Den lönnfeta kontorsråttans sista kamp?

Home Forums Seriösa träningsjournaler Den lönnfeta kontorsråttans sista kamp?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 361 through 375 (of 454 total)
  • Author

Vad tror du om benpressar? Kan vara snällare mot ryggen, om du inte går så djupt.

Jo, det kan ju vara ett alternativ. Men den benpress jag oftast förfogar över är en sådan där otrevlig historia där fotdelen är statisk, och man pressar med ryggen. Riktigt dålig, tycker jag. Borde heta ”ryggpress”.

Börjar bli osannolikt trött på alla träningsmanualer och program som i princip idiotförklarar alla som inte ”squattar”. Det måste ju gå att få en stor, putande rumpa utan att ”squatta”?

;-)

Vad är skillnaden på eat stop eat och if, lite kortfattat.

Håller med ovan, testa benpress. Knäböj är inget måste även om en del påstår det ;-)

Jag får inte ihop det i huvudet… vad är det för en slags benpress?

Har du tillgång till en hack lift då? Kan vara värt att prova i alla fall…

Gober wrote:
    Vad är skillnaden på eat stop eat och if, lite kortfattat.

Håller med ovan, testa benpress. Knäböj är inget måste även om en del påstår det ;-)

Eat Stop Eat innebär 24h fasta – en till två dagar per vecka; medan IF/PF (i den mer vanliga ”byggardefinitionen”) ju är uppbyggt kring 8h äta / 16h svälta principen.

Gettodachoppa wrote:
    Jag får inte ihop det i huvudet… vad är det för en slags benpress?

Har du tillgång till en hack lift då? Kan vara värt att prova i alla fall…

Det är ett sådant här elände, ungefär:
    [img=http://www.precor.com/products/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/-/c-line_leg-press_male_start.jpg]Hacklift finns ej. Kommer få riktigt tufft på Mr Olympia med dessa förutsättningar.

Ja den pressen är riktigt dålig, finns på de flesta 24fitness. Som tur är har vi en vanlig variant på mitt lokala gym. Fy sjutton för att fasta 24h 2ggr i veckan.

Ja, 24h x 2 varje vecka känns lite over the top. Men – jag förvånades mycket över hur friktionsfritt det var att fasta 24h. Men ta en titt på konceptet – det fanns ganska mycket intressant i de bakomliggande tankarna (eller snarare, de bakomliggande mekanismerna).

Tommy Ivarsson postade denna länk i en annan tråd – också den intressant:

[http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:427829/FULLTEXT01 http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:427829/FULLTEXT01%5D

Tid: 24 minuter
    Set: 10
    Genomsnittlig set+vila tid: 2:24

Lutande Hantelpress
    35kg x 5 (32,5kg x 5)
    35kg x 4 (32,5kg x 5)
    35kg x 4 (32,5kg x 4)
    35kg x 3 (32,5kg x 5)
    35kg x 3 (32,5kg x 3)

Gjorde en liten miss – trodde att jag hade kört på 35kg tidigare (i raka set), men det hade jag inte. Därför får det anses OK. Dock är inte jämförelsen rättvis, eftersom jag vilade 2 minuter mellan seten idag. Känslan var ganska hyfsad, och jag hade faktiskt inga större problem att hantera hantlarna. Nästa gång kör jag dock på 32,5kg rakt igenom.

Chins
    kv x 5
    kv x 5
    kv x 5
    kv x 3
    kv x 2

Det blev 120s vila mellan seten, och det kändes ganska bra faktiskt.

Summering: Återigen ett ganska skumt pass. Hade bråttom, men hade samtidigt bestämt mig för att genomföra mitt program som jag tänkt mig. Men. Sex killar körde idag maratonmarklyft, och hade dessutom tagit bänkpresstången (det finns endast två stänger), så jag insåg att det var bara att glömma. Ben fick därför utgå (igen), för benpressen är obrukbar.

För tillfället ligger RPT-försöket på hyllan, det slet lite för hårt kände jag. Dessutom verkar det väldigt smart att vila längre mellan seten, så jag kommer försöka hitta någon modell där jag kanske endast kör två basövningar per pass, och växlar mellan övningarna. After all – det är ju rätt lång tid kvar till Mr Olympia; så jag kommer sannolikt att lägga på mig rejält med massa hursomhelst.

Sist men inte minst. Operation Bantning inleddes (aningen försenat) förra veckan, och trots att jag inte fått till särskilt mycket löpning blev det en rivstart, med -2,75kg första veckan (förmodligen tack vara experimentet med 24h fastan, för jag åt helt normalt i övrigt):

[img=https://docs.google.com/spreadsheet/oimg?key=0Am7hvPZwX90PdGNXRlRwTHZqaEFzSjF0STNJMFJ2Tnc&oid=62&zx=kcm70mwr8y1z]Så – nu är det dags att hitta en målvikt, alternativt ett målmidjemått. Jag noterade 80,6kg och 82cm i slutet av den förra bantningen (slutet av 2010), och kände mig rätt tillfreds då. Så jag siktar på 82cm i midjemått.

