Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Hence den styrketränande bonden
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 februari, 2012 at 21:58 #173666Anonym anvandareMemberRitchan wrote:Bra att du mosar lite ben när du inte kan köra annat, man kan aldrig få för stora ben Hoppas det blir bra i axeln snart så du kan köra igen.
Ja kul att kunna träna nåt:p:up: Benen behöver tränas så det är positivt:up:
9 februari, 2012 at 22:04 #173667Anonym anvandareMemberHejsan, körde lite träning ikväll igen då, axeln känns bättre kan röra den i alla vinklar utan att få ont. Men ömheten finns kvar, behöver mer läktid innan jag ens kan fundera på bänkpress igen:
Men körde återigen knäböj ikväll och lite armar mest för att komma igång igen. Gjorde lite ont i axeln i isolationscurlen, men inget allvarligt.
Positivt var att knäböjen tycks gå framåt, blivit starkare där nu efter knäböjarna som jag har kört nu mer omfattande. :up:
Till passet:
Knäböj
5x50kg
5×80
5×80
5×80 Inte till failure i nåt av seten :up:Pushdown
12x20kg
10×20
12×20Isolationscurl hantel 13,5kg
10×13,5
10×13,5
10×13,5
//Hence
10 februari, 2012 at 10:32 #173668Anonym anvandareMemberDet var ett tag sedan jag läste här nu, men vad har du gjort med din axel?
10 februari, 2012 at 18:42 #173669Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Det var ett tag sedan jag läste här nu, men vad har du gjort med din axel?Ja du om jag det visste, de var så att jag börja köra bänkpress, kändes jätte konstigt från start då 50kg t.o.m kändes lite tungt. Det är ju uppvärmningsvikten för mig sedan i 2:a setet på 70 kg började det kännas lite i högra axeln sen i tredje setet gjorde det ont efter bara 2 reps så då la jag ner, Dagen efter kunde jag inte använda armen och det gör fruktansvärt ont i axeln. Kändes som rotatorcuffen eftersom t.o.m små rörelser i alla möjliga vinklar gjorde ont som fasen.Blev en inflammation tror jag eftersom jag var stel på morgon och inflammations smärta.
Lägger upp en bild så kanske du kan säga va de är, där jag pekar är smärtans centrum eller va man ska kalla det för:)
[img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=6150]
10 februari, 2012 at 22:21 #173670Anonym anvandareMemberEn träningsperiod jag hade övertränade jag min högeraxel och fick en inflammation.
Jag körde en femdagars voltaren kur (piller) och gick upp ordentligt på omega3´n ca 15-25g om dagen i två veckor. Å så vila på det.
Det hjälpte mig iaf nu är axeln som den ska va, men jag är noga med att inte stressa den för många dagar i veckan + att jag alltid värmer den noga innan jag börjar med uppvärmningssätten.
11 februari, 2012 at 10:15 #173671Anonym anvandareMemberVästkustarn wrote:En träningsperiod jag hade övertränade jag min högeraxel och fick en inflammation.Jag körde en femdagars voltaren kur (piller) och gick upp ordentligt på omega3´n ca 15-25g om dagen i två veckor. Å så vila på det.
Det hjälpte mig iaf nu är axeln som den ska va, men jag är noga med att inte stressa den för många dagar i veckan + att jag alltid värmer den noga innan jag börjar med uppvärmningssätten.
Okej, ja jag körde med voltaren, fast gelen då. Det är väl vilan som är mitt största problem då jag är egen företagare och jobbar 6 dagar i veckan, så det går nog lite långsammare än om man vilat helt.
Jag såg det att jag dagen innan bänken, körde millitärpress och sidolyft + att jag användr axlar mycket i jobbet medförde nog att den högra axeln blev övertränad. Sen kunde jag nog värmt upp lite mer också.
Skönt att din axel är bra nu känns positivt att höra:up:
11 februari, 2012 at 12:24 #173672Anonym anvandareMemberHejsan, idag känner jag mig glad. Härlig energi, värmde upp med att dammsuga hela huset:) 180 m2 tar sin tid:p Efter det så blev det återigen KNÄBÖJ. Härligt att nöta denna övningen som jag gjort. Syns på låren att de vuxit, är hårdare och har fått bulor på dem. Är mycket starkare nu än för ett par veckor sen:up:
Körde några latsdrag och det kändes inget ont i axeln, men de märktes att de var ett tag sen jag körde denna övningen Mjölksyra på de 7 sista reppen i alla 40kg.s seten
Till dagens pass:
Knäböj
5x60kg
5×70
5×80
2×90Latsdrag
15x20kg
15×40
15×40
15×40
Här kommer en film på knäböjen idag, kände för att filma och klippa ihop den och klistra in den på min journal:)
[youtube=BoGtp5V3hVA&list=UU1Uw1PfUyORS8VPE0Gr-JfQ&index=1&feature=plcp]
Ha en fortsatt trevlig helg alla gymmare
13 februari, 2012 at 20:15 #173673Anonym anvandareMemberLägger ut en bild på benen tagen igår, har allid haft kycklingben, så det är kul att låren börjar ta form nu.
[img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=6159]
14 februari, 2012 at 08:44 #173674Anonym anvandareMemberHejsan, prova lite att bänka imorse. Körde med bara stången först och sen prova jag på 40kg. Men det går bara inte just i det nedersta läget när jag vänder stången från bröstet uppåt igen gör det ont i axeln och strålar sen ut i bröstet. Så jag la ner det, blir mer vila och återigen vila.
