Hence den styrketränande bonden

Home Forums Seriösa träningsjournaler Hence den styrketränande bonden

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 181 through 195 (of 661 total)
  • Author

precis får börja teknik träna lite:)

Vackert pressat! grattis till ett PB där. Det där med fötterna får du jobba på lite, men steg 1 är ju att veta om sina små egenheter och det gör du ju nu ;)

Tommy Ivarsson wrote:
    Vackert pressat! grattis till ett PB där. Det där med fötterna får du jobba på lite, men steg 1 är ju att veta om sina små egenheter och det gör du ju nu ;)

Tackar tommy:)

Ja fötterna behöver sig en lektion, jag tror att jag inte är tillräckligt stark i bottenläget känner mig vek när jag ska pressa upp från bröstet, går bättre när jag kan koppla in triceps en aning högre i lyftet. Men det kan ju helt och hållet vara så att det går att rätta till med teknik.

Hejsan, körde lite teknikträning ikväll, fick finbesök av min kompis. Blev frivändning med press, frivändningar och mark teknikträning.

skriver upp passet även om det inte har nån betydelse för jag ville bara prova lite.

Pushpress och strikta pressar 50kgx1 50×2 50×5 50×1 50×2

pushpress 60kgx1

frivändning 50×5 60×5 70×2

Prova lite markteknik också och försökte använda benen mer i lyftet. Här var det avigt.

Klippte ihop en liten film från dagen, självklart så hade jag inte filmkameran på när jag gjorde den snyggaste pressen på 50kg men så är det ibland :-)

[youtube=Um6dGHXF7sQ]

Hej, då fanns det lite träning att föra in i journalen igen.

Tänkte börja med att förklara lite om mina tankar om min träning. Har märkt att jag lyft mycket med ryggen i marklyften. Skulle vilja använda benen mer i rörelsen och har kommit på att när jag sänker höften en bit till i startläget och börjar dra uppåt/ bakåt så finns det muskler där som är för veka i benen. Så jag har därför börjat lägga in frontböj och kör även benböj som verkligen är ATG nu, så långt ner som möjligt med rumpan. Det går inte längre att halvböja. Om jag ska bli stark i marken så måste jag gå ner djupare i böjen. Så det har jag nu börjat göra därav att vikterna sjunkit en aning. Men det spelar ingen roll. För i slutändan kommer resultatet bli bättre. Man får känslan av att börja om från början när jag går ner under 90 grader i böjen. Där är musklerna inte så där starka som man skulle vilja.

Vi får se hur jag ska göra med marken den närmaste i framtiden. Finns tankar på att köra frontböj i stället i några veckor, vi får se

Till kvällens pass:

Frontböj ATG

10x20kg
    6×40
    6×50
    6×60
    5×70
    4×70

Knäböj ATG

6x70kg
    4×70
    4×80

Det tog bra och det känns i benen efteråt.
    Det var länge sen jag böjde så det var skönt att komma igång igen

Latsdrag

10x30kg
    10×40
    5×50
    5×50
    10×40
    8×40
    8×40
    15×30

Kändes som det har utvecklats lite styrka i ryggen nu, hade bra drag i alla seten.

Känns lite motigt nu när jag får börja sänka vikter i böjen men jag försöker se långsiktigt.

Allt för ikväll//Hence

Hejsan! Fortfarande lite träningsvärk från frontböjen, hade både träningsvärk i bålen, framsida och baksida lår. Riktigt bra övning:emo-thumb

Körde bänk i morse gick sämre än vad jag beräknat men det blev desto fler set i stället, fick en nackspärrsliknande smärta efter passet. Jag var nogrann med att strecha både innan och efter och värmde upp i 20 min innan passet men inte hjälpte det. Fick massage två gånger under dagen av min underbara sambo:)

Så nu ikväll höll kroppen ihop till ett litet frivändningspass, filmade några frivändningar och klippte ihop en Hence produktion:D

Till passen

Morgon
    Bänk
    5×50
    5×50
    6×50
    1×80
    1×80
    1×85
    3×80
    2×80
    4×75
    2×75
    3×70
    10×65

Kväll
    Frivändningar
    5×50
    5×60
    1×70
    1×75 (PB)
    1×75
    3×70 (PB)
    0x80
    4×70 (PB)
    1×75
    1×70

Får sätta 75 kg som mitt nuvarandePB i frivändningen, denna övning var första gången jag körde seriöst, så vi får se vad som händer framöver.

[youtube=qSTRON00p_Y]

//Hence

Bra pass, funderar också på att börja med förändringar men har svårt med tekniken.

Kul att du kör lite OL också :up:

Men dina frivändningar (egentligen styrkevändningar då du aldrig går ner under stången) suger! :) Eller nä, de suger inte för 75kg är en grym vikt att få upp på det där viset (kallar det reversed bicepscurl) men din teknik suger.

Draget upp till knähöjd går hyfsat långsamt, det är först när stången är över knäna som du ska explodera fram med höften och göra dig så lång som möjligt.
    Armbågarna ska inte böjas förrän du är fullt extenderad i höft och knä, du tappar massa fart genom att böja armarna såpass tidigt som du gör :)

När stången är över knähöjd så tänk att du ska dra stången mot låren och uppåt, i detta läget kan du få hjälp av låren när stången slår emot dom.

När höftexplosionen sitter är nästa steg att shrugga ordentligt. Armarna ska jobba ganska lite medans en stor del av kraften kommer från en explosiv shrug precis innan du går ner under stången.

