Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Liten pojke, med stora mål!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 juli, 2011 at 13:26 #266468Anonym anvandareMember
Passet efter en bra ätardag/grisdag går fan alltid riktigt bra Man märker hur mycket maten påverkar.
Vad betyder det när du sätter ett ^ efter vikterna?
24 juli, 2011 at 16:12 #266469Anonym anvandareMemberNic Nordin wrote:”Ätardag” idag, gött. Bilder kommer sen.Inväntas!
24 juli, 2011 at 16:41 #266470Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Passet efter en bra ätardag/grisdag går fan alltid riktigt bra Man märker hur mycket maten påverkar.Vad betyder det när du sätter ett ^ efter vikterna?
Det beror helt på vad jag käkat faktiskt. Äter jag ”bra” mat som ett flertal mackor, hamburgare, flingor, frukt m.m så brukar det gå suveränt. Käkar jag dock chips, lösgodis och annat gott inom den kategorin så brukar jag snarare känna mig bakfull
^ = Höjning jämfört med passet innan.
ErikHB wrote:Inväntas!Jag glömde ju självklart att fota det mesta. Det blev dock inte speciellt mycket då flickvännen jobbade kväll och jag var alldeles för lat för att gå och handla själv, haha. Blev en frukost med frallor, müslibröd, flingor, oboy och mjölk. Två polarkakor (halvmånar) med ägg (5st) och kaviar. Vattenmelon. Sedan en pizza och hamburgare på kvällen. Fast senare kan jag ju slänga upp dem två bilderna jag kom ihåg att ta dock (frukost och pizzan).
28 juli, 2011 at 10:55 #266471Anonym anvandareMemberRiktigt bra pass idag, speciellt med dem förutsättningar jag hade. Har vart hundvakt ute på landet i tre dagar (därav utesluten träning) vilket har inneburit för lite rätt mat och för mycket fel…”mat” Men ur en livsnjutar-synvinkel så har det vart underbart. Suveränt väder, gott att äta/dricka, trevligt sällskap (flickvännen och tre av dem lydigaste hundar jag mött) och en underbar säng att sova i. Chill rakt igenom.
Men, som jag skrev på facebook, nu är det tillbaka till verkligheten som gäller ..och den påbörjades bra som sagt.
Vecka 7, Pass 1 – Underkropp
Vila – 15-45 sek.
A1. Bulgariska splitböj – 27kg x 5, PB! 5,4,4
A2. Sittande lårcurl – 55kg x 5, PB! 4,4,4B1. Lutande benpress i maskin – 150kg^ x 5,5,5,5
B1. Omvänt stela hack-lift för baksida lår – 70kg^ x 5,5,5,5C1. Stående vadpress, i smith – 90kg x 8,6, 50kg x 11.
C2. Crunches, med hälarna pressade mot en kant – +15kg x 10, 10, +10kg x 15.Var så jävla trött i benen att jag inte kunde stå ordentligt i stående vadpressen, så två tunga set fick räcka, sedan körde jag ett genomblödningsset istället för både vader och mage.
Ska ta och fixa käk nu. 400g alaska pollock, 75g ris och lite creme fraiche vitlök/parmesanost. Lite sallad på det också.
Överkropp i morgon, som vanligt :up:
28 juli, 2011 at 12:24 #266472Anonym anvandareMemberBra jobbat Nic! Kul att se att du dundrar på med nya PB hela tiden :up:
De tidigare dagarna lät sköna, såna dagar ska jag ha i 4 veckor nu hos mina föräldrar. Men under en kort period av året är det skit samma. Ska sköta mig hyfsat under resten av året :emo-thumb
28 juli, 2011 at 13:18 #266473Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Bra jobbat Nic! Kul att se att du dundrar på med nya PB hela tiden :up:De tidigare dagarna lät sköna, såna dagar ska jag ha i 4 veckor nu hos mina föräldrar. Men under en kort period av året är det skit samma. Ska sköta mig hyfsat under resten av året :emo-thumb
Tack Tommy! Ja fan, det går bra nu
Ja för fan, livet är inte bara bra mat och slit nere på gymmet, även om vi gillar den delen också
28 juli, 2011 at 18:38 #266474Anonym anvandareMemberTänkte försöka skärpa till kostredovisningen. Börjar med dagens kost, även om den inte blev så optimal.
