Liten pojke, med stora mål!

Home Forums Seriösa träningsjournaler Liten pojke, med stora mål!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 4,996 through 5,010 (of 5,268 total)
  • Author
    Tommy Ivarsson wrote:
    Bra kämpat Nic, mycket klokt att fokusera på tekniken i böjarna! :up:

Grattis till nya PB med för den delen, nu blev jag själv lite sugen på bulgariska splitböj, längesedan jag körde det! :)

Tack du starke man!

Ja, jag har stressat alldeles för mycket förr, så det misstaget gör jag inte om igen :)

Suverän övning, speciellt för mig som har en förmåga att aktivera höger ben något mer än vänster i vanliga böjar, så att få fokusera på ett ben i taget passar mig utmärkt.

Skönt pass idag med riktigt fin kontakt i ryggen! Alla sista set i basövningarna avslutades vid teknisk fail.

Pass 13: Överkropp (drag-dominant)

Vila: 0-30 sek.

AktiveringHängande chins med fötterna på en bänk – 5,5,5

A. Latsdrag
    50kg x 5
    60kg x 4
    70kg x 3
    80kg x 3
    90kg x 2
    95kg x 1
    98kg x 4

B. Latsdrag, med V-handtag
    75kg x 3
    80kg x 3
    85kg x 2
    90kg x 1
    93kg x 4-5

C. Skivstångsrodd, med 2s toppkontraktion (endast vid sista setet)
    40kg x 5
    50kg x 5
    60kg x 4
    65kg x 4
    70kg x 3
    72,5kg x 4

D. Chins
    8-10(?)
    5
    4

E. Växlande hantelcurl
    15kg x 3
    17,5kg x 3
    20kg x 3
    22kg x 2
    24kg x 2

F. Kabelcurl, dubbel toppkontraktion
    55kg x 8, PB!
    45kg x 8

G. Omvänd kabelcurl, dubbel bottenkontraktion
    35kg x 8, PB!
    30kg x 8.

H. Hammercurl
    15kg x 7.

Fy fan, helt död i biceps..

Vet inte hur jag ska spekulera i hantelcurlen. Innan jag bytte upplägg gjorde jag en 4a på 26,5kg istället för en 2a på 24kg som idag. Då hade jag dock endast kört axlar innan istället för rygg. En viktminskning känns logisk, frågan är om 2kg + 2 reps är för mycket. Svårt att avgöra om man går framåt eller bakåt. Nå väl, det märker jag när jag går tillbaka till det gamla vanliga..

Nic(e) Nic.. Haha, vitsigt ;)

Klart att man är lite sönder i bicepsen efter att ha kört rygg, men som du säger. Du märker väl när du byter schema igen om du blivit starkare lr inte. :)

Tommy Ivarsson wrote:
    Nic(e) Nic.. Haha, vitsigt ;)

Klart att man är lite sönder i bicepsen efter att ha kört rygg, men som du säger. Du märker väl när du byter schema igen om du blivit starkare lr inte. :)

Väldigt! ;)

Ja, jag gör väl det.. :)

Bra pass idag. Fint tryck både i axlar och bröst. Dock så känner jag fortfarande av bristningen i bröstet, men det är minimalt jämfört med första gången, så det är ju både bra och dåligt. Sedan kändes vänstra axeln lite obekväm idag, både i smala bänkpressen och i rep-pushdowns (som jag förövrigt tänker byta bort).

Pass 14: Överkropp (press-dominant)

Vila: 0-45 sek.

Aktivering Stående militärpress, ryckreps, maxantal i ~5 sek – 15kg, 15kg, 15kg

A. Sittande militärpress
    30kg x 3
    35kg x 3
    40kg x 3
    45kg x 3
    50kg x 3
    55kg x 2
    57,5kg x 3

B. Sned bänkpress, i smith
    55kg x 3
    60kg x 3
    65kg x 3
    70kg x 3
    75kg x 2
    77,5kg x 3

C. Bänkpress
    65kg x 5
    70kg x 3
    75kg x 3
    80kg x 3
    82,5kg x 2
    85kg x 3

D. Smal bänkpress, i smith
    65kg x 5
    70kg x 3
    75kg x 3
    80kg x 3
    85kg x 3
    87,5kg x 2

E1. Pushdowns, med rep –> E2. Pushdowns, med stång
    45kg x 12, PB! –> 55kg x 10
    45kg x 10 –> 55kg x 6-8(?)
    35kg x 10 –> 45kg x 10

