Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Liddell kör SL
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 maj, 2007 at 20:22 #813765Anonym anvandareMemberliddell wrote:kör inte vader eller ben denna veckan för jag vågar inte för operationen.så discovecka FTW!.så det blev bara bröst idag.
Bröst
Bröstpress 12×3 40,8kg
snedhantelpress 12×3 12,5kg
hantelpress 12×3 12,5kg
flyes 12×37,5kg(skyller på att jag körde dem sist)
pec-dec 12×3 22,7kg
cablecrossovers 12×3 11kgsatsade på att få bra kontakt och pump och det lyckades jag med.var nog ett av dem bästa träningspassen i mitt liv:up:
Bra att inte stressa igång efter ett kirurgiskt ingrepp.
Trevligt pass, men blir det inte lite onödigt många övningar, speciellt med tanke på tre flyesövningar?21 maj, 2007 at 20:26 #813766Anonym anvandareMemberMATTI wrote:FLYES MED 37,5 kg ?klart man e ju hulken.12×3 7,5kg skulle de ju va
21 maj, 2007 at 20:27 #813767Anonym anvandareMemberhmaister wrote:Bra att inte stressa igång efter ett kirurgiskt ingrepp.
Trevligt pass, men blir det inte lite onödigt många övningar, speciellt med tanke på tre flyesövningar?jag har ju 3 press o 3 flyes.tycker det känns som ett riktigt skönt bröstpass jag men det e vad jag tycker.
21 maj, 2007 at 21:04 #813768Anonym anvandareMemberbiceps/triceps imon.längtar redan som satan.ska kötta som fan så man kan får armarna att växa lite.
21 maj, 2007 at 21:31 #813769Anonym anvandareMemberliddell wrote:biceps/triceps imon.längtar redan som satan.ska kötta som fan så man kan får armarna att växa lite.Är det verkligen så smart att köra triceps dagen efter bröst, tänkte mest på att man använder en hel del triceps vid bröstträningen och att det kanske är risk för överträning eller försämrade resultat vid tricepsövningarna då man är sliten i dom.
21 maj, 2007 at 21:34 #813770Anonym anvandareMember_NOS wrote:Är det verkligen så smart att köra triceps dagen efter bröst, tänkte mest på att man använder en hel del triceps vid bröstträningen och att det kanske är risk för överträning eller försämrade resultat vid tricepsövningarna då man är sliten i dom.det kommer bara bli så denna veckan.så det kommer inte alltid va så.i vanliga fall had ejag haft ben imorgon.
22 maj, 2007 at 12:55 #813771Anonym anvandareMemberHåller faktiskt med hmaister, varför så extremt många övningar?
Som nybörjare (ja, ser mig själv som nybörjare också, pratar därför delvis av egen erfaranhet) så anser jag det är bättre att satsa på att bli progressivt starkare i 1-2övningar för bröstet. Tex köra en plan övning, samt en lutande. Håll dig till basövningar (bänk- hantelpressar) och se till att öka vikterna från vecka till vecka utan att tumma på utförande.
Någon flye-övning kan du lägga till när du kört klart dina huvudövningar för att sträcka ut, få in lite extra blod, men jag tycker inte du ska bygga upp ett bröstpass på uppemot tre isolationsövningar. Lämna sånt åt tävlande bodybuilders.
Vi som har åren på vår sida borde ta vara på denna tid och försöka bli så respektabla som möjligt vad gäller vikter i basövningar, allt för att få så bra tillväxt som möjligt under de kommande åren.
Bara mina åsikter om ämnet, oavsett om du väljer att ta åt dig av något så önskar jag dig lycka till!
22 maj, 2007 at 16:07 #813772Anonym anvandareMemberErik_Hellström wrote:Håller faktiskt med hmaister, varför så extremt många övningar?Som nybörjare (ja, ser mig själv som nybörjare också, pratar därför delvis av egen erfaranhet) så anser jag det är bättre att satsa på att bli progressivt starkare i 1-2övningar för bröstet. Tex köra en plan övning, samt en lutande. Håll dig till basövningar (bänk- hantelpressar) och se till att öka vikterna från vecka till vecka utan att tumma på utförande.