Hade glömt köpa mat för hela dagen idag, men fick ihop det någorlunda ändå med det som fanns hemma.
Måltid 1 – 400g Alaska Pollock, 75g parboiled ris, 125g creme fraiche (vitlök och parmesanost), 25g grädde (5%) och sedan lite riven morot till det (glömde bort att fixa salladen), 300g mjölk, 1st multivitamin och extra zink.Måltid 2 – Två skivor rågbröd (50g), 40g ost (17%) och 30g skinka. Till det en dryck gjord på 250g kvarg, 100g laktosfri yoghurt (2%), 100g mjölk, 15g vassleisolat och kanel.
Måltid 3 – 75g ost, 40g skinka, 30g kaseinprotein, 300g mjölk, 5g omega 3.
Totalt 230g protein, 145g kolhydrater (ex. moroten) och 60g fett, alltså 2040 kcal, vilket givetvis är en för låg siffra. Men, jag har väl en del extra i överflöd från ”semestern” så
28 juli, 2011 at 21:09 #266475Anonym anvandareMemberalltid intressant å läsa om kost upplägg, mer av det :up:
tänk på att mjölken försämrar upptaget av zink, om det tas vid samma tillfälle. .
29 juli, 2011 at 07:06 #266476Anonym anvandareMemberVästkustarn wrote:alltid intressant å läsa om kost upplägg, mer av det :up:tänk på att mjölken försämrar upptaget av zink, om det tas vid samma tillfälle. .
Då ska jag göra mitt bästa i att fortsätta uppdatera den. Lite bilder också kanske?
Du syftar på Kalciumet då? Jo, jag slänger i mig zink-tabletten innan jag äter, och mjölken dricker jag när maten är slut, så den får väl 25-30 minuters försprång i alla fall. Sen om det är för kort tid vet jag inte, men hur som, jag tror inte att jag lider av zinkbrist ändå, utan äter mest tabletterna för att jag har dem kvar från dieten :p
29 juli, 2011 at 10:42 #266477Anonym anvandareMemberHelt okej pass idag. Kommer dock på mig själv ibland att jag fokuserar så mycket på den negativa fasen i rörelsen att jag glömmer bort att pressa/dra explosivt, vilket kan påverka siffrorna något under passets gång. Smala latsdragen är ett bra exempel för idag, som därmed bidrog till något tröttare armar och valet till endast ett tungt set och sedan ett set genomblödning.
Vecka 6, Pass 2: Överkropp
Vila – 45-60 sek.
A1. Hantelpress – 35kg x 5,5,5,4^
A2. Smala latsdrag – 90kg x 5,5,4,4^
B1. Drag till hakan – 45kg x 5,5,4,4
C1. Scott-curl, i kabelmaskin – 60kg x 6, 50kg x 9-10.
C2. Liggande tricepspress, i kabelmaskin – 85kg x 5, 70kg x 10-12.Nästa pass så är jag 99% säker på att jag lyckas pressa fyra 5or i hantelpressen om jag slänger in ett extra potentieringsset och får till explosiviteten ordentligt.
Vet inte om jag nämnt det förr, men alla set i latsdragen körs med dragremmar och alla övningar, förutom curlen, körs med övertumgrepp, dvs jag låser inte fast greppet med tummen.
29 juli, 2011 at 10:55 #266478Anonym anvandareMemberBra jobbat Niccy-Boy!
Är det stor skillnad mellan om du kör ett nervpotentieringsset eller inte innan du går på arbetsseten?
