Hence den styrketränande bonden

Home Forums Seriösa träningsjournaler Hence den styrketränande bonden

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 541 through 555 (of 661 total)
  • Author

Hejsan, ledig en stund på förmiddagen idag så klämde in lite marklyft

Kändes tungt och ovant idag

Marklyft med överhandsgrepp
    5×60
    5×60
    5×90
    5×90
    3x110kg
    3×120
    3×125
    2×135
    0x142,5

Förra året när jag var som bäst i denna övningen gick det som på räls. Jag körde ett ortmag program och körde mark en gång i veckan gick från 120kg till 180kg i pb under det året. Vet att jag öka från 140kg till 180kg +40kg på 5 månader. Men nu när man kör övningen då och då så ökar man ingenting. Men efter allt krångel med kroppen så har man blivit lite svalare när det gäller att pressa kroppen till det yttersta, man har fått respekt för övningen. Inte värt att skada sig och få ett rent helsike på jobbet för en hobby… Dessa tankar ligger och stör lite grann:(

Men men åter jobb igen på eftermiddan till kvällen :)

Ha det bra alla//Hence

Hej igen, komplettera dagens pass med axlar nu ikväll, ett skönt pass.

Millitärpress
    10x30kg
    6×37,5
    6×37,5
    6×37,5 Öka på 2,5 kg på stången sen förra passet

Framåtlutande sidolyft (lutandes på en snebänk)
    20x5kg
    10x9kg
    16×5

Sidolyft
    15x9kg
    15×9
    15×9

Ab roller
    6reps
    6reps

Jag skippar framåtlyften då jag tränar framsidan i jobbet gratis.

Skönt att det går att träna axlar nu igen, känner inte av någonting i axeln. Så nu ska jag träna upp dem från grunden och öka vikterna succesivt framöver.

Nu är bonden på gång igen :)

Hejsan ett pass nyss avklarat här hemma i mitt gym. Hade bra energi och bra träningsglöd hela passet igenom. Träningslust kurvan riktar äntligen rakt uppåt igen efter en tids svacka med just träningslusten. har kämpat på ändå hela tiden, men nu är det riktigt kul igen, längtar efter passen på vilodagarna också:up:

Dagens pass kommer här.
    Knäböj
    5x50kg
    5×50
    5×70
    3×80
    3×80
    2×85

Bicepscurl 2x22kg s hantlar
    6x22kg
    6×22
    6×22

Frenchpress ez stång
    15x25kg
    12×25
    15×25

//Hence

Hejsan, var hos naprapaten igen i torsdags, det är därför det varit lite dålig uppdateringar här. Fick mig en rejält intensiv behandling med triggerpunktsbehandling och manipulation i ryggen på fyra ställen, sen strech i rygg och nacke och ”rambo” knäck i nacken :) Var lite låst i kotorna också. Efter det så har jag varit lite öm kan man säga. Haft som rejäl träningsvärk i rygg och värk i axlar så jag har tagit det lite lugnt.
    Har bestämt mig för att ta det helt ledigt den dagen jag är ledig från jobbet i veckan så kroppen verkligen får vila helt. Inte så konstigt egentligen men det har ju hänt att jag roat mig med träning dagen jag är ledig bla grenträning men nu får det vara slut på det och träningen hamnar nu alltid efter jobbet. Naprapaten sa det att jag har ständiga blödningar i musklerna i övre ryggen så den får aldrig vila så jag måste tänka på det.

Blev ett mini pass idag, fick bli bencurl och benspark i maskin.

Det var min dag idag på gården så har jobbat själv så det blev mycket fysiskt arbete. Har börjat med att använda alla redskap såsom högafflar, skrapor och spadar mm åt båda hållen, alltså alternerat sidor. Tror det ska göra en positiv effekt på kroppen i det långa loppet. Inte bra att gå och bära och lyfta saker bara på en sida hela tiden.

Har varit lite jobbigt sen i torsdags efter naprapatbesöket har fått jobba smart utan att försöka anstränga övre ryggen, inte helt lätt. Var omöjligt idag eftersom jag var själv och var tvungen att göra alla sysslor så det blev lite för mycket så fick lite smärta men men, hade en skön vilodag igår förutom en halvtimmes jobb på morgonen :)
    Bencurl
    15repsx3set
    8reps 10reps 10reps på en tyngre vikt

Benspark för baksida lår
    15repsx4set

Crunches
    20xkvx3set

Avsluta med strechövningar

Härligt Henric att du tar initiativet att gå till muskeldoktorn för att åtgärda dina skador! :) Nu ser du till att gå dit ofta och inte köra något som belastar din kropp för mycket. Det du sa om att man bara använder en sida av kroppen när man gör saker å ting tror jag kan bero på att man får en del skador, det leder ju även till att man blir snetränad. Har själv kört för mycket enhantelspress med bara högern så därför har jag tränat hela högersidan av bålen, axeln etc. Och därför hänger inte vänstersidan med när jag kör tex. marklyft, det är orsaken varför jag får ont ibland på just vänstersidan efter att jag kört ett tungt markpass.