F1. Framåtlutade sidolyft, sittande –> F2. Rotatorkuffar vid axelhöjd, uppåtrotationer
    10kg x 12 –> 7kg x 12
    10kg x 12 –> 7kg x 12
    10kg x 12 –> 7kg x 12

Militärpressen kändes liiiite tyngre än sist, men det var förmodligen för att jag var lite segstartad idag, för allting därefter gick som smort och vartenda slutset kändes lättare jämfört med förra press-passet, vilket känns super! :up: Taggad som fan på nästa pass, för då är det vikthöjning som gäller samt minskning på antalet set. Lite skraj över hur militärpressen kommer gå dock, eftersom det var vid 60kg som jag började trilla bakåt igen förra gången. Men men, it’s all in the head! ;)

EDIT: Körde ett set sidorotationer i kabelmaskin också, 10kg x 12.

Gött Nic, ser att du höjt lite till i bänkpressen men fortfarande samma reps! :up:

Hur länge ska du köra så här låga reps?

Tommy Ivarsson wrote:
    Gött Nic, ser att du höjt lite till i bänkpressen men fortfarande samma reps! :up:

Hur länge ska du köra så här låga reps?

Höjning från förra veckan, men fortfarande samma som på förra passet :) Höjning igen nästa vecka!

I all evighet ;) Nej men, jag känner att 3-6 reps är det som gett mig bäst resultat, så jag håller mig till det tills jag känner för annat. Jag föredrar att bränna av få explosiva reps med maximal fokus till skillnad från högreps där jag lätt tappar fokusen istället. I övningar som exempelvis framåtlutade sidolyft så föredrar jag dock lite mer reps då jag finner tunga vikter ganska svåra att hantera i den rörelsen :)

Fy fan, dagens pass kändes…vad ska man säga…grymt. Helt jävla grymt. Vikterna flög upp som om jag det var uppvärmning jag höll på med. Allting gick suveränt (förutom höftstötarna som jag till slut skippade) och jag tror min kropp just har tömt hela mitt endorfin-förråd, för jag känner mig helt jävla hyper och är redo att ta mig an allt livet har att erbjuda. Glädjen rusar i kroppen och jag är sjukt jävla mongo-sugen på nästa träningspass, GIIIEF MEEEE! Jag skulle kunna babbla på om en jävla massa känner jag nu, men jag besparar er allt det skitsnacket och ger er det intressanta, dagens pass:

Pass… vem bryr sig, 15 eller nått: Underkropp (höft-fucking-dominant)

Vila: Alldeles för länge.

A. Boxböj, i den jävla smithmaskinen
    60kg x 5
    70kg x 5
    80kg x 5
    90kg x 5
    100kg x 5
    110kg x 5
    120kg x 5, RPB!

B. Kronlyft, typ 15 cm ovanför marken(?), inte fan vet jag
    70kg x 5
    90kg x 5
    110kg x 3
    120kg x 3
    130kg x 3
    140kg x 3
    150kg x 3, PB! Skakade som om jag hade Parkinsons, men kändes suveränt i ryggen.

C. Höftstöt
    … not. Bara en jävla massa donande för att sedan skippa hela skiten.

D. Liggande lårcurl
    20kg x 5
    25kg x 5
    30kg x 5
    35kg x 3
    40kg x 3

E. Sittande lårcurl

12 plattor x 12
    11 plattor x 11
    10 plattor x 10-12(?)

F1. Pull-throughs i cabelwiremachine –> F2. Stående vadpress, i Mr. Smith –> F3. Russian boogietwist
    60kg x 12 –> 70kg x 12 –> 20kg x 10-12 (tappade räkningen)
    70kg x 12 –> 70kg x 10 –> 20kg x 12
    75kg x 15, PB! –> 80kg x 9 –> 20kg x 12

Här har ni ett bra exempel på min dåliga uthållighet. Jag klarar en 10a på 70kg jämfört med en 9a på 80kg med likvärdig rörelse. Har ni någonsin sätt en sådan skel jämförelse? :D

Dagens övnings-pris går till boxböjarna (!!!), yeeeeeah. Gick grymt bra idag. Kändes som att jag skulle lyfta från marken i toppläget. Skitbra explosivitet och ingen som helst smärta i rygg eller knä eller någonting (möjligtvis mina ryggkotor som blir krossade uppe vid ”nacken” då dem sticker ut och bildar en jävla dinosaurienacke).

