DC träning på IF-diet

Home Forums Seriösa träningsjournaler DC träning på IF-diet

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 70 total)
  • Author

Ok, efter en helg med mycket skräpmat och annat skit var det dags att träna.
    Pass 2B:

Stående stångcurl: 50 kg 10+3+3rp (16)
    Sittande hammercurl: 16,2 kg 10 SS, hade räknat med flera här men biceps hade för mkt mjölksyra ifrån stångcurlen./Stretch biceps, underarmarna 1 min vardera.

Norcid sittande lårcurl: 70 kg 9+3+1rp (13)

Sittande vadpress i smithmaskin: 85 kg 12 ss (5 sek negativ fas, 15 sek i bottenläget)

Benspark supersetat med benpress: 90 kg 10 st, 115 kg 10 st./Stretch så många sekunder jag klarade åt gången. Är galet svårt att hålla ut särskilt länge direkt efter avslutat superset.

Situps i anatomis bänk: Kv 10 st, 5 kg viktskiva på bröstet 8 st, 5 kg 7 st. Provade sedan magmaskin men det gick inte på grund av smärta i ländryggen.

Kommentar: Blev ett rätt ok pass i alla fall. Ökade 5 kg i sittande vadpress sedan förra gången, klarade 12 reps men det är galet jobbigt. Ökade även i benspark/benpress, vilket känns bra. Biceps och baksida lår är det för tidigt att yttra sig om. Nästa pass på tisdag, blir nog lite löpning i morgon dock.

Nuttte wrote:
    Kommentar: Blev ett rätt ok pass i alla fall. Ökade 5 kg i sittande vadpress sedan förra gången, klarade 12 reps men det är galet jobbigt. Ökade även i benspark/benpress, vilket känns bra. Biceps och baksida lår är det för tidigt att yttra sig om. Nästa pass på tisdag, blir nog lite löpning i morgon dock.

Inget snack om saken, vadträningen är riktigt krävande =)
    Ser så lite ut när man läser om det såhär i en journal, men när man väl är på plats och spenderar uppemot 5min(!) nonstop med att köra de små rackarna så känner man verkligen att man lever :up:

Bra pass i övrigt också!

Har du några långsiktiga mål med träningen?

Dagens lunchpass (blev träning idag iaf, får vila imorgon istället):

Decline smithbänkpress: 100 kg 7+3+1rp (11)/Stretch på 26.4 kg hantlarna 15 sek, 15 vila, 30 sek, 15 vila sedan 30 sek.

Nordic militärpressmaskin: 40 kg 8+3+1 rp (12)/1 min stretch.

Sittande frenchpress: 35 kg 10+4+3 (17)/1 min stretch 21.2 kgs hantlar

Stående hakdrag i cablecross: 60 kg (fullt mag på lilla cable) 16+10+8 (34)

Nordic pulldownmaskin: 75 kg 8+3+2 (13)

Stångrodd i smith: 90 kg 10 reps, 100 kg 8 reps, 110 kg 5nf reps, 2 min vila mellan seten./Ryggstretch 21,2 kg, 2×30 sek med 15 sek vila. Sedan 1 min hård ryggstretch, en sida i taget.

Rygglyft: 5 kg 8 reps, 5 kg 5 reps, Kv 10 reps, Kv 10 reps. (45 sek vila mellan första och andra, sedan 30 sek).

Kommentar: I bröststretchen känns det som att det är framsida axel som sätter stopp. Kanske ska försöka med lite uppåtlut istället. Sedan är det så med stretchen, att görs den direkt efter ett set så klarar iaf inte jag att stretcha lika länge som om jag skulle väntat några sekunder. Det är så tydligt i ex framsida ben, bröst och rygg (direkt efter chins).
    Pulldownmaskinen var grym, aldrig kört den tidigare, vilade med armarna sträckta eftersom det inte gick att lösa det på något annat sätt eftersom jag hade dragremmar. Militärpressen likaså, satt bakvänt dock för det känns bättre för axlarna. Decline smithbänk och smithstångrodd är också nya övningar. Roligt att träna med lite nya övningar.8)

Erik_Hellström wrote:
    Inget snack om saken, vadträningen är riktigt krävande =)
    Ser så lite ut när man läser om det såhär i en journal, men när man väl är på plats och spenderar uppemot 5min(!) nonstop med att köra de små rackarna så känner man verkligen att man lever :up:

Bra pass i övrigt också!

