Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Liten pojke, med stora mål!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 december, 2010 at 11:53 #266093Anonym anvandareMember
Riktigt härligt pass idag! Gott om energi och motivationen var på topp, alltid härligt när dem två kombineras, då bådar det bara gott! Jag tänkte skriva ett långt inlägg om träningen sen efter maten där jag utvärderar, konstaterar och bestämmer mig för hur träningen har gått hittills, samt hur den kommer att se ut i framtiden.
Pass 17: Axlar och armar
Övning 1 alterneras hela tiden med övning 2 emellan varje set.
Vila:[/b] Den tid det tog att fixa inför nästa set, dvs. inte lång tid.
Började med tre set aktivering för axlarna.
A1. Sittande militärpress – A2. Skivstångscurl[/b]
30kg x 5 – 25kg x 5
40kg x 5 – 30kg x 5
45kg x 5 – 35kg x 5
50kg x 3 – 40kg x 3
55kg x 2 – 45kg x 3
57,5kg x 3 – 47,5kg x 5, skivstångscurlen till teknisk fail.
57,5kg x 3 – 47,5kg x 3, militärpressen till teknisk fail.
40kg x 15 – 35kg x 11, båda seten till teknisk fail.B1. Drag till hakan, med skivstång – B2. Liggande tricepspress[/b]
30kg x 5 – 25kg x 5
35kg x 5 – 30kg x 5
40kg x 5 – 35kg x 5
45kg x 3 – 40kg x 3
47,5kg x 3 – 42,5kg x 3
50kg x 3 – 45kg x 3
35kg x 15 – 30kg x 15.Inget set togs till fail.
C1. Rotatorkuffar med hantlar, axelhöjd[/b]
9kg x 10.
9kg x 10, teknisk fail.
9kg x 6, teknisk fail.C2. Rotatorkuffar i kabelmaskin, sido-rotationer[/b]
10kg x 15, ut från kroppen.
15kg x 15, in mot kroppen.Gott om energi rakt igenom samt en pigg skalle nu efteråt, dock småskakig i armar och händer, dvs precis som jag vill ha det!
31 december, 2010 at 12:33 #266094Anonym anvandareMemberBorde inte denna journal heta.. Stor pojke med för småmål?
31 december, 2010 at 13:53 #266095Anonym anvandareMemberRoligt wrote:Borde inte denna journal heta.. Stor pojke med för småmål?Haha, nja, stor anser jag inte att jag får kalla mig.. än
”Större pojke än förut med mer realistiska mål nu när verkligheten lagt sig” kanske vore någotKul med nytt folk förresten!
31 december, 2010 at 17:50 #266096Anonym anvandareMemberDå så, känner att en liten kommentar angående träningen passar sig bra så här inför årsskiftet.
Året som har gått har vart ett riktigt lärorikt år. Mycket på grund av dieten i somras då fick jag en helt ny syn på träningen. Tidigare så har jag alltid kört en klassisk bodybuilding-split där varje muskelgrupp kördes igenom en gång i veckan. Jag höll mig till en låg volym, 4-6 reps, 1-3 set per övning och ungefär 4-6 övningar per pass (Max-OT). Det funkade bra i början, riktigt bra, men till slut så började jag stå still. Trots en hel del nötande så kändes det inte som att jag kom någonvart och det var väl mycket därför jag tog mig mod till att pröva någonting helt nytt och det var där dieten kom in i bilden.
Jag hade redan bestämt mig tidigare under året att en diet skulle bli av, men hur hade jag ingen aning om. Till slut så föll jag över Bartolls träningsprinciper och fick sedan tillgång till hans TBTG vilket såg riktigt lockande ut, mycket på grund av det lätta upplägget. Det var väl under förberedelserna inför dieten som jag verkligen fick upp ögonen för träningen och började läsa på ordentligt.
