Mantus bygger på

Home Forums Seriösa träningsjournaler Mantus bygger på

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 196 through 210 (of 225 total)
  • Author

Tisdag Tung överkropp

Bänkpress 90×3+1 90×3+1 80×6 80×6 75×6
    Skullcrushers 50×6 50×6 42,5×8 42,5×8
    Sittande rodd 87×6 87×6 87×6 87×6
    Bicepscurls 50×6 50×6 42,5×8 PB 42,5×8
    Latsdrag 77×6 77×6 77×6 77×6 77×6
    Hantelshrugs, vikt per hantel 40×10 40×10 40×10 40×10
    Baksida axlar, vikt per hantel 11,5×8 11,5×8 11,5×8 10×8
    Facepulls 17,5×15 21×15 17,5×15 17,5×15

Passet gick bra, missade sista repet i första 90kgs fyran pga att stången kom för långt upp på bröstet, skulle tagit den annars. I andra försöket så ville inte psyket riktigt och styrkan fanns väl inte heller riktigt där för att pressa upp det sista repet. Nästa gång blir det två set på 90kg utan misstag.
    Skullcrushers gick bra med höjning på sista åttan.
    Bicepscurlen gick utmärkt med pb på åttorna.
    Alla skivstänger var upptagna och jag hade bråttom så jag fjantade runt med några snabba set på 40kgs hantlarna.
    I baksida axlar hade någon redan lagt beslag på tiokgs hundbenen så det blev 11,5kg till sista set vilket gick bra första setet men mindre bra andra och tredje set pga ett jävulusiskt tempo och supersetning med facepulls. Lyckades dessutom slå ihop ena hanteln på slutledan på höger ringfinger på sista repset i tredje set så nu är jag klämdsamt svullen där.

23/10 2007 1tim 5min Stallet

Hur ligger du själv till om du tycker 2.5xbw i marklyft är lätt undrar jag!?
    Jag känner att uppgiften kan bli riktigt tung för min egen del :D

Det syns ju en stor fin filé på ryggbilderna!
    Och armarna förstör iaf inte spreaden som mina armar gjorde några månader sen… de ser ut att ha bra ”häng” på triccarna.

Du har bra tjocklek på ryggen – jag antar att du har marklyftet att tacka för det. Det är för övrigt ett jävla fusk att kunna köra mark…svårt att bygga då rygg då liksom:p

;)

mikaelf wrote:
    Hur ligger du själv till om du tycker 2.5xbw i marklyft är lätt undrar jag!?
    Jag känner att uppgiften kan bli riktigt tung för min egen del :D

Det syns ju en stor fin filé på ryggbilderna!
    Och armarna förstör iaf inte spreaden som mina armar gjorde några månader sen… de ser ut att ha bra ”häng” på triccarna.

Jag sa inte att det var lätt, jag sa att det var ett aningen mer lättuppnåligt mål än hans böjmål.:D
    Om jag tummar lite på min teknik och använder ryggen mer så skulle jag redan nu vara uppe i ca 170kg i marklyft vilket är lite mer än 2ggr min bw, en halva till på det låter inte så värst avlägset. Med den markstil jag använder mig av nu där jag använder benen till stor del kommer det dock att ta längre tid. Max ett par år kan jag tänka mig. Den dag jag drar tre gånger min kroppsvikt ser dock lite mer avlägsen ut.

Andreas Guiance wrote:
    Du har bra tjocklek på ryggen – jag antar att du har marklyftet att tacka för det. Det är för övrigt ett jävla fusk att kunna köra mark…svårt att bygga då rygg då liksom:p

;)

Jag är försiktig om mina diskar Andreas. Det blir självklart mycket svårare att bygga en bra rygg om ens erector spinae har aningen sämre hållbarhet än torkad trolldeg.:D
    Tjockleken var faktiskt bättre än jag trodde, har dock väldigt svårt att fälla ut latsen ordentligt, skyller detta på mina sedan födseln framåtroterade axlar (alltid skönt att skylla på generna.:D). Har även en svag misstanke om att jag kan ha begåvats 8förbannats) med ett par höga latsfästen vilket inte vore så kul pga min redan rätt långa och breda midja.

Mantus wrote:
    Jag sa inte att det var lätt, jag sa att det var ett aningen mer lättuppnåligt mål än hans böjmål.:D
    Om jag tummar lite på min teknik och använder ryggen mer så skulle jag redan nu vara uppe i ca 170kg i marklyft vilket är lite mer än 2ggr min bw, en halva till på det låter inte så värst avlägset. Med den markstil jag använder mig av nu där jag använder benen till stor del kommer det dock att ta längre tid. Max ett par år kan jag tänka mig. Den dag jag drar tre gånger min kroppsvikt ser dock lite mer avlägsen ut.

