Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Hence den styrketränande bonden
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 september, 2011 at 20:45 #173456Anonym anvandareMember
Gå till en sjukgymnast as soon as possible, käka voltaren i ca 5 dagar och vila minst en vecka från all träning. Strecha bröstryggen här finns en bra beskrivning: [http://www.naprapatbloggen.se/post/Vill-du-forbattra-ditt-golfspelande-pa-ett-enkelt-satt-under-sommaren.aspx]
18 september, 2011 at 21:04 #173457Anonym anvandareMemberJäkligt tråkigt med skadan men du ska se att du snart är tillbaka. Instämmer m ovan som uttalat sig.
En fråga annars: varför studsar du stången när du reppar i marken? Är du svagast vid utlåsningen kanske? Annars skulle jag köra med död start.
19 september, 2011 at 12:34 #173458Anonym anvandareMemberSwede Wheels wrote:Tråkigt att läsa Bara att hoppas att det läker fort. Kör bara inget som gör ont och om du får alltför ont så sök för det. Jag hoppas du kommer tillbaka till träningen snarast!Tack för omtanken Sebastian, pressar, marklyft och latsdrag får jag utesluta en tid. Ska försöka lite försiktigt med knäböj köra så pass lätt så att ryggen orkar med och köra fler reps istället. armar ska väl kunna gå med att kringå ryggen lite. Det kommer bli ett helt annat upplägg.
Det kändes lite som en varningsklocka igår. Hade knappt ens börjat när det brast igen. Det var i det översta läget när jag hade låst ut och sänkte skulderbladen det hände. Känns kul med responsen jag fått igår kändes det som jag började dra mig tillbaka tankemässigt, men men jag är nog lite nedstämd bara.
19 september, 2011 at 12:37 #173459Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Gå till en sjukgymnast as soon as possible, käka voltaren i ca 5 dagar och vila minst en vecka från all träning. Strecha bröstryggen här finns en bra beskrivning: [http://www.naprapatbloggen.se/post/Vill-du-forbattra-ditt-golfspelande-pa-ett-enkelt-satt-under-sommaren.aspx]Ja det får jag göra, ska ge det en chans till att läka lite längre tror jag. Om det inte blir bättre får jag söka hjälp. Tack för länken till strechingen, är bra för mig just nu. Man behöver ju inte vara golfare för att tycka det är bra:)
ha det så bra
19 september, 2011 at 12:41 #173460Anonym anvandareMemberMagnus Larsson wrote:Jäkligt tråkigt med skadan men du ska se att du snart är tillbaka. Instämmer m ovan som uttalat sig.En fråga annars: varför studsar du stången när du reppar i marken? Är du svagast vid utlåsningen kanske? Annars skulle jag köra med död start.
Ja det är tråkigt har varit hyfsat skadefri hela tiden så det är nytt för mig.
Jo jag har i stort sett alltid kört döda lyft förut. Innan jag montera ner min markteknik och byggde upp en ny. Så på ”lätta vikter har jag kört med studs” och på tyngre döda lyft. Men jag förstår din poäng, det påfrestar nog ryggen mer när man studsar vad jag tycks att känt. Så kanske alltid ska köra döda lyft?
tack för ditt inlägg
19 september, 2011 at 12:42 #173461Anonym anvandareMemberHence wrote:Ja det får jag göra, ska ge det en chans till att läka lite längre tror jag. Om det inte blir bättre får jag söka hjälp. Tack för länken till strechingen, är bra för mig just nu. Man behöver ju inte vara golfare för att tycka det är bra:)ha det så bra
Alltså med största sannolikhet är det en eller flera kotor i bröstryggen som blivit sneda, du bör få dom utknäckta. Ett besök hos sjukgymnast kostar 80-100 kr om det är inom landstinget.
Jag gick runt i 2månader och hoppades att det skulle självläka, efter ett besök så var jag helt återställd efter en voltarenkur (tog bort inflammationen i musklerna i kring)
Strechövningen är universal, jag tycker bara att den stod bra beskrivet där hur man utför den.
19 september, 2011 at 12:55 #173462Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Alltså med största sannolikhet är det en eller flera kotor i bröstryggen som blivit sneda, du bör få dom utknäckta. Ett besök hos sjukgymnast kostar 80-100 kr om det är inom landstinget.Jag gick runt i 2månader och hoppades att det skulle självläka, efter ett besök så var jag helt återställd efter en voltarenkur (tog bort inflammationen i musklerna i kring)
Strechövningen är universal, jag tycker bara att den stod bra beskrivet där hur man utför den.
Okej då är det lika bra att ringa, ringer imorgon då telefontiden är slut för dagen.
tack så mycket
21 september, 2011 at 19:21 #173463Anonym anvandareMemberHejsan har kört ett litet pass för att känna efter. Gick skapligt men jag kände av skadan lite men absolut inget farligt med passet ikväll.
Har ringt och beställt tid hos sjukgymnast nu, ska dit på måndag kl 10.00 för att få en bedömning av bröstryggen.
Måste säga att jag är sjukt dåligt motiverad just nu. Är så nära på att ge upp. Gnistan är helt försvunnen, vet inte hur jag ska få tillbaks viljan igen.Det var mer ett måste än vilja att träna ikväll. det är nog min stora akilleshäl när jag får motgångar har jag svårt att hålla siktet inställt på mina mål.
