Erik vill bli stark :'(

Home Forums Seriösa träningsjournaler Erik vill bli stark :'(

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 246 total)
  • Author
    Erik__ wrote:
    Nä det gällde utförandemässigt, jag har t.o.m haft svårt att komma ner ordentligt med hantlar, alltid trott att botten i bänken blev lidande i botten pga. svag bröstmuskulatur, så jag har försökt eftersträva maximal bröstinkoppling, hmpf så jag började fundera över hur jag bänkade och körde med hantlarna likadant, kom ner djuuuuupt och vikterna riktigt flög upp.

Insett att jag är mer av en axelbänkare tror jag, dessutom kände jag inget i min trasiga axel såhär heller.. woho.

Man gör mycket roliga och väldiga BASIC insikter när man tränat kort tid hehe..

Jag fastnar också i bottenläget, antingen får jag upp vikten eller så inte alls. Svaga bröstmuskler är alltså problemet; vilka assistansövningar har du blivit rekommenderad för att åtgärda detta problem, dips och plan hantelpress?

Grandmaster wrote:
    Jag fastnar också i bottenläget, antingen får jag upp vikten eller så inte alls. Svaga bröstmuskler är alltså problemet; vilka assistansövningar har du blivit rekommenderad för att åtgärda detta problem, dips och plan hantelpress?

Hm nä inga alls, jag vet bara att plana hantelpressar har fungerat förut, men jag tror inte det var bröstmusklerna som ställde till det, utan mer mer generell brist på styrka i det läget, så nu tränar jag djuuuuuupa hantelpressar med exakt samma överarmsvinkel (sett uppifrån) som vid bänkpress.

Idag var det löpning 2,5km, bäst att börja lungt ;)

HAha återvände till ”barndomsgymmet idag”

Marklyft – med ett taskigt försök av OL stång by casall, HAHA vilket skämt den var, greppet höll inte för ngt förom singlar, tog en sisådär 10min allt som allt.

40kg x 3
    60kg x 2
    80kg x 2
    110kg x 1
    140kg x 1
    170kg x 1

Lite latsdrag och högreps i benspark på max mag, sen hem.

GAD vad jag hatar konditionsträning, intervaller 30-30, skulle göra 15st, efter 9 ville jag spy, efter det gick det hur lätt som helst men allt krut var borta ur benen så jag slutade på 12. Tänkte slå mitt gamla rekord på 10 000 kuperat i höst, men det känns rätt avlägset, var 14 år och vägde 44kg men hade aldrig tränat kondition, spelade bara fotboll hela tiden.

Hur orkar ni andra människor med hela konditionsbiten, och vad är hiit?

Erik__ wrote:
    GAD vad jag hatar konditionsträning, intervaller 30-30, skulle göra 15st, efter 9 ville jag spy, efter det gick det hur lätt som helst men allt krut var borta ur benen så jag slutade på 12. Tänkte slå mitt gamla rekord på 10 000 kuperat i höst, men det känns rätt avlägset, var 14 år och vägde 44kg men hade aldrig tränat kondition, spelade bara fotboll hela tiden.

Hur orkar ni andra människor med hela konditionsbiten, och vad är hiit?

Jag kan garantera dig att styrkelyft och intensiv konditionsträning (som HIIT; vilket är intervaller) är en mycket dålig kombination. Styrkelyft taxar det centrala nervsystemet hårt, intervallträning likaså.

Är ditt mål att få ner i vikt och samtidigt behålla, i bästa fall öka, dina 1RM för de tre lyften så bör du satsa på lågintensiv cardioträning. Jag låter det vara osagt vad som händer med ditt 1RM i böj om du går överstyr med HIIT och liknande protokoll. Jag talar av personlig erfaranhet. Du får välja vad du vill prioritera, din kondition eller din styrka.

Grandmaster wrote:
    Jag kan garantera dig att styrkelyft och intensiv konditionsträning (som HIIT; vilket är intervaller) är en mycket dålig kombination. Styrkelyft taxar det centrala nervsystemet hårt, intervallträning likaså.

Är ditt mål att få ner i vikt och samtidigt behålla, i bästa fall öka, dina 1RM för de tre lyften så bör du satsa på lågintensiv cardioträning. Jag låter det vara osagt vad som händer med ditt 1RM i böj om du går överstyr med HIIT och liknande protokoll. Jag talar av personlig erfaranhet. Du får välja vad du vill prioritera, din kondition eller din styrka.

Hm, nej jag vill UPP i vikt, konditionsträning utför jag bara för att jag mår så sjukt mycket bättre i perioder då jag tränar båda, måste ner till kring 12,30 på 3km, eller kanske gör det redan, får ta och prova.

Om vi säger att man byter bort intervallträningen mot normal ”ensidig” löpning då?

Jag kommer aldrig fatta varför jag är så sjukt klen i bänkpress.

Bänkpress med fötterna i luften första gången
    40kg x 5
    50kg x 5
    60kg x 5 bredare grepp
    60kg x 5 bredare grepp
    60kg x 5 bredare grepp
    62,5kg x 3 smalare grepp
    62,5kg x 3 smalare grepp
    62,5kg x 3 smalare grepp

blä haha

smalbänk
    60kg x 3
    60kg x 3
    60kg x 3

Du får själv avgöra om du vill fortsätta med intervallträningen, är det så att det påverkar välbefinnandet så finns finns det en poäng att fortsätta. Jag antog kanske förhastat att du skulle ner i vikt.

