Erik vill bli stark :'(

Home Forums Seriösa träningsjournaler Erik vill bli stark :'(

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 246 total)
  • Author
    emme wrote:
    Tyvärr så har jag nog inget hett tips :s men jag tycker då inte det är nått fel på lyftet du gör på filmen

hmkej, jag kanske får leva med att jag är cpkasst byggd för böj heheh : )

ReNeGaDe wrote:
    Hur mycket har du på stången i den filmen?

160kg. men det är ju ingen riktigt knäböj.

ReNeGaDe wrote:
    Hur menar du? Syftar du på utförandet?

nää på tillbehören : )

ReNeGaDe wrote:
    Ah, okej. Vad maxar du utan då?

haha alldeles för lite, återkommer när jag fått koll på tekniken, men änsålänge 135×2 med väldigt tveksamt djup på 1a repset.

1. Visst är det en riktig knäböjning, helt regelrätt enligt reglerna för SL.
    2. Jag hoppas du inte har pm-at filmen till mig på ett annat forum, och jag har glömt at besvara pm-et, för att jag inte kunde se filmen just då? Svar på den frågan, tack!

Jag kan återkomma och diskutera filmen, men inte i natt mera. Det är lite sent (1.40 här i finland närmare bestämt), och det blir ett ganska långt resonemang.

stahlberg wrote:
    1. Visst är det en riktig knäböjning, helt regelrätt enligt reglerna för SL.
    2. Jag hoppas du inte har pm-at filmen till mig på ett annat forum, och jag har glömt at besvara pm-et, för att jag inte kunde se filmen just då? Svar på den frågan, tack!

Jag kan återkomma och diskutera filmen, men inte i natt mera. Det är lite sent (1.40 här i finland närmare bestämt), och det blir ett ganska långt resonemang.

Jo jag har visat den till dig, men då hade den något riktigt knäppt avi codec som inge förutom jag kunde se, men du svarade iaf, men youtube kan typ läsa alla filmer märkte jag hehe :) , du får minst sagt gärna undersöka filmen, dock är den ifrån februari, hade 2 pass med mig med dräkten på, tävlingen var ju mest för att provtävla så SM (som gick åt pipan) inte blev debuten, men det gick ju rätt bra och jag var rankad 1a ett tag, hehe miss those days… =)

En annan sak som jag inte vet om jag berättat är att marklyftandet har hopat iväg rejält, nu är det riktigt nära tills jag kan stå maxbredd, men som jag uppfattat det vill jag inte kalla det för ultrabred sumo, drar fortf. främst med ryggen, dock får jag fast höften bättre än förut i starten, blev fruktansvärt stor skillnad när jag fick höften över stången istället för bakom. Tror jag snart kan dra en femma i studsmark på det som varit mitt personbästa fram till hösten.

Vad trevligt att marklyftet – och om jag förstod saken rätt också bänkpressen – är på väg uppåt. När man har bra grundteknik – som du hade i marklyft – kan IBLAND de små detaljerna (som i detta fall att bredda fotställningen) ha märkbar betydelse.

Din grundteknik i knäböjning är bra, den också. Du borde ta ordentligt tid på dig att ta ut stången ur ställningen. När du har din fotställning borde du kanske höja på huvudet något mera, andas in djupt och skjuta ut bröstet. (Denna detalj för det fortsatta resonemanget nedan).

I det fortsatta resonemanget analyserar jag lyftet en aning mer ingående än jag hade gjort om du inte själv hade verkat tycka att du har ett litet problem.

Jag tror inte du EGENTLIGEN behöver mera samlad styrka (höfterna mera framåt). Eftersom du är en smal lyftare som har relativt bred fotställning, och dessutom valt ”långsam sänkning” bäddar du för ”ryggfällning” i nederläge. Men ändå fäller du inte i någon utsträckning som skulle inverka störande på lyftet.

(Du känner väl vid dethär laget till de 3 sätten att sänka?).

När du är nere i nederläge ser det bra ut. Ditt ENDA PROBLEM kommer JUST EFTER nederläge, när du börjat pressa upp. Höfterna stiger EN ANING för tidigt, du skjuter fram dem (som man ska), men eftersom din kroppsställning är något för långt med axlarna nere blir du en aning framtung, och denna framtyngd kan du inte få bort (förrän möjligen alldeles i slutet av lyftet).

Vad kan du då göra för att eventuellt arbeta bort detta?

