Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Gober börjar om
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 februari, 2011 at 19:44 #240140Anonym anvandareMember
Det ser ut som du hade bra spänning i kroppen när du bänkade. Jobbade ihop skulderbladen
och förde bak axlarna. Att låsa armabågarna i toppläget är väl lite av tycke och smak.
Själv gör jag det under de sista tunga repsen för att hämta lite kraft.
Andningen fixar du väl va? Suga in nedåt, blåsa ut uppåt.Känslan över lag jag vill åt då jag ligger där under stången är att vara hård och stark
och stabil i kroppen, med en spänning som går från fotsulorna i en båge ned i övre
ryggen. Ingen ska kunna rubba dig då du ligger där.Nöt på med det där utförandet.
25 februari, 2011 at 20:06 #240141Anonym anvandareMemberBättre med bänkpresstekniken! Men några snabba tips för att enkelt komma i bra position:
* Dra dig under stången så att huvudet kommer förbi stången (utanför bänken) och sätt ner fötterna ordentligt.
* Skjut kroppen mot fotändan igen utan att lyfta fötterna, och ner med axlarna i bänken strax innan stången.
* Pressa dig mot stången nu, dina skuldror kommer alltså automatiskt pressas nedåt mot ländryggen (tänk på att hålla ihop skuldrorna med).
* Pressa dig bakåt tills hälarna precis når ner i golvet, sänk sedan rumpan ner mot bänken. Här kommer det automatiskt bli en brygga där du kommer ha en grym spänning uppbyggd i hela kroppen och därigenom kan få kraft hela vägen ifrån fötterna genom att pressa ner hälarna mot golvet!Svårt att förklara via nätet, lättare om någon visar men det blir lite svårt känner jag! Finns säkert lite fina filmer på internet.
25 februari, 2011 at 20:24 #240142Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Det ser ut som du hade bra spänning i kroppen när du bänkade. Jobbade ihop skulderbladen
och förde bak axlarna. Att låsa armabågarna i toppläget är väl lite av tycke och smak.
Själv gör jag det under de sista tunga repsen för att hämta lite kraft.
Andningen fixar du väl va? Suga in nedåt, blåsa ut uppåt.Känslan över lag jag vill åt då jag ligger där under stången är att vara hård och stark
och stabil i kroppen, med en spänning som går från fotsulorna i en båge ned i övre
ryggen. Ingen ska kunna rubba dig då du ligger där.Nöt på med det där utförandet.
Ja lite bättre blev det tycker jag, men en bra bit kvar till fin teknik. andningen har jag koll på, alltid något
Tommy Ivarsson wrote:Bättre med bänkpresstekniken! Men några snabba tips för att enkelt komma i bra position:* Dra dig under stången så att huvudet kommer förbi stången (utanför bänken) och sätt ner fötterna ordentligt.
* Skjut kroppen mot fotändan igen utan att lyfta fötterna, och ner med axlarna i bänken strax innan stången.
* Pressa dig mot stången nu, dina skuldror kommer alltså automatiskt pressas nedåt mot ländryggen (tänk på att hålla ihop skuldrorna med).
* Pressa dig bakåt tills hälarna precis når ner i golvet, sänk sedan rumpan ner mot bänken. Här kommer det automatiskt bli en brygga där du kommer ha en grym spänning uppbyggd i hela kroppen och därigenom kan få kraft hela vägen ifrån fötterna genom att pressa ner hälarna mot golvet!Svårt att förklara via nätet, lättare om någon visar men det blir lite svårt känner jag! Finns säkert lite fina filmer på internet.
Härliga tips Tommy, ska försöka att komma ihåg det där.
För övrigt har jag fått bra kritik på marken utav Pepz som till och med gjorde bort mig genom att säga att jag har bältet fel, det ska tydligen vara ovan magen och inte under som jag har det, haha vilken jävla n00b man är….
25 februari, 2011 at 20:48 #240143Anonym anvandareMemberHär är en kompis som bänkar på gymmet! Kolla hur han bygger sin brygga!
