Hertzman tränar.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Hertzman tränar.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 134 total)
  • Author

Välkommen till min personliga motivationstråd.[/b]
    Mitt namn är Patrik Hertzman.

Personinfo:
    Ålder: 20 år
    Längd: Ca 175cm
    Vikt: Varierar, 71 kilo idag.

Grundfysik: Well, jag vägde en bra bit under 60 kilo när jag gick ut nian, så man kan påstå att jag i grunden är extremt tunt byggd och att generna aldrig talat till min fördel, kanske tackar man för det när man börjar bli äldre då jag har extremt svårt att öka i vikt och lägga på mig fett.

Kostvanor: Besatt i perioder, men ibland orkar jag inte med att trycka i mig allt och slarvar i någon vecka, går då direkt ner i vikt. Mycket fullkornspasta, ris, tonfisk, kyckling… Basic helt enkelt. Lättlagat, snabbt och nyttigt är väl det som gäller för mig.

Kortsiktiga mål: Att fortsätta träna, må gött och lägga på mig vikt.

Långsiktiga mål:
    Hoppas kunna öka ca 10 kilo i vikt de kommande åren, och lägga på mig fint med muskelmassa. Alla drömmer väl om att stå på scen, men mina chanser bedömer jag som minimala.

Tillskott: Dahlblads Gainerexplosion och Eiselt Maxgain, kombinerat efter träning, GG:s Whey 80 till frukost och till kvällen. ALA och Starnutritions kreatin, ska nog byta till Eiselts dock, får absolut noll effekt av Stars kreatin…

Lite info om min träning och träningsbakgrund:
    Började träna väldigt tidigt när jag var 13, höll mig faktiskt relativt seriös och körde ca 3ggr per vecka, i perioder såklart… Började när jag var 14 att träna med en vän och hans far, en föredetta styrkelyftare, vilket visade sig vara väldigt bra. Fick tonvis med instruktioner och uppmuntran och träningen fortsatte hårdare än tidigare. Under nian i högstadiet droppade träningen i min priolista och det var väldigt sporadiskt fram tills jag fyllde 17 och började plugga på en folkhögskola med en massa hälsofreaks, man ville ju inte vara sämre. För något år sedan så hittade jag Ast-ss och deras träningsupplägg Max-OT. Där fanns massor med härlig ny inspiration och en träningsstil som verkligen fungerade för mig, även om marknadsföringen verkligen var pinsamt inbakad. Min träning tog en nystart och jag ökade väldigt snabbt i både vikter och vikt. Har gått från ca 62 kilos kroppsvikt för 2 år sedan till 71 idag, vilket jag är helt nöjd med.

Idag bor jag i en liten by utanför Gävle och går på ett lokalt gym lokaliserat i… ett skyddsrum! De har allt man behöver och lite till, och man får inspiration av alla gamla styrkelyftare som regelbundet besöker stället. Bland annat Therese, alias Tussen, tidigare världsmästare i styrkelyft, en rejäl kvinna med ett bra humör och ett jäkla go.

Försöker köra 5ggr i veckan, men sedan min flytt tillbaka till hembyn så har jag ett förhållande som omvandlades till ett distansförhållande som gör att jag är borta en vecka eller så ibland, och då blir träningen, kosten och sömnen lidande. Annars tänker jag väl som alla andra, jag tränar tungt, äter bra och ser resultat.

Om ni har synpunkter eller konstruktiv kritik, hit me!

Mitt aktuella schema syns nedan:

Måndag – Ben
    Knäböj i Smithmaskin: 3set 4-6reps
    Benpress: 2set 4-6reps
    Bencurl: 2set 6reps
    Stående vadpressmaskin: 2set 6-8reps
    45° vadpress i benpressen: 2set 6-8reps

Tisdag – Armar
    Biceps:
    Rak skivstångscurl: 2set 4-6reps
    Växlande hantelcurl: 2set 4-6reps
    Kabelcurl: 2set 4-6reps
    Triceps:
    Push-downs: 2set 4-6 reps
    Liggande tricepspress: 2set 4-6 reps
    Smalbänk: 2set 4-6 reps
    Underarmar:
    Handledscurl med skivstång: 2set 6-8 reps
    Handledscurl med hantlar: 2set 6-8 reps

Onsdag – Axlar
    Militärpress: 3set 4-6 reps
    Sittande hantelpress: 2set 4-6 reps
    Stående hantellyft åt sidan: 2set 4-6 reps
    Traps
    Skivstångsshrugs: 2set 4-6 reps
    Upprätt rodd (smalt grepp): 2set 4-6 reps

