Gober börjar om

Home Forums Seriösa träningsjournaler Gober börjar om

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 856 through 870 (of 1,782 total)
  • Author
    Posts
  • #240875

    Lite rygg och biceps idag. Helt okej pass med bra tempo.

    Chin-up
    10
    8
    10

    Lowrow hantlar
    27,5×8
    27,5×8
    27,5×8

    Pulldown
    80×12
    80×12
    80×10

    Shrugs bakom ryggen, tyckte inte denna övning var bra.
    60×20
    90×15
    90×15

    Baksida axlar
    15×15
    15×15

    Stångcurl + hantelcurl, superset
    35×8/9×12
    35×8/9×12
    35×8/9×10

    Så såg det ut, drog fram måttbandet när jag kom hem.
    [img=http://i44.tinypic.com/2r568gw.jpg]Sen stack jag för att äta lite postmeal, blev vad Arnold hade valt en solig dag med sina polare, nämligen en burgare med sallad.[img=http://i39.tinypic.com/x839z.jpg]Funderar lite på att göra ett galet experiment i Januari. Nämligen en Ola Wallengren och köra en diet på 900-1200kcal och köra på i 4-5 veckor. Förmodligen kommer jag ge upp efter tre dagar men det skulle vara kul att testa.

    #240876

    Hej Gober! Ser att du växer! :)

    En fråga. Hur värmer du upp när du kör som du kör nu, dvs med första setet hög vikt och få reps och sedan sänker vikten och ökar repsen. T ex:

    Bänkpress
    90×6
    80×8
    70×13
    65×14

    Misstänker att du inte börjar på 90 kg direkt utan värmer upp på nåt sätt.

    #240877
    Carrera65 wrote:
    Hej Gober! Ser att du växer! :)

    En fråga. Hur värmer du upp när du kör som du kör nu, dvs med första setet hög vikt och få reps och sedan sänker vikten och ökar repsen. T ex:

    Bänkpress
    90×6
    80×8
    70×13
    65×14

    Misstänker att du inte börjar på 90 kg direkt utan värmer upp på nåt sätt.

    Tjena!

    Jag tror så lite uppvärmning så möjligt. På ett presspass börjar jag alltid med lite pushdowns för att värma armbågarna, sen kör jag ett set lätta sidlyft för axlar, därefter kör jag alltid två set rotatorcuff med väldigt lätta hantlar och typ 20 rep.

    Sen kör jag bänkpress med enbart stången för att få in känslan. Sedan värmer jag upp tex så här,

    60×5
    70×4
    80×3
    85×1

    Det räcker, några få set på lite tyngre vikt för att komma igång utan att trötta ut sig. 3-4 set med max 4-5 rep per set. Därefter värmer jag inte upp på någon övning alls under resten av passet. Om det är bra eller ej vet jag inte men det fungerar för mig. Verkar dock som att jag borde värma upp armbågarna lite mer då jag känt av dom lite på senaste.

    #240878

    OK. Det känns som rätt mycket uppvärmning ändå, nästan första halvan av pyramiden upp:

    60×5
    70×4
    80×3
    85×1

    Om jag förstår dig rätt: först stången lite, sedan 4-5 set enl ovan, därefter de redovisade seten? Kör du de redovisade seten till fail?

    #240879
    Carrera65 wrote:
    OK. Det känns som rätt mycket uppvärmning ändå, nästan första halvan av pyramiden upp:

    60×5
    70×4
    80×3
    85×1

    Om jag förstår dig rätt: först stången lite, sedan 4-5 set enl ovan, därefter de redovisade seten? Kör du de redovisade seten till fail?

    Mja vet inte om det är så mycket, man ser ju somliga köra flera set på typ 10-15 rep som uppvärmning men då är man ju helt slut när man ska köra sina arbetsset.

    Men jo det blir ju en slags pyramid, jag tycker också det är praktiskt att börja arbetsetet tungt i bänken för att avsluta lättare just när man kör ensam, det är ju lättare att ligga fastklämd under 60kg än tex 90kg ; )

    Som jag kör nu där jag kör igenom alla muskelgrupper 2ggr i veckan försöker jag hålla mig ifrån fail. Jag siktar på att hålla mig 1-2 rep från fail (helst 1 rep) på alla set utom sista där jag satsar på att få upp sista rep men känna att jag inte skulle klara ett rep till, ens med dålig teknik. Det är lite svårt men man lär ju sig ganska bra att känna det där.

    Jag kör aldrig några forced reps osv. De få gånger jag har en passare så tar jag enbart hjälp om jag kör så hårt på tex bänk att jag faktiskt inte får upp sista rep utan hjälp. Så kör jag ju aldrig själv dels för att jag inte vill dö och dels för att jag tror det kan vara bra att inte gå till fail om man ska kunna träna så ofta som jag gör.

