7s]

Böj passet, Måndag:

Knäböj med utrustning: 280×1, 310×1, 340×1, 357,5×1 !

Hade bra tryck idag också!

Bänkpasset.. Onsdag

Bänkpress med tröja: 245×1, 2x1x255 – allt gick smidigt.

RAW bänkpress: 175×5 – Nytt PB!!! Efter att ha ändrat om kosten så har jag märkt stora skillnader på trycket!!! För 4 veckor sedan orkade jag bara 4 reps på 172, och samma sak hände för 3 veckor sedan. Förra veckan (4 dagar med nya + kalori kosten) så gjorde jag 5×172,5 och idag 5×175 !!!

FU bänkpress: 150×9

Halva bänk i rack: 180×3, 185×2 (slut i tricepsen här……..)

JMs press

[youtube=tRCTKdAG3TE]

27 Juli 2012

Idag blev det ett lättare pass i marklyft…

Marklyft: 290×1, 2x1x315.

Bänkpress, med tröja och 20 cm kloss: 240×5, 280×2, 300×3

Mage…

Knäböj.

Har fortfarande lite ont i ryggen. Ska besöka mina kära naprapater så snart som, sedan har jag en ”extra tid” om 2 veckor.

Går att knäböja med utrustning…

Knäböj med full utrustning: 280×1, 310×1, 340×1, 362,5×1 (djupt!)

[youtube=spYf5fzeGo4]

1 Aug 2012…

Nu är det ganska exakt 1 månad kvar tills jag tävlar på mitt sista J-VM!

Min satsning på detta är den mest seriösa som jag någonsin har gjort… Exempel är:

1) Den optimala kosten som Anki lägger upp, och justerar vid behov för att kunna ha så bra tryck som möjligt. Senast idag bestämde vi att öka på kolhydraterna ytterligare, och höja upp totala kaloriintaget till 5000+. Jag har redan fått bra effekt av ökad kost, och då det bara är kvar supertungaochjättejobbigapass så kommer det nog krävas. Kroppsvikten har kommit upp och stabiliserat sig på 117, blir väl att komma upp till cirka 118 med den nya kosten.

2) Sa upp mig från sommarjobbet som hade varit tre veckor till, detta för att kunna vila ordentligt och känna mig 100% fräsch och utvilad på träningen, samt hinna med att laga mat två gånger om dagen och äta allt jag ska ;) Sedan är det skönt att vara ledig innan skolan och allt jobbig i höst börjar…

Dagens bänkpass var helt ok, tunga vikter åter igen!

Bänkpress med tröja: 247,5×1, 2x1x257,5 – båda godkända, men lite knöliga. Jag är nöjd med lyften, med tanke på att det är 2,5 kg under mitt PB.

RAW:
    177,5×4 – slog i ställningen på sista. I övrigt var reppsen ganska dåliga, både tekniskt och om man ser till stabiliteten.

Sänkte vikten och körde ett set på vikten jag hade förra veckan, 175 x 5 !!! Ett PERFEKT sett! Jättestabila lyft, mycket bra teknik på de första 4, sedan rumplyft på sista, men spela roll… Jag gör nya PB utan att ens grundträna!

Sling-shot, RAM: 200×5

FU-bänk: 152,5×8

[youtube=PY5EcXMy390]

Kul och intressant att läsa igenom din tråd och grattis till ökningarna.

Skall nog ta och beställa hem kostboken hon skrivit för att förbättra den sidan hos mig även om jag räknar protein, kolhydrater och fett idag så kan man alltid bli bättre.

Stort lycka till mot dina mål.

secret692 wrote:
    Kul och intressant att läsa igenom din tråd och grattis till ökningarna.

Skall nog ta och beställa hem kostboken hon skrivit för att förbättra den sidan hos mig även om jag räknar protein, kolhydrater och fett idag så kan man alltid bli bättre.

Stort lycka till mot dina mål.

Hej!

Tack så mycket. Nu kommer de stora utmaningarna, sista veckorna innan VM… då blir de tungt med allt.

Jo men om du är en del insatt i kost så kommer du få ut bra med info från boken, och förhoppningsvis lära dig mycket. Jag har 15 sidor kvar att läsa och tycker den har varit jättebra. Lite svårt att hänga med ibland, men ahh… den är som sagt ganska avancerad.

Ska jag lägga en beställning till dig? Jag tar ju emot alla och bara skickar adress till Anki, så skickar hon boken och en faktura till din mail. Du kan väl bara skicka ditt namn, adress till min mail: damir.trokic@live.se … Så ber jag Anki skicka boken genast. Tror jag har haft över 50 personer som köpt den sedan jag började för 2-3 veckor sedan :) !!!

Boken kostar nu som sagt 150 endast, och det är en frakt på 30 kr. Frakten är den samma för tex 1-5 böcker. Så vet du någon annan som vill ha så säg till!

Vi hörs!

3 aug 2012

Ett tungt pass i marklyft, gick inte helt bra dock… Får köra på ordentligt nästa gång.

Marklyft: 260×1, 290×1, 315×1, 325×1 … Sedan missade jag 335 två gånger…

Sedan körde jag med bänkpresströja och 20cm Kloss: 240×5, 280×3, 300×2, 310×1, 320×2

[youtube=xAgyw6kPudU]

6 Augusti 2012

Knäböj med en ordentligt insydd dräkt samt bra tryck i form av mycket mat, Gav ett bra resultat! Relativt lätta lyft på 367,5 kg…

Jättenöjd med detta passet och siktar vidare mot nästa pass och mer vikter.

Knäböj: 280×1, 310×1, 345×1, 2x1x367,5. Första lyftet på 367,5 var strax över parallell, medan andra lyftet var bättre och bör ha varit godkänt.

Tränade en del mage också..

[youtube=hS7J58iIG5Y]

Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 120 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.