Jag har ungefär noll koll på hur jag lyfter… det senaste jag såg film på var 150kg x 6 och där använde jag ganska mycket ben. Och det var i Maj i år.

På de tyngre vikterna gissar jag att det blir väldigt mycket mindre ben… hur mycket mindre har jag ingen aning om ;)

Lycka till iaf, bara att köra på så länge motivationen finns ju!

mikaelf wrote:
    Jag har ungefär noll koll på hur jag lyfter…!

Det hade jag också i ca ett år, till den dag då det plötsligt brast till i ryggen och min vänstra rygghalva svällde upp som en melon. Jag kunde inte ta mig upp ur sängen utan hjälp på tre dagar. Det var en aning pinsamt att min flickvän på 50kg var tvungen att formligen dra upp mig ur sängen för att jag skulle kunna sätta mig upp så att krampen skulle gå ur ryggen. Har antagligen en lite svagare rygghalva eftersom jag dragit på mig en sådan skada ett par gånger, första gången var en olyckshändelse och sedan dess har det väl blivit lättare att bli skadad just där, därav den nya mer OL- orienterade lyfttekniken.

Mantus wrote:
    Det hade jag också i ca ett år, till den dag då det plötsligt brast till i ryggen och min vänstra rygghalva svällde upp som en melon. Jag kunde inte ta mig upp ur sängen utan hjälp på tre dagar. Det var en aning pinsamt att min flickvän på 50kg var tvungen att formligen dra upp mig ur sängen för att jag skulle kunna sätta mig upp så att krampen skulle gå ur ryggen. Har antagligen en lite svagare rygghalva eftersom jag dragit på mig en sådan skada ett par gånger, första gången var en olyckshändelse och sedan dess har det väl blivit lättare att bli skadad just där, därav den nya mer OL- orienterade lyfttekniken.

Aha I see… taskigt… jag har sabbat en disk i Mars eller April i år, lyfte snett, kände det redan 2 cm över golvet men tänkte ”rättar till på vägen”… kapoom och så reppade jag 5 reps till… tog några månader med smärta, framförallt vid magträning men nu är det vad jag kan känna helt borta.

Jag kunde tekniken… men jag hade inte självinsikt nog att släppa stångjäveln och börja om då jag kände att lyftet var fel. En sådan typisk grej som man måste uppleva för att lära sig genom sina misstag tydligen :(

mikaelf wrote:
    Aha I see… taskigt… jag har sabbat en disk i Mars eller April i år, lyfte snett, kände det redan 2 cm över golvet men tänkte ”rättar till på vägen”… kapoom och så reppade jag 5 reps till… tog några månader med smärta, framförallt vid magträning men nu är det vad jag kan känna helt borta.

Jag kunde tekniken… men jag hade inte självinsikt nog att släppa stångjäveln och börja om då jag kände att lyftet var fel. En sådan typisk grej som man måste uppleva för att lära sig genom sina misstag tydligen :(

Så sant, jag hade tur som fick en muskelbristning istället för diskproblem. Med den nya tekniken lägger jag inte lika mycket stress på ryggen utan stannar när mina hamstrings inte klarar av vikten längre vilket effektivt förhindrar mig från att tappa tekniken i ryggdelen av lyftet.

Torsdagens pass: Lätt underkropp

Marklyft 120×6 120×6 120×6 140×3+1 130×4
    Benpress 139,5×8 139,5×8 139,5×8 139,5×8 139,5×8
    Benlyft 10 10 10 10
    Utfall, vikt per hantel 22×8 16×8 16×8 11,5×8
    Vadpress stående 178×8 178×8 178×8 185×8 185×8

50min Stallet 25/10 2007

Bra pass trots att jag sov dåligt inatt (läs:inte alls). Intensiteten var tvungen att vara stor pga att gymet stängde om 50min så det var den tiden jag hade att spela på. Marklyftet gick bra, benpressen också. Riktigt djupa benpressar med kabelbenpressen tar väldigt bra och jag var riktigt nära att spy där ett tag när jag rev av fem set åttor på åtta minuter. Spykänslorna blev inte direkt bättre efter fyra set benlyft kan jag tillägga.
    Utfallen gick bra men här märktes intensiteten av eftersom röven släppte lite på de sista repetitionerna, med tanke på att den fått jobba hårt i marklyft och benpress bara minuterna före så var det inte så värst underligt.
    Avslutade med några lätta set vadpressar som kändes riktigt bra.

