Gober börjar om

Home Forums Seriösa träningsjournaler Gober börjar om

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 466 through 480 (of 1,782 total)
  • Author
    Posts
  • #240485
    Jimmy124 wrote:
    Riktigt bra chins gobe! :)
    Du kanske har skrivit det men hur känns diet upplägget? Verkar det funka för dig eller?

    tack!

    Nej det har inte fungerat som planerat, hade ju tänkt köra PF/IF men det har inte fungerat med mina arbetstider och varierande träningstider. Försöker dock fasta 16timmar när det går och äter mindre och större mål istället för många små. Ligger lågt på kolhydrater men höjer på träningsdagar. Ligger på runt 500 underskott vilodagar och runt balans på träningsdagar ibland lite över.

    Cardio=noll.

    Förutom misslyckandet med periodisk fasta så tycker jag det går bra, verkar få behålla lite mer av de få muskler jag har och verkar bli hårdare snabbare utan att vikten rasar.

    #240486
    Gober wrote:
    Tack för du tog dig tid att pränta ner det. Ska spara ner det så jag kan testa längre fram : )

    Nemas problemas. Sen om du vill kan du googla ”hirvis bänkprogram” eller dylikt kanske du får upp lite mer?

    #240487
    Gober wrote:
    Ligger lågt på kolhydrater men höjer på träningsdagar. Ligger på runt 500 underskott vilodagar och runt balans på träningsdagar ibland lite över.

    Cardio=noll.

    Förutom misslyckandet med periodisk fasta så tycker jag det går bra, verkar få behålla lite mer av de få muskler jag har och verkar bli hårdare snabbare utan att vikten rasar.

    Cykliska dieter är the shit. Det ska mycket till innan jag går tillbaka till det gamla statiska konstant-500 kcal-underskott-varje-dag-i-veckan-oavsett-omständigheterna-för-att-gå-ner-i-fläsk-så-fort-det-bara-går-och-se-ut-som-en-tarm-när-det-är-klart-upplägget som var standard för om åren.

    #240488

    Goddag, då var ännu ett pass avklarat. Det gick bra idag, MMK2 känns fortfarande väldigt lätt men börjar bli tyngre så snart ska det väll bli jobbigt. Marklyftet gick ännu en gång åt helvete, vikten sitter som gjuten i cement. Vafan!!!! avslutar med film på eländet. Filmade även lite annat i dag, fick med ett PB i overhead, blev även PB i dips men tyvärr tog minneskortet slut just på det setet.

    Såhär såg det ut idag,

    Bänkpress, MMK2
    67,5×6
    70×5
    70×5
    75×4
    75×4

    Marklyft
    100×5
    120×3
    130×0 FAIL!

    Overhead press
    60×1, PB
    50×6
    50×5
    40×8

    Dips
    kv+35kg x 6 PB, +2,5kg + 1 rep
    kv+30kg x 7 + 2 rep

    Pushdowns rak stång Maskinen drar lätt därav vikterna.
    70×8
    60×13

    Äntligen flög den där pressen upp, nästa mål får väll bli 65kg. Dipsen är jag också väldigt nöjd med, nästa mål får väll bli några reps på 40kg.

    Jag bjuder på en liten film, inga monstervikter men kan ju liva upp journalen lite.

    [youtube=_EtAyB7JXFk]

    Och avslutningsvis lite marklyft, det går sämre för varje gång, tog ju 130kg för ett tag sedan utan bälte även om tekniken nog var ganska kass. Bältet hjälper inte ett skit som jag nu testade med. Redan på 120 som är en lätt vikt blir jag en jävla ostbåge. Jag har testat ändrat fotställning men inget hjälper… Jag hade hoppats på att ta 150kg nu under sommaren men det ser ju sjukt mörkt ut….hjälp!? Vägrar gå med på att ja är så svag.

    [youtube=9jMNXKAxnKg]

    #240489

    Jädrar vad du kroknade i överdelen av ryggen. Det såg inget vidare ut. Det ser nästan ut som du ändrar ställning istället för att låsa. Du har ju bra linje när du börjar som jag ser det. Men sedan precis när du skall börja dra så ändrar du hela och släpper den. Jag gissar en formsvacka, nästa vecka drar du som vanligt igen.

    #240490

    Du får ju inte in posterior chain i rörelsen, det är därför det är så tungt. Hamstrings och gluteus är stora kraftfulla muskler och det är där farten kommer i början av lyftet. Jag ser ända hit att du inte trycker igenom höften i starten. (Kommer du ihåg vad jag snackade om, det där med femkronan mellan skinkorna och så vidare?) Dessutom har du problem med buktrycket och mitt tips är helt enkelt att du slänger bältet åt helvete. Har man bälte så blir man lätt lite lat och spänner inte kaggen på samma sätt som man skulle ha gjort om man kört utan.

    Och tryck skallen uppåt/bakåt redan från start så slipper du krumma med övre delen av ryggen. Och var noga med att ha stången nära smalbenen, det blir lättare att få in höften på så sätt.

    Dessutom faller du nästan framåt i de första repsen, vilket har att göra med det jag påpekade här ovan.