    Men man kan ju någon gång ibland sänka både set och övningar och köra skiten ur sig men det tror jag inte är så bra att göra ofta.

    #240880

    Tack för utförliga svar! Börjar undra över hur jag själv kör (det undrar man väl iofs alltid). Kör numera 3 ggr i veckan, uppdelat på dragövningar och pressövningar. Pressdagen blir då bröst, axlar, ben, triceps. Dragdagen blir rygg, biceps och mage.

    Förra presspasset körde jag följande övningar för bröst (ja, jag vet, jag är kass på bänk):

    Bänkpress
    Uppvärmningsset (stången)
    8 x 50 kg
    6 x 60 kg
    6 x 65 kg
    4 x 70 kg
    2 x 75 kg

    Snedbänk, Smith
    8 x 55 kg
    8 x 55 kg

    Hantelpress snedbänk
    8 x 21 kg-hantlar
    8 x 21-kg-hantlar

    Med andra ord, jag skiljer inte direkt mellan uppvärmningsset och arbetsset. Kör sällan till fail, men oftast väldigt, väldigt nära.

    Tror jag ska titta igenom dina pass lite och se mer hur du kör. Vi verkar ju väga lika mycket och du slår mig i bänk med hur mycket som helst. Mina bästa övningar är nog snarare böj och militärpress.

    Tack för svar!

    #240881
    Carrera65 wrote:
    Tack för utförliga svar! Börjar undra över hur jag själv kör (det undrar man väl iofs alltid). Kör numera 3 ggr i veckan, uppdelat på dragövningar och pressövningar. Pressdagen blir då bröst, axlar, ben, triceps. Dragdagen blir rygg, biceps och mage.

    Förra presspasset körde jag följande övningar för bröst (ja, jag vet, jag är kass på bänk):

    Bänkpress
    Uppvärmningsset (stången)
    8 x 50 kg
    6 x 60 kg
    6 x 65 kg
    4 x 70 kg
    2 x 75 kg

    Snedbänk, Smith
    8 x 55 kg
    8 x 55 kg

    Hantelpress snedbänk
    8 x 21 kg-hantlar
    8 x 21-kg-hantlar

    Med andra ord, jag skiljer inte direkt mellan uppvärmningsset och arbetsset. Kör sällan till fail, men oftast väldigt, väldigt nära.

    Tror jag ska titta igenom dina pass lite och se mer hur du kör. Vi verkar ju väga lika mycket och du slår mig i bänk med hur mycket som helst. Mina bästa övningar är nog snarare böj och militärpress.

    Tack för svar!

    Jag har ju kört lite olika, tidigare körde jag lite efter beyond brawn lågvolym, då körde jag 3ggr i veckan och alternerade så pass 1 blev 2ggr i veckan och följande vecka pass 2 2 ggr i veckan osv.

    Körde då mycket RPT för bänken och ökade på så sakta där. Tyckte det upplägget fungerade ganska bra för styrkan, tycker nog dock att jag växer lite snabbare som jag kör nu.

    Om du vill öka i styrka i bänk så rek jag detta [http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html%5D

    Även MMK2 är ju väldigt bra för att öka i bänk, där är det dock lite knepigt om man inte har passare eller rack.

    Jag tycker att jag fortfarande är svag i bänk men det har lossnat detta året och jag blir starkare och starkare. Hoppas man ska kunna börja köra lite lågrep på 100kg inom ett år eller så :-)

    Som jag tränar nu trivs jag väldigt bra med, jag tror dock att jag förmodligen skulle kunna dra ner liiiite till på något set och hålla mig till max 3 set per övning.

    Hur mycket tar du i militär? är man stark i den brukar man också vara ganska stark i bänk har jag fått för mig.

    #240882

    Så kör jag nu, alternerande, dvs ena veckan bli det 2 pressdagar, nästa vecka blir det 2 dragdagar, osv. Brukar dock bara köra ett pass med marklyft, alternerar med stående rodd. Orkar inte med en vecka med 2 pass mark och 1 pass böj…

    Är inte jättestark i militärpress… 55 kg, men då kör jag strikt. 120 kg i böj. Väger 72,5.

    #240883
    Carrera65 wrote:
    Så kör jag nu, alternerande, dvs ena veckan bli det 2 pressdagar, nästa vecka blir det 2 dragdagar, osv. Brukar dock bara köra ett pass med marklyft, alternerar med stående rodd. Orkar inte med en vecka med 2 pass mark och 1 pass böj…

    Är inte jättestark i militärpress… 55 kg, men då kör jag strikt. 120 kg i böj. Väger 72,5.

