Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Gober börjar om
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 mars, 2011 at 19:28 #240305Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Skulle du kunna sammanfatta det här med cyklar osv? Jag vet inte riktigt hur det är
tänkt att se ut om några månader för din del…Det ska jag absolut göra åt herrn.
Ta bänkpress som exempel. Där jag nyss börjat en ny. den såg ut såhär idag.
70×10
av med 10% och gör ett reps mer
av med 10% och gör 1 reps mernästa pass lägger jag på 2,5kg och då blir det såhär
72,5×8
samma med dom där 10%nästa pass
75×7nästa
77,5×6nästa 80×5 och där slutar cykel nummer 2. Och jag börjar om igen och går tillbaka till andra passet i förra cykeln dvs 72,5kg
börjar om med den vikten på
72,5×10Denna cykel kommer då alltså att avslutas på 82,5×5.
Backcykling är alltså att man i detta fall kör 5 gånger per cykel då det ser ut såhär,
viktx10
viktx8
viktx7
viktx6
viktx5och därefter börjar man som sagt om på pass 2 från föregående cykel. Man ökar alltså 2,5kg per cykel vilket inte låter så mycket kanske, men i långa loppet blir det en hel del och man riskerar inte att fastna lika lätt som om man hade öst på en massa vikt varje pass (vilket jag har gjort).
Jag kör ju vare pass 2 gånger varannan vecka och 1 gång varannan så cyklarna avslutas ganska snabbt trots allt.
Hoppas du förstod även om det kanske var lite rörigt, det är ju ett ganska simpelt upplägg. Jag tycker det fungerar riktigt fint, frågan är hur länge jag kan köra på utan att stanna upp. Problemet är när vikterna börjar bli respektabla så tror jag att just börjar av en cykel kan bli tuff då jag är som svagast på lite högre rep, även om inte 10-12 rep är så mycket egentligen, men detta tror jag att jag kan lösa genom att sluta med RPT, dvs att plocka av vikterna och köra fler reps, utan istället kanske två set med få rep eller något. Den tiden den sorgen.
Men som sagt, fortsätter det fungera bra så ska jag vara uppe och köra med 90 kilo i sommar. 4 avklarade cykler är ju 10kg, med andra ord 20 pass.
31 mars, 2011 at 07:01 #240306Anonym anvandareMemberHehe, du har samma problem som mig: Det är tiorepparna som är värst i cykeln, helt klart tyngst.
Å andra sidan är det mäktigt att öka sitt 10RM i bänk. Man går inte från 60X10 till 85X10 utan att det händer en hel del med överkroppens framsida, om man säger.
31 mars, 2011 at 10:40 #240307Anonym anvandareMemberLåter som ett intressant tänk kring progressionen,
men räknar du även vilan mellan seten för att vara helt ”optimal”?31 mars, 2011 at 15:46 #240308Anonym anvandareMemberMartin_Matti wrote:Låter som ett intressant tänk kring progressionen,
men räknar du även vilan mellan seten för att vara helt ”optimal”?Jag har svårt att tro att Gober ägnar sig åt dylik optinoja. Slöseri med tid. Man kör när man känner sig fräsch igen, svårare är det inte.
31 mars, 2011 at 17:15 #240309Anonym anvandareMember[youtube=tVSnbuArFaE]
Tror jag fick alla aktiva ämne i bottenskrapet på min Jacked-XX idag, såg ut som Liam ungefär, LUUUUUUUGN!!!!!!
Skulle kört i morgon men då har jag ett mördarpass på jobb så körde idag.
Och helvete vilket ös vi hade på passet idag. Jag är riktigt bra kompis med marklyftet nu : ) Tror att mark kommer bli den övning jag kommer kunna glänsa lite i om några år.Dagens,
Marklyft, Ny cykel
105×10 kan ha blivit 11 eller 12, för jag e loco.
94,5×11
85×12Benpress
150×15
180×12
200×8Prone Row jag har inte förtydligat att vikten är per hantel, men det fattar man nog.