Men målen har ocskå nu förändrats, har bestämt mig för att i fortsättningen om jag ska hålla på med träningen ska jag inte jaga vikter hela tiden. Utan köra flera rep och inte maxa så mycket. Vi får se var det leder…
Kvällens pass körde jag med fokus på bra teknik, var rädd för att dra upp skadan igen, den smärtan vill jag vara utan. Lyckades bra med det iaf..
knäböj ATG absolut till fullt djup (utan bälte)
10x50kg
5×70
6×70
5×70Sidolyft hantlar
2x6kgx15rep x 3 setRotatorcuffs träning med gummiband
För första gången på ett år så har jag tappat i vikt, denna vecka har jag gått ner lite drygt 1 kg. Inte så konstigt eftersom jag inte tränat något. Men jag har hållt på i skogen om dagarna och hållit mig i skaplig form
//Hence
25 september, 2011 at 19:50 #173464Anonym anvandareMemberHejsan uppdaterar dåligt nu. Har inte blivit någon gymträning men jag har jobbat i skogen och kapat vindfällor och handlastat alla stockar själv. Är totalt slutkörd i kroppen ikväll då jag höll på uppe på ett berg och tog reda på en stor tall och en gran. Har kört i skogen i 5 dagar i streck nu så är rejält trött i armar, ben och rygg.
Det finns inget träningspass någonsin för mig som har varit mer svettigt och som fått mig så genomtrött som att arbeta i skogen. Det beror ju på att jag får handlasta självklart, det är den jobbigaste biten.
Imorgon ska jag till sjukgymnasten så får se vad hon säger om bröstryggen. Nu ska jag börja gjuta den här veckan så det blir mer kroppsarbete.
Jag hoppas på att kunna få tid och att kroppen vill vara med på träningen så småningom
//Hence
26 september, 2011 at 10:41 #173465Anonym anvandareMemberTja
Berätta hur det gick hos sjukgymnasten.
26 september, 2011 at 12:32 #173466Anonym anvandareMemberTjenare
Det gick skapligt hos sjukgymnasten. Hade bra rörlighet men det som har hänt var det att kotorna låst sig och muskeln fått kramp. Fick ont efter besöktet då hon tryckte och sträckte ut bröstryggen. Ska vara nogrann med att strecha och ta det lite lugnare med träningen. Måste fundera ut ett upplägg som passar26 september, 2011 at 12:39 #173467Anonym anvandareMemberHence wrote:Tjenare
Det gick skapligt hos sjukgymnasten. Hade bra rörlighet men det som har hänt var det att kotorna låst sig och muskeln fått kramp. Fick ont efter besöktet då hon tryckte och sträckte ut bröstryggen. Ska vara nogrann med att strecha och ta det lite lugnare med träningen. Måste fundera ut ett upplägg som passarja det kommer göra ont några dagar efter behandlingen, att knapra voltaren tar bort smärtan och ev. inflamationer som kan ha uppkommit då kotorna varit sneda.
ett bra upplägg är ju subjektivt, men att ha en uppvärmnings-rutin som innefattar lättare latsdrag och roddar samt streching för bröstryggen i alla press-pass är nog en bra grej
26 september, 2011 at 18:20 #173468Anonym anvandareMembermysglenn wrote:ja det kommer göra ont några dagar efter behandlingen, att knapra voltaren tar bort smärtan och ev. inflamationer som kan ha uppkommit då kotorna varit sneda.ett bra upplägg är ju subjektivt, men att ha en uppvärmnings-rutin som innefattar lättare latsdrag och roddar samt streching för bröstryggen i alla press-pass är nog en bra grej
Jovisst är det så att en bra uppvärmningsrutin är ett måste. Men jag menar också att jag har tagit vatten över huvudet många gånger när jag tränat. Jag tror inte jag varit redo för vissa vikter. Man har känt sig okrossbar men man kan gå sönder väldigt lätt. Kanske borde köra mer strikta pressar utan push för att bygga upp styrkan mer i axlarna. Det är just balansen över huvudet som måste tränas också. För det är kritiskt för bröstryggen när man står med sitt PB på stången över huvudet. Tappar man lite av balansen i det läget är det lätt att ryggen tar stryk. Jag är nog helt enkelt alldeles för tunn än i kroppen behöver träna upp en starkare grund att bygga vidare på
26 september, 2011 at 18:23 #173469Anonym anvandareMemberHence wrote:Jovisst är det så att en bra uppvärmningsrutin är ett måste. Men jag menar också att jag har tagit vatten över huvudet många gånger när jag tränat. Jag tror inte jag varit redo för vissa vikter. Man har känt sig okrossbar men man kan gå sönder väldigt lätt. Kanske borde köra mer strikta pressar utan push för att bygga upp styrkan mer i axlarna.Är helt klart en bra grej att variera mellan striktpressar och pushpressar!
Dock var det just i striktpress som jag skadade mig i så man ska vara försiktig där med
Bygg först och främst upp styrkan och smidigheten i bröstryggen nu, det bör vara prio#1, breda strikta roddar är nog bra saker att köra med! Fick det tipset av min ”tränare” igår
26 september, 2011 at 18:37 #173470Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Är helt klart en bra grej att variera mellan striktpressar och pushpressar!Dock var det just i striktpress som jag skadade mig i så man ska vara försiktig där med
Bygg först och främst upp styrkan och smidigheten i bröstryggen nu, det bör vara prio#1, breda strikta roddar är nog bra saker att köra med! Fick det tipset av min ”tränare” igår
Okej, jag har ingen roddmaskin går det lika bra med skivstång? Är lätta latsdrag en bra grej också?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.