Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Max-OT Kombinerad kurs/träningsjournal
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 februari, 2007 at 19:44 #868754Anonym anvandareMember
Efter en dryg månads halvdan träning och kosthållning är det nu dags att vara seriös igen!
Tidigare tränade jag efter ett Bartoll-upplägg med halvkroppspass. En utvärdering kan jag tyvärr inte göra eftersom det blev en sån sönderryckt period med skador och mindre sjukdomar. Till en början kändes det dock bra och kommer förmodligen att testa det senare igen!Träningsupplägget som jag har tänkt att köra kommande veckor är Max-OT.
Anledningen till att jag valde detta är att det vore kul att testa metoden samt att jag tänkt träna väldigt hårt några månader innan deffen påbörjas nån gång innan sommaren.Träningsjournalen kommer således att bli som en för mig egen kurs i Max-OT där jag presenterar varje veckas viktigaste information samt mina resultat.
Ligger för närvarande på 83kg fördelat på 179cm.
Lite stats:
Bänkpress: 100kg x 3reps
Knäböj: 100kg x 6reps
Marklyft: 95kg x 8repsTänkt att bilder ska dyka upp så småningom! :nod
19 februari, 2007 at 19:44 #85352Anonym anvandareMember19 februari, 2007 at 19:50 #868755Anonym anvandareMemberFörsta träningsveckan i Max-OT konceptet behandlar följande viktiga punkter:
- Träna bara 1 eller 2 muskelgrupper per pass/dag.
- Kör 4 till 6 repetitioner per set.
- Kör 6 till 9 totala tunga set per muskelgrupp.
- Vila 2 till 3 minuter mellan seten. (STR)
- Varje träningspass ska vara ungefär 30 till 40 minuter..
- Träna varje muskelgrupp en gång var 5 till 7 dag. (ITR)
- Ta 1 veckas uppehåll från träning var 8 till 10 vecka.
Jag kommer att försöka följa detta men kommer redan nu att ändra på punkt 7. Istället för att ta 1 veckas uppehåll var 8-10:e vecka kommer jag att förlägga en lugnare vecka med endast lätt pumpträning vid behov.
Veckans träningsschema ser ut på följande sätt:
Måndag – Ben
Tisdag – Armar och Mage
Onsdag – Axlar/traps
Torsdag – Rygg
Fredag – BröstKänns väldigt inspirerande att köra igång med detta!
Nu ska det köttas.. ! :aggresiv:19 februari, 2007 at 20:08 #868756Anonym anvandareMemberLycka till! :up:
19 februari, 2007 at 20:16 #868757Anonym anvandareMemberWell, jag använder själv grundtipsen i Max-Ot och tycker det är det som funkat bäst för mig, men vi är alla olika.
1. Träna bara 1 eller 2 muskelgrupper per pass/dag.
2. Kör 4 till 6 repetitioner per set.
3. Kör 6 till 9 totala tunga set per muskelgrupp.
4. Vila 2 till 3 minuter mellan seten. (STR)
5. Varje träningspass ska vara ungefär 30 till 40 minuter..
6. Träna varje muskelgrupp en gång var 5 till 7 dag. (ITR)
7. Ta 1 veckas uppehåll från träning var 8 till 10 vecka.Den här principen funkar alldeles utmärkt för mig. Du kommer dock skratta rätt hårt åt all j*vla reklam som infogas väldigt övertydligt i texten. Sen så kommer du upptäcka genom lite enkel räkning att det är omöjligt att hålla passen under 40 minuter, om du inte är en duracellkanin.
Just det här med vilan var 8-10 vecka är utmärkt för återhämtningen och för att få tillbaka lite motivation!
Lycka till med träningen!
19 februari, 2007 at 20:45 #868758Anonym anvandareMember:up: Schemat Ser kanon bra ut Sly!!Men välldigt jobbigt!
Men det ska det ju vara,Hehe!
Jag har sj tittat på Max-OT träning!Jag tror det är bra om man ska bygga MASSA!
Efter min tävling ska jag bygga MER MASSA,och funderar på att köra något liknande!
