Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Den lönnfeta kontorsråttans sista kamp?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 januari, 2012 at 17:27 #192267Anonym anvandareMember
Tid: 39 minuter
Set: 20
Genomsnittlig set+vila tid: 01:57Bänkpress med stopp
80,0kg x 7 (80,0kg x 7)
72,5kg x 5 (72,5kg x 6) –
65,0kg x 6 (65,0kg x 6)
60,0kg x 7 (60,0kg x 7)
55,0kg x 7 (55,0kg x 7)Körde strikt och fint – och det kändes bra.
Knäböj
60,0kg x 6
55,0kg x 5
50,0kg x 6
45,0kg x 5
40,0kg x 6Första testet med RPT-metodik. Det var riktigt jobbigt, men kändes bra.
Assisted Chins
4 x 8 (4 x
6 x 6 (6 x 6)
8 x 4 (8 x 5) –
10 x 5 (10 x 5)
12 x 5 (12 x 5)Bra känsla, men trötta underarmar mot slutet.
Stående Hantelpress
15,0kg x 11
15,0kg x 5
12,5kg x 5
10,0kg x 5
10,0kg x 5Testade med RPT – och det fick bra, men var slitsamt. Längesedan jag körde stående hantelpress.
Summering: Ett bra pass, även om det inte blev några direkt mätbara styrkeökningar. Körde bänkpressen striktare än förra gången, med bättre fokus på riktig teknik. Jag tycker mig märka att RPT sliter ganska mycket hårdare än traditionell 5×5 – så kommer därför minska antalet övningar/set.
17 januari, 2012 at 17:14 #192268Anonym anvandareMemberTid: 32 minuter
Set: 15
Genomsnittlig set+vila tid: 02:08Lutande Hantelpress (RPT)
30,0kg x 8
27,5kg x 7
25,0kg x 7
22,5kg x 7
20,0kg x 7Första RPT-passet med lutande hantelpress. Kändes riktigt fint, och med kontrollerad teknik, med fint sträck i bottenläget.
Frontböj
40kg x 8
40kg x 6
40kg x 6
40kg x 5
40kg x 4Första försöket med Frontböj, inspirerad av Gober (som iofs inte blev så inspirerad). Försökte mig inte på någon RPT – utan försökte bara få in känslan, och jag tyckte att det kändes ganska bra. Man tvingades på något vis hålla ryggen väldigt rak för att balansera vikten, och det är säkert bra. Kanske blir det svårare på högre vikt? Får se hur jag gör med knäböj/frontböj på programmet.
Assisted Chins (RPT)
4 x 8 (4 x
6 x 6 (6 x 6)
8 x 5 (8 x 4) +
10 x 5 (10 x 5)
12 x 6 (12 x 5) +Gick ganska bra, och lite bättre än förra gången.
Summering: Ett bra pass, med bra känsla rakt igenom. Vet inte varför intensiteten blev så låg som den blev, dock.
Senaste tanken är att hålla mig mellan 15-20 set per träningstillfälle, iaf när jag kör RPT. Kör på såhär ett tag, för att se hur det känns.
Side note: Kreatinet verkar iaf ha gett den viktökning man skall förvänta sig – och jag ligger cirka 2kg+ sedan starten.
17 januari, 2012 at 17:28 #192269Anonym anvandareMemberNu vet man ju inte vad som kan hända när du börjat med kreatin, snart kommer du väl springa runt på stan och slå sönder skyltfönster iklädd magväska och baggypants!
Men du, RPT? tanken med RPT är väl ett toppset och sedan lasta av 10% i följande set med 1 rep mer per set. Eller finns det olika varianter?
Den varianten jag pratar om har jag kört och tycker den är bra, tungt blir det men endast i första setet. Du kan läsa mer om vad jag snack om på Leangains.com
17 januari, 2012 at 18:25 #192270Anonym anvandareMemberGober wrote:Nu vet man ju inte vad som kan hända när du börjat med kreatin, snart kommer du väl springa runt på stan och slå sönder skyltfönster iklädd magväska och baggypants!Men du, RPT? tanken med RPT är väl ett toppset och sedan lasta av 10% i följande set med 1 rep mer per set. Eller finns det olika varianter?
