Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Gober börjar om
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 april, 2011 at 23:57 #240365Anonym anvandareMember
Ja slarvar man med kost och sömn så märks det direkt på gymmet. Ack så sant.
Kör du några bålstabilitetsövningar/buktrycksövningar uröver marklyften och knäböjen?
17 april, 2011 at 08:42 #240366Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Ja slarvar man med kost och sömn så märks det direkt på gymmet. Ack så sant.Kör du några bålstabilitetsövningar/buktrycksövningar uröver marklyften och knäböjen?
Ja kosten slarvas det nästan aldrig med, sömnen ibland och det är inte bra. Nu visade det sig dock att jag faktiskt var på väg att bli sjuk, vilket jag är nu..fan..
Körde sidebends innan (rek från Beyond Brawn) borde nog börja med det igen. Har du annat att rekommendera?
17 april, 2011 at 12:07 #240367Anonym anvandareMemberGober wrote:Ja kosten slarvas det nästan aldrig med, sömnen ibland och det är inte bra. Nu visade det sig dock att jag faktiskt var på väg att bli sjuk, vilket jag är nu..fan..Körde sidebends innan (rek från Beyond Brawn) borde nog börja med det igen. Har du annat att rekommendera?
Eller så blir du sjuk till följd utav dålig sömn, slarvat med maten och en möjlig stress! Brukar gå mer åt det hållet!
Sidebends är väl bra men ur byggarsynpunkt då man vill ha liten midja är det inge vidare då dina ”M.Quadratus lumborum” som sitter på sidorna och utför sidoböjen (givetvis ihop med några andra muskler) kommer växa och ge en bredare midja vilket du som bodybuilder inte vill ha
Men skiter du in om din midja blir 1 cm bredare åt sidorna så kör på :emo-thumb
Vill du göra något liknande men som jag personligen tycker är betydligt bättre så testa joysticken. Antingen kör du explosivt från ytterlägena mot centrum. Eller så lastar du på mer vikt och fokuserar på att bromsa stången ut mot ytterlägena bara.
[http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/178]
17 april, 2011 at 13:55 #240368Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Sidebends är väl bra men ur byggarsynpunkt då man vill ha liten midja är det inge vidare då dina ”M.Quadratus lumborum” som sitter på sidorna och utför sidoböjen (givetvis ihop med några andra muskler) kommer växa och ge en bredare midja vilket du som bodybuilder inte vill haMen skiter du in om din midja blir 1 cm bredare åt sidorna så kör på :emo-thumb
Vill du göra något liknande men som jag personligen tycker är betydligt bättre så testa joysticken. Antingen kör du explosivt från ytterlägena mot centrum. Eller så lastar du på mer vikt och fokuserar på att bromsa stången ut mot ytterlägena bara.
[http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/178]
Fast jag är ingen bodybuilder och det skulle aldrig falla mig in att kalla mig det, även om jag bygger upp min kropp. Jag tränar för att det är kul, för att må bra och för att bli större och starkare. Om midjan blir 1cm större så är det verkligen inget jag bryr mig om och det är jag medveten om att sidebends medför. Då får man väll helt enkelt bygga på en extra cm på axlarna
Men allvarligt talat det där med symetri angående M.Quadratus lumborum skiter jag verkligen i, min midja är ju bred för det mesta ändå, och det beror inte på muskler haha.
Jag ska kolla upp joysticken, verkar vara en ganska rolig övning. Jag antar att du från början frågade om jag kör bålövningar pga mina mark?
17 april, 2011 at 16:33 #240369Anonym anvandareMemberPersonligen anser jag att mark och böj utan bälte ger all magträning man kan önska sig. Buktrycket blir jävligt schysst också – det blir liksom lätt att hålla in magen.
17 april, 2011 at 16:37 #240370Anonym anvandareMemberGober wrote:Jag ska kolla upp joysticken, verkar vara en ganska rolig övning. Jag antar att du från början frågade om jag kör bålövningar pga mina mark?Ja precis, tänkte att eftersom bålen sviker först så kanske det kan vara värt att lägga in någon extra bålövning en annan dag i veckan med fokus på att hitta den djupa bukmuskulaturen och träna den!
