Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Gober börjar om
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 mars, 2011 at 18:11 #240215Anonym anvandareMemberbiffen669 wrote:Här kämpas det på med hardcore a´la lilla Gober. Rap, keps och linne. Kan helt enkelt inte bli så mycket mer macho! Ska nu också iväg till gymmet. Men det blir discoträning för min del. Ska ha din video som PWO.
Ps. Skulle gärna se dig börja Arne Perssons högsets-träning ett tag och se vart det leder dig Ds.
hehe, ja mer macho än så här blir det inte Biffen, det ska du ha klart för dig. SKämt å sido så misstänker jag att du inte har så mycket till övers för mitt upplägg. Jag känner inte till Arnes program mer än att det väll är en jävla massa övningar och set?
Till saken hör ju att jag som yngling körde på en klassisk split 4-dagar i veckan med massa övningar och 4-5set på varje. Det fungerade väll i början men sen hände inte ett jäkla skit, i slutet började jag till och med tappa i styrka och var helt övertränad trots att jag åt som en häst (och blev fet till och med). Det var därför när jag nu började om igen jag letade efter nya vägar. Jag tycker själv att styrkan går framåt i godkänd takt, men visst när det gäller muskelmassa så skulle det säkert gå att lägga på sig mer massa snabbare, vilket vore trevligt.
Men att börja köra en jävla massa övningar och set känns mest som raka vägen till överträning igen och stagnering. Jag tror att jag hör till dem som inte har så bra återhämtning med hög volym och utan att göra en grej av det så kör jag ju utan prepp vilket har ganska stor inverkan på återhämtning. Men sen läser man om snubbar som tex [http://magictraining.blog.com/ http://magictraining.blog.com/%5D
Som tydligen får väldigt bra resultat när det kommer till muskelmassa (utan prepp) och genast blir man lite osäker hur man ska göra.
Kanske någon variant med få övningar som nu fast fler set skulle kunna vara något. Du får gärna övertyga mig så kanske jag testar något helt nytt lite längre fram.
Fler åsikter om detta skulle vara kul att höra
Tommy Ivarsson wrote:Bra Chins! :up:Ser att det inte skiljer så värst mycket mellen pressarna över huvudet och bänkpressarna (även om bänken var lätt och pressarna tunga). För egen del så skiljer det betydligt mer mellan dessa övningar kan jag direkt säga, mycket är troligtvis en teknikfråga.
Måste få inflika att det är underbart att se att du har långtidsmål! :up: Delmål är viktigast för träningen i sig och att den ska gå framåt lite lättare, men delmålen måste ju basera sig på ett långtidsmål så har du det klart för dig så tror jag att du snart är där
Många psykologiska coacher som hjälper lag/personer med träning ser till att målsättningen är korrekt. Ett långtidsmål nedbrutet i säsongsmål, nedbrutet i månadsmål, nedbrutet i veckomål och hux flux har du ett mål för varje pass. Det är i det här läget väldigt enkelt att se att man följer planen och så länge man gör det behålls motivationen för att nå sitt slutmål! :up:
Sorry för lite för mycket coachsnack men jag kunde inte låta bli..
Nej jag vet i sjutton, tror dock att jag nu när jag börjat få till bänken lite bättre att klyftan mellan dessa övningar kommer bli större. Jag gråter inte över mina vissna bänkar men självklart vill man ju börja komma upp i ordentliga vikter snart.
Jag tror det är bra att ha mål, ganska stora mål men som är rimliga
7 mars, 2011 at 19:07 #240216Anonym anvandareMemberKul med film
7 mars, 2011 at 21:03 #240217Anonym anvandareMemberBra pass!
Känner igen det där med att köra lite fler reps, upp till 8 känns gött och man tänker ”det blir lätt 8 till”,
sedan börjar man tänka och komma upp mot 10-12 reps —> Dööööd!