Den varianten jag pratar om har jag kört och tycker den är bra, tungt blir det men endast i första setet. Du kan läsa mer om vad jag snack om på Leangains.com
Magväska/Skyltfönsterdemolering samt baggypants finns definitivt på agendan. Men jag hade bestämt för mig att man måste klara tresiffrigt i de tre stora innan man kan rekvirera attributen…..
Beträffande RPT så fick jag såklart uppslaget från Leangains – men jag tänkte inte anamma det helt bokstavstroget. Jag har minimerat vilan (1 minut), och därför klarar jag inte så högt antal reps i de efterföljande seten. Man kanske kan säga att jag kör något mellanting mellan RPT och Myo-reps….
19 januari, 2012 at 15:59 #192271Anonym anvandareMemberTid: 32 minuter
Set: 15
Genomsnittlig set+vila tid: 02:08Bänkpress med stopp
80,0kg x 7 (80,0kg x 7)
72,5kg x 5 (72,5kg x 5)
65,0kg x 7 (65,0kg x 6) +
60,0kg x 7 (60,0kg x 7)
55,0kg x 7 (55,0kg x 7)Mindre strikt utförande på första setet, men fortfarande med kontroll. Överlag kändes det lite tyngre än förväntat.
Benspark
45kg x 10
45kg x 10
45kg x 10
45kg x 10
45kg x 10Fick en liten bristning i baksida lår under gårdagens löpning, så jag testade lite benspark. Kändes ganska meningslöst.
Assisted Chins (RPT)
4 x 9 (4 x +
7 x 7 (6 x 6)
10 x 5 (8 x 5)
13 x 6 (10 x 5)
15 x 5 (12 x 6)Körde med lite snällare vikter idag – för att få lite fler repetitioner; men det lyckades inget vidare. Kände mig lite kraftlös (och tung).
Summering: Ett mellanpass – utan större framgångar. Dessutom med lite för låg intensitet (och för få basövningar) för att kännas riktigt bra.
Har fått lite smärta i vänster armbåge vid bänkpress, vilket är lite oroande. Känner inte av det i någon större utsträckning under övningen, men efteråt är det lite besvärande. Det kändes dock inget efter hantelpressen – så förmodligen är det dags att vila från bänkpressen ett tag.
Avslutade också med ett set marklyft (80kg), men underarmarna var helt slut efter chinsen – så det blev inget som var värt att notera.
Men – antalet människor på gymmet under lunchtimmen är nu smått fantastiskt; det går knappt att köra någonting som planerat. Hoppas nyårslöftena snart är infriade (annars kommer jag tvingas till morgonpass, vilket förmodligen kommer reducera samtliga vikter med 20%)….
20 januari, 2012 at 19:08 #192272Anonym anvandareMemberKörde en förlamande dålig löpsväng i onsdags (mer om det senare), så jag tog ett ”återhämtningspass” idag, på crosstrainer:
- Aktivitet: Crosstrainer
- Tid: 00:35:00
- AHR: 155-165
- HRmax: 182
- Kommentar: Inledde med 25 min på moderat lutning, därefter någon typ av backintervall (på max) i 5 minuter. Sedan nedvarvning i 5 minuter. Kändes ganska bra.
Onsdagens löpning däremot var en katastrof – inledde med 3km uppvärmning, och sedan gav jag mig ut på slingan. Hade tänkt hålla ganska lågt tempo då jag var lite trött i kroppen, men även vid lågt tempo (5:30-5:50) fick jag ont i benhinnor och lite knäsmärtor. Avbröt därför (mitt ute i skogen) efter ungefär 5km och bestämde mig för backintervaller, som inte belastar benhinnorna lika hårt. De första tre intervallerna gick bra, men efter den fjärde intervallen fick jag en fantastisk pulsrusning:
[img=http://forum.body.se/attachment.php?attachmentid=93344&stc=1&d=1327082667]Tycker själv att grafen spikar lite väl abrupt, och misstänker att det var något skit med pulsbandet – men jag har aldrig tidigare varit över 200 i puls, så jag blev lite nervös (kunde inte heller se grafen i klockan). Därför beslutade jag mig att försiktigt jogga hem genom ösregnet i den nattsvarta granskogen.
Om kroppen känns OK skall jag ta ett lugnare pass imorgon – och hoppas att pulsen håller sig i schack…..