17 april, 2011 at 17:08 #240371Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Personligen anser jag att mark och böj utan bälte ger all magträning man kan önska sig. Buktrycket blir jävligt schysst också – det blir liksom lätt att hålla in magen.Jag är likadan, kör inga andra övningar för buktrycket mer än mark, böj, ryck och stöt och det räcker alldeles utmärkt.
Men för många kan extra bålstabilitetsträning hjälpa till med just den neuromuskulära biten, dvs förmågan att hitta musklerna och kunna aktivera dem ordentligt, skulle väl kunna se det som träning för att helt enkelt öka kontrollen över sin bukmuskulatur
Annars så har det ju till och med visats i studier att folk som kör dessa basövningar troligtvis inte får någon extra hjälp av ytterligare bålstabilitetsträning! :emo-thumb
Quote:The use of instability devices and exercises to train the core musculature is an essential feature of many training centres and programs. It was the intent of this position stand to provide recommendations regarding the role of instability in resistance training programs designed to train the core musculature. The core is defined as the axial skeleton and all soft tissues with a proximal attachment originating on the axial skeleton, regardless of whether the soft tissue terminates on the axial or appendicular skeleton. Core stability can be achieved with a combination of muscle activation and intra-abdominal pressure. Abdominal bracing has been shown to be more effective than abdominal hollowing in optimizing spinal stability. When similar exercises are performed, core and limb muscle activation are reported to be higher under unstable conditions than under stable conditions. However, core muscle activation that is similar to or higher than that achieved in unstable conditions can also be achieved with ground-based free-weight exercises, such as Olympic lifts, squats, and dead lifts. Since the addition of unstable bases to resistance exercises can decrease force, power, velocity, and range of motion, they are not recommended as the primary training mode for athletic conditioning. However, the high muscle activation with the use of lower loads associated with instability resistance training suggests they can play an important role within a periodized training schedule, in rehabilitation programs, and for nonathletic individuals who prefer not to use ground-based free weights to achieve musculoskeletal health benefits.Appl Physiol Nutr Metab. 2010 Feb;35(1):109-12.
Canadian Society for Exercise Physiology position stand: The use of instability to train the core in athletic and nonathletic conditioning.PS: Bra bålträning – [http://www.myspace.com/video/vid/25624168]
25 april, 2011 at 18:16 #240372Anonym anvandareMemberDet var ett tag sedan, det blev visst en riktigt jävla brutal förkylning. Har inte kunnat träna på över en vecka, sjukdom plus att jag samtidigt jobbat 10-12 timmar om dagen har inte direkt varit optimalt för att dra ner till gymmet. Nu har dessutom allergin tagit över förkylningen, jag har inte haft några direkta besvär på många år men det är nog extra mycket pollen just nu. Men idag blev jag trött på att vila och drog ner med snorig näsa. Och fy fasen vad svag man blivit trots att jag ätit som en häst (dock mycket onyttigheter). Men jag körde ett snabbt litet 30-minuters pass, kommer ta det ganska lugnt de kommande passen denna veckan så kan man förhoppningsvis köra på som vanligt igen nästa vecka.
Jag har dessutom lyckats bli ganska fet, men det orkar jag nog inte göra något åt just nu.
Vilar från stim och kör massbuilder och EAA-XX som pwo.
Testar ett nytt (för mig) tillskott, nämligen extra citrulline. 2 skopor ca 6g i EAA-XX. Jädrar vilken pump det gav.Bänkpress Dessa löjliga vikter var tunga idag.
72,5×10
65×11
58×12Overhead press Blev lite fel med vikten på första set.
33,5×10
35,5×10
30×11Pulldowns
90×12
100×8
90×10Dips Tog inte ut mig här då jag kände att kroppen sa ifrån.
KVx23
KVx15Det var allt.