35×10
30×11
30×8Här var både jag och min träningspartner helt jävla slut.
Chins supinerade, palla ingen vikt idag, totalt slut
KVx10
KVx7Bicepscurl EZ
50×5 ont i handlederna
35×12
30×14V-Rodd
50×10
35×20DÖD!
Nu blir det köttbullar med gräddsås.
Martin_Matti wrote:Låter som ett intressant tänk kring progressionen,
men räknar du även vilan mellan seten för att vara helt ”optimal”?Nej, det där med att vara optimal är inget för mig. Optimalt för mig är att ständigt öka i gymmet, och jag orkar inte sitta och räkna tid osv. Det är därför jag tex aldrig skulle kunna köra Bartolls komplicerade program. Jag vill ha det enkelt och bra, in på gymmet lyfta vikterna och endast fokusera på det. Jag skulle väll gissa att jag ligger mellan 30sekunder och 5min beroende på övning och vikt.
Jon Larsson wrote:Jag har svårt att tro att Gober ägnar sig åt dylik optinoja. Slöseri med tid. Man kör när man känner sig fräsch igen, svårare är det inte.Precis : ) det brukar bli så att jag kör ett set, byter vikterna och peppar upp mig sen kör jag. På Mark Och böj blir det ju lite längre vila, men som du säger så kör man när man känner sig redo.
Jon Larsson wrote:Hehe, du har samma problem som mig: Det är tiorepparna som är värst i cykeln, helt klart tyngst.Å andra sidan är det mäktigt att öka sitt 10RM i bänk. Man går inte från 60X10 till 85X10 utan att det händer en hel del med överkroppens framsida, om man säger.
Något genetiskt freak är jag ju inte direkt, och det finns säkert andra vägar man kan ta för att bli stor snabbt. Men jag ökar på bra i styrkan och kläderna krymper så sakta. Lite lär man väll iaf växa när man ökat 15kg i bänk får man hoppas.
31 mars, 2011 at 19:04 #240310Anonym anvandareMemberRolig läsning! Passa dig bara så du inte blir en Jacked-XX-pundare och hamnar på gatan.
31 mars, 2011 at 19:30 #240311Anonym anvandareMemberHaha, bra pass! Jag gillar också Jacked XX, kör det inte alltid men när det väl används så nog fan känner man sig som en liten duracellkanin på amfetamin… Dvs sjukt stimmad, fokuserad och träningssugen.
Får du också lite ont i handlederna vid curls? Jag får ont i vänster handled när jag curlar med rak stång, lite strama pronatormuskler men det ska lösas sakta men säkert!
31 mars, 2011 at 19:37 #240312Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Rolig läsning! Passa dig bara så du inte blir en Jacked-XX-pundare och hamnar på gatan.Risken finns, men jag varvar med Vip-X extreme, ibland kör jag helt utan och ibland kör jag lite heroin.
Tommy Ivarsson wrote:Haha, bra pass! Jag gillar också Jacked XX, kör det inte alltid men när det väl används så nog fan känner man sig som en liten duracellkanin på amfetamin… Dvs sjukt stimmad, fokuserad och träningssugen.Får du också lite ont i handlederna vid curls? Jag får ont i vänster handled när jag curlar med rak stång, lite strama pronatormuskler men det ska lösas sakta men säkert!
hehe, ja det kan nästan bli lite mycket ibland, man hittar knappt viktskivorna då man är så taggad att köra igång.
Jag skadade ena handleden för ett tag sedan när jag svingade upp stången i militär på ett korkat viss. Har så smått kunnat börja köra curls igen men 50kg blev för mycket.
2 april, 2011 at 15:54 #240313Anonym anvandareMemberJaha! vad är nu detta, ett fjärde pass denna vecka? Ja det blev så idag pga att jag sitter i min kusins lägenhet och hade några timmar att averka innan några grabbar kommer över för lite mat och film. I vanliga fall skulle jag aldrig lägga till ett extra pass då det kan förstöra progressionen, men en gång är ingen och då är vi ett steg närmare slutet på cykel 3 för bänk och overhead.