Nå väl, nu ska jag laga mat. Good old chicken with rice, baby.

Klappa händerna när du är riktigt glad, KLAPP KLAPP!

Tjohej så länge.

Gillar dina boxböj i den där jävla smithmaskinen. Grymt pb. Sätter du dig ner på bänken där, och sen exploderar upp? Eller touchar du bara?

Ska testa att lägga in boxböj själv snart tänkte jag :) Alla övningar i smith är duktigt underskattade.

Niclas Holgersson wrote:
    Gillar dina boxböj i den där jävla smithmaskinen. Grymt pb. Sätter du dig ner på bänken där, och sen exploderar upp? Eller touchar du bara?

Ska testa att lägga in boxböj själv snart tänkte jag :) Alla övningar i smith är duktigt underskattade.

Tack kompis!

Under dem första två-tre seten touchar jag bara, annars sätter jag mig :)

Gör så, kanonövning!

Hahaha, grymt pass Nic!

Kul att du skriver hypat när du är hypad. Syns bra då.. :D

Grattis till fina PB med, riktigt bra boxböjar och kronlyft. Du bör verkligen ha träningsvärk i korsrygg och hamstrings de kommande dagarna :emo-thumb

Haha. Tack du :D

Chansen är stor! ;)

Ätardag igår, så det var otroligt segt att gå upp idag och tankarna inför passet var inte dem positivaste direkt. Trots detta så lyckades jag dra av ett näst intill suveränt pass!

Pass 16: Överkropp (press-dominant)

Vila: 0-60 sek.

Började med lite aktivering, både med skivstång och med kettlebells. Mest lite larv.

A. Sittande militärpress
    30kg x 5
    40kg x 4
    50kg x 3
    55kg x 3
    60kg x 3, PB!

B. Sned bänkpress, i smith
    60kg x 5
    65kg x 4
    70kg x 3
    75kg x 3
    80kg x 3

C. Bänkpress
    70kg x 5
    75kg x 4
    80kg x 3
    85kg x 2
    87,5kg x 3

D. Smal bänkpress, i smith
    70kg x 5
    75kg x 4
    80kg x 3
    85kg x 3
    87,5kg x 3, RPB!

E1. Liggande tricepsextensions, med hantlar (vikt per hantel) –> E2. Stående tricepsextensions ovanför huvudet, i kabelmaskin –> E3. Sittande sidolyft

14kg x 12, PB! –> 50kg x 12, PB! –> 9kg x 12
    14kg x 6 –> 50kg x 10 –> 9kg x 12
    14kg x 7 –> 50kg x 8 –> 9kg x 12

Blev lite längre vila inför sista setet (2 min?), därav fler reps i första övningen.

Blev 30 armhävningar (med ena armen på en 30cm(?) kloss) innan jag gick hem också, som lite extra genomblödning.

Bänkpressen kändes suverän idag. Jag känner att jag börjar få in en riktigt bra teknik där nu. 87,5kg idag gick lättare än 85kg vid förra passet. Dessutom så kände jag inte av bristningen någonting så det är ju bara ett till steg i rätt riktning.

Militärpressen var jag sjukt orolig inför, men 60kg gick upp ändå, dock lite snett, vilket dock inte är så konstigt då jag fick ett blodtrycksfall efter första repetitionen, så jag är glad att jag lyckades dra av två till överhuvudtaget.

Vid nästa vecka så börjar jag om vid microcykel 1 igen, dvs. med vikter som jag har 101% kontroll över. Om allting har funkat rätt så bör dessa vikter vara högre jämfört med första veckan, men dock inte lika höga som den här veckan. Man får se hela progressionsdelen som en 4-veckors-period, där man hela tiden strävar efter att dessa 4 veckor ska vara ”högre” jämfört med dem förra 4 veckorna. Jag tror ni förstår principen. Om det kommer fungera vet jag inte, men det finns bara ett sätt att ta reda på det ;)

hehe gillar dit föregående pass, lite damp-redovisning :emo-thumb

gober wrote:
    hehe gillar dit föregående pass, lite damp-redovisning :emo-thumb

:d

EDIT:
    Gillar din avatar ;)

Viewing 15 posts - 4,996 through 5,010 (of 5,268 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.