DC träning på IF-diet

Home Forums Seriösa träningsjournaler DC träning på IF-diet

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 70 total)
  • Author

Känner att jag är i behov av en modifikation i min träning och har bestämt mig för att prova doggcrapp. Har sneglat på det det senaste året, men bara testat några övningar på ben ibland.

Några snabba:
    Ålder: 28
    Längd: 186 cm
    Vikt: 90+ (vägde mig på inskrivningen på BVC 27 feb (barn nr 2) och då vägde jag 94 kg.)

Ordlista:
    RP: rest pause, ca 30 sek
    Nf: några fula, dvs utförandet
    Mf: många fula, också utförandet
    Kv: kroppsvikten

Dagens pass 1A:

Incline smithbänkpress: 90 kg 7+3+1 RP (11), (svankade upp en 8 på första och var väldigt nära en 2 på sista setet), sen stretch, 31.4 kg hantlar, 30 sek, klarade inte mer.

Sittande militärpress i smith: 60 kg 10+3+1 RP (14), sedan 1 min stretch för axlarna i dipsställning.

Liggande EZ-frenchpress: 45 kg 10+2+1 (13), nära att klara en extra rep på de två sista seten. 1 min stretch med 16,2 kg hantlarna.

Hantellyft åt sidan, stående (ca 20 graders vinkel i armbågsleden): 16,2 kg 15+5nf+6mf RP(26), här blev det en del fula på de två sista seten. Axelstretch för sidorna.

Chins med dragremmar: Provade först på en vikt lägre (13.6 kg) än vad jag brukar köra på (16,2) men det gick inte. Alldeles för trött. Bestämde mig för att plocka av allting och köra höga istället, tills bröstet tar i stången: Kv 8+3+2 (13), stretch 21.2 kg hängandes i chinsräcket 30 sek, stod inte ut längre. Sedan lite vanlig stretch.

Baksida axlar i maskin (nordic gym): 50 kg 13+6+4 (23)

Sittande rodd, provade först lite olika men var så trött att jag inte först kunde bestämma mig för vad jag skulle köra och om. Fattade sedan beslutet att ta av 20 kg och köra i alla fall. Blev med trissan hög och ryggen låst i vertikalt läge: 90 kg 5 (ej failure) 80 kg 10 reps. Stretch för latsen där benen användes att spjärna ut kroppen i ett bågläge.

Kommentar: Helt klart intressant, är trött i kroppen på ett sätt jag inte trodde jag skulle vara. Ska ta tag i kosten nu också, har haft som mål att gå ner i vikt och ätit därefter, samtidigt som jag sprungit en del. Blir att höja kalorierna nu, främst protein och försöka bygga lite istället. Blir så lite semester i alla fall (1,5 vecka), även om den sker på Kreta i slutat av månaden. Nästa pass (1B) blir redan imorgon eftersom jag åker bort på torsdag kväll.

de här följer vi.. lycka till ^^

Dagens pass 1B

Ordlista:
    RP: rest pause, 30 sek mellan varje set
    SS: Ett set till failure

Sittande Hantelcurl: 23,8 kg 9+3+2rp, 1 min stretch

Sittande underarmscurl: 40 kg 15 SS, stretch direkt med stången där man låter den rulla ner och håller den med fingrarna, klarade inte mer än 10-20 sek åt gången här, utan fick vila lika mkt emellan. Totalt ca 1 min stretch

Liggande bencurl: 60 kg 8+3+2, 1 min stretch

Stående vadpress i smith (5 sek negativ + 15 sek i bottenläge): 60 kg 6, 1 min vila sedan 4 till.

Benspark i superset med benpress: 90 kg 8st, 115, 8st
    Försök till widowmaker i benspark: 80 kg 6st, tog helt slut här, mjölksyran stod mig upp i öronen

Crunches på gummiboll: 10+5+4, vila 30 sek
    Liggande crunches med benen på gummiboll: 15 kg bakom huvudet 10+10+7, vila 30 sek.

