Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Mantus deffar på!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 maj, 2008 at 17:57 #755134Anonym anvandareMemberJay wrote:Fetto – lägg på ett kol nu…
Jag har så många kol på elden att jag springer åttor runt dig Jay.
Allvarligt talat så är jag nere på 78kg som morgonvikt nu. Tre kilo från målvikten. Hur går det själv?
30 maj, 2008 at 00:04 #755135Anonym anvandareMemberDagens pass:
Bänkpress 85×6 85×6 82,5×6 82,5×6 82,5×6
Chins kv+15×6 kv+15×6 kv+10×6 kv+10×6 kvx8
Skullcrushers 50×6 50×4+(2) 42,5×8 42,5×8
Sittande rodd 97×6 97×6 87×6 87×6
Alternerade hantelcurl 16×6 19×6
Hantelshrugs 40×10 40×10 40×10 40×10
Baksida axlar m hantlar 11,5×8 11,5×8 11,5×8 11,5×8
Rotatorkuff 6×15 5×15 5×15 5×151tim 15min Stallet 29 Maj
Passet kändes bra och jag var full av energi trots att jag inte körde något överkroppspass förra veckan pga magsmärtorna och huvudvärken. 85kg i bänkpressen var ett absolut rekord på den här kroppsvikten, även i chinsen gick det bra även om jag tog ut mig lite väl på de första två seten så att de sista tre blev lidande. I skullcrushersen var jag lite ofokuserad pga att mina rödsvedda axlar inte gillade rörelsen när stången går över huvudet och nästan ned i golvet innan den vänder upp, axlarna gnuggas rätt mycket mot bänken under den rörelsen vilket inte fick mig att tjuta av glädje precis.
Två set på 97kg i sittande rodd var också det pb.Efter passet tog jag lite bilder på min form, tyvärr suddade den usla mobilkameran bort alla markeringar och förbättringar jag gjort sedan jag senast knäppte kort så jag skiter i kort till jag kan be min flickvän ta kort med sin riktiga kamera. I vilket fall som helst så börjar bröst och ben få små men ändock synliga markeringar så ock axlarna. Magen är fortfarande ett mörkt kapitel med underhudsfett som envist hänger kvar, men det får jag nog leva med. Både pappa och farfar har alltid haft underhudsfett på nedre delen av buken även när de var som mest tränade så det verkar vara ärftligt, det i kombination med dålig magmuskulatur och stora problem med att förbättra den gör att deffen inte riktigt kommer till sin rätt i magtrakten vilket är irriterande. Det ser ut som att jag får vänta ett eller två år till på ett sexpack till sommaren.
8 juni, 2008 at 01:30 #755136Anonym anvandareMemberHar kört ett par pass sedan jag senast uppdaterade. Sista veckan innan tentan var det svårt att komma iväg och träna samt att motivationen knappast var på topp med allt plugg. Efter tentan som skrevs i onsdags så har jag varit på min lillebrors studentfest i torsdags och i förrgår och en bra bit in på igår så festade jag på nationen. Kom hem vid sex på morgonen igår och vaknade vid tre på eftermiddagen idag. Skall till gymmet och träna i morgon bitti hade jag tänkt.
Nu blir det en veckas avkoppling i Norrköping med styrketräning och löpning och absolut ingen juridik.Måste för övrigt beställa en tid hos en sjukgymnast eftersom min högra ljumske fortfarande bråkar och jag hemskt gärna vill veta vad det är och vad jag kan göra åt det. Vill inte förvärra det genom att bara träna på som vanligt, det kan bli problematiskt när jag börjar ligga på kaloriplus nu i sommar och höjer vikterna. Skall ringa Idrottsskadecentrum här i Uppsala och se vad en undersökning kan gå på.
10 juni, 2008 at 16:09 #755137Anonym anvandareMemberBen och magpass idag.
Knäböj 90×6 90×6 90×6 90×4
Stående vadpress 125×8 125×8 165×8 205×8 205×8
Benlyft 10 10 10 10
Frontböj 60×6 60×6 70×6 70×6 60×6Sol och Motion Norrköping
Passet gick sådär, på grund av min totalförstörda ljumske gick knäböjen åt helvete. Frontböjen kändes bättre men inte klockrent det heller.
Ljusstrimman just nu är att jag fått tid hos naprapaten på Idrottsskadecentrum i Uppsala på tisdag nästa vecka så jag kan få reda på vad som är fel med mig, hur jag kan rätta till felet samt hur jag kan se till att inte få det igen. Det är iaf vad jag hoppas på. Han var visst lärare på naprapathögskolan så han borde väl veta vad han talar om.
