Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Hence den styrketränande bonden
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 april, 2011 at 22:51 #173261Anonym anvandareMember
Bra marklyft där! testa att gå ner lite djupare med röven vid lyften. Annars såg det bra ut. Själv har jag börjat köra utan studs för jag tror att det är lite skonsammare för ryggen samt att jag tror man tränar upp styrkan mer genom att göra alla lyften ”döda” eller vad man kallar det.
18 april, 2011 at 20:20 #173262Anonym anvandareMemberhollowm4n wrote:Bra marklyft där! testa att gå ner lite djupare med röven vid lyften. Annars såg det bra ut. Själv har jag börjat köra utan studs för jag tror att det är lite skonsammare för ryggen samt att jag tror man tränar upp styrkan mer genom att göra alla lyften ”döda” eller vad man kallar det.Tack för tipset:)
Jo det stämmer nog som du säger det är alltid jobbigare att dra upp stången på första reppet sen när man får så kallat studs känns det lättare. Så det är som du säger. Får pröva det:)
21 april, 2011 at 09:27 #173263Anonym anvandareMemberHej här kommer en liten rapport från två korta pass. Jag är mitt uppe i vårbruket nu så hela dagarna går åt att sitta i traktorn ute på fälten därav att träningen blir lite lidande. Men jag ska försöka hålla igång så gott jag kan.
Igår körde jag lite axelträning för första gången på länge. Jag fick ingen smärta efteråt så det var skönt men riktigt usla pressar blev det, tappat mycket där
Strikta pressar med skivstång:
12×30 kg
10×35 kgsen pushpress:
5×40 kg
2×50 kg
4×50 kg
5×35 kg
8×35 kg
5×35 kgJag vågar inte längre trycka ifrån eftersom jag har en högeraxel som är lite vek för tillfället.
Roligare blev det i morse när jag körde ORTMAG vecka 6
Fick lite goda tips att sänka ner höften:) och köra utan studs av Hollowm4n här på forumet och visst gick det mycket bättre, tack så mycket för det tipset:emo-thumb. Lägger ut en liten filmsnutt så att jag kan få några mer tips om det är nåt som ser galet ut.
4 set 4 rep på 115 kg
1 set 2 rep på 130 kg
1 set 2 rep på 145 kg
1 set 8 rep på 115 kg
Kunde sen inte låta bli att testa ett rekordförsök
1×155 kg ( inte riktigt utlåst men så nära jag var, finns sist på filmen)
Men man får ta hänsyn till att jag nyss kört ett ORTMAG passet precis innan. Det finns mer i kroppen jag känner det:D[youtube=fq_dxtvnUmE]
24 april, 2011 at 22:02 #173264Anonym anvandareMemberGod kväll!
Idag har jag tränat lite, det blev knäböj och chins, har varit mycket ute i solen idag så jag kände mig ganska seg på passet ikväll.
Efter förra gångens böj pass som var mitt bästa någonsin så körde jag lite lugnare upplägg den här gången. Körde bla tre set på 100 kg och prova sen en 1:a på 120 kg.Knäböj:
12×60 kg
6×90 kg
6×100 kg
6×100 kg
6×100 kg
1×120 kg
12×60 kgKändes lite segt men jag får känna mig nöjd ändå.
Sen blev det:
chins med brett grepp med egen kroppsvikt ca 74 kg:6 rep x 74 kg
6 rep x 74 kg
5 rep x 74 kg
3 rep x 74 kgKändes riktigt tungt men det är bara att kämpa på. Skillnad att göra denna övning när jag vägde 16 kg mindre:)
//Hence
26 april, 2011 at 19:49 #173265Anonym anvandareMemberHejsan!
Har just kört ett litet men jobbigt pass..Hade inga stora förväntningar på bänkpressen idag, då jag mer eller mindre har uteslutit den övningen den senaste tiden. Senaste gången var den 10:e april och gången innan det var den 17:e mars. Lägger man sedan till att maten innan träningen bestod av tre korvar med bröd, samt att jag gått ner i vikt och väger nu 72,5 kg så var det inte det bästa utgångsläget. Men så fel jag hade
Bänk (Gamla PB 82 kg)
8×60 kg
4×70 kg
2×75
1×80
1×85 PB!!
1×90 PB!!