Kör själv för tillfället 12 och det är inte ”lika kul”, men det känns iaf i kroppen och det är framförallt bra
för fästen och leder att ta ett steg tillbaka ibland:D
Så länge man tar ut muskeln ändå:emo-thumb7 mars, 2011 at 21:16 #240218Anonym anvandareMemberFan, borde inte suttit och läst den där bloggen jag nämnde tidigare. Känner igen mig i väldigt mycket och blir sjukt sugen att ändra på hela mitt upplägg trots att jag predikat om att jag funnit det bästa programmet i hela världen. Om någon är intresserad av vad som nu fått mig ur balans kommer jag länka här men vet inte om man får göra det så jag ändrar ”COM” till något annat men det fattar ni nog själva
[http://magictraining.blog.cÖm/category/min-story/page/3/]
Ett litet citat jag fastnade för ”Det lyfts i mina ögon stora vikter i framförallt marklyft numer på forumen men grovleken på gymmaren blir mindre och mindre”
LyftarBruden wrote:Kul med filmMartin_Matti wrote:Bra pass!Känner igen det där med att köra lite fler reps, upp till 8 känns gött och man tänker ”det blir lätt 8 till”,
sedan börjar man tänka och komma upp mot 10-12 reps —> Dööööd!
Kör själv för tillfället 12 och det är inte ”lika kul”, men det känns iaf i kroppen och det är framförallt bra
för fästen och leder att ta ett steg tillbaka ibland:D
Så länge man tar ut muskeln ändå:emo-thumbTack, högre reps är jobbigt men kniper absolut där det ska
7 mars, 2011 at 21:30 #240219Anonym anvandareMemberNice film!
7 mars, 2011 at 21:37 #240220Anonym anvandareMemberWarrior wrote::emo-thumbWarrior, gå in och läs i bloggen jag länkar, helkroppspass gör dig inte grov, 4g protein per kg kroppsvikt, tryck och tut!!!! det är dit vi måste för och bli megagrova, för HELVETE MANNEN!
7 mars, 2011 at 23:23 #240221Anonym anvandareMemberNice movie Gobie. Tänkte på en mikroskopiskt liten detalj när du kör bänk. Nästa gång
kan du väl testa att göra som du gör nu, men att du för ut stången till ett startläge där
du känner att all din kraft finns. Spänn upp dig och börja därefter att föra ned hela
härligheten mot bröstet. På så vis lipper du en bågformad rörelsebana under första negativa.Som sagt, det är bara min åsikt. Man måste inte lyssna på mig.
Men du, vad kör du med för filmprogram??
7 mars, 2011 at 23:34 #240222Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Nice movie Gobie. Tänkte på en mikroskopiskt liten detalj när du kör bänk. Nästa gång
kan du väl testa att göra som du gör nu, men att du för ut stången till ett startläge där
du känner att all din kraft finns. Spänn upp dig och börja därefter att föra ned hela
härligheten mot bröstet. På så vis lipper du en bågformad rörelsebana under första negativa.Som sagt, det är bara min åsikt. Man måste inte lyssna på mig.
Men du, vad kör du med för filmprogram??
Bra tips, ska testa. Ska även sluta att låsa ut, inte bara i bänk, har nu blivit insnöad på TUT (time under tension). Man ska tydligen bli grov som F*****N haha. men allvarligt talat tror jag ska testa lite och se om jag får något tryck. Vem vet snart tränar jag kanske lika mycket volym som dig
Jag kör med IMovie jag, har även proffsprogrammet Final Cut HD, men är inte så bra på redigering (min sambo är dock) så jag håller mig till Imovie som är otroligt enkelt, men jag har ju Mac datorer, du kör väll med PC?
7 mars, 2011 at 23:38 #240223Anonym anvandareMemberGober wrote:Bra tips, ska testa. Ska även sluta att låsa ut, inte bara i bänk, har nu blivit insnöad på TUT (time under tension). Man ska tydligen bli grov som F*****N haha. men allvarligt talat tror jag ska testa lite och se om jag får något tryck. Vem vet snart tränar jag kanske lika mycket volym som digJag kör med IMovie jag, har även proffsprogrammet Final Cut HD, men är inte så bra på redigering (min sambo är dock) så jag håller mig till Imovie som är otroligt enkelt, men jag har ju Mac datorer, du kör väll med PC?
Väx inte för snabbt bara!! TUT är kraftfulla grejer.