12 juni, 2008 at 00:20 #755138Anonym anvandareMemberDagens pass
Bänkpress 85×5 80×5 fötterna i luften och stop 60×8 60×8 60×8
Chins kv+15×6 kv+15×5+1 kv+10×6 kv+10×4+1+1 kvx8
Skullcrushers 50×6 50×5+1 42,5×8 42,5×8
Sittande rodd 75×6 75×6 75×6 75×6
Hantelshrugs 50×10 50×10 40×10 40×10
Alternerade hantelcurls 15×6 15×8 17,5×2+15×4
Hantlar baksida axlar 10×8 10×8 10×8 10×8
Rotatorkuff hantel 6×15 5×15 5×15 5×15Sol och Motion Norrköping 11juni
Tränade ben för första gången på två veckor igår så jag hade skaplig träningsvärk i låren och röven idag. Jag och flickvännen tog en promenad till Lidl på morgonen. Promenaden dit tog runt tjugo minuter, mest på grund av att jag var så stelbent att jag sänkte tempot. På vägen tillbaka hade jag dessutom en ryggsäck och två kassar mat att bära så det blev bra träning för axlarna och ryggen. Gott att köpa på sig lite mat iaf.
Passet gick relativt bra med tanke på de senaste två veckornas sporadiska träning. Bänkpressen var livsfarlig, bänken var inte ställbar vilket gjorde att stånghållarna var längre bort än mina korta armar kunde lägga upp när jag lastat ordentligt med vikt på stången. Eftersom jag inte planerat in att bokstavligen dö för min sport genom att få 85kg på halsen samt att jag inte under några omständigheter vill dö i något så omanligt som en bänkpress (om jag skall dö på gymmet så skall det vara av att ett blodkärl brister när jag markar en tung fyra på 350kg, DET är ett manligt sätt att dö på) så bestämde jag mig för att köra lite bänpress med fötterna i luften och med stop för att på så vis kunna sänka vikterna till en mer hanterbar storlek om jag inte skulle få upp stången på hållaren.
Chinsen var tunga men jag kommer igen.
Rodden var intressant, på grund av att det var en nylonlina som vikterna hängde i samt att det fanns fjädrar under viktmagasinet så kändes det som att vara ute på sjön på riktigt med allt gung det blev på vikterna.
Passet gick över förväntan med tanke på uppeållet samt att jag tränat skiten ur mig igår.I morgon blir det en joggingtur, två varv runt strömmen skall klaras av. Får se om träningsvärken mattats av till dess. Om inte annat lär flickvännen bli glad om vi joggar i ett lugnare tempo än brukligt den lilla latmasken.
12 juni, 2008 at 00:43 #755139Anonym anvandareMemberBlir en del runtflängande på olika gym i sommar. Sol&Motion i Norrköping i några veckor. Hälsostudion i Mjölby i några veckor samt mitt hemmagym Stallet i Uppsala självklart. Alltid roligt att byta omgivning lite då och då.
Jag kommer antagligen att åka ner så långt som till min födelsestad Lund för att arbeta i en månad om allt går som det ska. Är det någon som har något tips på ett bra gym i Lund där man kan träna någon månad? Månadskort eller tiokort är ett måste.
18 juni, 2008 at 02:46 #755140Anonym anvandareMemberGjorde ett bra helkroppspass på söndagen. Orkar inte skriva upp vikterna då de var ungefär desamma som passet innan…och passet innan det och passet innan det…. att dieta gör träningsdagboken så mycket tråkigare.
Var hos naprapaten på idrottsskadecentrum idag. Han konstaterade rätt snabbt efter att ha vridit mitt ben i olika vinklar att jag hade några överbelastade muskelfästen i ljumsken. Han visade genom att trycka lite lätt på höger ljumske med tummarna. Det exploderade framför ögonen och gjorde så ont att jag bara kunde skratta åt smärtan, vänster ljumske kunde han i stort sett trycka på tills jag fick blåmärke utan att jag märkte av någon smärta.
När jag frågade efter sätt att få bort överansträngningen började han prata om att han brukade ge akupunktur och laserbehandling, med överväldigande skepsis trodde jag mig just ha kastat 400kr i sjön men blev bättre till mods när han sade att det enbart var när andra metoder inte hjälpte.
Jag fick istället några bra råd som att hålla området varmt, tips på massage man kunde göra själv samt ordinationen att vila från joggning, kampsport och övningar som belastar höften som t.ex. knäböj, marklyft och good mornings. Han sade dock att jag kunde köra benspark och lårcurl samt cykla, vilket betyder att han just ordinerade mig att vila från allt jag tycker om att göra samt göra allt jag fullkomligt avskyr dvs att cykla och träna benen i knädödarmaskinerna.
Trösten är att det antagligen inte ska ta mer än fyra veckor innan överansträngningen försvinner om jag tar det lugnt och undviker att belasta ljumsken. Så på det hela taget anser jag att pengarna var väl spenderade.18 juni, 2008 at 11:34 #755141Anonym anvandareMemberBra att du har sökt hjälp för skadeproblemen.
Detta äventyrar väl inte deffen?
18 juni, 2008 at 17:19 #755142Anonym anvandareMemberJay wrote:Bra att du har sökt hjälp för skadeproblemen.Detta äventyrar väl inte deffen?
Aldrig i livet, jag skall snart gå och köra ett hardcorepass i bensparken. :DKurerar mig hellre på deffen än när jag skall bygga. Känns alltid tråkigt att få skadekänningar när man är full av energi men nu under deffen så är jag så urlakad på gymmet ändå.