Någon flye-övning kan du lägga till när du kört klart dina huvudövningar för att sträcka ut, få in lite extra blod, men jag tycker inte du ska bygga upp ett bröstpass på uppemot tre isolationsövningar. Lämna sånt åt tävlande bodybuilders.
Vi som har åren på vår sida borde ta vara på denna tid och försöka bli så respektabla som möjligt vad gäller vikter i basövningar, allt för att få så bra tillväxt som möjligt under de kommande åren.
Bara mina åsikter om ämnet, oavsett om du väljer att ta åt dig av något så önskar jag dig lycka till!
okej,ja nu e det så att det e inte jag som gjort schemat.utan han jag fick det av(min kompis) sa att han tyckte det va ett härligt schema och det hade funkat bra för han.så jag testar det just nu för o se om det funkar bra för mig.
men det med en plan och en sne övning till bröst menar du då att bröstpasset skulle varit tex:hantelpres,hantelpressne och flyes??
22 maj, 2007 at 16:21 #813773Anonym anvandareMemberliddell wrote:okej,ja nu e det så att det e inte jag som gjort schemat.utan han jag fick det av(min kompis) sa att han tyckte det va ett härligt schema och det hade funkat bra för han.så jag testar det just nu för o se om det funkar bra för mig.men det med en plan och en sne övning till bröst menar du då att bröstpasset skulle varit tex:hantelpres,hantelpressne och flyes??
Bänkpress, Incline hantelpress, plana flyes
Incline hantelpress, plana hantelpressar, cable cross
Bänkpress, plana hantelpressar, incline flyes
Incline bänk, hantelpress, incline flyesFinns hur många kominationer som helst. Men två pressövningar och en finsliparövning blir nog bra att börja med.
I övrigt med ditt schema så verkar du köra många övningar och förhållandevis några set/övning. Det är bättre, enligt mig, att vid ben köra t.ex. 5 set böj, 4 set benpress, 5 set raka mark och 4 set liggande lårcurl, detta är bara som ett exempel. Men att köra 5 set och verkligen köra skiten ur sig på dom 5 seten är nog bättre än att köra halvhjärtat tre set och sedan köra 5 övningar till, det blir mest att man springer omkring på gymmet då och inte ger järnet.
22 maj, 2007 at 16:35 #813774Anonym anvandareMember_NOS wrote:Bänkpress, Incline hantelpress, plana flyes
Incline hantelpress, plana hantelpressar, cable cross
Bänkpress, plana hantelpressar, incline flyes
Incline bänk, hantelpress, incline flyesFinns hur många kominationer som helst. Men två pressövningar och en finsliparövning blir nog bra att börja med.
I övrigt med ditt schema så verkar du köra många övningar och förhållandevis några set/övning. Det är bättre, enligt mig, att vid ben köra t.ex. 5 set böj, 4 set benpress, 5 set raka mark och 4 set liggande lårcurl, detta är bara som ett exempel. Men att köra 5 set och verkligen köra skiten ur sig på dom 5 seten är nog bättre än att köra halvhjärtat tre set och sedan köra 5 övningar till, det blir mest att man springer omkring på gymmet då och inte ger järnet.
asså så som jag har det nu med 4reps o 3 set det blir riktigt hårt o tungt.och jag gillar de faktiskt.men sak fundera lite på bröstpasset och schemat.
22 maj, 2007 at 17:36 #813775Anonym anvandareMemberliddell wrote:asså så som jag har det nu med 4reps o 3 set det blir riktigt hårt o tungt.och jag gillar de faktiskt.men sak fundera lite på bröstpasset och schemat.Tkr inte det är för mkt övningar? 3-5 övingar passar utmärkt och vad jag kmr ihåg hade du 6? enda som jag skulle lämna undan är Pec-deck.