Jag har faktiskt börjat möta dig mer på halva vägen vad gäller tränings-
volym under passet. Klipper något set här och var och kör nu runt 12-13
istället för en miljon som det brukade vara. Pallar helt enkelt inte mer.Aha, du kör Mac. Jo, jag har en PC. Får kämpa vidare med mitt
proffsprogram MovierMaker…7 mars, 2011 at 23:44 #240224Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Väx inte för snabbt bara!! TUT är kraftfulla grejer.Jag har faktiskt börjat möta dig mer på halva vägen vad gäller tränings-
volym under passet. Klipper något set här och var och kör nu runt 12-13
istället för en miljon som det brukade vara. Pallar helt enkelt inte mer.Aha, du kör Mac. Jo, jag har en PC. Får kämpa vidare med mitt
proffsprogram MovierMaker…Det är bara att TuTa och köra som man nog säger i Göteborg. Men man måste hitta sin egen väg, jag tror dock att lite mer volym skulle gagna min tillväxt och att jag ska fortsätta fila på en fin teknik med kontakt. Man kan ju testa att lägga till lite volym så länge man ökar bra i övningarna.
Jag tror du ökar på bra för att du möter mig halvvägs
Kör du vidare med ditt proffsprogram, det borde väll gå att lägga på lite fräsig musik och sådant där med.
8 mars, 2011 at 00:16 #240225Anonym anvandareMemberGober wrote:Kanske någon variant med få övningar som nu fast fler set skulle kunna vara något. Du får gärna övertyga mig så kanske jag testar något helt nytt lite längre fram.Hehe, så som du läser tankar har du säkerligen lägrat och krossat många kvinnohjärtan i dina dagar innan du vart sambo;)
Ja, som du ser själv har du fått upp ögonen för TUT. Dina tidigare misstag med överträning kan bero på flera faktorer än just din tid i gymmet. Det är som sagt CNS som överbelastas vid överträning och inte musklerna. Några faktorer som påverkas detta är stress, dåligt med sömn etc. Man får ta med alla faktorerna. Även vilka livsmedel du hade konsumerat. Hade du periodiserat din träning eller körde du bara rakt på hela vägen?
Om du nu är anser att du har dålig återhämtning så är periodiseringen än så viktig i ditt träningsupplägg. Personligen anser jag att runt 6-8 veckor kan man utsätta sig för riktig högsets-träning. Med en vila på runt 30-60 sek. för maximal aktivering av dina satellitceller och inflammatoriska samt hormonella förändringar i dina muskler jämfört med de låga värdena i din lågsets-träning. Men känn efter när du tränar i den tunga perioden om du kanske bara ska hålla dig till 4v?
Där efter kan du successivt ändra om ditt program med färre set, högre reps och högre intensitet. För att ge ditt CNS en chans att återhämta sig under den intensiva och tunga perioden. Jag anser också att under den tunga perioden ska du inte äta under 3,3g protein per kg kroppsvikt.
Det viktiga är också att göra ett bra upplägg muskelgrupper emellan. Så inte samma muskel får jobba alldeles för mycket flera dagar i rad.
Nu förmodar jag att din träning skall leda till en muskulös fysik. Jag har inte lagt mig i så mycket av träning då du verkade trivas med folks positiva respons av ditt upplägg. Men då du nu siktar mot massa och volym (bli grov) kan jag inte längre vara försynt. Lågreps-träning är till för lättviktare som inte behöver gå upp i en tyngre klass, SL men även de kör högsetsträning ibland för att öka i muskelmassa framför styrkan, motionärer som inte har så mycket tid eller ork samt tränar för funktionell styrka. Men för snabbast möjligast muskelmassa är det rent ut sagt värdelöst!
Dessa principer använder jag mig av på alla mina klienter (kvinnliga som manliga och även de emellan) som ska tävla då de behöver maximalt med muskler på kortast möjligast tid. Men även på vanliga dödliga men där med lite mindre volym.
Detta är lite i korta drag varför du bör träna med högvolym/TUT. Som blev lite längre än vad jag tänkt med jag är sådan TÖNT:nerd:! Ditt upplägg nu kommer förändra lite i din styrka, lite i din kroppskomposition men inga drastiska förändringar.
Så nu ska jag återgå till något vettigare som att ringa någon brud eller något i den stilen….
8 mars, 2011 at 09:49 #240226Anonym anvandareMemberTjena Böffen! Tack för input. Jag kommer nog göra dig besviken när det gäller splits och volym. Jag trivs bra med uppläget men jag kommer experimentera lite med TuT och kommer förmodligen pröva lägga på lite volym senare för att se om det påverkar något.