Totalt: 47 min efter uppvärmning

Kommentar: Har inte kört biceps på ett några veckor eftersom jag kört så mycket rygg och bröst, hade förväntat mig absolut minst 10 reps på 23, 8 kgs hantlarna. Underarmscurls har jag inte kört på 8-9 månader och här har jag tappat en del, förväntar mig snabb återgång. Bencurlen ligger jag fortfarande 4 kg ifrån bästa resultat ifrån i vintras då jag testade D.C på benen. Förväntar mig snabb återgång till denna nivå. Stående vadpress i smith kommer jag byta ut, jag tycker inte att den passar in, alternativ skulle vara att enbart ha 10 sek i bottenläget. Vad gäller framsida ben så måste jag vara försiktig med vikterna eftersom jag är opererad för diskbråck för ett antal år sedan. Därför kör jag med föruttröttning för att kunna hålla vikterna nere, det ska nog gå att få bra resultat ändå, kommer variera med widowmakers vissa pass. Benspark innan benpressen är grymt jobbigt, slog lock för öronen efter dagens superset. Nästa pass (2A) blir på torsdag.

när man kör vader rekomenderas att sikta på 12 reps i ett rakt set.. med 5sek neg och 15stretch som du gjort ^^ ser bra ut annars :)

och widowmaker i benspark går inte alls.. har självkört de och kommer att byta ut de meningen är man ska vila i topläge.. böj.(front eller vanlig), benpress och hacklift är bra övningar att ha..

Mapson wrote:
    när man kör vader rekomenderas att sikta på 12 reps i ett rakt set.. med 5sek neg och 15stretch som du gjort ^^ ser bra ut annars :)

och widowmaker i benspark går inte alls.. har självkört de och kommer att byta ut de meningen är man ska vila i topläge.. böj.(front eller vanlig), benpress och hacklift är bra övningar att ha..

Jag försökte nå 12 reps men det gick inte, gjorde för ont under fötterna och i vaderna. Vilar du 10 eller 15 sek i bottenläget?

Jag måste vara försiktig eftersom jag har opererat ryggen, eventuellt kan det bli aktuellt med widowmakers i smithmaskin. Ska byta gym snart och där finns den en benmaskin jag kommer att köra, och även mer utrustning som kommer underlätta benträningen.

Nuttte wrote:
    Jag försökte nå 12 reps men det gick inte, gjorde för ont under fötterna och i vaderna. Vilar du 10 eller 15 sek i bottenläget?

Jag måste vara försiktig eftersom jag har opererat ryggen, eventuellt kan det bli aktuellt med widowmakers i smithmaskin. Ska byta gym snart och där finns den en benmaskin jag kommer att köra, och även mer utrustning som kommer underlätta benträningen.

jag räknar 1001, 1002, 1003 osv upp till 1015.. ja visst gör de sjukt ont. men vad gör de? ^^

okej ta de försiktigt med ryggen isf :emo-thumb

Mapson wrote:
    jag räknar 1001, 1002, 1003 osv upp till 1015.. ja visst gör de sjukt ont. men vad gör de? ^^
    okej ta de försiktigt med ryggen isf :emo-thumb

Jag har ett stoppur. Jag ger inte upp pga av att jag är rädd för smärtan, utan för att jag inte uthärdar mer, förhoppningsvis kommer kroppen att anpassa sig. Jag har lyckats med sittande vadpressar att nå 12 reps. Kändes som att musklerna kokade efteråt. Stående i smith är inget bra, ska byta ut mot benpressen eller någon annan maskin där jag slipper få kramp i armar och axlar eftersom ett set tar så lång tid.:(

Vilodag idag och ett lunchpass imorgon, (träning på arbetstid med full betalning är helt ok:bb:), åker sedan till Stockholm efter jobbet, men siktar på ett löppass på fredagskvällen. Gym är sedan planerat till söndag.:dance:

Härligt att du startat en journal, ska bli intressant att de hur du upplever DC =)

Mapson wrote:
    de här följer vi.. lycka till ^^
    Erik_Hellström wrote:
    Härligt att du startat en journal, ska bli intressant att de hur du upplever DC =)

Tack, Jag jag ska försöka dokumentera allting så bra som möjligt. Ser att jag slarvat lite litegrann vid dokumentationen av förra passet och glömt totala antalet reps i varje set, känns som en liten detalj, men det är drygt att behöva räkna hela tiden. Sitter och laddar med energidryck för dagens lunchpass. Har ännu inte bestämt mig 100% för vilka övningar det blir för bröst och triceps.:dntknw: Det är viktigt att välja en övning som:

*Är lätt att öka i
    *Liten risk att skada sig i
    *Som jag kan ta ut mig maximalt på utan spotter (eftersom jag tränar själv)*

Och det är lättare sagt än gjort när man inte tränar på Golds gym…

Dagens pass 2A:

Uppv (som vanligt) in och ut rotationer: (In) 14 plattor (fullt mag), (Ut) 10 plattor, 2×15 på båda.

