Max-OT – Kombinerad kurs/träningsjournal

Home Forums Seriösa träningsjournaler Max-OT – Kombinerad kurs/träningsjournal

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 48 total)
  • Author
    #Sly# wrote:
    Coffe_91: Tackar!! :nod Har du kört efter Max-OT tidigare?

Susan: Tack så mycket! Ja det känns väldigt bra så länge kroppen håller! ;)
    Ska fortsätta köra på hårt!! :up:

Bra pass idag igen med nya pb.:emo-thumb Japp körde efter max-ot innan i två månader eller något sånt.

Mycket intresant! Kul att du ger lite info om hur max-ot går till också och inte bara skriver ner passen. Behöver lite ny inspiration i träningen så jag tror jag kör på något liknande! Lycka till!

Robban23 wrote:
    Mycket intresant! Kul att du ger lite info om hur max-ot går till också och inte bara skriver ner passen. Behöver lite ny inspiration i träningen så jag tror jag kör på något liknande! Lycka till!

Man får tacka!! :nod

Jo jag lär mig själv under tiden så tänkte jag kunde lägga ut lite info även här vad som är viktigast varje vecka.. Tycker absolut du ska testa på det!! :up:

Militärpress i smithmaskin[/b]
    70kg x 6reps
    70kg x 6reps
    70kg x 6reps

Sittande hantelpress[/b]
    25.0kg x 6reps
    27.5kg x 6reps

Stående hantellyft åt sidan[/b]
    15kg x 6reps
    15kg x 6reps

Skivstångsshrugs[/b]
    90kg x 8reps
    110kg x 6reps

Upprätt rodd[/b]
    50kg x 6reps
    50kg x 6reps

Idag blev det ett snabbt och intensivt pass!! Uppvärmningen blev inte vad den borde men klarade av passet på 35 minuter..
    Kände mig start trots en del träningsvärk i triceps sen igår..:P

Imorgon är det dags för ryggen.. Ser fram emot det!! :nod

Latsdrag[/b]
    70kg x 6reps
    70kg x 6reps
    75kg x 6reps PB!

Sittande kabelrodd[/b]
    75kg x 6reps
    80kg x 6reps

Good mornings[/b]
    70kg x 6reps
    70kg x 6reps PB!

Hypersträck[/b]
    15kg x 12reps
    15kg x 12reps

Mycket bättre ryggpass än sist! 2 nya PB:n varav ett var ganska väntat med tanke på att det är andra gången jag kör Good mornings!

Mest nöjd är jag med latsdragen.. har känt mig svag i den länge men denna gången gick det bättre! :P

Veckan avslutas med bröst imorgon! :emo-thumb

Gårdagens pass var den 1 Mars och inte 29 Feb till att börja med.. :D
    Dagens pass är följande:

Bänkpress[/b]
    95kg x 5reps
    95kg x 4reps
    90kg x 6reps

Sned hantelpress
    [/b]
    35.0kg x 6reps
    37.5kg x 5reps PB!
    37.5kg x 4reps

Flyes i maskin[/b]
    60kg x 6reps
    65kg x 6reps

Andra veckan sista pass är klart och det blev blandade resultat. Hade väntat mig lite bättre resultat i bänken men är oerhört nöjd med hantelpressarna istället!! :buttrock:
    Till nästa vecka blir det några förändringar men mer om det kommer under helgen! :up:

har tittat på Max-OT och funderar nu på om det kostar för det står ingenstans om ngt sådant, kanske en dum fråga men nuförtiden kostar ju allt så man vet aldrig :

MATTI wrote:
    har tittat på Max-OT och funderar nu på om det kostar för det står ingenstans om ngt sådant, kanske en dum fråga men nuförtiden kostar ju allt så man vet aldrig :

Jag registerade mig gratis för att få tillgång till schemat så ska nog inte vara några problem.. :up:

Okej, ska nog också ta att göra de, känns schemat bra förövrigt? no problemz? :)

MATTI wrote:
    Okej, ska nog också ta att göra de, känns schemat bra förövrigt? no problemz? :)

Än så länge har det blivit väldigt fina resultat.. men som sagt det tar bra på kroppen! Väldigt hårda pass..

Själv tycker jag att det krävs mer vila än vad som förespråkas! :up:

tänkte köra efter de där till sommarn börjar(bandy på vintern). Böt bara ut 1-3övningar och vilar onsdag, lördag. Så det tar på kroppen?! härligt, då vet jag vad jag vad som väntar till sommarn :emo-thumb :pop:

Läste reportaget i Body om max-ot, där nämner de att man ska köra passen till positive-failure. Vet du vad det betyder?