22 maj, 2007 at 18:20 #813776Anonym anvandareMemberMATTI wrote:Tkr inte det är för mkt övningar? 3-5 övingar passar utmärkt och vad jag kmr ihåg hade du 6? enda som jag skulle lämna undan är Pec-deck.Beror på hur man ser på det, är målet att göra så stadiga ökningar som möjligt vad avser både styrka och muskelmassa så skulle jag personligen (och troligtvis många med mig) säga att det är rent förkastligt att ”slösa” energi på isolationsövningar, när man kunde lagt det krutet på att prestera bra i någon/några basövningar istället.
Väljer att lägga in ett tankvärt citat:
Joachim Bartoll wrote:Alla träningsprogram bör bestå till minst av 80 % flerledsövningar med fria vikter, även kallade basövningar. Först och främst tillåter dessa oss att träna fler än en muskel med samma övning. För det andra tillåter dessa oss att utföra övningar som våra kroppar är utformade för och inte fixerade i onaturliga rörelsemönster som du får i maskiner (undantaget är givetvis kablar). Och slutligen, det absolut viktigaste av allt, dessa övningar tillåter oss att använda absolut största möjliga belastning.
Om du inte tävlar och redan ligger nära ditt genetiska max i muskeltillväxt och måste försöka bättra på en släpande muskelgrupp finns det ingen som helst anledning till att använda isolationsövningar.Den feta texten är det jag menar med att det är bättre att hålla sig till basövningar, lyfta tungt, gå hem, äta/sova, komma tillbaka och köra basövningar igen med mål att hela tiden öka vikten (självklart utifrån sina personliga förutsättningar).
Vet själv hur kul jag tyckte det var när man var riktigt grön på gymmet att springa runt och köra cablecross, scottcurl och annat trams som endast plockade bort den energin man kunde lagt på ordentliga övningar istället.
Jag tycker inte att isolationsövningar är helt onödiga, men för en tränande ungdom med målet att bli större/starkare så borde basen utgöras av 1-2 basövningar, där man verkligen ger allt.Bara mina åsikter.
MVH
22 maj, 2007 at 18:24 #813777Anonym anvandareMember+1 på Eriks text.
22 maj, 2007 at 18:36 #813778Anonym anvandareMemberErik got it.
Hade jag varit i tonåren och haft underbart med hormoner flödande och vetat det jag vet idag hade jag nog absolut satsat på att köra 2 överkropp och 2 underkroppspass i veckan.
överkropp:
chins/bänkpress/t-bar/crunches/axelpress/hantelrodd
underkropps:
Knäböj/hacklift/benpress/vadpress
sen hade jag kört maklyft 1 eller 2 dagar i veckan.
armarna borde växa med resten av kroppen utan att prioriteras speciellt.
Bara min åsikt, flerledsövningar äger discoövning lycka till!
22 maj, 2007 at 18:44 #813779Anonym anvandareMemberSleep83:
Yey, du la nästan upp det upplägg jag kör efter (som för den delen är ett utmärkt alternativ alla kategorier).Jag kör med samma tankesätt vad gäller armarna, varför trockla med bicepsövningar när det ända du behöver göra är att vända ditt grepp i chins/latsdrag (till supinerat) och på så sätt få en ännu effektivare träning tack vare ökad proteinnedbrytning då du aktiverar större delar av kroppen?
Många är rädda för upplägg som baserar sig på hel- halvkroppspass samt få övningar, då de flesta exempelscheman som kända byggare i diverse tidningar ger ut bygger på en vanlig split (många inte så ”vanliga” heller).
Keep it simple, lyft tungt och rätt i unga år. Tid till att försöka prioritera något kan man ta upp på tavlan om ett par år då man fått en stadig bas att stå på. Vägen dit är lång, men ack så rolig när man lär sig uppskatta och utvecklas med basövningar i all dess ära!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.