Hur stark kan man bli?

Home Forums Seriösa träningsjournaler Hur stark kan man bli?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 532 total)
  • Author

Jag heter Carina Persson och är en ung tjej på 43 år. Jag har tränat till och från i ca 20 år, men mer seriöst dom sista 8-10 åren. Har hållit på med styrkelyft i 6-7 år och gjorde min sista tävling i början av det här året. Slutade på grund av dålig rygg och började bygga lite mer i stället. Har även testat på lite strong-woman och tycker det är skitkul.
    Har fyra barn, varav tre är pojkar och tränar flitigt också. Två av dom har tävlat i styrkelyft och bänkpress och innehar SM-guld och svenska rekord båda två.
    Jag är bosatt i Skillingaryd och tränar på Waggeryds Atletklubb. Är även medlem i Jönköpings Styrkelyftklubb men tränar inte så ofta där längre.

Mitt mål med träningen är att hålla mig i form framför allt, men också att se hur stark jag kan bli utan att lägga på mig en massa vikt. Jag tränar mycket typ strongwoman nu så jag hoppas att det kommer fler tävlingar för tjejer framöver.

Meriter: 2 SM-silver, 5 SM-guld, 1 EM-silver och ett EM-brons i marklyft, 2 NM-guld, 1 NM-brons, 8:e plats på VM och ett silver i Sveriges Starkaste Piga

Innehar även svenskt rekord i marklyft på 190kg i klass -60kg.

Vikt: ca 63kg

Längd: 164cm

Knäböj:145kg/180kg

Bänkpress:77,5kg/85kg

Marklyft:160kg/195kg[/b]

Just nu har jag vilovecka för att jag ska tävla i Sveriges Starkaste Piga i helgen på Elmia i Jönköping. Men jag lägger upp mitt sista pass för att visa lite hur jag tränar. Blev lite blandat.

Frontböj

14×20
    8×40
    8×50
    6×60
    5×70
    4×75 PB
    1×80 PB
    4×70

Utsida lår i maskin

24×40
    20×50
    18×60
    14×70
    14×65

Plus lite rehabträning för baksida lår på lätta vikter, p.g.a. tidigare skada.

Hantelcurls

12×6
    12×7
    9×9
    8×10

Kabelcurl med curl-handtag

12×25
    12×35
    10×40
    10×40

Körde väldigt lätt biceps för att inte trötta ut mig för mycket. Avslutade med lite farmers hold med hantlar upp till 42kg. Inte så smidigt med rullhandtag….:)

Hej Carina! Vilken trevlig läsning.

Kul att du också startat journal, WAK håller på att ta över forumet:D
    Kör hårt:up:

Idag har jag kört första halvan av Sveriges Starkaste Piga. Gick lite sämre än förväntat men hade hårdare konkurrens än förra året, så jämfört med det var det väl hyfsat. Vi var 8 deltagare i år.

Farmers walk
    Maxsträcka med 53-kilosväskor. Jag hamnade på en femteplats med 71 meter. Jag hade nio meter upp till nästa placering, hade kanske kunnat pressa mig om jag gått ut efter henne. Bättre än förra året men sämre än på träning.

Loading
    Fem st 60-kilossäckar som skulle förflyttas tio meter på tid. Tredje plats på tiden 48,87 sekunder. Hade en sekund till andra platsen och två och en halv till första, så det var väldigt tajt i toppen. Där är jag väldigt nöjd, hade nog inte kunnat göra bättre.

Imorron väntar skottkärra och medley, där det avgörs vem som är bäst, så nu är det bara att ladda om. Just nu ligger jag på en total fjärde plats två poäng ifrån trean. Hoppas kunna gå om henne imorron så jag får en pallplats.

Jag tycker det är jättekul att ha en till ”tjej-journal” att följa som handlar om styrka och målsättningar. Ibland har journalerna en tendens att handla mycket om utseende och dieter, vilket inte riktigt är ”my cup of tea”.

Trevligt med en tjej-journal som fokuserar på styrka, du ligger ju typ på
    samma stats som mig (och mer) men väger typ hälften så mycket *impad*.

Vilka var med på Sveriges starkaste Piga då i tjej-klassen? Lycka till imorgon!

*Babe* wrote:
    Trevligt med en tjej-journal som fokuserar på styrka, du ligger ju typ på
    samma stats som mig (och mer) men väger typ hälften så mycket *impad*.

Vilka var med på Sveriges starkaste Piga då i tjej-klassen? Lycka till imorgon!