1. Ta en rakare ställning redan före starten. Höj huvudet mer. Skjut ut bröstet och stå mer upprätt.
    2. Kolla dräkten, så den inte är för spänd upptill, vilket kan trycka ner dig.
    3. Stärk midjan (samt eventuellt övre ryggområdet) så det är lättare att stå upprätt.
    4. Öka hastigheten i sänkningen eller åtminstone slutet av sänkningen, vilket gör att du kan utnyttja lindans ”explosivitet” mer i starten.
    5. Välj en typ av knälinda som är gjord för långsam sänkning (åtminstone Metal har sådana lindor, även om det kanske inte sägs i reklamen).
    6. TÄNK ”axlarna upp” i början av böjenm från nederläge. (TEMPOVÄXLING, AXLARNA UPPÅT, HUVUDET UPPÅT). Detta är teknikinlärning. Lär dig få med explosivitet i starten, men tänk samtidigt ”axlarna stiger”.

Det finns ett par andra sätt till, men de är inte produktiva just för dig. Men någon/några av dessa ska kunna fungera.

Får du väl axlarna upp tillräckligt snabbt blir du inte framtung när du skjuter in höfterna.

Ska springa och laga mat men några få korta kommentarer, jag vill lära mig böja explosivt med en massa fart, fått till det raw ibland, då blir lyftet mer av en helhet än som det känns nu, ”en rörelse” eller vad man ska säga, stången går rakt ner och sen rakt upp. – Om du minns fick du ett Pm där jag verkade vara påverkad eller något efter ett pass med en SL.are från närliggande kommun, satt så sjukt perfekt då.

Det där med höfternas egen lilla färd uppåt i bottenläget är ett _enormt problem_ – På 3e vikten 170kg blev jag så framtung att jag fick bryta upp den med ryggen, var väldigt O-trevligt.

Sen måste jag få fast stången bätre, syns inte på filmen men övre ryggen är kraftigt kutad (feta hållningsproblem som gett mig kyphosis i bröstryggen), hittade något liknande i en text som kåre lungren skrivit.

Vanliga typfel är
    1) Man sträcker upp sig för lite, hänger
    med ryggen i startpositionen och håller
    huvudet och blicken för lågt.
    Stången ligger på en del lyftare för
    långt ner (OBS ändå OK enligt reglerna!)
    vilket gör att även de hänger på framkant
    för mycket i startställningen. När
    dessa lyftare sedan böjer så fäller man
    ryggen så mycket framåt att man inte
    får med så mycket ben, det blir en goodmorning-
    liknande rörelse. Den här kategorin
    lyftare har svårt att nå godkänt
    djup. Huvudet är så lågt i djupaste läget
    att de ofta får sprängningskänsla i
    ansiktet och en känsla av att det är
    omöjligt att gå djupare.Skaderisken på
    korsryggen är dessutom väldigt hög. De
    har även svårare att utveckla
    enmuskulaturen på lårens framsida.

går ju som ihop i en del av det du skrivit.

stämmer så sjukt perfekt på mig, iaf utan utrustning.

Jag tycker du står en aning för mycket framåtlutad i starten, alldeles riktigt. Men enligt vad jag kan se på filmen tycker jag inte det beror på att stången är för långt ner på ”ryggen”. Även om det är lite svårt att se på filmen skulle jag INTE uppmana dig att flytta upp stången, åtmisntone inte som första åtgärd.

Jag tycker inte heller du fäller för mycket på filmen (kan iof bero på filmvinkeln). Däremot tror jag att din ”startställning” i NÅGON MÅN kan påverka att ”höfterna stiger före axlarna”. Men det är bara EN detalj : summan (helhetstekniken) består av sina ”beståndsdelar” (teknikdetaljerna). Genom att förändra någon detalj/några detaljer kan du därfär påverka helheten. Jag tror du hittar lösningen i de detaljer jag punktvis räknat upp i mitt förra inlägg.

Kåre Lundgren beskriver ett något annorlunda problem än ditt : lyftaren som fäller för mycket. Jag tycker inte att du har riktigt detta problem, åtminstone inte med dräkt (och åtminstone inte på filmen).

Annars håller jag med Lundgren i hans beskrivning. Märkväl att Lundgren helt riktigt påpekar att lyftare med det problemet har mycket svårt att komma till godkänt djup överhuvudtaget (och det har inte du).

Jag ska göra ett litet tillägg till det Kåre Lundgren skrev om lyftare som fäller verkligt mycket. Lyftaren har stången på ryggen/axlarna. Han går ner för att komma i nederläge. Han vet att han har svårigheter med detta, och anstränger sig därför för att gå djupt.