18 juni, 2008 at 17:25 #755143Anonym anvandareMemberMantus wrote:Aldrig i livet, jag skall snart gå och köra ett hardcorepass i bensparken. :DKurerar mig hellre på deffen än när jag skall bygga. Känns alltid tråkigt att få skadekänningar när man är full av energi men nu under deffen så är jag så urlakad på gymmet ändå.Skönt att du inte använder detta som en förevändning för att hoppa av Old Fart Grand Prix 2008, där din medverkan är av yttersta vikt.
Och nog fan är man urlakad på gymmet allt – sist jag var ner och körde så vilade jag säkert 47 minuter mellan seten, drömmandes om den pastatallrik jag skulle äta när jag fått skiten överstökad.
27 juni, 2008 at 07:49 #755144Anonym anvandareMemberNu har slutet på dieten nåtts, jag väger runt 75kg +- något hekto. I morgon blir det fotografering, det kommer nog att se bra ut trots att jag är blek som jag vet inte vad. Men jag antar att blekheten bara ännu mer kvalificerar mig ”old fart grand prix 2008”.
Benen har tränats på i bensparken och lårcurlen i ett par veckor och ljumsken känns redan mycket bättre. Jag skall låta den vila en vecka till innan jag kör igång lite lätt med basövningar. Om ett par veckor när jag slutat det fysiskt tunga jobb jag har nu så blir det träning på kaloriöverskott. Träningen kommer delas upp på fyra dagar med två bendagar (nåde dem om de inte växer av den träningen) och två överkroppsdagar fokuserade på rygg och bröst. Om ett par veckor hoppas jag även kunna komma igång med löpningen också.
Foton kommer imorgon och mitt nästa träningsschema kommer någon om någon vecka.27 juni, 2008 at 07:51 #755145Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Skönt att du inte använder detta som en förevändning för att hoppa av Old Fart Grand Prix 2008, där din medverkan är av yttersta vikt.Och nog fan är man urlakad på gymmet allt – sist jag var ner och körde så vilade jag säkert 47 minuter mellan seten, drömmandes om den pastatallrik jag skulle äta när jag fått skiten överstökad.
Själv har det vänt för mig nu när jag inte får köra basövningar i samma utsträckning under rehaben. Jag har skadligt mycket energi och for upp och ned i chinsräcket som en duracellkanin. Tunga basövningarna tar verkligen musten ur en.
1 juli, 2008 at 17:16 #755146Anonym anvandareMemberGud vad skönt det är att få äta ordentligt:happy:. Har ätit ett stort mål mat med mycket sås och vitt bröd varje dag i fyra dagar nu. Känner mig mätt belåten och pigg mest hela tiden. Dock så blir jag så mätt av maten att jag nöjer mig med en-två förpackningar kvarg på kvällen så det kommer inte bli någon hissnande viktökning. Snittet kommer att ligga på ca 500kcal + om dagen alltså ett halvt kilos uppgång i veckan.
Från och med nästa vecka skall jag dessutom pröva att träna basövningar igen, efter tre veckors vila så känns ljumsken riktigt bra så nu kommer jag att kicka igång mitt riktiga schema i nästa vecka. Bilder kommer att komma upp snart, de finns för tillfället på flickvännens kamera men om någon vecka får jag tillgång till dem.Idag blir det ett gympass, första gympasset under denna uppbyggningsperiod och jag är självklart taggad till tusen.:buttrock:
1 juli, 2008 at 17:16 #755147Anonym anvandareMemberMantus wrote:Gud vad skönt det är att få äta ordentligt:happy:. Har ätit ett stort mål mat med mycket sås och vitt bröd varje dag i fyra dagar nu. Känner mig mätt belåten och pigg mest hela tiden. Dock så blir jag så mätt av maten att jag nöjer mig med en-två förpackningar kvarg på kvällen så det kommer inte bli någon hissnande viktökning. Snittet kommer att ligga på ca 500kcal + om dagen alltså ett halvt kilos uppgång i veckan.
Från och med nästa vecka skall jag dessutom pröva att träna basövningar igen, efter tre veckors vila så känns ljumsken riktigt bra så nu kommer jag att kicka igång mitt riktiga schema i nästa vecka. Bilder kommer att komma upp snart, de finns för tillfället på flickvännens kamera men om någon vecka får jag tillgång till dem.Idag blir det ett gympass, första gympasset under denna uppbyggningsperiod och jag är självklart taggad till tusen.:buttrock:
Uppdateringar kommer att ske sporadiskt då jag befinner mig på landsbyggden ett par veckor till och således är teknologiskt handikappad.
1 juli, 2008 at 22:49 #755148Anonym anvandareMemberMantus wrote:Uppdateringar kommer att ske sporadiskt då jag befinner mig på landsbyggden ett par veckor till och således är teknologiskt handikappad.”Teknologiskt befriad” är vad jag hade kallat det.
Enjoy!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.