Hej;)! Visst e de kul att följa varandra när man har typ samma mål med sin träning. Gick inte så bra för mig i ” pigan” men är rätt nöjd med mina resultat ändå. Hade nog hävdat mig bättre med tyngre grenar o mindre kondition. Vi var 8 st med o tävlade, bl.a. Martina som vann både nu o förra året. Sen var det en tjej från mina trakter som aldrig har varit me innan . Kände inte igen nån av dom andra heller för alla gjorde sin första tävling./ cina:)

Skottkärre-race
    Här skulle vi springa 7,5 meter med en skottkärra och sedan lasta den med 21st 12-kilos gatstenar. Sen skulle vi springa tillbaka med skottkärran 15 meter, tömma den och återvända till startlinjen. Snabbast vinner. Jag kom i mål på 47,6 sekunder och hamnade på femte eller sjätte plats tror jag. Lastningen gick jättefort men strulade till det vid tömning och på tillbakavägen. Tappade en placering ner till en femte-plats.

Carry and drag-medley
    Här skulle vi bära en 60-kilos säck 15 meter bort till en järnsläde som sedan skulle dras baklänges tillbaka till startlinjen. Säckbärningen gick bra men släden var inte smidig alls. Vanligtvis brukar man lyfta säcken från marken och sen springa iväg med den, men nu var det flera stycken som inte kunde få upp den från marken så då ändrades reglerna och säcken hamnade på ett bord i stället. Inte bra för min del, i och med att jag var en av dom som kunde lyfta den från marken. Tror jag fick en tid på 28 sekunder här. Slutade på en total femte plats av åtta deltagare. Är inte speciellt nöjd med min tävling med tanke på att träningen har gått väldigt bra och jag har gjort bra tider. Tappade några sekunder här och där på grund av småfel. Lite irriterande:evil: Men motståndet var betydligt hårdare i år än förra året. Det var många duktiga pigor med i tävlingen. Så det är bara att gratulera dom.

Filmklipp kommer…

Här kommer filmklipp från helgens tävling. Tyvärr ville inte YouTube spela upp Volbeat-låten som jag lagt in i filmen:(
    [youtube=vZd9uoYny9o]

Rygg
    T-bar
    14x15kg
    14x30kg
    12x50kg
    11x60kg
    12x50kg

Latsdrag med brett handtag
    14×31,5kg
    12×40,5kg
    10×49,5kg
    10×58,5kg

Stående kabelrodd med rep
    14x25kg
    14x35kg
    14x40kg
    14x45kg
    14x45kg

Frammåtböjd rodd i maskin
    16x15kg
    12x30kg
    12x30kg
    12x30kg

Stående kabelrodd med rep för nedre delen av ryggen
    20x20kg
    16x20kg
    16x20kg
    16x20kg

Latsdrag med smalt v-handtag
    12x35kg
    12x45kg
    10x55kg
    16x35kg

De blev ett mycket bra ryggpass idag:emo-thumb! Har verkligen längtat till gymmet under den här viloveckan. Inget kändes tungt o jobbigt utan hela passet flöt på jättebra:).Älskar den känslan! Provade även på ett par nya övningar som jag tyckte bet väldigt bra.Man måste förnya sig ibland:p.Längtar redan till nästa pass:D

Bröst

Hantelpress

14×17,5kg
    10x25kg
    4x30kg
    7×27,5kg
    10x25kg

Cablecross

16x15kg
    14x25kg
    12x35kg
    6x40kg

Flyes m hantlar

12x7kg
    12x9kg
    12x10kg
    10×12,5kg

Pullovers

14×17,5kg
    12×22,5kg
    10×27,5kg
    10×27,5kg

Triceps
    Pushdowns

14x40kg
    12x50kg
    8x60kg
    8x60kg
    Dropset från 50kg-20kg så många jag orkar på varje vikt(sänkte 10kg i taget)

Helt ok bröstpass idag förutom hantelpressen som kändes väldigt tung:|Brukar kunna köra fler reps på 30kg ,men helgen sitter väl i ff. Annars gick resten av övningarna bra och orkade pressa mig ordentligt.Avslutade med en tricepsövning för lite extra pump innan jag åkte hem:p

Hihi, jag hittade dig direkt! Nu hänger ju inte jag på detta forum särskilt ofta och jag vidhåller att du hellre borde ha startat en journal på ”du vet var” men jag kan ju tyvärr inte bestämma över var du ska skriva :p Men du kanske ska skriva på båda ställena? Det finns det en del som gör! Nåväl, kör hårt som tusan. nu när jag vet att du är här så kommer jag säkert att besöka forumet oftare :up:

Ingela

CinaP wrote:
    Innehar även svenskt rekord i marklyft på 190kg i klass -60kg.

det är fasen inte dåligt!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 532 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.