Hence den styrketränande bonden

Home Forums Seriösa träningsjournaler Hence den styrketränande bonden

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 316 through 330 (of 661 total)
  • Author
    mysglenn wrote:
    Säger som Tommy att det är bra med lite högre reps och lättare vikter för axlar pga skadebenägenheten. Om man vill köra färre reps så måste man dels ha stor koll på vad man pysslar med (ha sysslat med mycket teknikträning) samt vara rejält uppvärmd :)

Det är bra om du sitter ned utan ryggstöd när du kör hantelpressarna! På så sätt minskar man fusket att man lutar sig bakåt och kör med brösten istället för axlarna. Dessutom får man lite extra core-träning av det! Det är ett tips till om du önskar mer bålträning ”på köpet” :)

Tycker du kan köra lite djupare med hantlarna i bottenläget dock, dvs full röreläselängd, så att ingen av axelns muskler blir underutvecklad.

Att du böjer på armarna när du kör shrugs kommer nog automatiskt släppa när du kommer upp på högre vikter.. tex jag kör shrugs med 80kg i varje hand, inte en suck att jag orkar böja på armarna där inte :)

Okej kan nog erkänna där att att jag sköt tillbaka ryggen mot stödet lite i mina set när jag blev trött. Ska köra utan nästa gång och prova. Som du säger fuskar man lätt om man kan:D

Okej jag provade lite igår och gick ner lite lägre i bottenläget i pressen. Smärtade dock lite i den där satans bröstryggen som jag har problem med. Nyper liksom till. Men jag kanske bara fegade lite, kanske inte är så farligt. Det var ju relativt ”lätta” vikter jag höll på med. Men ska försöka nästa gång att gå ner längre igen. Om detta inte blir bättre ska jag gå till en naprapat istället. sjukgymnasten gjorde inte ett smack för att det skulle bli bättre.

Ja i shrugsen försvinner det nog med tiden, jag är ju också medveten om det att jag böjer armarna:)

Tack för tipsen

Hence wrote:
    Okej kan nog erkänna där att att jag sköt tillbaka ryggen mot stödet lite i mina set när jag blev trött. Ska köra utan nästa gång och prova. Som du säger fuskar man lätt om man kan:D

Okej jag provade lite igår och gick ner lite lägre i bottenläget i pressen. Smärtade dock lite i den där satans bröstryggen som jag har problem med. Nyper liksom till. Men jag kanske bara fegade lite, kanske inte är så farligt. Det var ju relativt ”lätta” vikter jag höll på med. Men ska försöka nästa gång att gå ner längre igen. Om detta inte blir bättre ska jag gå till en naprapat istället. sjukgymnasten gjorde inte ett smack för att det skulle bli bättre.

Ja i shrugsen försvinner det nog med tiden, jag är ju också medveten om det att jag böjer armarna:)

Tack för tipsen

Testat pressa med skivstång istället för hantlar och märkt skillnad i bröstryggen?

Okej annars är naprapater och sjukgymnaster likvärdigt, testa att gå till en annan sjukgymnast först kanske?

mysglenn wrote:
    Testat pressa med skivstång istället för hantlar och märkt skillnad i bröstryggen?

Okej annars är naprapater och sjukgymnaster likvärdigt, testa att gå till en annan sjukgymnast först kanske?

Ja det har jag gjort och har konstaterat att all form av press över huvudet kan ge känningar. Men det är till och från det där. Ibland är det bättre och ibland sämre

Det får bli experthjälp om det inte blir bättre. Man kan verkligen ångra att man var en idiot som körde med alldeles för tunga vikter förut.

Hence wrote:
    Ja det har jag gjort och har konstaterat att all form av press över huvudet kan ge känningar. Men det är till och från det där. Ibland är det bättre och ibland sämre

Det får bli experthjälp om det inte blir bättre. Man kan verkligen ångra att man var en idiot som körde med alldeles för tunga vikter förut.