Kommer bli bra det här!Känns som att du är på G NU:up:
Lycka till & kör hårt//S*[/b]19 februari, 2007 at 21:45 #868759Anonym anvandareMemberhertzman wrote:Well, jag använder själv grundtipsen i Max-Ot och tycker det är det som funkat bäst för mig, men vi är alla olika.1. Träna bara 1 eller 2 muskelgrupper per pass/dag.
2. Kör 4 till 6 repetitioner per set.
3. Kör 6 till 9 totala tunga set per muskelgrupp.
4. Vila 2 till 3 minuter mellan seten. (STR)
5. Varje träningspass ska vara ungefär 30 till 40 minuter..
6. Träna varje muskelgrupp en gång var 5 till 7 dag. (ITR)
7. Ta 1 veckas uppehåll från träning var 8 till 10 vecka.Den här principen funkar alldeles utmärkt för mig. Du kommer dock skratta rätt hårt åt all j*vla reklam som infogas väldigt övertydligt i texten. Sen så kommer du upptäcka genom lite enkel räkning att det är omöjligt att hålla passen under 40 minuter, om du inte är en duracellkanin.
Just det här med vilan var 8-10 vecka är utmärkt för återhämtningen och för att få tillbaka lite motivation!
Lycka till med träningen!
Ja angående passens längd har jag redan märkt!
Blev ca 45 minuter långt första pass redan..
När det gäller vilan kommer jag lägga in den oftare om det inte skulle kännas förvånansvärt bra..
Du har fått lyckade resultat med andra ord?
19 februari, 2007 at 22:04 #868760Anonym anvandareMemberFörsta passet är avklarat med följande övningar och resultat:
Knäböj[/b]
100kg x 6reps
100kg x 6reps
100kg x 6repsBenpress[/b]
160kg x 4reps
150kg x 6repsSittande bencurl[/b]
60kg x 8reps
65kg x 6repsSittande vadpress[/b]
50kg x 8reps
50kg x 8reps45° vadpress i benpressen[/b]
200kg x 8reps
200kg x 8repsDet kändes som jag inte har tappat allt för mycket i benen under det lilla uppehållet.. Blev tex bra resultat i knäböjen!
Jag ersatte stående vadpressen med sittande då det inte finns tillgång till någon stående. Ersatte även stela marklyft med sittande bencurl för att vara skonsam mot ryggen som krånglat det senaste!
Fick in dålig känsla i 45° vadpressen så ska kolla upp den närmare tills nästa gång..Passet tog 45 minuter. Visste redan förut att det blir nästintill omöjligt att hålla sig inom ramarna för tiden men ska försöka få hyffsat korta pass! :up:
19 februari, 2007 at 22:06 #868761Anonym anvandareMemberSUSAN wrote::up: Schemat Ser kanon bra ut Sly!!Men välldigt jobbigt!
Men det ska det ju vara,Hehe!
Jag har sj tittat på Max-OT träning!Jag tror det är bra om man ska bygga MASSA!
Efter min tävling ska jag bygga MER MASSA,och funderar på att köra något liknande!
Kommer bli bra det här!Känns som att du är på G NU:up:
Lycka till & kör hårt//S*[/b]Ja det känns bra att vara igång igen!
Blev ett hårt benpass idag så ska bli kul att se hur det känns imorgon!
Dina positiva resultat bara fortsätter har jag set.. :emo-thumb20 februari, 2007 at 12:29 #868762Anonym anvandareMember#Sly# wrote:Ja angående passens längd har jag redan märkt!Blev ca 45 minuter långt första pass redan..
När det gäller vilan kommer jag lägga in den oftare om det inte skulle kännas förvånansvärt bra..
Du har fått lyckade resultat med andra ord?
Ja, det är nog faktiskt bra att lägga in vila oftare. Mitt immunförsvar har aldrig varit på topp och jag drabbas av rejäla förkylningar oftare än var 8-10 vecka, så då blir det ofrivillig vila.