Torsdag – Rygg
    Latsdrag med ”V”-handtag: 3set 4-6reps
    Sittande kabelrodd: 3set 4-6 reps
    Marklyft i Smithmaskin: 3set 4-6 reps
    Hypersträck (med vikt): 2set 4-6 reps

Fredag – Bröst
    Bänkpress: 3set 4-6 reps
    Sned hantelpress: 3set 4-6reps
    Dips (med vikt): 2set 4-6reps

Mage
    Benlyft (med vikt på fötterna): 2set 8-12 reps
    Crunches i kabelmaskin: 2set 8-10 reps
    Crunches (med vikt): 2set 8-10 reps

Nedan kommer lite bilder om ni är intresserade, annars är det ju bara att scrolla förbi. Min poseringen är ju inte direkt världsklass… 😮

Har varit inaktiv 2 veckor nu, men dags att pressa på igen. Dagens pass var riktigt grymt, kände att jag iaf inte tappat något under tiden, trots att det varit två veckor av dålig kost och noll träning.

Måndag – Ben
    Knäböj (vanligt idag, ingen smith): 90×6; 100×4; 110×2; (overkill, ville visst lite för mycket) 100×4

Benpress: 160×4; 160×4

Bencurl:
    45×6; 45×6

Stående vadpressmaskin: 140×8; 140×8

45° vadpress i benpressen: 160×8; 160×8

Nuvarande stats i några populära övningar:
    Marklyft: 110×4
    Bänkpress: 90×4
    Knäböj: 110×4
    Benpress: 160×6
    Rak skivstångcurl: 50×4
    Militärpress: 65×4

Tjena tjena.
    Ser nice ut mannen, kör på:emo-thumb !

Vi värkar vara ruggigt jämnstarka i överkroppen du och jag.
    Måste följa journalen här o se ifall du drar ifrån med några knep som man kanske kan snappa upp:D .

Lycka till med träningen!

Quote:
    Tjena tjena.
    Ser nice ut mannen, kör på !

Vi värkar vara ruggigt jämnstarka i överkroppen du och jag.
    Måste följa journalen här o se ifall du drar ifrån med några knep som man kanske kan snappa upp .

Lycka till med träningen!

Tackar tackar… Det är ju som sagt bara att kämpa på. Beach 07 närmar sig ju med snabba steg och man försöker ju så gott det går. Det är bara rutorna som måste infinna sig, men som jag skrev, först är det massa som gäller… :p

En edit till första inlägget: Skrev av någon anleding att Tussens riktiga namn var Therese, självklart är det Susanne. Pinsam miss.

Idag var det iaf dags för ännu ett armpass. Brutalt som vanligt, men det känns att man varit ifrån träningen och varit sjuk, tar snabbt på kroppen. Bara att ladda vidare.

Tisdag – Armar[/b]

Biceps:
    Rak skivstångscurl: 50×4; 50×3; (overkill igen, ner i vikt) 47,5×4
    Växlande hantelcurl: 22,5×10; 22,5×10
    Kabelcurl: 30×6; 30×6

Triceps:
    Push-downs: 35×6; 35×6
    Liggande tricepspress: 30×6; 30×6

Ser ut som ett skönt pump inbefann sig efter det passet:) !

Angående underarmarna, nu vet jag ju inte om du använder dragremmar men sen jag slutade använda dem på ryggpasset har jag fått mycket bättre grepp och styrka i underarmarna!
    Annars är de bara att pumpa på, kanske krävs lite högreps för att få volymen.

Godnatt och lycka till

Ska fundera på det där med dragremmarna… Men saken är ju den att om man använder remmar så kan man ju hantera mycket mer vikt i exempelvis marklyft, och det är ju helt klart önskvärdigt för ryggutvecklingen. :emo-thumb

Kände mig jävligt trött idag när jag kom till gymmet, gäspade och höll på, men med det i åtanke måste jag andå säga att det helt klart blev ett hyfsat pass.

Stod även och suktade lite i en hälsokost butik på en burk V12 från San… Skulle vara roligt med lite extra go, känns verkligen som det skulle behövas.

Fasiken vad god GG:s Whey80 choklad är. No more spykänslor, som jag fick av vanlijsmaken.