En annan grej är ju att vila från allt som orsakar smärtan under en mycket lång tid… astråkigt men ibland får man göra så :(

mysglenn wrote:
    En annan grej är ju att vila från allt som orsakar smärtan under en mycket lång tid… astråkigt men ibland får man göra så :(

Hmm vet, ja det är den sista lösningen. Men det värsta är att i lantbruket finns många moment som orsaker det också. När man tränar är det åtminstone lättare att fokusera på rätt teknik när man jobbar är inte alltid föremålen lika väl balanserade ;) En svår ekvation det här:o men det har ju blivit mycket bättre nu på senare tid

ja sant, en annan sitter på sin kontorsstol 10 timmar om dagen :/

mysglenn wrote:
    ja sant, en annan sitter på sin kontorsstol 10 timmar om dagen :/

okej ska väl vara glad att jag ändå har ett rörligt jobb:). Känner hur stel jag blir när jag sitter i traktorn och plöjer tex.

Hejsan, blev träning ikväll, körde ben och mage. inget speciellt superpass utan ett pass i mängden pass8)

Ben

Benböj
    8x50kg
    7×70
    7×70
    7×70

Sittande bencurl
    5x45kg
    12×30
    12×30

Stående benspark, ett ben i taget
    15x11kg
    8×18
    8×18

Körde liten stående vadpress också, 3 set med 70 kg på stången hävandes på en plankbit. Men balansen förstörde det hela för att kunna gå bra. Skillnad på vadpressmaskinen på gymmet jag tränade förut. Gick att lasta på hur mycket vikter som helst. men när balansen är med är det svårare.

Sen blev det mage

Chrunches
    set 1 25reps
    set 2 25reps
    set 3 15reps

Sneda chrunches
    10 på varje sidax3set

Benlyft
    15x3set

Plankan 1 set till failure
    1min 35 sek PB

//Hence

Ja man kan ju inte öka jämt men så länge det inte går bakåt får man va nöjd :p Bra pass trots att det bara va ett i mängden :)

Ritchan wrote:
    Ja man kan ju inte öka jämt men så länge det inte går bakåt får man va nöjd :p Bra pass trots att det bara va ett i mängden :)

Precis så är det ju:) Bakåt vill man inte, det tar tid att bygga drömkroppen:D

Hejsan, träningsdags igen då, kände mig riktigt sömning när jag slutade för dagen. Har varit lite stressigt idag så det har tagit på de mentala krafterna. Men träningen gick skapligt ändå:)

Till passet.

Bänkpress
    20x20kg
    15×40
    10×60
    10×60
    10×55

Hantelflyes på lutandebänk (incline)
    12×13,5kg
    12×13,5
    12×13,5

Plan bänkpress i maskin
    12×30
    6×40
    Kass maskin till detta så jag la ner det:(

Pec deck
    12x50kg
    5×50
    15×30
    Super setat med

Armhävningar
    12xkv
    7xkv
    5xkv

Här tog bröstkraften totalt slut. Riktigt klen är jag i brösten måste jobba hårdare med det. Men jag tycker väl inte det är det roligaste att träna just nu

Bestämde mig för att även lägga till en bonusövning idag, det blev:
    Latsdrag
    15x30kg
    7×50
    8×50
    7×50
    30×20 snacka om brännande känsla dessa tre sista set:p
    30×20
    20×30
    Hade 2 sek pauser mellan 15, 20 och 25e reppet i de tre sista seten. Mjölksyran var rejäl

Bjuder på två dagsformsbilder, tog med digitalkameran idag istället så det blev lite bättre kvalitet

[img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=5905][img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=5906]//Hence

Hejsan, idag blev det ett super litet pass, tränade endast mage.

Chrunches
    25x4set

Sneda chrunches
    10x4set (per sida)

Nedre mage
    Benlyft 15x5set

Kondition
    10 min crosstrainer

kort tid jag vet, men det är så himla tråkigt ;-)

Lite bildjämförelser är rätt kul :-D

Januari 2011
    [img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=5909]November 2011[img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=5912]Januari 2011[img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=5910]November 2011[img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=5913]//Hence

shit bra utveckling! :D

mysglenn wrote:
    shit bra utveckling! :D

Tack så mycket:D
    Roligt med positiva kommentarer. Har ändrat kroppsformen rejält bara att bygga vidare på detta nu. Det skiljer 20 kg mellan bilderna. Man ser ganska tydligt hur sne jag var i ryggen förut. Pga att jag öst med gafflar, skyfflar åt samma håll dagligen i arbetet

Riktigt grym utveckling du har haft senaste året, fortsätter du så kan det bli riktigt fränt!

Viewing 15 posts - 316 through 330 (of 661 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.