Denne lyftare har en ”naturlig fällning” (naturlig = den kommer av sig själv, delvis beroende på hans teknik). När han anstränger sig för att gå djupt fäller han samtidigt. Huvudet sjunker därmed. Lyftarens ögon (och därmed ”synsinnet”) finns på huvudet. När han fäller sjunker huvudet och ögonen, och hans synsinne registrerar att han går djupare ner, fastän det egentligen är huvud/axlar som sjunker och inte höfterna. Lyftarens synsinne lurar honom alltså att tro att han går längre ner – vilket EN DEL av honom (huvud/axlar) också gör – fastän han (den viktiga delen – höfterna) inte gör det.

Däremed inverkar en sådan lyftares synsinne psykologiskt så att han fäller ännu mer när han sjunker för att gå djupt (den sista delen av fällningen sker mera med huvudet/axlarna än med höfterna, som kanske alltså inte alls sjunker).

stahlberg wrote:
    Jag tycker du står en aning för mycket framåtlutad i starten, alldeles riktigt. Men enligt vad jag kan se på filmen tycker jag inte det beror på att stången är för långt ner på ”ryggen”. Även om det är lite svårt att se på filmen skulle jag INTE uppmana dig att flytta upp stången, åtmisntone inte som första åtgärd.

Jag tycker inte heller du fäller för mycket på filmen (kan iof bero på filmvinkeln). Däremot tror jag att din ”startställning” i NÅGON MÅN kan påverka att ”höfterna stiger före axlarna”. Men det är bara EN detalj : summan (helhetstekniken) består av sina ”beståndsdelar” (teknikdetaljerna). Genom att förändra någon detalj/några detaljer kan du därfär påverka helheten. Jag tror du hittar lösningen i de detaljer jag punktvis räknat upp i mitt förra inlägg.

Kåre Lundgren beskriver ett något annorlunda problem än ditt : lyftaren som fäller för mycket. Jag tycker inte att du har riktigt detta problem, åtminstone inte med dräkt (och åtminstone inte på filmen).

Annars håller jag med Lundgren i hans beskrivning. Märkväl att Lundgren helt riktigt påpekar att lyftare med det problemet har mycket svårt att komma till godkänt djup överhuvudtaget (och det har inte du).

Jag ska göra ett litet tillägg till det Kåre Lundgren skrev om lyftare som fäller verkligt mycket. Lyftaren har stången på ryggen/axlarna. Han går ner för att komma i nederläge. Han vet att han har svårigheter med detta, och anstränger sig därför för att gå djupt.

Denne lyftare har en ”naturlig fällning” (naturlig = den kommer av sig själv, delvis beroende på hans teknik). När han anstränger sig för att gå djupt fäller han samtidigt. Huvudet sjunker därmed. Lyftarens ögon (och därmed ”synsinnet”) finns på huvudet. När han fäller sjunker huvudet och ögonen, och hans synsinne registrerar att han går djupare ner, fastän det egentligen är huvud/axlar som sjunker och inte höfterna. Lyftarens synsinne lurar honom alltså att tro att han går längre ner – vilket EN DEL av honom (huvud/axlar) också gör – fastän han (den viktiga delen – höfterna) inte gör det.

Däremed inverkar en sådan lyftares synsinne psykologiskt så att han fäller ännu mer när han sjunker för att gå djupt (den sista delen av fällningen sker mera med huvudet/axlarna än med höfterna, som kanske alltså inte alls sjunker).

Det blir brutalmycket bättre med dräkt, dock INTE raw, ser riktigt riktigt illa ut då.

hm det tänkte jag inte på, känns som att jag går djupare men i spegeln ser jag att jag inte är nere nog hehe.

(spegeln är där lite då och då, brukar inte bry mig i den i vanliga fall, vet att du förespråkar ställningsvändning)

Första passet på – evigheter hehehe

Bänkpress med fötterna i luften :
    20kg x 5
    50kg x 5
    60kg x 2
    65kg x 1
    70kg x 6
    70kg x 4
    50kg x 1

ska göra om det nästa måndag, var inte nöjd med hur det såg ut. Dessutom, sista biten är så SJUKT trög att pressa ut, ich hade keine triceps.

Marklyft
    50kg x 3
    90kg x 3
    120kg x 5
    120kg x 5

Chins
    5
    nått nått nått

tror det blev 25st totalt eller ngt hehe

Hantelrodd
    26kg x 8
    26kg x 8
    26kg x 8
    26kg x 8
    26kg x 8

osvosvosvosv drack en zingo som efterdrink.

Marklyfarn har börjat om med träningen ser jag. kör hårt nu ! :emo-thumb

emme wrote:
    Marklyfarn har börjat om med träningen ser jag. kör hårt nu ! :emo-thumb

haha japp, första gången jag drog smala mark på ett år typ, 4e gången i mitt liv hahahah

och jag som bara dragit smala =P blir att prova på sumo snart för mig =)

Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 246 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.