Lika bra att inse att det man jobbat upp de senaste månaderna kommer rasera ihop igen. Jag blir så trött på träningen när det blir såhär. Gjorde ju inget galet heller sist så då blir man ännu mer besviken. Jag var ju uppe på mitt PB igen Bänken är den övningen som jag jämt tappar mest i, räcker vara borta ett par veckor så får man börja om igen.
Körde iaf Knäböj igen i morse, vilket kändes kanon. Långsamt ner och explosiv på uppvägen. Härligt med ATG böjar, nu har styrkan kommit i botternläget som inte fanns förut.
Knäböj
5x60kg
5×70
5×70
5×70
5×70
Nöjde mig såhär, ska mocka en massa kalvboxar idag och det tar mycket på armar, axlar och korsrygg. Som tur är klarar jag mig från axelsmärtan där, vilket är bra. Blir restaurangbesök ikväll så det ska ätas mycket
16 februari, 2012 at 20:43 #173675Anonym anvandareMemberHejsan, somna en stund i soffan efter jobbet. Är riktigt trött, jobbade från 04:00-18.00 igår så tröttheten kom idag. Men vilket bra litet pass jag fick till ändå:up: Är glad att jag inte skippade träningen.
Prova lite mark idag har inte kört det sen den 28/1 så det var ett tag sen. Men kan gladeligen meddela att jag inte tappat något i styrka där. Känns så bra att jag tränat benen hårt ett tag nu, det känns när jag drar från bottenläget att jag är starkare och mer explosivare nu.
Till passet:
Mark
5x60kg
5×60
5×90
5×90
3×110
1×140
2×140
2×140Triceps pushdown
16x10kg
15×15
10×20
8×25
8×25Bicepscurl med rak 220 cm stång
20xstången
10x40kg
10×40
10×35Kändes riktigt bra det där:up:
Ett kort och intensivt pass som tog bra.
//Hence
16 februari, 2012 at 21:47 #173676Anonym anvandareMemberVerkar som det går ganska bra med det mesta nu, kul! ser ut som det finns lite kött på benen också!
Kämpa på!
16 februari, 2012 at 23:53 #173677Anonym anvandareMemberKul att det går bra. Där du har/hade ont är ett ganska vanligt ställe att ha ont i. Det är precis där som det är som mest trångt i axelleden. Det sitter ett utskott där (acromion) som muskelsenor löper under och vid många rörelser så kan man klämma dessa senor under där och få ont.
Likväl sitter det även en slemsäck (bursa) precis där som man kan få inflammation i (bursitis) om man har otur. Även denna bursa kan bli inklämd. Vid inklämning uppstår ett syndron som kallas impingement. Oftast uppstår det vid sidolyft samt pressar rakt upp över huvudet där inklämningsrisken är hög.Risken för impingement varierar dock mellan olika personer då acromion kan se lite olika ut från person till person och därmed har man mer eller mindre risk för att klämma strukturerna som löper där.
Testa lite antiinflammatoriskt och vila axeln och se om det blir bättre. Återkommer problemen så hade jag nog rekommenderat lite skulderstabilitetsövningar. Typ axelprotraktioner (framåtskjutning av axlarna) och liknande.
17 februari, 2012 at 09:49 #173678Anonym anvandareMemberStarka lyft i Mark & Bicepscurl, ser bra ut! :up:
Jobba på!!17 februari, 2012 at 15:40 #173679Anonym anvandareMemberhollowm4n wrote:Verkar som det går ganska bra med det mesta nu, kul! ser ut som det finns lite kött på benen också!Kämpa på!
Jodå, lite skadad här och var men styrkan finns ju iaf:up:
Tack, kämpa på du med :up: Hoppas det går bra på tävlingen för dig
17 februari, 2012 at 15:52 #173680Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Kul att det går bra. Där du har/hade ont är ett ganska vanligt ställe att ha ont i. Det är precis där som det är som mest trångt i axelleden. Det sitter ett utskott där (acromion) som muskelsenor löper under och vid många rörelser så kan man klämma dessa senor under där och få ont.
Likväl sitter det även en slemsäck (bursa) precis där som man kan få inflammation i (bursitis) om man har otur. Även denna bursa kan bli inklämd. Vid inklämning uppstår ett syndron som kallas impingement. Oftast uppstår det vid sidolyft samt pressar rakt upp över huvudet där inklämningsrisken är hög.Risken för impingement varierar dock mellan olika personer då acromion kan se lite olika ut från person till person och därmed har man mer eller mindre risk för att klämma strukturerna som löper där.
Testa lite antiinflammatoriskt och vila axeln och se om det blir bättre. Återkommer problemen så hade jag nog rekommenderat lite skulderstabilitetsövningar. Typ axelprotraktioner (framåtskjutning av axlarna) och liknande.
Tack så mycket Tommy, för det utförliga svaret. Intressant att få en inblick vad det är som är skadat.
Återigen säger jag att du är som ett uppslagsverk:up:
Kanon, ska vila och hoppas på att det läker. Ska testa lite armhävningar och se om det kan funka. Vill ju kunna träna på bröstet, så att man inte tappar all styrka man byggt upp
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.