Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Hence den styrketränande bonden
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 mars, 2011 at 18:29 #55532Anonym anvandareMember2 mars, 2011 at 18:29 #173202Anonym anvandareMember
Hej heter Henric och är 25 år.
Driver med min far en gård. Vi har kravgodkänd mjölkproduktion samt en liten köttproduktion.Har tänkt att jag ska ha en egen träningsjournal där jag kan hålla koll på mina träningspass bättre samt ha utbyte med andra träningsintresserade.
Jag har tränat till och från sen 15 års åldern. men det var i nov 2010 jag började seriöst träna. Jag vägde då endast 58 kg och i dag den 2:e mars 2011 väger jag ca 70 kg, jag är 184 cm lång.Det var flera anledningar till att jag började träna. Dels för att det tunga kroppsarbetet på gården var påfrestande för mig pga av mina låga vikt och att jag älskar styrketräning och utmaningar.. Har ägnat mig åt uppbyggande styrketräning med lite högre rep antal, men de senaste två månaderna har jag börjat med lite tyngre träning med fokus på Bänkpress, knäböj, marklyft och axelpressövningar..
Jag tränar både på gym men även i mitt egna hemmagym på gården, då det ibland är ont om tid för att åka iväg.
jag tränar 3 pass i veckan
Pass 1
Rygg och bicepspass 2
presspass
med fokus på axelpress och bänkpass 3
ben, med fokus på knäböjEftersom jag har ett stort intresse av strongman så har jag nu införskaffat egna Farmersväskor och tänkte plocka fram ett gammalt traktordäck till våren att välta omkring med
Har inga tankar på att tävla i strongman utan det är bara på ”hobbynivå” just för att jag tycker det är så himla kul
Mitt syfte med träningen är att bli starkare och tyngre för att hålla mig i bra form i kombination med jobbet.
Mina främsta mål i år är att dra 200 kg i marklyft och pressa 100 kg i bänk
Mitt personbästa i nuläget är 150 kg i marklyft och 80 kg i bänkHa det gott
Mvh Hence2 mars, 2011 at 22:43 #173203Anonym anvandareMemberVälkommen, detta ska följas!
2 mars, 2011 at 22:48 #173204Anonym anvandareMemberGött! Mer bönder åt folket!!!
3 mars, 2011 at 20:56 #173205Anonym anvandareMemberTorsdag (Presspass)
Så var det dags att bokföra sitt pass i den här journalen för första gången.
Jag hade inga höga förhoppningar på kvällens pass då det fysiska arbetet på gården idag har varit extremt tungt och slitsamt. Så jag kände mig helt slut innan jag gick in i gymmet.. Men men genomföras skulle det göras ändåJag började med bänk
Värmde up med bara skivstång (20kg)
Set 1 12×40 kg
set 2 8×60 kg
set 3 5×65 kg
set 4 2×70 kg
set 5 1×75 kg
set 6 1×80 kg
set 7 4×65 kgDet kändes riktigt spagettiaktigt idag. Främst i underarmarna, frustrerande men jag gjorde iaf 1 st rep på 80 kg vilket jag ändå ska vara nöjd med.
Sedan var det dags för lite axelträning, vilket inte är mitt bästa kort av alla muskelgrupper. Jag körde denna övning med vanlig skivstång, får ta och fixa en riktig apollonaxel framöver så man får rät tjocklek där man har greppet samt att den ska vara stelopererad.
Set 1 6×25 kg
set 2 6×30 kg
set 3 5×40 kg
set 4 2×50 kg
set 5 0x55 kgEfter detta blev man ännu mera nedstämd….
Avslutade med enarms tricepspress med hantel bakom huvud
set 1 10×8,6 kg
set 2 10×8,6 kg
set 3 7×8,6 kg
set 4 6×8,6 kgSen fick det vara nog bara att gå vidare och hoppas att känna mig piggare till nästa pass. Passa på att filma lite, ingen kioskvältare direkt men dokumenterade delar av träningen..
Allt för denna gången!
Filmsnutt från ikväll
[http://www.youtube.com/watch?v=DQqq9sOdazw http://www.youtube.com/watch?v=DQqq9sOdazw%5DFilmsnutt från i lördags då jag körde lite marklyft med en kompis
[http://www.youtube.com/watch?v=cX8T0_xL2Os http://www.youtube.com/watch?v=cX8T0_xL2Os%5D5 mars, 2011 at 21:52 #173206Anonym anvandareMemberSå blev det lördag och veckans lediga dag, härligt. Det var tänkt att jag skulle ta ett morgonpass men vaknade med träningsvärk, främst i triceps och kände av även i baksida lår och rygg.
Inte lätt att vara heltidsbonde och träningsnarkoman på samma gångVart efter dagen gick så släppte värken och jag kände mig rejält taggad för att gå in och träna.