Tänk på att dra stången mot halsen, försök dra den uppåt och bakåt. Dina armbågar ska peta rakt fram i slutet. Dvs dina överarmar ska vara parallella med marken. Stången ska vila på dina axlar och armarna har du under bara för att stötta lite. Så som du har armarna nu bröt min kompis sin handled. För har armarna så kommer du att slå armbågarna i låren när du går ner varvid risken att dina handleder smäller av är sjukt hög eftersom stången vilar i dina fingrar och vill fortsätta neråt.

Kolla lite instruktionsklipp är ett tips :emo-thumb

[youtube=wKLv7EVKmaU]

[http://www.crossfit.com/cf-info/excercise.html#Oly]

hehe, första gången jag får en sån här sågning i en övning:D Men det var väntat kan jag säga för jag visste egentligen inte riktigt vilken teknik jag skulle använda eftersom jag är ny på denna övning. Bara att få upp vikten fort som blixten.. men bra att få kritik och tack tommy för en utförlig förklaring. Måste läsa igenom det några gånger så jag förstår hur du menar och kolla på filmen du länka

Bonn tekniken duger inte;)

Tommy Ivarsson wrote:
    Kul att du kör lite OL också

Men dina frivändningar (egentligen styrkevändningar då du aldrig går ner under stången) suger! :) Eller nä, de suger inte för 75kg är en grym vikt att få upp på det där viset (kallar det reversed bicepscurl) men din teknik suger.

Draget upp till knähöjd går hyfsat långsamt, det är först när stången är över knäna som du ska explodera fram med höften och göra dig så lång som möjligt.
    Armbågarna ska inte böjas förrän du är fullt extenderad i höft och knä, du tappar massa fart genom att böja armarna såpass tidigt som du gör :)

När stången är över knähöjd så tänk att du ska dra stången mot låren och uppåt, i detta läget kan du få hjälp av låren när stången slår emot dom.

När höftexplosionen sitter är nästa steg att shrugga ordentligt. Armarna ska jobba ganska lite medans en stor del av kraften kommer från en explosiv shrug precis innan du går ner under stången.

Tänk på att dra stången mot halsen, försök dra den uppåt och bakåt. Dina armbågar ska peta rakt fram i slutet. Dvs dina överarmar ska vara parallella med marken. Stången ska vila på dina axlar och armarna har du under bara för att stötta lite. Så som du har armarna nu bröt min kompis sin handled. För har armarna så kommer du att slå armbågarna i låren när du går ner varvid risken att dina handleder smäller av är sjukt hög eftersom stången vilar i dina fingrar och vill fortsätta neråt.

Kolla lite instruktionsklipp är ett tips :emo-thumb

[youtube=wKLv7EVKmaU]

[http://www.crossfit.com/cf-info/excercise.html#Oly]

Ritchan wrote:
    Bra pass, funderar också på att börja med förändringar men har svårt med tekniken.

He he du är nog inte den enda som har problem med tekniken. Jag är en av dom som har det också:)

Ja min text var inte jättepedagogisk ser jag nu. Skrev den på truckdatorn på jobbet :D

Men kolla lite filmer är ett bra tips. Slowmotionfilmer finns det gott om och de visar det hela rätt bra tycker jag :)

Här ser du tydligt att armbågarna är helt utsträckta fram tills det läget då han börjar gå ner under stången. Det gäller att ha snabba armbågar och snabbt få dem under stången

[youtube=A5NRZj21RdA]

det senaste filmklippet visar övningen tydligt. Men jag kan ju säga som så att jag gick inte in för att göra ett
    OL lyft utan det finns många varianter för att få upp stången till bröstet som tex strongman använder sig av och det ser inte ut så men men

Det ser svårt ut OL lyftet så man vet knappt om man vågar pröva:D

Men ska ge det ett försök

Hejsan har kört ett litet pass ikväll med. Blev frontböj igen, är exakt 3 dagar sedan jag körde det. Kändes rätt okej, jag hade viljan som var stark idag.

Körde alla seten utan bälte och det känns efteråt att bålen har fått sin träning:). Detta är en riktig superövning, ska nöta denna övningen ett tag och förhoppningsvis ska det kunna leda till att jag ska kunna krossa mitt personbästa i marken igen. Om man jämför mot vanliga benböj så tycker jag ryggen mår bättre av frontböjen, inga smärtor alls där vilket är skönt.

Till dagens pass:

Frontböj ATG, alla set utan bälte
    5×50
    5×60
    3×70
    1×80
    2×70
    5×50
    7×50

Triceps Pushdown
    20x10kg
    10×20
    8×20
    8×20
    20×10

Isolationscurl med hantel (en arm i taget)

2×13,5kgx10 x 3 set

Filmade några set från träningen ikväll, tänkte lägga upp en film när jag kör det lättaste setet. Jag vill ha tips och synpunkter på tekniken för att kunna slipa den ytterligare. Så kommentarer motas så gärna:)

[youtube=D9kvwBtAXcU]

//Hence

Såg väldigt bra ut, mycket bra djup och du höll ryggen bra :up:

Tack så mycket, va kul att det såg bra ut:) Kändes bra också, men det dröjer nog ett tag innan det blir lite manligare vikter 80 kg lyftet var ju tungt, det hade det inte varit i knäböj:D

Viewing 15 posts - 181 through 195 (of 661 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.