Träningen sliter på kroppen och leder/ligament och senor kommer protestera i kroppen på dig. Du kommer få träningsvärk som du aldrig upplevt tidigare… Men, styrkeökningarna blir riktigt fina och massa kommer du garanterat bygga. Viktigt att lyssna på kroppen när du hela tiden kör tungt bara…! :emo-thumb
20 februari, 2007 at 13:02 #868763Anonym anvandareMemberRak skivstångscurl[/b]
50kg x 6reps
50kg x 5repsVäxlande hantelcurl[/b]
22.5kg x 6reps
22.5kg x 5repsKabelcurl[/b]
60kg x 6repsPush-downs[/b]
40kg x 6reps
40kg x 6repsLiggande tricepspress[/b]
40kg x 6reps
40kg x 6repsKick-backs[/b]
17.5kg x 6repsBenlyft[/b]
5kg x 12reps
5kg x 12repsCrunches i kabelmaskin[/b]
60kg x 12reps
60kg x 12repsCrunches[/b]
20kg x 12repsDagens pass kändes väldigt bra! Kände mig starkare i armarna än på länge! Speciellt i hantelcurlen!
Dock tog passet väldigt lång tid så hoppade över underarmsträningen.. Var dock inte helt nöjd med effektiviteten så det ska nog kunna klämmas in till nästa gång!Har annars svårt med att veta vilken vikt jag gör det repsantalet jag ska men denna veckan får bli en mjukstart för att komma in i det lite! :up:
1 timme drygt tog det hela..21 februari, 2007 at 21:17 #868764Anonym anvandareMemberMilitärpress[/b]
50kg x 6reps
55kg x 5reps
55kg x 5repsSittande hantelpress[/b]
25kg x 6reps
25kg x 6repsStående hantellyft åt sidan[/b]
13kg x 6reps
13kg x 6repsDet blev ett kort axelpass idag! Har känt av en hel del träningsvärk sen de tidigare passen men kändes ändå ganska bra! Passet tog allt som allt en halvtimme..
Dags för rygg imorgon!! :up:
22 februari, 2007 at 15:48 #868765Anonym anvandareMemberLatsdrag[/b]
60kg x 6reps
60kg x 6reps
60kg x 6repsSittande kabelrodd[/b]
70kg x 6reps
75kg x 6repsGood mornings[/b]
50kg x 6reps
50kg x 6repsHypersträck[/b]
15kg x 8reps
15kg x 8repsDet blev ett ganska mediokert pass idag.. Tränade inte på det gymet jag brukade och det finns tex ingen ”benpassare” i latsdragen så kunde inte lasta på mer för då åkte jag upp..
När det gäller Good mornings så har jag aldrig kört den tidigare så är tveksam över min teknik. Körde relativt lätt och det kändes bra.
Likaså i hypersträcken tog jag det lugnare för att skona ryggen lite..Imorgon hoppas jag på ett mycket bättre pass då bröstträning avslutar veckan! :nod
Passet tog 40 minuter drygt..
22 februari, 2007 at 22:46 #868766Anonym anvandareMember#Sly# wrote:Latsdrag[/b]
60kg x 6reps
60kg x 6reps
60kg x 6repsSittande kabelrodd[/b]
70kg x 6reps
75kg x 6repsGood mornings[/b]
50kg x 6reps
50kg x 6repsHypersträck[/b]
15kg x 8reps
15kg x 8repsDet blev ett ganska mediokert pass idag.. Tränade inte på det gymet jag brukade och det finns tex ingen ”benpassare” i latsdragen så kunde inte lasta på mer för då åkte jag upp..
När det gäller Good mornings så har jag aldrig kört den tidigare så är tveksam över min teknik. Körde relativt lätt och det kändes bra.
Likaså i hypersträcken tog jag det lugnare för att skona ryggen lite..Imorgon hoppas jag på ett mycket bättre pass då bröstträning avslutar veckan! :nod
Passet tog 40 minuter drygt..
Bra ryggpass:up:
Mmm,visst är det tråkigt när man prövar/går till annan gym,så saknar dom maskiner man är van att ha!Hmmm,vad ska jag ta då istället,typ…Men ibland kan det vara bra,för då povar man kanske något man inte gjort och får värsta kontakten!Ja,man vet ju aldrig!
Bra att du körde lätt i övningen,som du inte fått in tekniken i,så du inte skadar dig!Jag sj hade lite problem med Front Squat i början men nu börjar jag få in tekniken,sååå härligt när man får den dära geymma kontakten:-)
Lycka till på passet imorgon!!Kör Hårt//s*22 februari, 2007 at 22:46 #868767Anonym anvandareMemberOj,dubbelpost,sorry…//S*
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.