Visst vill jag bli grov, nu har vi ju alla olika syn på vad som är grovt, om jag i framtiden kan se ut som Andreaz Engström, Martin Berkhan eller Langzter på Kolo i framtiden så är jag mer än nöjd, åtminstone de två senare har ju lyckats med detta genom lågvolym och tunga vikter
När jag körde högvolym i ungdomen gjorde jag inget annat än att träna, festade inte, åt bra mat till skillnad mot vad man ser många andra ynglingar som tränar äter. Vila osv sköte jag. Jag hade också kompisar som tränade likadant och åt likadant, dom blev ganska stora men dom åt också andra ”livsmedel”
Men som sagt, nu har jag kört detta upplägget på allvar i 2månader och lagt på mig några cm överallt, det är jag ganska nöjd med och att byta ut det mot Arne Persson style ala 1000 set biceps i veckan blir det inget av.
Vi får se, om jag om ett år när jag förhoppningsvis ökat 20kg i bänken mm inte blivit större, ja då får jag väll krypa till korset och erkänna att det jag håller på med är skit hehe. Men jag tvekar ju inte på att det du förespråkar är det bästa för dig och dina klienter.
Viktgast är väll dock att man gör några framsteg och att man är lycklig i och utanför gymmet
8 mars, 2011 at 09:58 #240227Anonym anvandareMemberBörjade kolla lite i journalen igår, intressant träningsfilosofi, Bra inspiration.
8 mars, 2011 at 16:00 #240228Anonym anvandareMemberMorgondagens pass blev idag, jag flyr landet över dagen i morgon så det fick bli så. Blev lite tokigt då jag körde mina chins igår och ryggövningar även idag. Men en gång är ingen gång.
Annars gick det bra idag, det är bara böjen som jag fortfarande har trubbel med. Till stor del handlar det om rädslan att gå djupt, inte ATG utan lite djupare än parallellt. Men det är något jag kommer arbeta bort med tiden tror jag. Har även ett litet problem när jag böjer på tyngre vikter får jag någon slags sträckning i ena axeln, verkar kvitta om jag håller brett eller smalt, någon som vet vad det kan bero på?
I övrigt så prövade jag lite försiktigt att köra curls idag på väldigt lätt vikt (runt 20kg med stång) men det är kört, jag får hålla mig till supinerade ryggövningarna, blir nog bra ändå.
Dagens pass drog jag av på AA-Elit, stack dit innan lunch och det var helt öde förutom Ahmad Ahmad som tränade någon klient. PAssade på att testa lite nya övningar för skojs skull idag, passet såg ut såhär,
Knäböj, +2,5kg Fula, inte så djupa som jag önskat
92,5×6
83×7
75×8 ganska lätt och bättre djup
60×12 lätt och bra djupRumänska Marklyft, +2,5kglätt som fan
90×6
81×7
73×8
50×20 helt för lättBenpress sittande Lite märklig variant från Hammer tror jag, fick lite ont i korset av den, antar att vikterna är pounds.
330×15
440×5T-Bar med stöd mot bröst Ganska skum konstruktion där man lyfte av vikten med ryggen snett och sedan la sig till rätta, kändes inte helt riskfritt så den lär jag inte köra igen, bättre med dom hederliga Prone Row med hantlar.
35×12
50×10V-RoddUnderbar form och kontakt
61,4×12
68,2×8Hammer lat-pullRiktigt skön maskin med supinerat grepp.
80×6
60×10Vader
3 setDen enda av de nya maskinerna jag kan tänka mig att köra ibland var hammer maskinen, lat-pull. Annars är de hederliga gamla övningarna i mitt program bättre.
Efter Passet drog jag en gainomax och sedan vidare till ett av stans bästa sushi-hak och åt lite postmeal, blev proppmätt på 11bitar börjar väll bli gammal.
Sedan gick jag och köpte mig ett par billiga platta träningsdojjor till mark och böj, blev även ett par fotbollsstrumpor jag tänkte skulle vara bra till marken då jag skrapar sönder mina stackars smalben.
[img=http://i52.tinypic.com/2hxvg5d.jpg]
Rolle wrote:Började kolla lite i journalen igår, intressant träningsfilosofi, Bra inspiration.Hej Rolle, kul att du kollar in
8 mars, 2011 at 16:01 #240229Anonym anvandareMemberdubbelpost.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.