Gober börjar om

Home Forums Seriösa träningsjournaler Gober börjar om

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 481 through 495 (of 1,782 total)
  • Author
    Posts
  • #240500

    Det vete fan om det finns någon universal sanning om just fotbredden. En del hävdar att man ska försöka ha samma fotbredd i marklyft som man har i knäböj, just för carry over-effekten men jag är inte säker på hur stor betydelse detta har. Själv står jag mycket smalare i mark än i böj och för övrigt verkar det finnas lika många olika fotställningar som det finns marklyftare. Teoretiskt borde det bli aningen lättare att få in röven i marklyftet om fötterna pekar en aning utåt men även här är jag osäker på hur stor betydelse detta har.

    #240501

    Det var en ryslig film den med bänk- och militärpressarna.

    Kämpa på, Gobbe!

    #240502
    J.v.K wrote:
    [http://axon.blogg.se/] :up:

    Anatomisk genomgång av Marklyft
    2011-06-19

    Han tycker mixat grepp är dåligt. Bättre att öva upp styrkan och kunna hålla överhandsgrepp? Hur tunga vikter kan man hålla med överhandsgrepp utan att stången rullar ur händerna?

    #240503
    J.v.K wrote:
    [http://axon.blogg.se/] :up:

    Anatomisk genomgång av Marklyft
    2011-06-19

    För i helvete! Inte länka till den mannen, vad som än händer.

    #240504
    Gettodachoppa wrote:
    Det var en ryslig film den med bänk- och militärpressarna.

    Kämpa på, Gobbe!

    Du borde veta var musiken kommer ifrån min käre filmnörd.
    Och tack ska du ha, jag kämpar på.

    J.v.K wrote:
    [http://axon.blogg.se/] :up:

    Anatomisk genomgång av Marklyft
    2011-06-19

    Nja, är inte så förtjust i herr Axon ;)

    Nykropp wrote:
    Han tycker mixat grepp är dåligt. Bättre att öva upp styrkan och kunna hålla överhandsgrepp? Hur tunga vikter kan man hålla med överhandsgrepp utan att stången rullar ur händerna?

    Han tycker mycket är dåligt. Jag kör vanligt grepp på uppvärmning och när det börjar bli tungt byter jag grepp. Det är inte så många som klarar hålla vanligt grepp utan remmar på tyngre vikter.

    Jon Larsson wrote:
    För i helvete! Inte länka till den mannen, vad som än händer.

    :up:

    #240505
    J.v.K wrote:
    [http://axon.blogg.se/] :up:

    Anatomisk genomgång av Marklyft
    2011-06-19

    Nykropp wrote:
    Han tycker mixat grepp är dåligt. Bättre att öva upp styrkan och kunna hålla överhandsgrepp? Hur tunga vikter kan man hålla med överhandsgrepp utan att stången rullar ur händerna?

    Det finns en tråd på FB som effektivt klargör hur det är ställt med den mannen och hans ”kunskaper”. Han är ett skämt i branschen.

    [https://www.flashback.org/t1220030]

    Huvudregel: Gör alltid tvärtemot vad Axon föreslår.

    #240506

    Ja den sågningen minns jag, gick inte av för hackor. Kommer ihåg när ”axon” battlade Arne P om dorsalflexion också :)

    On topic så var det ett bra inlägg med femkronan mellan skinkorna.

    En annan grej: gober, pröva upphöjt marklyft och se vad det ger för bottenstyrkan.

    #240507
    Magnus Larsson wrote:
    Ja den sågningen minns jag, gick inte av för hackor. Kommer ihåg när ”axon” battlade Arne P om dorsalflexion också :)

    On topic så var det ett bra inlägg med femkronan mellan skinkorna.

    En annan grej: gober, pröva upphöjt marklyft och se vad det ger för bottenstyrkan.

    Ja det blev ju dock en häxjakt utan dess like, blev faktiskt lite obehagligt tillslut. Men det fanns ju definitivt anledning att kritisera Axon.

    Ska se om jag kan hitta något skit att stå på, finns ju inga plattformar på mitt gym. Men det fungerar kanske att stå på viktplattor.

    #240508
    Magnus Larsson wrote:
    En annan grej: gober, pröva upphöjt marklyft och se vad det ger för bottenstyrkan.

    Klassiker! Mycket bra tips, det hade jag nästan glömt bort faktiskt. :up:

    #240509

    Upphöjt?

    #240510
    Nykropp wrote:
    Upphöjt?

    Man står på en upphöjning och drar mark=>lyftet blir längre och man blir tvungen att börja draget från ett mycket djupare läge än vanligt, vilket alltså gör att man blir mer explosiv/stark i startläget när man drar vanliga mark sedan. Oftast kör man detta i perioder då man uteslutande kör mark från upphöjning (X antal veckor) för att sedan gå tillbaka till vanliga mark och då förhoppningsvis vara lite rappare i att slita loss stången från golvet.

    Enligt min erfarenhet fungerar det utmärkt. Har använt detta i perioder förr om åren.

    #240511

    Ahh nice. Räcker det med viktplattor?

    #240512
    Nykropp wrote:
    Ahh nice. Räcker det med viktplattor?

    Jepp. Bara att lägga två 20-kakor bredvid varandra i lagom bredd för fotställningen och sedan kliva upp och dra lite mark.

    Hur hög upphöjningen ska vara kan du ju prova dig fram till. Jag minns att jag brukade köra med dubbla plattor, vilket ger ungefär 10-12 cm extra dragväg.

    #240513
    Jon Larsson wrote:
    Jepp. Bara att lägga två 20-kakor bredvid varandra i lagom bredd för fotställningen och sedan kliva upp och dra lite mark.

    Hur hög upphöjningen ska vara kan du ju prova dig fram till. Jag minns att jag brukade köra med dubbla plattor, vilket ger ungefär 10-12 cm extra dragväg.

    Nu kör jag inte mark men blir inte vinkeln i höftleden/ryggen närapå kritisk då redan vanliga mark närmar sig den punkten?

    Hur pass mycket bättre massabyggare anser du mark vara jämfört med tex kronlyft från just under knähöjd? Betänk att högre vikter då kan hanteras..

    #240514
    räven wrote:
    Nu kör jag inte mark men blir inte vinkeln i höftleden/ryggen närapå kritisk då redan vanliga mark närmar sig den punkten?

    Hur pass mycket bättre massabyggare anser du mark vara jämfört med tex kronlyft från just under knähöjd? Betänk att högre vikter då kan hanteras..

    Vet att du har respekt för riskerna med dåligt utförande, men imo så är ju rörelsen inte djupare än vad det innebär att ta upp något från backen. Dvs stången ”på” foten.

    Själv tycker jag det känns bäst när man försöker köra explosivt dvs implicit låg vikt. Det bör minska ev felbelastning.

Viewing 15 posts - 481 through 495 (of 1,782 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.