    Kom igen, mannen. Du fixar det, jag vet att du gör det. Squeeze. The. Glutes.

    #240491
    Jon Larsson wrote:
    Du får ju inte in posterior chain i rörelsen, det är därför det är så tungt. Hamstrings och gluteus är stora kraftfulla muskler och det är där farten kommer i början av lyftet. Jag ser ända hit att du inte trycker igenom höften i starten. (Kommer du ihåg vad jag snackade om, det där med femkronan mellan skinkorna och så vidare?) Dessutom har du problem med buktrycket och mitt tips är helt enkelt att du slänger bältet åt helvete. Har man bälte så blir man lätt lite lat och spänner inte kaggen på samma sätt som man skulle ha gjort om man kört utan.

    Och tryck skallen uppåt/bakåt redan från start så slipper du krumma med övre delen av ryggen. Och var noga med att ha stången nära smalbenen, det blir lättare att få in höften på så sätt.

    Dessutom faller du nästan framåt i de första repsen, vilket har att göra med det jag påpekade här ovan.

    Kom igen, mannen. Du fixar det, jag vet att du gör det. Squeeze. The. Glutes.

    Nej jag får ju ingen kraft alls och känns som jag bara lyfter med ryggen.

    Men står jag rätt förutom att jag ska vara närmare stången, är min höft för högt eller för lågt i startpositionen?

    Nästa vecka ska jag starta ett pass med mark och försöka tänka på allt detta. Är dock fortfarande osäker på hur jag ska få med höften HIPDRIIIIVE! Det räcker ju inte med att spänna röven bara?

    #240492

    Ett tips e ju att lära sig övningarna innan man börjar använda bälten m.m för tekniken e ju inge vidare.

    #240493
    brunk wrote:
    Ett tips e ju att lära sig övningarna innan man börjar använda bälten m.m för tekniken e ju inge vidare.

    Det är självfallet sant. Jag gjorde som många andra misstaget att börja med bälte direkt när jag började med marklyft. Jag slutade med bälte men körde detta pass för att se om jag kunde få ordning på det men som Jon säger är det ingen lösning.

    Så ja tekniken är dålig det kan vi nog alla se ;-) och det är det jag försöker få hjälp med. Har inte kört mark så länge så det ska nog lösa sig med tiden. Du har kanske några experttips.

    J.v.K wrote:
    filmer gillar vi, riktigt hardcore träningsoutfit du kör med

    haha, ja är man inte hardcore kan man ju spela det med luvan uppe ;-) tycker det är göttigt att svettas där inne i tröjan.

    #240494

    Stark overhead press! Men marklyftet såg jobbigt ut. Keep working. :)

    #240495

    Inte mycket att skriva hem om idag. Kraften fanns inte riktigt där. Inte så konstigt då jag skulle haft detta pass i morgon men pga av lång arbetsdag så tog jag passet idag.

    Bänkpress, MMK2 pass 4
    75×3
    75×3
    80×2
    80×2
    97,5x 1 negativ
    97,5x 1 negativ

    Chin-up, tungt idag
    kv+25kg x 3 + 2 negativa
    kv+20kg x 4
    kvx11

    Chin-up med v-handtag
    kvx9
    kvx6

    Overhead press, tungt som fan idag
    50×4
    40×10
    40×9 myoreps

    Stångcurl + sidlyft, superset
    40×11 + 10×12
    40×6 + 10×8

    Sen vet jag inte vad som hände, fick för mig att köra några superset i bröstmaskinerna + lite pushdowns.

    Känner mig lite krasslig i halsen, hoppas det inte blir något av det.

    #240496

    ska bli kul å se vad du får för resultat av det här schemat :)

    hur länge till ska du ligga på kcal minus?

    #240497
    Västkustarn wrote:
    ska bli kul å se vad du får för resultat av det här schemat :)

    hur länge till ska du ligga på kcal minus?

    Ja det blir spännande, det är ju egentligen bara just bänkpressen som är det nya.

    Jag skulle tro att jag kör på fyra-fem veckor till minst. Jag ligger ju inte på minus träningsdagarna så det tar lite längre tid. Men jag har inte så många kilo kvar, kanske runt 4.

    #240498
    Gober wrote:

    Nästa vecka ska jag starta ett pass med mark och försöka tänka på allt detta. Är dock fortfarande osäker på hur jag ska få med höften HIPDRIIIIVE! Det räcker ju inte med att spänna röven bara?

    Marklyft är en helkroppsövning, med andra ord en flerledsövning. De primära musklerna måste vara laddade och klara från start, annars är det oerhört svårt att få någon kraft i lyftet. Ponera att du hade börjat ditt marklyft från lockout istället, ungefär som i bänkpress, då hade du börjat med en excentrisk fas där du hade tajtat till hela kedjan av för lyftet nödvändiga muskler på vägen ner. När stången når marken är kroppen tight och fullständigt aktiverad. När du sedan påbörjar den koncentriska delen av lyftet är således hela kroppen laddad och klar för att dra med full kraft och med alla de stora muskelgrupperna involverade redan på startlinjen.