Nordic sittande bänkpressmaskin: 80 kg (fullt mag) 11+3+2 (16), 31,4 kg hantlar stretch 30 sek, vila 30 sek, sedan 20 sek stretch

Stående militärpress: 50 kg 8+2+2 (12)

Dips: Kv+18,8 kg 7+3+2 (12), 1 min stretch för axlarna, 1 min vardera stretch för triceps med 18,8 kg hantel

Nordic Axellyftmaskin: 50 kg 12+5+3 (20), stretch för sidorna 1 min

Pronerade axelbreda chins: Kv+11 kg 8+1+1 (10)

Nordic sittande roddmaskin, en hand i taget: höger 55 kg 9+3+3 (15), vänster 9+4+3 (16), ryggstretch i chinsräcke 21,2 kgs hantel mellan benen, 40 sek, 40 vila sedan 30 sek till. 1 min stretch för biceps, 1 min för underarmarna (pronatorerna) (2×30 sek med 20 sek vila), 1 min underarmar (supinatorerna), stretch baksidan på axlarna 45 sek.

Totalt efter uppvärmning: 50 min.

Kommentar: Det är jobbigare att träna så här än vad jag först trodde. Det känns väldigt produktivt, så jag hoppas att det är det också. Blir att stretcha brösten med lättare hantel nästa gång, jag är inte mogen för 31,4 kg hantlarna och står inte ut mer än 30 sek. Militärpressen minskade jag från 55 kg, som jag kör med om det är första övning, till 50 kg och gjorde lika många reps som jag skulle gjort på den tyngre vikten, men det är lite så med allting, att gå till failure 3 gånger på kort tid i en övning samt extrem stretch påverkar de nästkommande övningarna, speciellt då axlarna är väldigt involverade i bänkpressövningar. Dipsen var extremt strikta och det kändes jättebra. Chinsen var strikta och enormt jobbiga,tog ut mig totalt på första setet och klarade inte att återhämta mig från det riktigt. Det var dock väldigt nära 2 reps på de två sista seten. Anledningen till att jag kör rodd med en hand är att magasinet är 100 kg och således för lätt, samt att jag tycker mig få bättre kontakt när jag kör en hand i taget. Nu blir nästa gympass på söndag är det tänkt, ska försöka hinna med en löprunda imorgon också.

Det kanske är för tidigt att säga än, men känns det som att du återhämtar dig mellan passen?

olle wrote:
    Det kanske är för tidigt att säga än, men känns det som att du återhämtar dig mellan passen?

Nu har jag fått lov att köra mån, tis och tors istället för må, ons och fre eftersom jag ska åka bort om ett par timmar och inte kommer hem förrän på söndag. Det kändes i biceps vid passet på tisdagen att jag inte var återhämtad eftersom jag körde dagen innan. jag rekommenderar att inte köra två pass på två dagar, då är det bättre att köra cardio istället.
    Hade också fortfarande träningsvärk i triceps sedan i måndags vid dagens pass, men det fungerade bra ändå, och har mindre träningsverk nu så här efter passet. Vila vid träningsvärk är inte rätt metod om du vill bli av med den. Det ordentliga testet blir när jag har roterat alla pass och kliver på samma övning som jag kört innan, tyvärr kommer jag att få köra en cruisevecka redan i fr o m 24 maj eftersom jag åker utomlands, sedan kommer jag att byta gym, så det kommer bli lite svårt att kunna följa upp exakt framstegen så här i början.

Blev inte någon träning igår, sonen höll mig vaken natten till fredag vilket gjorde att jag vara tvungen att sova middag. Blev sedan inte pigg förräns sent på kvällen. Det blev så eftersom han sov i bilen ner och inte ville lägga sig i sedvanlig tid. Ätit uselt har jag gjort också, har en tendens att bli så när jag är på resande fot. Har vandrat runt i Stockholms stad hela dagen så en viss träning är det ju eftersom det vandras en rad kilometer. I morgon kommer jag hem och då skall jag träna och börja sköta kosten igen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 70 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.