Jag var nog lite trött efter dagens arbetspass då jag räknade helt fel på overhead. Körde mina 8rep och blev förvånad över hur lätt det var, körde nästa set på 9rep och det var sjukt lätt. Sen såg jag att jag räknat fel och hade 10kg för lite…….men men blev ju lite extra uppvärming, men det riktiga arbetsetet och följande set blev sjukt tungt kan jag säga, men upp kom dom, även om det inte direkt var full ROM på sista rep.
Dagens,
Bänkpress, +2,5kg
72,5×8
65×9
58,5×10Overhead press, +2,5kg
35,5×8
32×9
45,5×8 tungt som bövelen
37×9 blev tungt även härDips körde bara KV idag
KVx22
KVx13
KVx14Sidlyft
12,5×20 oj vad många det blev här då
17,5×6
10×14
8×12Rotatorcuff
4×12Fick hem Grrrip spray och lotion härmondagen efter tips från Magnus Farsan här på brädan. Det var riktigt bra, så det var ett lyckat köp.
Avslutar med en riktigt dålig bild på ryggen som jag tycker börjat bli lite tjockare av marklyften. Eller så är det bara en begynnande puckelrygg
[img=http://i51.tinypic.com/214o0sw.jpg]
Det var allt för idag.
2 april, 2011 at 18:34 #240314Anonym anvandareMemberDu ser ju ut till att ha bra form nu, starkt jobbat so far! Apropos brottardojor har jag ett par adidas extero, sjukt sköna innerskor törs jag lova
Sen funkar det ju med ett par seglardojor med. Lite chic såhär till våren?
2 april, 2011 at 18:56 #240315Anonym anvandareMemberMagnus Larsson wrote:Du ser ju ut till att ha bra form nu, starkt jobbat so far! Apropos brottardojor har jag ett par adidas extero, sjukt sköna innerskor törs jag lovaSen funkar det ju med ett par seglardojor med. Lite chic såhär till våren?
Jag släppte inte ut magen
Jag tror fan jag ska skaffa brottarpjucks, seglardojjer piké och backslick är inte min grej på gymmet.
2 april, 2011 at 19:08 #240316Anonym anvandareMemberDet är början på en grym marklyftsrygg…
2 april, 2011 at 21:02 #240317Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Det är början på en grym marklyftsrygg…Sure is gött garv på bilden också
4 april, 2011 at 15:16 #240318Anonym anvandareMemberIdag sken solen och fåglarna kvittrade, humöret på topp och peppad inför passet. Det flöt på bra idag, det är bara chinsen som går helt åt skogen. Men som sagt vi skyller på min viktökning där och så länge allt annat går framåt så kör jag bara på.
Filmade lite idag bara för att hålla koll så tekniken håller.
Dagens,
Bänkpress, +2,5kg
75×7 inte allt för tungt men tappade koncentrationen lite mitt i.
67,5×8
61×9Overhead press, +2,5kg Kändes bra rakt igenom.
48×7
43×8
39×9Dips ganska tungt
KV+25kg x 8 första rep lite mesigt
KV+15kg x 14
KVx20Sidlyft
15×17
17,5×5 helt för tungt
10×12Thats it, avslutar med lite film.
[youtube=ZsNNrA5u5bw]
Håller kanske mina handleder lite väll böjda på pressen ser jag nu.
Tommy Ivarsson wrote:Det är början på en grym marklyftsrygg…hehe, det kan man ju hoppas.
Magnus Larsson wrote:Sure is gött garv på bilden också4 april, 2011 at 15:23 #240319Anonym anvandareMemberKör pressarna utan ryggstöd, tycker jag. Du blir tvungen att sitta rakare då och kan inte hjälpa till med pecsen på samma sätt. Tyngre blir det också.
Ryggstöd, check.
Träningsbälte, check.
Handledslindor, check.
Är du säker på att du inte behöver böjdräkt också för att vara på den säkra sidan?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.