    Men så är det ju inte. I marklyft börjar man med den koncentriska fasen, vilket alltså betyder att man får jobba en del på att tighta till alla bitarna innan lyftet påbörjas och det är här jag menar att du går bet. Att du böjer dig ner mot stången, sänker höften till rätt läge och ser till att inte krumma och så vidare innebär inte att du är laddad och klar, bara att du står i rätt position för att påbörja lyftet.

    Det är lite som om du skulle dra chins genom att bara hålla hårt i chinsräcket med händerna och resten av musklerna (biceps, lats och så vidare) i avslappnat läge. Det skulle vara jävligt svårt att få fart på rörelsen utan föregående kontraktion av nämnda muskler, wouldn’t you say? Eller som att påbörja en bänkpress med stången på bröstet och hela kroppen fullt avslappnad. Inget vidare utgångsläge för PB, om man säger.

    Enligt mig påbörjas marklyftet redan när man ställer sig vid stången, innan man ens greppat den. Det är här man kan simulera den exentriska fasen man som bekant inte har i marklyft. Man kontraherar de nödvändiga musklerna redan i stående läge och sänker sig sedan i position via visst motstånd eftersom musklerna är allt annat än avslappnade. (Nästan som om man hade en fullt lastad stång i händerna som skall sänkas ned mot marken i en tänkt excentrisk fas) Därefter greppas stången med bibehållen spänning och lyftet påbörjas med en fullt laddad pistol, så att säga. Ett mycket bättre utgångsläge för att starta marklyftet, således.

    När du läser detta så prova följande: Res dig från stolen vid din iMac och ställ dig upp, rakt upp och ner. Spänn nu skinkorna maximalt genom att pressa dessa mot varandra. (Kläm fast den där imaginära femkronan.) Försök nu att böja i höftled, d v s låtsas att du försöker sätta dig ner, utan att släppa spänningen i gluteus. Känner du att gluteus vill bromsa rörelsen? Gluteus strävar efter att hålla höften i ett upprätt läge eftersom du kontraherar muskeln och om du fortsätter att sänka höften (med bibehållen spänning) så kommer du att känna hur det drar i ändalykten, helt enkelt för att en spänd muskel inte vill räta ut sig eftersom den är kontraherad.

    Fortsätt att sänka dig ner tills höften kommer i ungefär samma position som när du drar marklyft. Om du bibehållit spänningen genom hela rörelsen kommer du att känna att det drar så in helvete i hela arslet. Gluteus enda önskan just nu är att få dra ihop sig igen, att få skjuta hela höftpartiet framåt till ursprungsläget och det är precis det här man kan dra nytta av i marklyft. Detta är en laddad pistol, redo att avfyras. Det enda du behöver göra är att låta gluteus få som den vill och om du samtidigt spänner magen och sköter allt annat som du ska så kommer du att märka vilken oerhörd kraft du får av denna stora och starka muskel. Den sliter loss stången från golvet och när stången når knähöjd hjälper du gluteus lite på traven genom att kontrahera ännu mer med bestämdhet. Lockout.

    Min avsikt här är inte att krångla till marklyftandet för dig, Gober, bara att försöka förklara detta med hip drive från en annan vinkel. Hamstrings är så klart lika viktigt i det hela men fixar du gluteus så kommer hamsen att haka på av bara farten, enligt min erfarenhet.

    De som är födda till marklyftare gör det här spontant, utan att tänka på det och det är därför de alltid tänker ”just pull, labcoats” när folk dissekerar marklyftet på olika forum, ungefär som jag precis gjort.

    Vi som inte är födda till att dra loss tunga vikter från golvet kan dock bli tvungna att tänka till lite om vi vill få maximal utdelning av detta fantastiska lyft. Och det är precis som att cykla. Har du väl lärt dig att höft/gluteus/hamstrings i ekvationen redan från startläget så sitter det där sen.

    Ber om ursäkt för den långa texten. Det finns mycket mer att säga och skriva om det här om man vill gå på djupet men jag håller mig med flit till en viss specifik del av själva lyftet eftersom min uppfattning är att just detta är rätt ställe att börja på.

    Och som vanligt: Tycker du att jag pratar skit så är det bara att be mig fara åt helvete. I’m a big boy, I can take it. :D

    (Tommy kan säkert kliva in här och slänga in ett och annat fancy pancy latinskt ord som adderar djup till det jag skrivit här ovan. :D)

    #240499

    Mycket bra förklarat med rövpistolen, nu förstår jag faktiskt vad du menar vilket jag inte har gjort tidigare. Tack för du tog dig tid att skriva så utförligt.

    Jag ska testa detta nästa pass. De gånger jag tyckt att det gått lite bättre så har jag faktiskt känt att det spänt lite extra i röven så jag har säkert gjort lite mer rätt då utan att veta det. Men nu ska jag tänka på detta all the way.

    Hur är det med fotbredd, jag har testat lite olika, böckerna säger höftbrett men på den del videoklipp verkar folk stå lite bredare.

Viewing 15 posts - 466 through 480 (of 1,782 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.