Dessutom vankas det stora mängder golf i helgen (och sannolikt stora mängder Whiskey) – men jag utgår från att de vandrade milen kommer vinna över de konsumerade kalorierna.

Gober wrote:
    Knäböj är inget måste även om en del påstår det ;-)

Va?! Vad är detta för irrläror som sprids..? ;-)

Tid: 29 minuter
    Set: 15
    Genomsnittlig set+vila tid: 01:56

Lutande Hantelpress
    25,0kg x 10 (22,5kg x 10)
    25,0kg x 10 (22,5kg x 10)
    25,0kg x 8 (22,5kg x 10)

Tog det lite lugnt. Ganska bra, i jämförelse med förra (liknande) passet.

Front Squat
    20kg x 12 (40kg x 6)
    20kg x 12 (40kg x 6)
    20kg x 12 (40kg x 6)

Tog det väldigt försiktigt och körde bara med stången. Har fortfarande lite ont i knät.

Marklyft
    60kg x 5
    90kg x 5
    100kg x 2

Det var ett bra tag sedan marklyft kom med på programmet – men idag var det dags. Tog det försiktigt, och skall försöka komma på en metod att stegra vikten på lägre repetitioner – med bra fokus på teknik.

Assisted Chins
    14 x 10 (12 x 10)
    14 x 10 (12 x 10)
    14 x 5 (12 x 5)

Har haft smärtor i båda armvecken – så jag tog det medvetet försiktigt.

Sittande Hantelpress
    12,5kg x 10 (12,5kg x 10)

Samma som förra gången.

Summering: Golfspelandet i helgen förde med sig en väldigt öm kropp. Båda armvecken smärtar (ilande smärta), båda tummarna är lite halvstukade, lättare stukning höger fot och ”vanlig” smärta i högerknät. Vissa delar av skadorna kan dock med sannolikhet härledas till armbrytning. Så förbannat dumt. Körde mest passet för att se hur illa det var med kroppsdelarna, och förhoppningsvis hålla träningsvärken på avstånd.

Efter omständigheterna alltså ett OK pass.

Om det är något man inte ska göra, hur sugen man än är, så är det att bryta arm. Det är
    rena rama ryska rouletten. Ett djävulens påfund som endast proffs och hillbillies bör
    ägna sig åt.

Helt klart sant. Nästa gång skall jag direkt föreslå att vi spelar just – rysk roulette. Det bör ju snabba upp processen, och minimera lidandet för alla inblandade….

Tid: 34 minuter
    Set: 17
    Genomsnittlig set+vila tid: 2:00

Lutande Hantelpress
    35,0kg x 4 (35,0kg x 5) –
    35,0kg x 4 (35,0kg x 4)
    35,0kg x 3 (35,0kg x 4) –
    30,0kg x 5 (35,0kg x 3) –
    30,0kg x 5 (35,0kg x 3) –
    30,0kg x 4

120s vila mellan seten. Det gick ju inget vidare. Riktigt dåligt faktiskt. Hade svårt att kontrollera hantlarna, och smärta lite överallt. Sänkte vikten efter de tre första seten.

Benpress
    125kg x 8
    125kg x 6

Fick ont i högerknät. Avbröt direkt.

Chins
    kv x 5
    kv x 4

Här fick jag ont i ”armvecken”. Avbröt.

Stående Hantelpress
    15,0kg x 5 (15,0kg x 5)
    15,0kg x 5 (15,0kg x 5)
    15,0kg x 5 (15,0kg x 5)
    15,0kg x 5 (15,0kg x 5)
    15,0kg x 7 (15,0kg x 4) +
    15,0kg x 4

Jämförelsepasset är från slutet av November 2011, så det är inte så relevant – men efter som passet gick skit måste jag har något som peppar. Och – jag har definitivt blivit starkare i axlarna – kändes löjligt lätt.

Summering: Ett riktigt dåligt pass, med smärtor i ben (det gamla knät), och armvecket (den nya ”armbrytningsskadan”). Konstigt nog känns inte smärtorna av efter passet, vilket förmodligen innebär att det bara är lite vila som krävs. Bara att glömma, och gå vidare.

• Aktivitet: Löpning (Lördag) – barfotaskor
    • Sträcka: 5,01 km
    • Tid: 25:46
    • Tempo: 5:08 min/km
    • AHR: 171 (82%)
    • HRmax: 187
    • Kommentar: Vet inte vad det är – men det verkar som att varja gång jag har haft ett längre uppehåll från löpningen så måste jag rusa genom passet? Detta lär ju kännas imorgon, även om det kändes OK idag… Om kroppen känns OK imorgon tänkte jag dock ta lite revansch, med ett väldigt lugnt pass – om det blir barfotaskor eller dämpade låter vi morgondagen utvisa.

Det blev ingen löpning idag. Däremot 6-7h vårstädning av altan/utemöbler, följt av gräsklippning mm. Grymt jobbigt faktiskt.

Viewing 15 posts - 361 through 375 (of 454 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.