Har du några långsiktiga mål med träningen?

Ja jag får blickar när jag kör mitt 5 min långa vadpresset.:(

Det enda långsiktiga mål jag har är att bli större och starkare, hålla mig i bra form samt ha bra kondition. Lättare sagt än gjort bara det.:)
    Har inte motivation att lägga ner den tid som krävs för att tävla. I alla fall inte i dagsläget. Själv då, när siktar du på att tävla?

Sittande EZ scottcurl: 45 kg 9+3+1rp (13)

Omvända EZ curls i scottbräda: 30 kg 4, 1 min vila, 25 kg 5 st drop. 20 kg 5 st, 30 sek vila, 20 kg 5 st./Stretch biceps, fram och baksida underarmar 1 min.

Vadpress i benpress: 80 kg 10 st (5-15sek)

Raka marklyft: 40 kg 15, 50 kg 15, slutade här, var ingen övning för mig.

Liggande bencurl, single, höger ben: 25 kg 8+3+2 (13)/1 min stretch, vänster ben: 25 kg 7+3+2 (12)/1 min stretch

Benspark superset med benpress: 95 kg, 8, 120 kg 8/Stretch så länge jag klarar åt gången, klarar en minut stretch först några minuter efter setet.

Kommentar: Då har jag kört samtliga pass och det är dags att börja om igen. Nu kommer det bli intressant att se om jag ökat någonting eller inte.:pop:

Nuttte wrote:
    Ja jag får blickar när jag kör mitt 5 min långa vadpresset.:(

Det enda långsiktiga mål jag har är att bli större och starkare, hålla mig i bra form samt ha bra kondition. Lättare sagt än gjort bara det.:)
    Har inte motivation att lägga ner den tid som krävs för att tävla. I alla fall inte i dagsläget. Själv då, när siktar du på att tävla?

Låter som en bra plan, just det där med att få in en bra kondition är gött (många som verkar strunta i det) =)

Mitt mål är att inom de närmaste åren bygga på mig så mycket massa som möjligt, samt lära känna min kropp så bra som möjligt och hitta ett sätt som passar mig perfekt (både vad gäller uppbyggnad samt dieter för att skala bort överflödet).
    Sen, när jag väl fått på mig rätt många kilo muskler till, och känner mig motiverad att satsa så kanske jag provar på AF.. Men inte inom den närmaste tiden iaf :up:

In- och utåtrotationer för rotatorcuffen, 13plattor, 1×20, 10plattor, 1×20

Incline smithbänkpress: 92,5 kg: 8+3+1rp (12)/1 min stretch, 5 kg, armarna nästan raka, bäst beskrivet som att stanna i botten av en fly. Det var väldigt jobbigt, var tvungen att byta eftersom jag fick så ont i främre delta av hantelstretchen.

Sittande smith militärpress: 65 kg 6+2+1/2rp(8,5)/1 min stretch. Tror stretchen hade med resultatet att göra. Skulle inte ökat 5 kg sedan förra gången, var dock väldigt nära att jag tog sista repen på 3 setet.

Liggande EZ frenchpress: 50 kg 5+1+0. Här var det ridå. Har svårt för denna övning när det blir tungt av någon anledning, men jag underpresterade helt klart. Har nästan klarat en strikt 9:a i vintras, för att jämföra med dagens. Denna övning funderar jag på att byta ut någon som passar bättre för DC.

Pushdowns: 80 kg 5, 70 kg 5, 60 kg 5(rp med viktdrop)/1 min stretch 23.8 kg hantlar. Var tvungen att köra en övning till för triceps eftersom det gick så illa på frenchpressen.

Hantellyft åt sidan: 18,8 kg: 15mf+8mf+6mf (jobbigt)/1 min stretch.

Chins: Kv+5 kg: 8+4+2 (14)

Sittande rodd med trissan högt: 80 kg 10, 90 sek vila, 90kg 6, 1 min vila, 100 3/stretch 21.2 kg hantel 3×30 sek med 20 sek vila mellan första två och 30 sek mellan de sista.

Rear delt maskin: 55 kg 9+5+3 (17)/1 min stretch

Kommentar: Körde tidigt idag, kroppen var inte riktigt med, gick bra på första övningen dock. Är helt slut i kroppen nu i alla fall, vilket är en skön känsla. Tror det mest är stretchen som gör att kroppen blir så slut som den blir.