    Om det är stående militärpress så är det bra, även sittande är det ju inte fy skam.

    Böj räknas inte det har vi redan kommit fram till i denna journal :D

    du väger lite mindre än mig, jag är nog snart uppe i 80kg, men det är ju fortfarande lättvikt.

    #240884
    Gober wrote:
    Om det är stående militärpress så är det bra, även sittande är det ju inte fy skam.

    Böj räknas inte det har vi redan kommit fram till i denna journal :D

    du väger lite mindre än mig, jag är nog snart uppe i 80kg, men det är ju fortfarande lättvikt.

    What? You dont squat? 8) Böj, mjölk och stora köttbitar är ju allt som behövs, sägs det ju.

    Naturligtvis är det stående press. Låsta ben och fullt ROM. Alltid nåt!

    Jag är en rätt typisk hardgainer, varit uppe på 75,5 med lite mage. Tror ja kan komma upp på 75 med lite knutor på magen. Vi får se.

    Kul att snacka med, Gober. Nu ska jag inte störa din tråd mer!

    #240885

    Det var dumt gjort av mig att låta mig inspireras av dig till en omkretsmätning av armen min..:( Det ser iaf ut att ha tagit sig ordentligt för dig nu Gober, själv tror jag jag är i en tidig fas med att utveckla palumboism, dock utan den ursprungliga massan som dom drabbade oftast innehar.

    #240886

    Jag blev inspirerad till att mäta armen för första gången på 2månader, hade 43cm kall nu på morgonen, det är ökning av 0.8cm :) Ska testa att mäta ikväll med efter kvällens pass, hoppas på 45 :D

    #240887

    VAFAN! det går icke som jag vill nu. Har gått från 90×9 till 90×3 i bänk. Var på ett nytt 24/7 idag, nytt och fräscht men inget för mig. Utrustningen var helt okej men bänken som är det viktigaste var helt kass, bänken var i konstig position i relation till stången och stången satt så högt upp att den var svår att lägga upp, och då är jag inte speciellt kort (1,78). Kändes tungt och konstigt så det blev bara två set. Resten av passet blev väldigt höga rep.

    Vet inte varför jag blivit så svag de senaste passen, kanske lite övertränad?

    Bänkpress
    90×3
    80×8

    Plan hantelpress, snabbt tempo lite vila
    32,5×10
    27,5×13
    25×12

    Militärpress stående, snabbt tempo, svetten lackade
    30×12
    30×12
    30×12
    30×8

    Sidlyft
    12,5×12
    10×15
    8×16

    Lutande bänkpress, även här konstig bänk plus en liten fattig skivstång.
    ?x15
    ?x12

    Pushdowns
    64×10
    73×10
    73×10

    Avslutade med en skum bröstpress.

    Nej detta var ingen höjdare, frågan är om man ska lägga in en vilodag nu eller vag ska göra åt min plötsliga svaghet.

    Nåja dagens tröst blev ett paket som kom idag,
    [img=http://i41.tinypic.com/2mnji9z.jpg]Nu skriker magen så det blir en shake och sedan ska jag göra lite tröstmat, burgare, pommes och beasås.

    räven wrote:
    Det var dumt gjort av mig att låta mig inspireras av dig till en omkretsmätning av armen min..:( Det ser iaf ut att ha tagit sig ordentligt för dig nu Gober, själv tror jag jag är i en tidig fas med att utveckla palumboism, dock utan den ursprungliga massan som dom drabbade oftast innehar.

    Hehe äsch du överdriver bara som vanligt räven ;-) jag har säkerligen större midjemått än dig och mindre armar : )

    mysglenn wrote:
    Jag blev inspirerad till att mäta armen för första gången på 2månader, hade 43cm kall nu på morgonen, det är ökning av 0.8cm :) Ska testa att mäta ikväll med efter kvällens pass, hoppas på 45 :D

    Skrytmåns ; )

    #240888

    Alltid konstigt med nytt ställe.. speciellt bänkpress brukar gå riktigt kasst :/

    Fick till 6reps på 100 i bänken idag igen, samt 44.7cm arm efter passet :)

    #240889
    mysglenn wrote:
    Alltid konstigt med nytt ställe.. speciellt bänkpress brukar gå riktigt kasst :/

    Fick till 6reps på 100 i bänken idag igen, samt 44.7cm arm efter passet :)

    Gött, mitt mål är 45cm (eller mer realistiskt 43cm) med 10% BF. får se om jag lyckas innan år 2020.

    Bra bänkat också.

Viewing 15 posts - 856 through 870 (of 1,782 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.