Fredagens pass: Lätt överkropp

Sittande axelpress m hantlar utan stöd 24,5×6 24,5×6 24,5×6 24,5×6
    Chins kv+10×4 kv+10×4 kv+5×6 kv+5×6 kvx9
    Lutande hantelpress 32×6 32×6 32×6 32×6 32×4+2
    Triceps m en arm, hantel b huvudet 19×6 16×6 16×6 16×6
    Biceps m hantel på lutande bänk 19×6 19×6 19×6 19×6
    Maskinrodd 70×8 70×8 70×8 63×8 63×8
    Sidolyft 11,5×6 11,5×6 10×6 10×6
    Dips kv+15×8 kv+15×8 kvx15

1tim 5min Stallet 26/10 2007

Intensivt och bra pass, sittande hantelpress börjar bli aningen lätt så det blir nog att ge sig på ett set av 27kgs hantlarna efter några repetitioner på dem så biter nog 24,5: orna rätt bra de med.
    Chinsen utfördes med mycket bättre teknik idag, alla chins var med hakan över stången i toppläget och med helt utsträckta armar i bottenläget,, därför blev det inte heller någon stor ökning i chins sedan förra gången fast jag kände mig mycket starkare den här gången.
    Lutande hantelpress utfördes också mer strikt vilket gjorde att musklerna än en gång dog på sista setet dock var det förståeligt med tanke på hur strikta och intensiva set 1-3 var.
    Supersetning mellan triceps och biceps gick bra med en brantare lutning på bänken den här gången, bänken börjar närma sig helt vertikalt nu så det är nog snart dags att ta tyngre hantlar för biceps.
    Maskinrodden och sidolyften gjordes i rask takt och var snart avklarade, dipsen gick också väldigt snabbt och var rejält djupa.

efter träningen mötte jag upp flickvännen på tågstationen och sedan åt vi varsinn inbakad kebabpizza. I morgon blir det till att sätta sig i bilen till Örebro där flickvännens kusin gifter sig, det har bakats en hel del tårta så jag ser särskilt fram emot den till vigseln anslutande festen.:P

Lite bilder, dålig kvalité på bilderna. Glömde fullständigt bort att flexa benen på ett par bilder också, kan ha berott på att kameradamen sa åt mig att snabba på så att hon kunde titta på Idol eller något sådant skit.:D
    Sista bilden blev benen bättrev på men där ser det ut som att jag har två pumpor mellan armarna.
    Ge gärna kommentarer om poseringen(behövs) och om formen (det man kan urskilja).

Var på bröllop igår i Örebro och mumsade säkert i mig i runda slängar 8000-10 000 kalorier under dagen och kvällen/natten. Idag blev det mer av den varan med hotellfrukost och två big macs på McDonalds samt lite fika när jag stannade hos pappa och hälsade på på vägen hem.

Sånt här tryck får man efter två dagars ätande och drickande:D:

Tränade idag, var lite missnöjd med passet. Det saknades kraft i benen i knäböjen men skall väl vara nöjd ändå, man kan inte vara på topp jämt och tre lätta atg- set med sexor på 90kg är milsvitt bättre än vad jag gjorde för bara ett par månader sedan.
    Är lite trött så jag skriver in passet imorgon.
    Har även bestämt mig för att skippa latsdragen imorgon och istället köra kroppsviktschins så många jag klarar i fyra set utan remmar varje tungt överkroppspass i fortsättningen för att sedan köra viktade chins på det lätta överkroppspasset vilket jag gör redan nu. Skälet är att jag är klen i chins samt att latsdragen inte fungerar så bra.

Onsdag Tung underkropp

Knäböj 90×6 90×6 90×6 107,5×3+1 105×3+1
    Vader i sittande benpress, ett ben 95,5×8 95,5×8 95,5×8 95,5×8 95,5×8
    Crunches kv+34,5×10 kv+34,5×10 kv+10×34,5
    Hacksquat 100×6 100×6 100×6 100×6 100×6
    Good mornings 50×6 50×6 60×6 60×6 50×6

45min Stallet 31/10 2007

Knäböjen gick sådär, hade ingen riktig kraft vilket gjorde att de tunga seten blev lidande. Riktigt irriterande faktiskt tror det beror på att jag körde på onsdag istället för måndag då jag brukar köra, irriterande att det bara krävs några dagar för mycket vila för att min styrka skall sjunka.
    Vaderna gick bra, tog i och lyckades höja upp mig till fem set på 95,5kg med ett ben, skönt med ordentligt sträck i vaderna och tung kontraktion i toppen.
    Crunches med vikt kändes bra och slaktade magen brutalt.
    Hacksquaten gick bra fast jag fick skynda mig på ordentligt här för att hinna..
    med good mornings som raskt avhandlades på ca fem minuter sedan var min korsrygg och mina hamstrings rätt möra och klockan var slagen så sista magövningen skippades.
    Ett rätt dåligt pass in alles, fortfarande irriterad över att jag bomade 105kgs setet i knäböj, det borde jag tagit men kraften fanns helt enkelt inte där.

Viewing 15 posts - 196 through 210 (of 225 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.