Erik_Hellström wrote:
    Låter som en bra plan, just det där med att få in en bra kondition är gött (många som verkar strunta i det) =)

Mitt mål är att inom de närmaste åren bygga på mig så mycket massa som möjligt, samt lära känna min kropp så bra som möjligt och hitta ett sätt som passar mig perfekt (både vad gäller uppbyggnad samt dieter för att skala bort överflödet).
    Sen, när jag väl fått på mig rätt många kilo muskler till, och känner mig motiverad att satsa så kanske jag provar på AF.. Men inte inom den närmaste tiden iaf :up:

Du verkar ha rätt inställning så det kommer nog gå om du håller motivationen uppe. Körde mkt intervaller förut (15-30 sek), fruktansvärt jobbigt men det hjälper en när det kommer till tunga set på gymmet. Nu har jag dock slöat med löpningen de senaste veckorna, p g a sjukdom och DC. Vill inte köra intervaller dagen före ett DC pass eftersom det påverkar gymträningen dagen efter. Har fått lov att kasta om lite i schemat. När jag återkommer från utlandsresan den 1 juni kommer jag att köra DC 3 dagar i veckan och löpning dagen efter det sista DC passet den veckan, då bör det inte påverka gymmet negativt.:emo-thumb

Sittande hantelcurl (liten lutning): 23.8 kg 9+3+2 (14)/1 min stretch

Underarmscurl: 40 kg 18 SS/3 x 20 sek stretch med stången hängandes i fingrarna, 10 sek vila mellan seten, 1 min vanlig stretch

Liggande lårcurl: 60 kg 10+2+2 (14)

Stående vadpress i smith: 60 kg 6st, 1 min vila sedan 6 st till

Benspark superset (1) med smithböjar: 95 kg 8, 60 kg 10, 3 min vila

Benspark superset (2) med smithböjar: 100kg 5, 80 kg 5/1 min stretch

Kommentar: Sittande hantelcurl är en övning som det är svårt att öka i, det känns i alla fall så nu, ska prova med en tyngre hantel nästa gång, blir det inga ökningar byter jag ut den. Blev för lätt i smithböjen så jag var tvungen att köra ett set till (benpressen är trasig annars är den mycket bättre att köra slut på låren i tycker jag).

Jogging 33 min, ok tempo. Hade tänkt mig 25 min, men jag valde en liten annan sträcka eftersom jag var rädd att det skulle bli för kort.

Uppv: In- och utåtrotationer, 1×20+ 1×10
    Förra gångens vikter inom parentes.

Nordic sittande bänkpressmaskin: 85 kg (fullt mag plus en 5 kg hantel ovanpå viktmagasinet 8+2+1 (11)/1 min flyesstretch med 6 kg hantel
    (80 kg 11+3+2 (16))

Stående militärpress: 52,5 kg 7+2+2 (11)/1 min stretch
    (50 kg 8+2+2 (12))

Dips: Kv+20 kg 9+3+2 (14)/1 min stretch med 26,4 kg hantel
    (Kv+18,8 kg 7+3+2 (12))

Nordic Axellyftmaskin: 55 kg 12+4+3 (19)
    (50 kg 12+5+3 (20))

Pronerade axelbreda chins: Kv+11 kg 7+2+2 (11)
    Kv+11 kg 8+1+1 (10)

Nordic sittande roddmaskin, en hand i taget: 60 kg Höger: 8+3+3 (14), Vänster 8+4+3 (15)/ Ryggstretch 18.8 kg 4×30 sek, 30 vila.
    (Höger 55 kg 9+3+3 (15), vänster 9+4+3 (16))

Lite stretch för underarmar och biceps.

Kommentar: Hade räknat med minst 1 rep till på sittande bröstmaskin. Pronerade chinsen tar så förbannat på biceps, känns först efteråt att ryggen fått arbeta tycker jag, funderar på om jag skall byta ut denna övning.

Nu blir det en cruisevecka eftersom vi åker till Arlanda imorgon och till Kreta tidigt på torsdagmorgon. Tar med mig ett gummiband och ett par löparskor dock, det är underbart att springa i värmen:nerd: .

Härligt pass!

Ha det bra på semestern, och ladda upp ordentligt inför kommande träning väl hemma igen! =D

Erik_Hellström wrote:
    Härligt pass!