Hur som, jag fastnade ganska snabbt för Bartolls principer, både för att han verkade otroligt kunnig och hade en hel del erfarenhet, både teoretisk och praktisk. Det slutade i alla fall med att jag körde igenom hans bok och fick, enligt mig, väldigt bra resultat. Den ketogena kosten passade mig helt perfekt. Jag kände mig piggare om dagarna än innan dieten och sockersuget var som bortblåst.
Efter dieten så lyckades jag fortsätta att hålla nere på kolhydraterna och vissa veckor så nollade jag dem helt (bortsett från laddningen inför träning) och har sedan dess vajat fram och tillbaka formmässigt, men aldrig till den nivån så det har blivit någon större fara.
Träningen som jag kör för tillfället är inte något som liknade den i boken, utan är principer som jag fann hos Bartoll senare och på grund av dietresultaten så hade jag inga problem med att lyssna mer på vad mannen hade att säga.
.. och det är väl på den vägen som det hela har fortsatt. Kosten håller jag relativ kolhydratsfattig, känner inget behov av öka på det, även om suget kan ta överhand någon dag och kosten avviker ifrån hur den borde se ut. Jag ser ingen större fara med det så här under vintertid. Lite skillnad mot förr när man satt i 1 1/2 h med varje måltid och kände sig tvingad till att pressa ner resten av pastan som låg på tallriken, snacka om att ha pinat sig i onödan. Massa äcklig gröt på morgonen som kändes så himla viktig. Nåväl..
Träningen ser även den helt annorlunda ut. Från att ha tagit ut sig helt i vartenda set till att istället nästan bara gå till teknisk fail i sista setet, är en stor skillnad. Nu sätter jag mer fokus på nervsystemet och har fått tagit del av hur mycket skillnad det faktiskt gör. Jag är ganska säker på att jag aldrig mer kommer gå tillbaka till den gamla typen av träning som jag utförde förr. Jag kommer säkert att pröva nya saker, men en ”Bröst- och tricepssplit med 4-5 övningar för brösten, 2-3 övningar för triceps och sedan ha en polare som hjälper mig upp med dem sista repitionerna för att sedan droppa 40kg och köra 15 till” är inget som jag kommer att sikta efter igen då jag vet att det är långt ifrån lika effektivt som träningen jag kör nu är.
Nå väl, nog tjatat om det förflutna och mer snackis om framtiden. Jag kommer att fortsätta med min träning på samma sätt som den ser ut nu. Jag kommer att byta övningar när jag känner att styrkan eller motivationen stagnerar. Jag siktar på en progressiv träning, dvs att jag på något set hela tiden ökar något (allt ifrån reps, set, vikt eller intensitet). Jag tänker försöka att komma igång ordentligt med benträningen nu när jag har tid för det, så länge ryggen hänger med bara. Vid April 2011 så kommer jag förhoppningsvis att påbörja min utbildning som framtida brandman, och senare, om intresset finns, brandingenjör. Utbildningen kommer att vara på distans vilket innebär 2 år till av massor av tid till träningen (underbart!). Saker kan ändras, men detta är vad jag siktar in mig på.
Träningsmässigt så funderar jag lite smått på Alströmer 2012 (tillsammans med dig Holge, eller hur? YEEEAH), det vore riktigt kul. Men, det sker endast om jag känner mig 100%-igt säker i min kropp, om ingenting släpar märkvärdigt och om modet infinner sig överhuvudtaget och just nu så krävs det en hel del för att uppfylla dessa saker. Men som sagt, alltid kul att sträva efter något. Utöver detta mål så ska jag sätta upp några små styrkemål också, så man hela tiden har något att uppfylla, inte bara för motivationen utan även för att hela tiden försöka förbättra sig och inte bli för bekväm i dem vikter man kör med för tillfället.