[http://www.youtube.com/watch?v=hfoFFuzyqo8&feature=player_embedded]
25 februari, 2011 at 20:53 #240144Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Här är en kompis som bänkar på gymmet! Kolla hur han bygger sin brygga!Såg snyggt ut, men det är väll kanske en SÅ djup brygga man ska undvika för ryggskada?
25 februari, 2011 at 20:55 #240145Anonym anvandareMemberVafan kör du med remmar när du drar mark? Det får du sluta med direkt!!!
25 februari, 2011 at 20:57 #240146Anonym anvandareMemberGober wrote:Såg snyggt ut, men det är väll kanske en SÅ djup brygga man ska undvika för ryggskada?Njae, tror inte det är någon större fara. Åt det hållet är dina diskar riktigt stabila, värre blir det om du kutar ryggen och pressar ihop dem ordentligt.
Jämför du med det tryck som uppstår vid t.ex ett marklyft så är det här så gott som ingenting i jämförelse!Men känns det obehagligt så behöver du ju inte, men jag har precis börjat lära mig att bygga en brygga (dock inte så stor som kompisen) för att skydda/koppla ur axlarna ordentligt. :up:
25 februari, 2011 at 21:03 #240147Anonym anvandareMemberSen kan man ju diskutera hur mycket brygga man behöver då det primära är att bygga.
Men det där var ju inte på något sätt en jättebrygga iofs.25 februari, 2011 at 21:06 #240148Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Vafan kör du med remmar när du drar mark? Det får du sluta med direkt!!!Tyvärr la jag mig till med den vanan från början men jag försöker vänja mig av med det och kör det ibland på tyngsta setet. Men ska sluta helt, tyvärr har man ju ett försvagat grepp när man kört med remmar från början. Men tydligen är det också dåligt för buktrycket fick jag lära mig av Pepz idag så det får absolut vara slut nu.
Tommy Ivarsson wrote:Njae, tror inte det är någon större fara. Åt det hållet är dina diskar riktigt stabila, värre blir det om du kutar ryggen och pressar ihop dem ordentligt.
Jämför du med det tryck som uppstår vid t.ex ett marklyft så är det här så gott som ingenting i jämförelse!Men känns det obehagligt så behöver du ju inte, men jag har precis börjat lära mig att bygga en brygga (dock inte så stor som kompisen) för att skydda/koppla ur axlarna ordentligt. :up:
Okej, ja lite brygga ska jag ju som sagt öva in, får känna mig fram.
25 februari, 2011 at 21:07 #240149Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Sen kan man ju diskutera hur mycket brygga man behöver då det primära är att bygga.
Men det där var ju inte på något sätt en jättebrygga iofs.Lite så tänker jag med, visst vill jag bli starkare, men prio ligger lite mer på att bygga
25 februari, 2011 at 21:09 #240150Anonym anvandareMemberLåter bra, bort med remmarna. Är mycket jobbigare utan men också mer tillfredställande. :p
25 februari, 2011 at 21:15 #240151Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Sen kan man ju diskutera hur mycket brygga man behöver då det primära är att bygga.
Men det där var ju inte på något sätt en jättebrygga iofs.Helt sant, men en viss brygga är bra för att spara på axlarna. Ett väldigt bra sätt att få dem att stanna nere i bänken och inte börja smyga fram och användas vid tunga pressar.
25 februari, 2011 at 21:18 #240152Anonym anvandareMemberDet håller jag med dig om. Tänket kring en bra brygga ska man absolut ta till sig, inte
minst för att just spara de stackars axlarna. Axelskador och bänkpress är onödigt vanligt förekommande.26 februari, 2011 at 00:42 #240153Anonym anvandareMemberVilket fantastiskt bra initiativ av mig att börja läsa den här journalen oftare. Filmer, expertkommentarer, tekniktips… allt en medioker bänkpressare som jag kan behöva få tips om. Tack allihop!
26 februari, 2011 at 10:18 #240154Anonym anvandareMemberKul med filmer! Overheadpressarna såg riktigt bra ut.
Jag gjorde samma misstag som du och började med dragremmar direkt i marklyftet. Jag använder det fortfarande men tränar underarmar separat. Man vill ju inte sänka vikterna i marklyftet bara för att underarmarna ska få lite träning, då prioriterar jag hellre resten av kroppen. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.