6×60Helt märkligt att jag kunde öka det gamla personbästa med 8 kg, när jag inte ens har kört denna övning. Ser ljust ut att kunna ta den magiska gränsen 100 kg i år. Nu fick jag ny inspiration till bänken:D
Sen blev det chins med brett grepp: Kroppsvikten med kläder och skor var 74 kg
8x 74 kg
5x 74 kg
5x 74 kgAvsluta med rotatorcuff träning
Härlig kväll
//Hence27 april, 2011 at 21:36 #173266Anonym anvandareMemberSe där ja, såg bra ut på filmen:up: kul att man kan ge lite tips!
Bänkpressen går bra med ser ja, 90kg Grattis!
28 april, 2011 at 18:52 #173267Anonym anvandareMemberhollowm4n wrote:Se där ja, såg bra ut på filmen:up: kul att man kan ge lite tips!Bänkpressen går bra med ser ja, 90kg Grattis!
Tack alex
Ja det var bra att du kom med tips, för nu är det en himla skillnad i mark jämfört med innan. Ryggen får inte ta lika stor belastning nu när jag sänker ner höften innan lyftet:emo-thumb
Tack så mycket ja hoppas att snart jag kan gå med i 100 klubben i bänkpressen:)
28 april, 2011 at 20:34 #173268Anonym anvandareMemberHejsan, ikväll så har jag kört Ortmag vecka 9, såg nu efteråt att det skulle varit en vilovecka, men gjort är gjort:D
Får väl ta viloveckan nästa vecka, fast det är rätt jobbigt att ha viloveckor men jag antar att det är en mening med det.:p
Har plockat sten nu 2 dagar i rad, många stenar som har harvats upp och ska bort från åkrarna innan man kommer med såmaskinen. Så jag har fått en rejäl underarmsträning nu.
ORTMAG VECKA 9
Uppvärmning sen:4 set 4 rep 120 kg
1 set 2 rep 135 kg
1 set 2 rep 150 kg
1 set 10 rep 120 kg
En 10:a på 120 kg är jag nöjd med.
En liten film:)
[youtube=vg1HNYJX168]
//Hence
30 april, 2011 at 12:33 #173269Anonym anvandareMemberHärligt med den bänkökningen du! Du utvecklas hela tiden ser jag, marken går lättare för varje vecka som går också!!
Du sätter nog 170 i mark snart om du ger dig fan på det!
1 maj, 2011 at 10:31 #173270Anonym anvandareMemberTarmen wrote:Härligt med den bänkökningen du! Du utvecklas hela tiden ser jag, marken går lättare för varje vecka som går också!!Du sätter nog 170 i mark snart om du ger dig fan på det!
Tack så mycket, ja det måste vara några andra övningar som har hjälpt till att öka i bänken för jag har ju nästan uteslutit det en tid.
Ja marken går bra, utvecklar mig för varje vecka.
Ja 170 kg ska upp inom en snar framtid. Eftersom jag lyckades dra upp 155 kg efter Ortmag passet förr förra gången så är man ju nyfiken på hur mycket man skulle klara utvilad och i ett maxningspass.
Det kommer bli kul att se:)
1 maj, 2011 at 10:46 #173271Anonym anvandareMemberHejsan idag är man lite dyster, råkade ut för en liten olycka igår när jag körde benböj.
Helt enkelt så kom jag inte upp när jag körde med 100 kg, gick ner ATG men jag tog slut på krafterna. Dum som jag var så satte jag mig ner sedan föll jag medvetet baklänges med stången för att bli av med den och det slutade med att jag slog i skallen rätt i stången:( När den gick i golvet. 100 kg accelrerar rätt så fort från sittandes till liggandes. Kunde gått mycket värre en va det gjorde, men har ont i nacken, bakhuvudet och lite i ryggen. Så det blir nog kanske lite vila den här veckan, får se.
Gårdagens pass:
Benböj
10×60
90×5
100×5
110×3
6×70Fick en jobbig respekt för denna övning efter olyckan. Så nu har jag beställt en multipressbänk. Som förhindrar dessa sorts olyckor med säkerhetsavläggare i bottenläget. Fungerar fin fint till både bänk och böj.
Chins med brett grepp ca 74 kg:s kroppsvikt, 7 set
8 rep
5 rep
5 rep
5 rep
5 rep
5 rep
6 repBlev väldigt nöjd med det här resultatet, börjar komma lite styrka i övre delen av ryggen.