Kostmässigt så kommer jag att fortsätta som jag gör nu, dvs kolhydratssnålt, det passar mig bra psykiskt och formen klagar jag definitivt inte på. Måste sätta mig ner och räkna lite på kcal dock, så jag hamnar på en litet överskott. Ska göra upp ett ordentligt kostschema som jag givetvis slänger upp här sen.
Det sammanfattar väl det mesta jag har att säga just nu. Dyker det upp något nytt så skriver jag ner det också. Du som har orkat läst igenom allt borde ha fått en ganska klar syn på hur jag ser och har sett på träningen den senaste tiden.
Med allt detta sagt, så vill jag önska er alla ett gott jävla nytt år!
1 januari, 2011 at 21:46 #266097Anonym anvandareMemberYEEAH, haha. Kul och inspiererande läsning Nic. Kul att du har hittat ett sätt som passar dig bra!
2012 har vi i sikte, men det är långt kvar. Mycket hinner förändras. Men förhoppningsvis så ses vi där backstage :up:
God fortsättning förresten!
1 januari, 2011 at 23:41 #266098Anonym anvandareMemberKul läsning Nic! Får hoppas att 2011 blir ett grymt träningsår för oss alla.
2 januari, 2011 at 02:48 #266099Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Vill bara säga att du har en otroligt läsvärd och inspirerande journal, Nic. Du skriver, tränar och äter mycket klokt. Jag önskar dig all lycka med allt i framtiden och hoppas verkligen att du kommer upp på scenen 2012 som du nämner. Och du, by the way, måste bara säga att din flickvän som bara pungade upp ett & fem för kosttillskott, vilken brudMen som sagt: Lycka till nu med allt och fortsätt att ligga i. Sett från början på denna journal till dagen, så har du gjort troliga framsteg och det ska bli kul att fortsätta följa dig. Gott nytt träningsår!
Tack så jättemycket Flessa, väldigt kul att få läsa!
Lycka till själv och god fortsättning!
Niclas Holgersson wrote:YEEAH, haha. Kul och inspiererande läsning Nic. Kul att du har hittat ett sätt som passar dig bra!2012 har vi i sikte, men det är långt kvar. Mycket hinner förändras. Men förhoppningsvis så ses vi där backstage
God fortsättning förresten!
Tack mannen! Ja, det känns riktigt härligt.
Helt klart. Det hoppas jag med! :up:
God fortsättning (igen)!
Tommy Ivarsson wrote:Kul läsning Nic! Får hoppas att 2011 blir ett grymt träningsår för oss alla.Kul att ni tycker så!
Absolut! 365 PBn är väl målet?
2 januari, 2011 at 02:53 #266100Anonym anvandareMemberkört hårt detta år så kommer det bli grymt på scenen!
2 januari, 2011 at 02:56 #266101Anonym anvandareMemberJockepettersen wrote:kört hårt detta år så kommer det bli grymt på scenen!Tack kompis, detsamma! :up:
2 januari, 2011 at 11:30 #266102Anonym anvandareMemberNic Nordin wrote:Kul att ni tycker så!
Absolut! 365 PBn är väl målet?
Åtminstonde PB i varje pass, dvs 122 PB detta året.. Kommer dra ner lite på volymen om man säger så.
2 januari, 2011 at 11:34 #266103Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Åtminstonde PB i varje pass, dvs 122 PB detta året.. Kommer dra ner lite på volymen om man säger så.:emo-thumb
3 januari, 2011 at 14:25 #266104Anonym anvandareMemberÅrets första pass gick riktigt bra! Skön kontakt samt alla mål uppfyllda. Jag kände mig taggad innan och motivationen var hög rakt igenom hela passet. Lite snålt med energi framåt slutet, men motivationen och viljan drev mig istället :up:
Jag har ändrat lite i träningsschemat, så jag tänkte slänga upp det här sen efter att jag skrivit ner dagens pass. Eftersom jag nu då följer ett nytt schema så börjar jag även om i räkningen.
Pass 1: Bröst, rygg och baksida axlar
Övning 1 alterneras hela tiden med övning 2 emellan varje set.