Anledningen att du är klen i bänkpress beror på din kroppstyp, jag har samma problem. Stark i mark, klen i bänk; det omvända gäller för dem som är naturligt begåvade bänkpressare. Långa armar är en klar fördel och ger en slags hävstångseffekt i marklyft, men samma långa armar gör att du måste pressa vikten en längre väg i bänkpress etc etc.

Grandmaster wrote:
    Du får själv avgöra om du vill fortsätta med intervallträningen, är det så att det påverkar välbefinnandet så finns finns det en poäng att fortsätta. Jag antog kanske förhastat att du skulle ner i vikt.

Anledningen att du är klen i bänkpress beror på din kroppstyp, jag har samma problem. Stark i mark, klen i bänk; det omvända gäller för dem som är naturligt begåvade bänkpressare. Långa armar är en klar fördel och ger en slags hävstångseffekt i marklyft, men samma långa armar gör att du måste pressa vikten en längre väg i bänkpress etc etc.

Haha det har jag också konstaterat, men det är pinsamt lite.

Välbefinnandet kommer av vanlig konditionsträning, av tennis, fotboll osv, allt som innebär lite rörelse.

haha jag är så o-perfekt för bänk så det finns inte, har kooort överkropp, väldigt liten bröstkorg, asså snuskigt liten, svinlånga lårben, dålig rörlighet i vrister, både långa över och underarmar, asså enskillt är inte alla delarna så extrema, men sätter man ihop dom hamnar jag i ett oslagbart kraftödslande pressläge.

tror t.o.m jag har långt ifrån greppyta till handled, klara inte av att dosalflexera handlederna i bänkpress ens.

Dock är det bra för mer, jag är ruskigt snabb på korta sträckor, duktigt bra spänst med tanke på min form av idrottsutövande osv, men det sitter nog rätt mycket i muskeltyper också, men det skadar aldrig att ha ett fördelaktigt löpsteg.

Men bänkpress är ju den moderna penisförlängaren, så man vill ju vara bra där!.

Dock hade jag en period av riktigt löjliga ökningar, skrev en viktserie lågreps, sen fick jag lite hjälp och justeringar av herr krister ståhlberg, samt lite tips om komplement, ökade 2,5kg per pass ett tag t.o.m, iaf i slutet när det var dags att hämta resultaten av hård träning.

Problemet är att jag inte lyckats förstå hemligheten med det, kör nu på ett liknande program av samma människa, dock har jag inte kunnat följa det pga. störande kringfaktorer.

Så om 8-10 veckor får jag se om man kan hämta in lite ökningar.

Somliga kommer alltid att vara ”sämre” i bänkpress än i böj och mark. Ofta beror detta till stora delar på kroppsbyggnaden. Å andra sidan betyder det INTE att dessa människor inte skulle kunna bli ganska bra i bänkpress ändå.

Har jag hjälpt dig med ditt nuvarande bänkpress-program? Det är förstås möjligt, men jag tycker inte serierna ser ut som om jag skulle ha gjort dem precis?

stahlberg wrote:
    Somliga kommer alltid att vara ”sämre” i bänkpress än i böj och mark. Ofta beror detta till stora delar på kroppsbyggnaden. Å andra sidan betyder det INTE att dessa människor inte skulle kunna bli ganska bra i bänkpress ändå.

Har jag hjälpt dig med ditt nuvarande bänkpress-program? Det är förstås möjligt, men jag tycker inte serierna ser ut som om jag skulle ha gjort dem precis?

Jo, fast det var bara med upplägget, inte serierna, dock har jag inte börjat på riktigt än, ville bara prova övningarna först.

Konstaterade att jag var nästan lika start med fötterna i luften, iaf 2cm bredare än vanligt, och då använde jag en taskig OL stång, hal bänk på ett gym där jag aldrig tränar, hmpf finns nog lite bänkteknik att träna på sen då.

Sen är jag förstäckligt orörlig i axlar och skuldror, blir starkare ju mer jag strechar, men jag kommer inte ner till bröstet utan en skivstång än.

Och dom gånger jag faktiskt tränat bänk så har det gått rätt bra, förut orkade jag typ inte med det för att jag hatade det så mycket.

I synnerhet att du lyfter nästan lika mycket med fötterna i luften som med fötterna nere är ju glädjande. Då kommer du verkligen att få en skjuts framåt om du effektiverar din teknik.

stahlberg wrote:
    I synnerhet att du lyfter nästan lika mycket med fötterna i luften som med fötterna nere är ju glädjande. Då kommer du verkligen att få en skjuts framåt om du effektiverar din teknik.

HAHA, asså ge mig inte förhoppningar för det leder bara till besvikelse :)

Förhoppningar i sig leder inte till besvikelse. SVIKNA förhoppningar leder till besvikelse.

Olika lyftare får ut olika mycket av att ha en bra ställning på bänken. Men ALLA lyftare som lyfter med en liggställning som är fördelaktig för dem får hjälp av att ha en bra ställning på bänken – också du.

Detta betyder att det måste vara någon brist i din nuvarande liggställning. När du rättar till den kommer ditt resultat att öka som en följd av detta. HUR MYCKET ditt resultat ökar, uttryckt i kg, vet jag inte. Därför är det onödigt att du skaffar dig några större förhoppningar om detta just nu.

Styrkeökningar ska ge ökad styrka i bänkpress. Får du ligga i mer än andra för att få dessa styrkeökningar så tycker jag att du kan vara nöjd(are) för varje ökning. Den ökning du får genom att lära dig en bättre ställning kan du ta som en bonus. Om du satsar på att gå upp i klass 75 kg (kanske till nästa år, eller ska vi säga senast då), så får du lite bonus av det också.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 246 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.