25 april, 2011 at 21:20 #240373Anonym anvandareMemberJag lider med dig gubben. Men jag brukar alltid börja ta pollentabletterna i god tid innan det slår ut ordentligt. Man lider inte lika mycket då. Men känner i näsan och ögona ändå. Krya på dig och styrkan kommer snabbt tillbaks. Om det tröstar dig något så har jag också blivit fet. Kanske också borde ta tag i det….:p
30 april, 2011 at 18:32 #240374Anonym anvandareMemberJa här händer det inte mycket. Åkte som sagt på en grym förkylning följt av pollen-allergi, nu har jag någon jävla rethosta plus allergin. Hostan och snörvlar och har mig, det tar rejält på krafterna och jag är ständigt trött och mår halvkasst. Har kört 3 pass sen jag slutade uppdatera här och alla har varit värdelösa och jag har helt saknat kraft och därmed inte varit motiverad varken till träning eller att skriva här.
Drog av ett pass i dag, gick inte helt åt skogen, lyckades ta de planerade vikterna på bänk och overhead mellan hostattackerna. Därefter tog kraften slut men körde några chins och dips med.
Efter blev jag yr och mådde illa. För jävligt är detta då allt gick så bra innan jag blev krasslig.
Började på dieten så smått i fredags och kör igång på riktigt på måndag. Blir inget seriöst, kör väll på 8 veckor iaf och skalar bort det värsta. Kommer dra ner lite på volymen nu dels för dieten men även för jag inte mår helt hundra nu. Men kommer fortsätta öka på med vikterna förstås.
Bänkpress, +2,5kg
75×8
67,5×9
61×10Overheadpress, +2,5kg
38×9
34×9
31×10Chins supinerade
KVx14
KVx8Dips Blev rejält dåliga resultat här idag, men men
KV+20kg x 8
KVx18[img=http://1.bp.blogspot.com/_ZFxuMq0qqRk/SwIzhsTO8eI/AAAAAAAAAVs/sq3QnY2D9X8/s1600/dawson-crying.jpg]
1 maj, 2011 at 19:45 #240375Anonym anvandareMemberEn gråtrunk är på sin plats
1 maj, 2011 at 20:47 #240376Anonym anvandareMemberEira wrote:En gråtrunk är på sin platsVarför skulle en grå trunk göra livet lättare?
Sjuk och krasslig och sedan en smygdiet on top, blir det inte allt lite extra jobbigt då?
1 maj, 2011 at 21:14 #240377Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:Arff, jobbiga tider Gober.håller tummarna för en snabb tillfriskning så att du snabbt är back on track
thanks mate, hoppas också på att man blir bättre snart. Lite regn idag spolade förhoppningsvis bort lite pollen.
Eira wrote:En gråtrunk är på sin platsKanske : )
waco3000 wrote:Varför skulle en grå trunk göra livet lättare?Sjuk och krasslig och sedan en smygdiet on top, blir det inte allt lite extra jobbigt då?
Smygdieten har bestått av jordgubbar med glass, beasås, godis mm så det har inte varit så jobbigt ännu Men i morgon börjar det på allvar. Träningen får nog vänta ett tag till tyvärr, men det är bara dumt att köra så man blir ännu sjukare.
1 maj, 2011 at 22:22 #240378Anonym anvandareMemberwaco3000 wrote:Varför skulle en grå trunk göra livet lättare?Sjuk och krasslig och sedan en smygdiet on top, blir det inte allt lite extra jobbigt då?
Tänkte mest på han bild: [http://www.facebook.com/pages/Gr%C3%A5trunka/132042339987]
3 maj, 2011 at 16:36 #240379Anonym anvandareMemberFortfarande krasslig och därmed ingen träning. Började på min diet idag, tänkte ge någon slags PF ett försök, tänker köra ca sex timmars ätfönster. Kommer ligga lågt på kolhydrater men inte nolla, kommer utesluta pasta, ris osv och ligga högt på protein och fett.
Klockan halv tio imorse var jag så hungrig att jag höll på att spy haha…började ju bra. Bröt fastan halv fyra med 3 bitar sill för jag var så vansinnigt hungrig. Får se hur det går med dom där sex timmarna, men att fasta i sexton timmar ska ju iaf inte vara några problem.
På lördagen kommer jag ha lite ätardag och äta vad jag vill.
Nu lagar jag en gigantisk gryta med älgfärs, nötfärs, grönsaker, grädde mm.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.