Vila:[/b] 0-60 sek.
A1. Hantelpress – A2. Chins[/b]
20kg x 5 – KV x 5
24kg x 5 – KV+5kg x 5
27kg x 5 – KV+10kg x 3
32,5kg x 4 – KV+15kg x 3
37,5kg x 3 – KV+20kg x 3
40kg x 3 – KV+22,5kg x 3, båda seten till teknisk fail.
27kg x 14 – KV x 12B1. Sneda hantelflyes – B2. Kryssdrag i kabelmaskin, övre trissa[/b]
20kg x 5 – 10kg x 5
23kg x 5 – 15kg x 5
25kg x 4 – 20kg x 5
27kg x 3 – 22,5kg x 5, sista setet till teknisk fail.
30kg x 6 – 15kg x 15, båda seten till positiv fail.
20kg x 12, teknisk fail.Jag startade året med två dagars vila där jag fullkomligt glömde bort allt som hade med träning att göra, riktigt skönt måste jag erkänna Jag åt Mc Donalds, korv, pizza, chips, glass, godis, paj, ja, you name it.. Resultatet blev en halvuppsväld små-lat Nordinare, men inget som inte kan åtgärdas lika fort igen
Slänger upp utgångsformen för i år. Kanske borde ha väntat några dagar så att formen hittat tillbaka till den rättvisa bilden igen innan jag tog bilderna (för att kunna se så rättvisa resultat som möjligt vid slutet av året), men va fan, skitsamma.. Min totalt värdelösa posering får ni nöja er med
3 januari, 2011 at 14:38 #266105Anonym anvandareMemberGött Nic, riktigt bra utgångsform skulle jag vilja säga! :up:
Är planen en långsam uppbyggnadsperiod nu med kaloriöverskott?
3 januari, 2011 at 14:42 #266106Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Gött Nic, riktigt bra utgångsform skulle jag vilja säga! :up:Är planen en långsam uppbyggnadsperiod nu med kaloriöverskott?
Tack Tommy!
Stämmer utmärkt. Ska sätta mig ner och skriva ett kostschema efter maten.
3 januari, 2011 at 15:28 #266107Anonym anvandareMemberHär kommer det nya träningsschemat. Stor fokus på benen och även lite extra krut på nedre ryggen. Brösten släpar, men jag tycker dem börjar komma fram mer och mer, så där fortsätter jag som vanligt, just nu i alla fall. Hoppas på att jag kan hålla mig till detta. Om motivationen och ryggen håller så tror jag benen kommer öka på bra.
Träningsschema 3/01 – 11
5-8 set per övning (3-5 reps), 1 set genomblödning vid utvalda övningar (10-15 reps)
Pass 1[/b]
A1. Sned bänkpress i smith
A2. Enarmsrodd i smith
B1. Dips
B2. Latsdrag med V-handtagPass 2
A1. Knäböj i smith
B1. Sittande lårcurl
B2. Benspark
C2. Kabelcrunches
C2. Stående vadpress i smithPass 3
A1. Sittande militärpress
A2. Skivstångscurl
B1. Drag till hakan
B2. Liggande tricepspress, rak stång
C1. RotatorkuffarPass 4
A1. Marklyft
B1. Benpress i maskin
B2. Vadpress i benpressmaskin
C1. Framåtlutade sidolyft i kabelmaskin
C2. Pull-throughsVila
Pass 5
A1. Hantelpress
A2. Chins
B1. Sneda hantelflyes
B2. Liggande kryssdrag, övre trissaPass 6
A1. Knäböj i smith
B1. Sittande lårcurl
B2. Benspark
C2. Kabelcrunches
C2. Stående vadpress i smithPass 7
A1. Sittande axelpress med hantlar
A2. Växlande hantelcurl
B1. Sidolyft i kabelmaskin
B2. PushdownsVila
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.