Björne

Björne_Beckman wrote:
    Läste reportaget i Body om max-ot, där nämner de att man ska köra passen till positive-failure. Vet du vad det betyder?

Björne

De definierar det på följande vis:

Positive failure is when a set is performed to the positive limit of muscle exhaustion. In other words, you are done with a set when you are no longer able to complete a rep on your own.

Denna veckan handlar det om träningsintensiteten i Max-OT.

Intensitet och överbelastning är en av Max-OTs grundläggande regler, som gör att du växer. Max-OT-intensiteten är en kort, extremt fokuserad och koncentrerad utövning av energi, som omfattar 100% mental och fysisk ansträngning.

En stor del av den intensitet som du utför kommer från vilja. Den skapas från din möjlighet att ge 100% fysisk ansträngning medan du har 100% mentalt fokus under träningen. Max-OT:s uppbyggnad är koncentrerad omkring forskningen kring mental livslängd och även fysiologisk forskning kring muskelenergi och muskelhypertrofi. Här är en lista över viktiga fysiologiska fördelar som Max-OT skapar och som andra program inte gör.

• Ett Max-OT-set består bara av 4 till 6 repetitioner. Det skapar kort, starkt koncentrerad mental och fysisk intensitet. Det är mycket enklare att hålla denna intensitet under ett kort set som Max-OT än ett med fler reps. Maximal högenergiintensitet kan bara skapas och upprätthållas under mycket små tidsperioder. Max-OT är gjort för att sammanfalla med denna tidsbegränsning.

• Ett Max-OT-pass är bara 30 till 40 minuter långt. Detta tillåter maximal intensitet som varar under hela träningspasset. Återigen, att arbeta tidsbegränsat mångfaldigar intensiteten. Du kan bara skapa maximal hög energiintensitet under en mycket kort period. Max-OT är skapt för att hålla denna intensitet under hela träningspasset.

• Varje Max-OT-pass består av träning av bara en muskelgrupp. Du har möjlighet av ha maximal hög energiintensitet utan att bekymra dig för ytterligare muskelgrupper under samma träningspass. När du tränar mer än 1 stor muskelgrupp per träningspass så blir intensiteten lidande. Man måste kompromissa den maximala muskelfiberstimulansen. Varje Max-OT pass låter dig utföra maximal intensitet vid varje set under hela träningspasset.
    • Max-OT-träningen rekryterar mycket ”glykolytikmuskelfibrer” vilket gynnar en högre nivå på aktiviteten av glykogensyntes än normala metoder gör. Detta stimulerar en snabb muskelglykogen återsynteshastighet för optimal mental koncentration och fysisk kraft.
    • Max-OT-träningen stimulerar en ökad nivå av epinefrin (adrenalin) och norepinefrin vilket ökar kontraktionskraften hos muskelnerver. Detta har en ingående fysiologisk effekt på styrkan. Max-OT bygger inte bara muskler snabbt, utan gynnar också omedelbar muskelkontraktionsstyrka genom denna invecklade, men naturliga kemiska utsöndring. Mer, epinefrin stimulerar också en ökning av glykogenolys i muskelvävnaden för ökad muskelenergi.
    • Max-OT-träningen minskar hastigheten på laktatansamlingar, sänker behovet för strömmen av laktat och vätejoner från den arbetande muskeln. Detta skapar en cellatmosfär som passar för högre hastighet av ATP-producering, ökad muskelenergiämnesomvandling, och ökad anaerob kraftproduktion.

• Max-OT-träningen ökar det vaskulära flödet och kapillärutbyteskapaciteten, som ökar transporten av muskelnäring och energiämnen.

• GH-utsöndringen ökar betydligt mer med Max-OT-träningen än med normala metoder. En ökad GH-utsöndring är verklig inom 10 minuter. Annan träning ger dig faktiskt slö GH-utsöndring. (GH=Growth Hormone)

Vecka 3 medför även ett nytt träningsschema som följer:

Måndag – Ben
    Tisdag – Bröst och mage
    Onsdag – Rygg och traps
    Torsdag – Axlar och triceps
    Fredag – Biceps och mage

Dags att ta nya tag! :P:emo-thumb

Lycka till nu med det nya träningschemat!
    Hoppas allt är bra med dig!
    Träningen ser ut att ha gått bra för dig,och många P.Bn
    Grattis,bra jobbat!!
    Kör på nu!!!:up:
    Take Care//s*

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.