ja precis henke,belasta jämnt!!
    visst ,jobbigt de första gångerna,men i längden mkt bra!!! det går om man vill!!!!!

kom ihåg en gång!..jag hade brutit armen!höger…då blev jag tvungen att göra allt med vänster,första 2 veckorna gick det trögt,men sedan funkade det bra!!!
    har tom,blivit en hejdare på att kasta pil,med vänstern! en del tror att jag är vänsterhänt osv…men det blev av detta …ofrivilliga träningen av vänster sida.
    så gör saker nästan lika bra med vänstern som med högern!!!…lol.

viljan är det som styr!!! kör på nu med tanke!!!………..;)

Tack så mycket Richard och bighulken för era kommentarer, det gör denna journalen roligare för mig:) jo jag känner att jag kommit in i en positiv fas att förändra allt det som var dåligt i min träning förut. Mer besök hos naprapaten, liten lugnare period nu med mycket rehabträning så tror jag att jag snart är på g igen utan en massa smärtor.

Ja som sagt att byta sida på ett redskap är inte lätt i början. Känner mig som en praoelev när jag går och jobbar, kossorna får ha bra tålamod då det tar längre tid för mig nu. Efter bara ett par dagar så känns det redan lättare att köra från den ovana sidan.

Fokusera på att jobba med båda sidor och inte lyfta onödigt tungt i jobbet utan använda säckkärror istället för att gå och bära på tunga grejer samt smartare träning tror jag att jag kommer ta mig ur den onda spiralen av skador.

Mvh Henric

Hejsan körde ett riktigt skönt rehabpass för axlarna ikväll, det brände utan dess like i axlarna:up:

Rotatorcuff
    Inåt rotationer gummiband
    20x3set

Utåtrotationer gummiband
    20x3set

Axerotation gummiband, när man står med armen i 90 graders vinkel från kroppen samt 90 grader mellan underarm och överarm. Håller den positionen medans man roterar axeln, håller knuten näve så den hamnar raktfram respektive rakt upp mot taket i de två stegen. Nån som vet vad övningen heter? :)
    20x3set

Korset, med hantlar
    Står med armarna rakt ut åt sidorna som i ett kors drar sedan in dem så man hamnar i framåtlyfts slutpositionen sen håller 2 sek på varje ställe sen gå ner igen som i startpositionen för framåtlyft börja om igen med händerna rakt ut åt sidorna
    2×2,5kgx20repsx3set

Rehab hantelpress med ”stock” grepp långsamma och djupa reps
    12x2set
    15x1set

Alla övningar brände fick en rejäl portion av mjölksyra kändes riktigt behövligt. Var lite öm i axlarna innan men det är som bortblåst nu. Tror jag slänger in ett till sånt här pass denna vecka.

Ha det bra//Hence

Lite dagsfomsbilder kanske är på sin plats då, var ju ett tag sen, alla bilder är utan pump. Har ju haft det motigt sen förra bilduppdateringen med träningen. Men har försökt hålla formen under den tiden.

[img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=6291][img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=6290][img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=903&pictureid=6289]

ja,att köra axlar ska man vara väldigt försiktig med.alltid köra typ,prehab,förebyggande träning. jag kör nästan aldrig axelpressar längre.får så mkt träning av axlar via alla bänkpressar,snebänk osv.men som du,så kör jag (alltid), rotator cuffs,innan mina bänk pass,som ett slags uppvärmning.man ska inte köra med många reps heller,typ för att få mjölksyra,osv.det ska helst inte bränna!!! som du skrev.cuffs brukar jag köra 4×10.på en väldigt lätt vikt,minsta möjliga på vikt mag.ok,känns ju lite löjligt i början,men man vänjer sig.

sidolyft är bra,för mellandelen av axel.sen bakdel,kan man köra också,även fast man får mkt från rygg träningen där.framsida kör jag inte ens,för denna del får jag ju via press övningarna.så endast mellan å bak jag lägger till.på axlar.prehab träning.

gäller ju även dig att tänka på! du har redan så mkt träning av axlar,ländrygg i ditt arbete…så mark lyft kan vara bra,men då inte ofta,kanske bara varannan vecka max.för att den också ska kunna få lite vila,vilket den aldrig får ordentligt.sen ,vad gäller marken,inte för många reps el set heller.iom att du redan har den statiska belastningen där.där skulle jag nog köra max 5:or i reps.men det är en bra övning,för när du belastar ländryggen mer,med vikter,tyngre än vanligt,så får ju kroppen signaler att den måste växa,bli starkare.som en följd blir då att det vanliga,arbetet via ryggen blir lättare,eller det känns lättare.inte i början,men så småningom.för nu kanske du använder 40-50% av styrkan i ryggen i ditt arbete,hela tiden,länge,statiskt. sen när du blivit starkare,mer vikt i marklyften,så kanske du bara använder 20-30% av ryggen i arbetet,osv…

så inte mera än 10 reps heller,vad gäller axlar.du ska nog inte köra något med många reps,tror jag! för det sliter mest på kroppen.iom att du redan har träning via arbete.