23 januari, 2012 at 16:46 #192273Anonym anvandareMemberEftersom löpningen går så dåligt, och jag (igen) fått lite skumma smärtor i benhinnorna struntade jag i löpning i helgen. Snöfallet var delvis också en av anledningarna. Så – idag blev det ett 45min spinningpass:
- Aktivitet: Spinning – Activio 45
- Tid: 00:45:00
- AHR: 160-170
- HRmax: 183
- Kommentar: Gick riktigt bra, trots att det var ganska länge sedan jag körde spinning. Fick (som vanligt) mjölksyra vid sittande cykling (någonstans vid HR170), men lyckades också bli av med den.
Det känns trist att löpningen går så dåligt – men jag misstänker att det kan ha att göra med viktökningen (ca 3kg), som jag till största delen antar är en effekt av mitt kreatinexperiment. Jag har dock inte märkt något av de positiva effekterna av kreatin (styrka/explosivitet/uthållighet) – vilket innebär att jag skall ge det en vecka till; sedan tror jag att jag lägger kreatinet på hyllan.
31 januari, 2012 at 20:57 #192274Anonym anvandareMemberSjuk?
3 februari, 2012 at 07:23 #192275Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Sjuk?Nja. Tack för omtanken, men läget är ganska tvärtom. Är i Florida på konferens. För varmt för utomhuslöpning, men gymmandet flyter på. Men – de har inte fattat det metriska systemet så jag har tagit det lite lugnt med att bokföra mina resultat. Körde bl.a. ett pass med en ”riktig” bodybuilder – med drabbades därefter av en förlamande träningsvärk i triceps som höll på att äventyra min amerikanska karriär – men nu är jag tillbaks.
Så – en summering är – två konditionspass och två styrkepass, men en ofantlig mängd blaskiga öl har dessutom konsumerats. Status Quo?
[img=http://i0.bookcdn.com/data/Photos/LargePhoto2/47/4789/4789791/Caribe-Royale-photos-Hotel-Hotel-information.JPEG]
3 februari, 2012 at 07:33 #192276Anonym anvandareMemberSer onekligen ut som ett bra val av konferensmiljö. Hur är det med huspriserna i Florida nu?
3 februari, 2012 at 07:45 #192277Anonym anvandareMemberDonTom wrote:Men – de har inte fattat det metriska systemet så jag har tagit det lite lugnt med att bokföraThe Americans are approaching the Metric System. Inch by inch.
7 februari, 2012 at 16:01 #192278Anonym anvandareMemberMagnus Larsson wrote:Ser onekligen ut som ett bra val av konferensmiljö. Hur är det med huspriserna i Florida nu?Trevlig konferensmiljö – definitivt. Beträffande huspriserna så kan jag inte säga att jag har någon koll; men de borde väl följt med en bit ned i det amerikanska ekonomiska svarta hålet. Dock såg jag en rätt stor mängd nybyggen, men amerikaner är ju lite galna……
7 februari, 2012 at 16:09 #192279Anonym anvandareMemberJaha ja, Florida säger du. Det låter ju trevligare än Svedala i dessa istider. Har du inte hittat något göttigt gym? Fast det finns kanske inte tid över.
7 februari, 2012 at 16:28 #192280Anonym anvandareMemberGober wrote:Jaha ja, Florida säger du. Det låter ju trevligare än Svedala i dessa istider. Har du inte hittat något göttigt gym? Fast det finns kanske inte tid över.Ja, jag är tillbaks i rysskylan igen, och kan väl (inte utan viss bitterhet) konstatera att det finns vissa klimatmässiga fördelar med den amerikanska östkusten. Det finns faktiskt mängder av andra fördelar med – och den amerikanska livsstilen är inte rakt igenom osund. Bl.a. hittade jag både sexpack proteinshakes och proteinbars på seven-11. Kanske finns i Sverige med?
Men – gym var det värre med. Det blev hotellgymmet veckan igenom, och där saknades det mesta. Dock är jag rätt nöjd med att jag lyckades klämma in tre styrkepass och två konditionspass, mellan alla workshops. Som tidigare antytts lyckades jag dock också klämma i mig en stor mängd Budweiser och Yuenglings, i kombination med stora amerikanska portioner mat. Så vikten är inte vad den borde vara. Tippar på plus 2kg.
7 februari, 2012 at 16:33 #192281Anonym anvandareMemberVore väl snarare ett misslyckande om du inte ätit gott och mycket.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.