Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Hence den styrketränande bonden
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 augusti, 2011 at 21:17 #173426Anonym anvandareMember
Mjo, om du kan suga ner skulderbladen kommer armarna förflyttas mer bakåt. Du kommer även här att få ett stummare lyft, dvs mindre mjukdelar där momentum kan försvinna under lyftet. Vet inte om du förstår vad jag menar men suger du ner skulderbladen kommer du kunna dra igång stången tidigare.
Ser du startbilden på din film så ser du att armarna pekar nedåt och bakåt! Lite kraft kommer försvinna där
30 augusti, 2011 at 21:32 #173427Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Mjo, om du kan suga ner skulderbladen kommer armarna förflyttas mer bakåt. Du kommer även här att få ett stummare lyft, dvs mindre mjukdelar där momentum kan försvinna under lyftet. Vet inte om du förstår vad jag menar men suger du ner skulderbladen kommer du kunna dra igång stången tidigare.Ser du startbilden på din film så ser du att armarna pekar nedåt och bakåt! Lite kraft kommer försvinna där
Okej förstår hur du menar:) Får se nästa gång om jag kan lyckas göra det i praktiken:) Tack för tipsen, kul ändå att det ser bra ut för övrigt
30 augusti, 2011 at 21:39 #173428Anonym anvandareMemberTycker det är bra att du försöker få in tekniken i mark! Enligt min åsikt så tycker jag att du bör köra lätta marklyft med teknik i fokus, dvs för din del kanske köra på 100 – max120 i kanske en månad eller 2 för att få in tekniken, annars lätt hänt att man lägger av och går tillbaka till sin gamla vana. Fösök att ha ganska bra svank på ryggen, samt försök komma lite längre ner med benen i startläge. Annars kan du lägga på ännu lägre vikt och köra raka mark för att bygga benstyrka. Du kan annars köra goodmornings om du mer än gärna vill få lite ryggträning. Hoppas jag hjälpte! Kommer följa din journal för att se hur det går !
30 augusti, 2011 at 22:09 #173429Anonym anvandareMemberKlenissen wrote:Tycker det är bra att du försöker få in tekniken i mark! Enligt min åsikt så tycker jag att du bör köra lätta marklyft med teknik i fokus, dvs för din del kanske köra på 100 – max120 i kanske en månad eller 2 för att få in tekniken, annars lätt hänt att man lägger av och går tillbaka till sin gamla vana. Fösök att ha ganska bra svank på ryggen, samt försök komma lite längre ner med benen i startläge. Annars kan du lägga på ännu lägre vikt och köra raka mark för att bygga benstyrka. Du kan annars köra goodmornings om du mer än gärna vill få lite ryggträning. Hoppas jag hjälpte! Kommer följa din journal för att se hur det går !Tack så mycket för ditt inlägg, det är så välkommet med tips:) Jo precis du har rätt jag borde köra på lite lägre vikt, men när man en gång har lyft mycket mer en det här så blir man lätt lite frustrerad. Men jag får helt enkelt skrota mitt årsmål som var 200 kg i mark. Kommer ha svårt att nå dit nu. Anledningen till att jag pröva några singlar idag på 130 140 och 150 var för att se om jag kunde klara och orka och hålla ryggen.
Okej jag har läst att man ska ha en neutral rygg alltså mitt emellan svank och banan. Men jag kanske skulle kunna få till den lite rakare än va jag lyckades med ikväll. Jag håller på och bygger benstyrka nu genom att köra fulldjups front och knäböjar och jag tror det kommer hjälpa till att bygga benstyrkan.
jag förstår din poäng:) att rom byggdes inte på en dag;)
30 augusti, 2011 at 22:17 #173430Anonym anvandareMemberLyften upp till 130 tycker jag tekniken sitter som den ska, sen tappar du ryggen men du håller dig iaf till det du ska och försöker vilket är positivt, lätt att börja fuska när det blir tungt. Fortsätt så och pröva Tommys tips så kommer det bli riktigt bra
30 augusti, 2011 at 22:20 #173431Anonym anvandareMemberRitchan wrote:Lyften upp till 130 tycker jag tekniken sitter som den ska, sen tappar du ryggen men du håller dig iaf till det du ska och försöker vilket är positivt, lätt att börja fuska när det blir tungt. Fortsätt så och pröva Tommys tips så kommer det bli riktigt braJag ska sänka vikten lite och försöka hitta det Tommy förklarade:) Tack för ditt svar Ritchan
30 augusti, 2011 at 22:23 #173432Anonym anvandareMemberJo, såg att du börjar köra böj/f-böj med fint djup vilket är härligt . Jo, du har helt rätt, tänkte inte på att du bara ville känna på vikten Men tänkte att du har en tendens att böja ryggen under tidigt i lyftet så har du ganska bra svank i början så blir det fint under lyftet.
Vikitgt att bygga stadskärnan, sen blir det ett rom Det kommer bli kanon om du håller detta, med böj och teknikmark30 augusti, 2011 at 22:27 #173433Anonym anvandareMemberKlenissen wrote:Jo, såg att du börjar köra böj/f-böj med fint djup vilket är härligt . Jo, du har helt rätt, tänkte inte på att du bara ville känna på vikten Men tänkte att du har en tendens att böja ryggen under tidigt i lyftet så har du ganska bra svank i början så blir det fint under lyftet.