jag är lastbilschaufför,jag jobbar också mkt med kroppen,lyfter å konkar osv.sitter i lastbilen gör jag inte så mkt,jobbar mkt utanför den,via kranen,skopa,osv.samt gräver mkt osv.men efter att jag blivit starkare i marklyften så har det känts mkt lättare för ryggen nu också.förut hade jag alltid värk osv,pga för svag ländrygg.men inte längre.

ja ja ,nog får det vara nu.ha det så bra å träna med tanke först!!!!……;)

Tack för ditt inlägg big hulken:), precis det kanske är så att jag inte ska ligga på för höga reps och slita, utan träna färre reps och sen räcker det liksom för mig. Men igår sikta jag bara på att köra igenom rotatorcuffen, vet inte jag trodde det var en positiv känsla när mjölksyran slår in men så kanske inte är fallet?, tilläggas att jag hade väldigt lätt motstånd men jag klara mig från träningsvärk idag tom så jag tror inte jag körde för mycket. Men i alla andra övningar så ska jag nog som du säger inte ligga på för många reps, det har jag känt för i mark tex så mår min kropp bäst när jag kör runt 3 max 5 reps. Körde med gummiband igår, riktigt skönt är det att få upp värmen i axlarna känns som medicin.

Mvh Hence

Tack för att du tog dig tid att lyssna å kommentera!!!
    jag brukar aldrig annars skriva så här,har fått dåliga erfarenheter av det!!
    sen det där med träningsvärk,det ska man inte använda som kvitto på träningen!!
    jag får aldrig träningsvärk,men det beror på att jag alltid tränat hela tiden.eller alltid var fel sagt,jag började på 80-talet att köra. seriöst sedan 87-88.
    men det är klart,har man inte kört på 2-3veckor,så kommer träningsvärken!!
    är ju skönt,för då vet man att det tog bra!!…
    men är lite svårare att uppbåda ,för mig i dagens läge.kört varje vecka,minst 3-5 pass.
    men det är klart,ibland kan det vara på sin plats att köra lite mjölksyre träning,men inte alltid.men lycka till med din träning nu i alla fall,hence.
    du verkar vara en lugn å harmonisk snubbe,så jag kommer att adda dig till mina vänner,om du inte har något emot det….
    mvh bighulken…..;)

bighulken wrote:
    Tack för att du tog dig tid att lyssna å kommentera!!!
    jag brukar aldrig annars skriva så här,har fått dåliga erfarenheter av det!!
    sen det där med träningsvärk,det ska man inte använda som kvitto på träningen!!
    jag får aldrig träningsvärk,men det beror på att jag alltid tränat hela tiden.eller alltid var fel sagt,jag började på 80-talet att köra. seriöst sedan 87-88.
    men det är klart,har man inte kört på 2-3veckor,så kommer träningsvärken!!
    är ju skönt,för då vet man att det tog bra!!…
    men är lite svårare att uppbåda ,för mig i dagens läge.kört varje vecka,minst 3-5 pass.
    men det är klart,ibland kan det vara på sin plats att köra lite mjölksyre träning,men inte alltid.men lycka till med din träning nu i alla fall,hence.
    du verkar vara en lugn å harmonisk snubbe,så jag kommer att adda dig till mina vänner,om du inte har något emot det….
    mvh bighulken…..;)

Kul att du skriver, alltid kul att diskutera och få lite kritik och tips det är de som journalen är till för:)
    Ja visst kroppen vänjer sig vid träningen ifall man kör på ackord. Var och hjälpte en kompis att vinscha lite vindfällor förra veckan. Jag drog i ett rep för att vinschen skulle börja mata in, körde en förmiddag och av det fick jag sen träningsvärk i handen och underarmen. När man körde något nytt som kroppen inte var van vid så kom träningsvärken:D

Ja visst alltid kul med vänner, har accepterat din förfrågan
    mvh
    Henric

Ser grövre ut på dom nya bilderna, illusion eller har det blivit några kg plus? :)

Ritchan wrote:
    Ser grövre ut på dom nya bilderna, illusion eller har det blivit några kg plus? :)

Tackar ritchan tar det som en komplimang då jag inte är ute efter att dieta Jo jag har tänkt på sistone att armar och benen ser grövre ut, har tyvärr inte haft någon våg då min gick sönder för flera månader sen så det kanske är läge för att väga sig snart:)

Viewing 15 posts - 541 through 555 (of 661 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.