Onsdag – Axlar
    [/b]

Militärpress: 60×6; 60×6; 60×4 – Helt godkänt, om än riktigt segt sista setet.
    Sittande hantelpress: 25×4; 25×4 – Här var det segt som sirap.
    Stående hantellyft åt sidan: 12,5×8; 12,5×4

Traps
    Skivstångsshrugs: 70×6; 70×6
    Upprätt rodd (smalt grepp): 40×4; 30×6

Vadå dåliga gener? Fortsätt öka 5 kilo per år så ser du snart ut som Mr. Coleman =)

Ryggen ser bra ut tycker jag.

Tanig Sprinter wrote:
    Vadå dåliga gener? Fortsätt öka 5 kilo per år så ser du snart ut som Mr. Coleman =)

Ryggen ser bra ut tycker jag.

He he, tackar! Njae, personligen måste jag nog säga att det är ryggen jag är minst nöjd med. Trots att jag hårdkör den så verkar den inte riktigt vilja komma upp i volym.

Tror nog det är dags att gå tillbaka till fria marklyft och inte i den satans smithen, men då blir det ner på mindre vikter annars säger min rygg NO NO på en gång. Hade ett rejält ryggskott som höll sig i över en månad i sommras och jag har aldrig riktigt repat mig efter det.

Sitter här med en kopp kaffe och en snus efter en gigantfrukost, snart dags för ryggpass.

hertzman wrote:
    Ska fundera på det där med dragremmarna… Men saken är ju den att om man använder remmar så kan man ju hantera mycket mer vikt i exempelvis marklyft, och det är ju helt klart önskvärdigt för ryggutvecklingen. :emo-thumb

Det var precis vad jag tänkte. Men efter bara 3 veckor eller nåt kändes de som greppet var ikapp. Kan ju säg att jag klarade typ 2x130kg marklyft med mitt grepp då jag använde remmar. Några veckor utan remmar och nu gör jag 5x140kg. Så inget jäkla gnäll nu utan bränn remmarna:nod !
    Ser också att du klagar på ryggbesvär så då kan de nog vara klokt att droppa remmarna som kanske gör att man kan lyfta ”över sin potential”.

Lycka till med träningen idag, själv ska jag pumpa ben,vader vilket jag inte gjort på 3 veckor eller nåt:P!

Ha de

Pisch wrote:
    Det var precis vad jag tänkte. Men efter bara 3 veckor eller nåt kändes de som greppet var ikapp. Kan ju säg att jag klarade typ 2x130kg marklyft med mitt grepp då jag använde remmar. Några veckor utan remmar och nu gör jag 5x140kg. Så inget jäkla gnäll nu utan bränn remmarna:nod !
    Ser också att du klagar på ryggbesvär så då kan de nog vara klokt att droppa remmarna som kanske gör att man kan lyfta ”över sin potential”.

Lycka till med träningen idag, själv ska jag pumpa ben,vader vilket jag inte gjort på 3 veckor eller nåt:P!

Ha de

Ska droppa remmarna och gå ner i vikt… Som sagt, min korsrygg klagar fortfarande sedan sommarens lilla missöde. Ser ju dock jävligt vekt ut när jag glider ner på kanske 70 kilo i marklyft… 😮

Äh, din jäkla discogymmare! Bara träna överkropp… :p

De låter bra de:D

Du vet, har man benen så har man ju:P
    Men tränade dem idag och sitter nu och lipar över hur mycket jag tappat:(! Men jag tror mest de berodde på konditionen, benen va inte vana, ge mig 4 veckor och jag reppar på 130 igen:D

Torsdag – Rygg[/b]

Dags för ett ryggpass igen… Har alltid problem när ryggen ska tränas sedan en liten släng av övermod i sommras som gav min svank en rejäl smäll som satte mig ur balans i mer än en månad. Marklyften är väl det som är svårast att komma igen på, och jag har börjat köra med Smithen istället för att försöka unvika liknande skador… Betydligt lättare, men säkrare känns det. Idag gjorde jag dock misstaget att försöka med fri stång på marklyftet, och direkt protesterar ryggen… :(

Byter även ut Sittande kabelrodd mot Assisted Chins framöver, helt enkelt för att jag är för vek för att göra några ordentliga chins.

Men, såhär gick det iaf:

Latsdrag med ”V”-handtag: 70×6; 70×4; 70×6
    Assisted Chins: 3×6; 3×6; 6×10

Träning ger färdighet min vän, snart är du en riktig silverrygg till gorilla:) .

Förresten varvar du dina max-OT pass med någon vecka högreps eller så?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 134 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.