Idag så hade jag tänkt att reppa lite i marklyft samt testa vad kroppen tålde…
Så här såg det ut:
6×60 kg
6×80 kg
4×120 kg
1×130 kg
1×140 kg
0x155 kg
3×120 kg
6×100 kgJag prova att försöka ta mitt personbästa med 155 kg men det enda som hände när jag tog i var att det knakade i kroppen och stången rörde sig inte en mm, den var som fastskruvad i golvet.. Fick till en början värk i sidan på ryggen, kändes lite som en sträckning. Men nu känner jag inte av det så får hoppas jag klarar mig från smärta i morgon. Men jag var rätt slut efter ha kört seten innan, så hade jag gått på 150 kg istället så hade jag nog tagit det.. men man kan aldrig hålla sig ifrån att försöka slå personliga rekord .. Helt nöjd känner jag mig ändå..
Sen var det dags att prova lite frivändningar, har aldrig testat det förut så det ser kanske inte super ut men ville prova.. Körde såhär:
3×50 kg
4×60 kg
0x65 kg
5×50 kg
5×60 kgSom sagt här var det ovant, tekniken behäver jag lära mig bommen på 65 kg resultera att stången gick ner med en jädra smäll i golvet och jag ska vara glad att inte jag braka ner l torpargrunden Får nog ut och prova i vår så man vågar släppa ner vikten. Hade lite svårt när jag hade fått upp stången på bröstet och skulle lägga ner den i ugångsläget igen..
Avsluta med lite hantelrodd
10×13,4 kg
8×32 kg
8×32 kg
7×37 kgSen fick det vara bra, ryggen känns genomgången iaf..
Var tvungen att slänga upp en film från kvällens pass på youtube, klicka på länken under:
[http://www.youtube.com/watch?v=qa2LC8Nb9wU http://www.youtube.com/watch?v=qa2LC8Nb9wU%5D
7 mars, 2011 at 20:53 #173207Anonym anvandareMemberGod kväll!
Egentligen var det meningen att jag skulle köra biceps samma dag som rygg passet men ibland tar passen längre tid än vad man tror. Det är då svårt att hålla motivationen hela passet. Så det kändes riktigt skönt att ta enbart biceps ikväll och satsa all energi på det. Annars är det risk att någon muskelgrupp hamnar i skuggan.Det blev först stående bicepscurl med rak stång:
10x31kg
10×31 kg
8×35 kg
5×39 kg
2x43kg
8x31kgKändes riktigt bra ikväll. Dags för den andra och sista övningen
Sittande isolationscurl med hantel
10x9kg
7×13,5 kg
7x 13,5 kg
7×13,5 kg
7×13,5 kg
7×13,5 kg
7×13,5 kg
7×13,5 kgEfter detta kändes det fullt tillräckligt, helt utarbetad i muskeln.
Är på riktigt glatt träningshumör:p Härligt, ser fram emot morgondagens pass..
Ha det gott
[img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=5478]Flickvännen var framme med kameran:)
7 mars, 2011 at 21:07 #173208Anonym anvandareMemberFan nu förväntar jag mig lite höbalskastning, silagebalsrullning och traktordäcksvältning härifrån! Farmers walk med kreatur över axlarna är en given övning!
Lycka till
7 mars, 2011 at 21:35 #173209Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Fan nu förväntar jag mig lite höbalskastning, silagebalsrullning och traktordäcksvältning härifrån! Farmers walk med kreatur över axlarna är en given övning!Lycka till
Hehe:D Ensilagebalsvältning har jag provat en gång förut.. Så jag känner mig taggad till att börja med det igen, bara isen försvinner från lagårdsplanen.
Inte omöjligt att traktordäcket kommer fram också. Farmers walken står redo i logen:)
Fortsättning följer…
Lycka till själv:)
7 mars, 2011 at 22:07 #173210Anonym anvandareMemberoch är gymmet stängt och du känner att släppa lite frustration så kan man ju alltid gå och välta kor?
Nej men intressant denna tråden tror jag att jag ska följa
7 mars, 2011 at 22:21 #173211Anonym anvandareMemberBenhej wrote:och är gymmet stängt och du känner att släppa lite frustration så kan man ju alltid gå och välta kor?Nej men intressant denna tråden tror jag att jag ska följa
Hehe:D
Finns alltid något att lyfta på en gård..Vi får se vad som kommer att lyftas framöver:D
7 mars, 2011 at 22:50 #173212Anonym anvandareMemberHelvete vad hård du är i kroppen trots att du nyss gått upp 12kilo på bara 4 månader!
8 mars, 2011 at 09:44 #173213Anonym anvandareMemberTack så mycket, jo precis nu har jag gått upp 13 kg sen i början av nov.
Senast jag vägde mig låg jag på ca 12-13 % kroppsfett.
Jag har varit noggran under det här 4 mån att försöka äta nyttigt. Har ätit lax och kyckling för det mesta till lunch under den här tiden. Men också tillåtit mig att äta mer fett, fast mest mejeriprodukter. Kanske är lagårdsmjölken på 4,5 % som fungerar så bra. Använder den att blanda med Gainer Pro.Ska nämnas att jag också har väldigt hög ämnesomsättning och måste äta som en häst när jag både tränar och jobbar hårt för att ligga på plus.
Mvh Henric
8 mars, 2011 at 15:54 #173214Anonym anvandareMemberLite eftermiddags aktivitet
[http://www.youtube.com/watch?v=f81LdpkxYB8]
8 mars, 2011 at 16:08 #173215Anonym anvandareMemberHaha snyggt! Det kan vara riktigt svårt att välta ensilagebalar.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.