Vikitgt att bygga stadskärnan, sen blir det ett rom Det kommer bli kanon om du håller detta, med böj och teknikmarkOkej nu förstår jag hur du menar och där har du en väldigt bra poäng:) I startläget så ligger ju min rygg väldigt nära till att kunna bli tappad om jag svankar lite mer då i början så kanske det blir bättre genom hela lyftet. Det ska prövas nästa vecka, tack så mycket för ditt tips. Riktigt roligt med all respons jag får ikväll.
31 augusti, 2011 at 21:11 #173434Anonym anvandareMemberHejsan jag kunde bara inte låta bli att pröva några ”lätta” 60kg s mark idag. Fick mycket bra tips av er alla igår och det tackar jag för. Har idag tagit till mig allt jag fått tips av både här på forumet och utanför.
Det jag gjort bättre i tekniken nu är följande:
Svankar ryggen mer
Sänker höften ytterligare och använder mer framsida lår
Drar tillbaks axlarna och skulderbladen
Kör med lättare vikt
Jag hoppas att det ser mycket bättre ut idag än igår.Så nu är min fråga till er hur ser det ut?
Kan säga att det kändes bra
[youtube=5rfqipaL_IE]
Ännu en gång tack alla för era kommentarer, det hjälper mig att utvecklas i träningen
1 september, 2011 at 20:20 #173435Anonym anvandareMemberGod dagens, träningsdags var det ikväll, känner mig nöjd över passet.
Bänk hade jag siktet inställt på först och främst. Ska börja med att säga att jag är oerhört trött på att skada mig i denna övning, det är den sista övningen jag vill skada mig i, den minst viktigaste för mig. Det är det inte värt. Men om man vill behålla kalkonfileerna så måste man ju göra något. Så varför inte pröva Fubänk så jag slipper lyfta höften omedvetet. Låsa fast det helt enkelt:)
Till passet:
Fubänk (för första gången)
10x50kg
5×605×70
5×70
5×70Pushpress
7x50kg
8×50 PB
3×60 PB
5×50
6×50Lite olika tekniker pröva jag och tror jag hitta några bra saker som jag inte gjort förut… Var sjukt trött på sista setet men tack vare liten annan teknik lyckades jag få upp 6 rep på 50kg. Man kan undra vad jag hade fått upp utvilad… återstår att se nästa gång
Smalbänk
10x50kg
2×70
var trött i armarna efter allt pressande, så avbröt detta efter två fjuttiga setPecdeck
15x50kg
10×50
10×50[youtube=IoMi26UfRSc]
1 september, 2011 at 20:54 #173436Anonym anvandareMemberTilägg från föra inlägget
Körde rotorcuffar efter
Axelrullningar med hantlar framåt och bakåt 3setx15reps
4 september, 2011 at 13:24 #173437Anonym anvandareMemberHejsan, idag var det dags för ben igen men tyvärr så gick det åt skogen idag. Hade väl för höga planer antar jag. Frontböjarna blev ungefär som förra passet medans knäböjen blev mycket sämre. Hade inget tryck i benen.
Höll på att lägga ner allt för dagen men bar ut skivstången körde upp traktorn med pallgafflarna och körde pushpress ute i solen. Härligt skulle det visa sig eftersom jag tog 1×70 två gånger och det var riktigt lätt. Slutade på topp idag. Var inte allt för länge sen jag körde pressar så jag ville inte överdriva det hela. Utan det blev mest som en tröst för det mediokra böjpasset.
Till passet:
Frontböj ATG (alla set utan bälte)
5x50kg
5×70
2×80
0x85Knäböj ATG (Alla set utan bälte)
1×90
5×80
8×70Är missnöjd över passet idag, helt enkelt var jag riktigt trött i benen under 90 grader och jag fick kämpa mig hårdare än sist i frontböjen.
Pushpress
5x50kg
4x60kg
1×70
1×70Riktigt nöjd med pressarna idag allt kändes lätt och tekniken känns riktigt bra nu jämfört med tidigare. Ska vila nu ifrån pressarna några dagar och sen satsa fullt ut. Skönt att jag inte har nån respekt för 70 kg stången längre:P
Det blev en film på pushpressarna, jag var så glad idag att den poetiska sidan av mig kom fram i slutet på filmen
[youtube=SetTpJ77Zvo]
//Hence
4 september, 2011 at 14:47 #173438Anonym anvandareMemberBöjarna blir bara bättre och bättre, snart kör du reps på över hundra
4 september, 2011 at 15:03 #173439Anonym anvandareMemberHaha, riktigt grymt stativ att lägga stången på. Säg något man inte kan ha en traktor till!
Bra pressat och skön poesi
4 september, 2011 at 15:30 #173440Anonym anvandareMemberRitchan wrote:Böjarna blir bara bättre och bättre, snart kör du reps på över hundraTack så mycket, var lite missnöjd över böjarna idag. men man kan inte alltid prestera på topp.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.