Ha det bra på semestern, och ladda upp ordentligt inför kommande träning väl hemma igen! =D

Tack, jag det ska jag ha. Har kört DC i ett par veckor och känner mig egentligen i behov av att redan köra lugnt ett tag. Nu får jag mer tid för löpningen också, har blivit slö med den efter att ha börjat DC. Ett intervallpass påverkar kroppen så förbannat att en vilodag dagen efter är ett måste, och då jag kört DC varannan dag så har jag prioriterat bort det:( . Har dock tänkt att köra 3 DC pass i veckan samt ett intervall, och ev. något lätt joggingpass eller promenad också. Genom att röra på sig kan man äta mer utan att bli fet:pop:
    Ska bli intressant att utvärdera detta sätt att träna efter ett tag, jag har ett par kort i rockärmen om det skiter sig för någon muskelgrupp.:ph34r:

Körde lite biceps och underarmar på hotellets gym, 20 min eller nåt tog det, innan avresan:

Onsdag 23/5
    Stångcurl: 52,5 kg 9+3+2rp (14)
    Sittande hammercurls: 18,5 kg 13, drop 11 kg 8 (21)/Stretch biceps och underarmar.

Sprang vid ett par tillfällen på semestern, samt gjorde lite armhävningar och använde lite gummiband för att få lite blodgenomströmning.

Fredag 1/6 pass 3A

Uppv. rotationer in- och ut. 1*20 14p-10p

Decline bänkpress, (ett snäpp djupare än förra gången): 102,5 7+2+1(10)/6 kg 2×30 sek stretch, 15 sek vila
    (100 kg 7+3+1rp (11), med 1 snäpp mindre lut)

Svårt att utvärdera om det blivit någon ökning.

Nordic militärpressmaskin: 40 kg 10+3+2 (15)
    (8+3+1 rp (12))

Klar ökning, blir att öka vikten till nästa gång.

Sittande axellyftmaskin: 55 kg 10 SS/1 min stretch för axlarna

Minskning jämfört med förra gången jag körde den, men militärpressmaskinen körde slut på axlarna helt.

Sittande frenchpress: 37,5 8+3+2 (13)/1 min stretch 26.4 kg hantlar
    (35 kg 10+4+3 (17))

Eventuellt en övning som jag kommer att byta ut.

Nordic pulldownmaskin: 80 kg (fullt mag) 8+3+2 (13)
    (75 kg 8+3+2 (13))

Klar ökning jämfört med förra passet.

Stångrodd i smith: 90 kg 8, 2 min vila, 100 6/stretch, 25 kg i viktbälte 1 min, 40 kg, 40 sek, 50 kg 30 sek.
    (90 kg 10 reps, 100 kg 8 reps, 110 kg 5nf reps, 2 min vila mellan seten)

Gick klart sämre än förra passet, styrkan fanns inte där helt enkelt.

Rygglyft: 5kg på alla set och med 45 sek vila, 10,10,8,5
    (5 kg 8 reps, 5 kg 5 reps, Kv 10 reps, Kv 10 reps. (45 sek vila mellan första och andra, sedan 30 sek).

Slutkommentar: Hade sovit 4 h efter att ha varit vaken 24 h på grund av nattflyg. Försökte småslumra lite på planet men det gick inget vidare. Det hade således kunnat vara en bättre uppladdning inför träningspasset. Får ta nya tag i dag efter två nätters god nattsömn. :lazy:

Sittande EZ scottcurl: 47,5 kg 8+2+2rp (12)
    (45 kg 9+3+1rp (13))

Omvända EZ curls i scottbräda (curlar stången på vägen upp för att isolera underarmarna så mkt som möjligt): 20 13 SS/Stretch biceps (2×30 sek)baksida underarmar 1 min.
    (30 kg 4, 1 min vila, 25 kg 5 st drop. 20 kg 5 st, 30 sek vila, 20 kg 5 st)

Sittande vadpress i smith: 90 kg 12 (5-15sek)
    (85 kg 12)

Liggande bencurl, single, höger ben: 25 kg 10+4+3 (17)/1 min stretch
    (25 kg 8+3+2 (13))
    vänster ben: 25 kg 9+4+3 (16)/ 1 min stretch
    25 kg 7+3+2 (12)

Magmaskin: 40 kg 10,10,6,7 45 sek vila.

Cykling 25 min.

Benspark superset med smithböj: 95 kg 8, 80 10/stretch 2 x 30 sek (10 sek vila)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 70 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.