//Hence
1 maj, 2011 at 18:17 #173272Anonym anvandareMemberHaha så jävla sköna filmer! Grattis till dom fina marklyften! Jag tänkte på en sak, du är säker på att du får låst ryggen ordentligt när du kör med stången på rull sådär som du gör? Bli ju ett moment till att hålla koll på förutom ryggen. Gissar att du rullar för att det skall vara lättare att få upp stången eller något sådant?
1 maj, 2011 at 18:40 #173273Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Haha så jävla sköna filmer! Grattis till dom fina marklyften! Jag tänkte på en sak, du är säker på att du får låst ryggen ordentligt när du kör med stången på rull sådär som du gör? Bli ju ett moment till att hålla koll på förutom ryggen. Gissar att du rullar för att det skall vara lättare att få upp stången eller något sådant?’
Hejsan, Dennis, tack så mycket.
Jo jag är säker på att jag får låst ryggen när jag använder rulltekniken:)
Svårt att förklara, men psykiskt känns det lättare att dra upp stången om jag får rull på den in mot benen och har även lättare att då kunna sänka höften. Stången hamnar på så sätt alltid rätt, och så nära knäna som möjligt. Kan förklaras som att det blir en ansats istället för att dra upp den från ett likgiltig position.För mig passar den tekniken bra men kanske inte för alla. Men jag har provat lite olika och den här känns bäst än sålänge.
4 maj, 2011 at 12:09 #173274Anonym anvandareMemberHejsan, denna vecka ligger jag lågt med vikt träningen, efter smällen jag fick i bakhuvudet.. Men det har blivit en fysisk vecka ändå.
Igår tisdag så körde jag med motorsågen i 4 timmar och kapa upp vindfällor. Riktigt bra träning och det märks att man gymtränat de senaste halvåret. Kändes riktigt bra konditionsmässigt och styrkan finns där.
Idag onsdag så tog jag ut mig rejält. Vi hade en ko som kalvat ute på betet. Kalven var alldeles nyfödd så den kunde inte gå den sträckan hem till lagården, så jag fick bära den. Bar den först i med armarna i ett låst grepp, tog oerhört på biceps. Svårt att säga va den exakt väger, men inte under 40 kg i alla fall. Det var en rätt storväxt tjurkalv:)
Sista sträckan till lagården ca 250 m bar jag den på axlarna och fick små springa med den då kossan hade bråttom hem. När jag sedan la av kalven från axlarna, var jag inte långt borta från att svimma. Det var att lagom kroppens energi gick runt. Jag har sällan tagit ut mig såhär pass mycket. Den tyngdlösa känslan kom som en raket och det svarta för ögonen.
Nu väntar en rejäl lunch för att ta igen energin som gick förlorad..
Ha det//Hence
8 maj, 2011 at 12:52 #173275Anonym anvandareMemberHejsan, nu är man tillbaka efter en veckas uppehåll med styrketräningen. Känns bra i nacken och bakhuvudet nu. Jag känner att veckan var behövlig med vila. Idag har jag tränat lite blandade övningar.
ORTMAG vecka 9 (marklyft)
Ska göra en liten rättelse från förra gångens marklyft där jag skrev vecka nio, men där skulle det stå vecka sju egentligen sen vecka åtta är en vilovecka.Så denna vecka är V 9:)
ORTMAG VECKA 9
Uppvärmning sen:4 set 4 rep 120 kg
1 set 2 rep 135 kg
1 set 2 rep 150 kg
1 set 8 rep 120 kg
Kändes riktigt segt idag. Kan bero på att jag gick med 31 kor med grimma igår då vi hade klöverkaren här. Så jag fick slita på många kor vilket kändes i underarmarna idag. Så greppet ville inte riktigt vara med mig, hade problem på 150 kg, men fick till 2 godkända rep.
Sen blev det chins med brett grepp, kroppsvikt 75 kg
6x 75 kg:s Kv
5x 75
6x 75
5x 75
4x 75
3x 75Bicepscurl med rak skivstång
8×37 kg
6×37
6×37
6×37Tricepspress med hantlar liggandes på en bänk
9 kg x 2×6 rep
9 kgx 2×10 rep
9 kgx 2×10 rep
9 kgx 2×9 repKänns att man varit ifrån en vecka. Men det är bara att kämpa på och hålla motivationen uppe, även om det är svårt ibland när det känns hopplöst tungt. Men jag är nöjd över att jag lyckades klara marklyften idag så att jag kan gå vidare till vecka 10 programmet:)
Nu ska det bli grillat och njuta av det soliga vädret:)
Ha det //Hence -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.