Själv måste jag upp mot iaf 90% av min arbetsvikt och göra något lyft innan jag känner att jag kan köra fullt. I bänkpressen t.ex kan det hjälpa att racka av en vikt som är runt 120% av ens 1RM innan man börjar köra sen.
Finns vissa som kör några explosiva reps precis innan också, hur som helst så är ju alla dessa metoder till för att trigga så stor andel muskelfibrer som möjligtMen som sagt, märker du någon större skillnad? Du som ändå kört med detta ett bra tag nu.
29 juli, 2011 at 11:17 #266479Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Bra jobbat Niccy-Boy!Är det stor skillnad mellan om du kör ett nervpotentieringsset eller inte innan du går på arbetsseten?
Själv måste jag upp mot iaf 90% av min arbetsvikt och göra något lyft innan jag känner att jag kan köra fullt. I bänkpressen t.ex kan det hjälpa att racka av en vikt som är runt 120% av ens 1RM innan man börjar köra sen.
Finns vissa som kör några explosiva reps precis innan också, hur som helst så är ju alla dessa metoder till för att trigga så stor andel muskelfibrer som möjligtMen som sagt, märker du någon större skillnad? Du som ändå kört med detta ett bra tag nu.
Thank you, Tommy-girl!
Oja, det går verkligen inte att jämföra! Jag vill också gärna upp mot i alla fall 90% av min arbetsvikt (såg nu förresten att jag inte skrev ut mina potentieringsset idag).
Jag har aldrig testat att bara racka av en vikt högre än 100%, så hur det skulle fungera vet jag inte. Jag har dock hört om principen, kanske borde pröva Hur länge håller du vikten då? 3-5 sek?
Jag utför som sagt stegringsset, där jag lägger all fokus på explosiviteten. Går aldrig över 5 reps i dessa set.
Är jag seg när jag kommer ner till gymmet så brukar jag slänga in några aktiveringsset också, som exempelvis armhävningar med klapp eller upphopp med viktskiva.
Stegringseten idag, exempelvis i hantelpressen, såg ut som följande: 21kg x 5, 27kg x 5, 32,5kg x 3 och sedan hoppade jag på mitt första arbetsset. Jag skulle med fördel kunna utföra 2 set till och då med mindre vikthopp, allt beror på hur jag känner mig när jag väl är där nere.
29 juli, 2011 at 12:25 #266480Anonym anvandareMemberOk! När jag i bänkpress bara rackar av skiten så brukar jag hålla runt 5 sekunder. När man sänker vikten och ska köra sen så känns den betydligt mycket lättare
Men lite nervpotentiering kan vara riktigt bra när det väl behövs!
29 juli, 2011 at 12:35 #266481Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Ok! När jag i bänkpress bara rackar av skiten så brukar jag hålla runt 5 sekunder. När man sänker vikten och ska köra sen så känns den betydligt mycket lättareMen lite nervpotentiering kan vara riktigt bra när det väl behövs!
Okej! Jag får testa i sneda bänkpressen vid nästa överkroppspass och utvärdera
Absolut!
29 juli, 2011 at 16:39 #266482Anonym anvandareMemberNic Nordin wrote:Då ska jag göra mitt bästa i att fortsätta uppdatera den. Lite bilder också kanske?Du syftar på Kalciumet då? Jo, jag slänger i mig zink-tabletten innan jag äter, och mjölken dricker jag när maten är slut, så den får väl 25-30 minuters försprång i alla fall. Sen om det är för kort tid vet jag inte, men hur som, jag tror inte att jag lider av zinkbrist ändå, utan äter mest tabletterna för att jag har dem kvar från dieten :p
japp precis det var kalciumet jag tänkte på
känner du illamående av zinken ibland? Jag tar mitt på tom mage ca 6 timmar innan första måltiden. Om jag då tar t.ex 60mg så blir jag lite lätt illamående efter 15min. Brukar hålla i sig i 10-20min ungefär.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.