Nu tar jag tummen ur..!

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nu tar jag tummen ur..!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 41 total)
  • Author

Tjo,

Pojk på 19 somrar från västkusten ska försöka växa lite. Spelat foboll sedan jag var 7 år, slutade vintern 06. Gymmat av och till under 2 år, samlat på mig lite kunskap, men inte så mkt styrka och volym som jag velat. Därför ska jag börja skriva en träningsjournal för att höja motivationen, och tar gladeligen emot kritik (konstruktiv) och er samlade kunskap för att bli större och starkare.

Lite vikt och mått;

Längd; 175 cm

Vikt; 78 kg

Bilder och mått på armar och ben kmr.

Pga. min vikt, och att jag har lite mage så tänkte jag dricka rent vassleprotein istället för gainer, för jag anser att jag har att bygga på så det räcker och blir över.

Träninsschema för de kommande veckorna;

Måndag; Rygg & Biceps

Tisdag; Bröst & Triceps

Onsdag; Vila

Torsdag; Axlar & Mage

Fredag; Ben

Helg; Vila

Observera att jag inte har några konditionspass inlagda.. Detta tänkte jag börja med i slutet av månaden (spinning & löpning).

Mitt största problem är kosten, som jag slarvar med. Men ska skärpa till mig med den, börjar mer och mer inse hur viktig den är.

Hoppas att ni tycker det blir intressant att följa, och att jag kommer utvecklas! :)

Ps. Glöm inte kritiken!

Tjenare sati!

Kul att du fixat en journal nu! Kommer följas!

Angående Gainern så är det inget måste men du borde få i dig kolhydrater efter träningen. Sikta på 1 gram kolhydrater per kg kroppsvikt. Detta kommer inte göra dig fet… dra in på kolhydrater vid andra måltider om viktnedgång är målet.. Återhämtningen är den viktigaste delen! :p

-edit- Enbart vassleprotein stimulerar inte proteinsyntesen lika mycket som om det tas med kolhydrater.

Dagens pass och kost;

Frukost; Ingen, ledig så jag sov enda fram till lunch :)

Sen lunch; Ris med kalkon

Passet;

Rygg & biceps;

Uppvärmning 2,5 min på rodden.

Rygg;

– Kabeldrag med en hand, böjda knän och dra handtaget mot dig (vet ej namnet på denna).

3×6; 25 kg

– Latsdag med brett handtag

3×6; 45 kg

– Sittande kabelrodd

3×6; 55 kg

– Hypersträck med vikt

3×12; 10 kg

Med 4 övningar på ryggen tyckte jag det gick bra och fort. Fort för att jag vanligtvis brukar köra runt 8-9 övningar när jag tränar ryggen, men efter att jag fått lite skäll av en vän (meatball här på body.se) så har jag dragit ner på antalet övningar.

Biceps;

Ingen uppvärmning, kände att armarna var varma efter ryggen.

– Växlande hantelcurl

3×6; 14 kg

– Curlstångscurl (z-stång, skönare för mina handleder)

3×6; 20 kg

– Koncentrationscurl (maskin)

3×6; 25 kg

Passet slut.

Överlag var jag nöjd med passet, blev hungrig i slutet, så fuskade lite med de sista repsen.

Hemma åt jag resterna av lunchen, ris och kalkon igen dvs.

Meathead wrote:
    Tjenare sati!

Kul att du fixat en journal nu! Kommer följas!

Angående Gainern så är det inget måste men du borde få i dig kolhydrater efter träningen. Sikta på 1 gram kolhydrater per kg kroppsvikt. Detta kommer inte göra dig fet… dra in på kolhydrater vid andra måltider om viktnedgång är målet.. Återhämtningen är den viktigaste delen! :p

-edit- Enbart vassleprotein stimulerar inte proteinsyntesen lika mycket som om det tas med kolhydrater.

Hej folke!

Det hoppas jag att du gör :)

Kolhydrater efter träning.. Räcker det ej med middag, utan måste man få i sig det direkt? Hört talas om det här med att det ger bäst resultat om man får i sig något inom 15 min efter träning.

Så gainer är något jag inte får hoppa då.. Ok, tack för rådet! Ska köpa mig en burk så snart jag har cash då!

Gainer är inget måste. Vanlig mat duger lika gott. Menade att du behöver få i dig någon form av kolhydrater efter träningen.

Lycka till med allt, grabben.:up:

Kör hårt mannen!

Tack så mkt Jon och Qustaph!

Är en ”nybörjare”, så inga monstervikter här precis så kanske inte så kul att läsa.. Men skriver mest för min egna skull, en journal där jag kan jämföra med er monster kommer först om några år ;)

Dagens pass; Tuttar & triceps

Uppvärming skriver jag ej

Bröst;

– Hantelpress

6×3 18 kg (PB är 26, men det här var när jag hade en bra period, nu har det gått ett tag sedan man körde)

– Sned hantelpress

6×3 17 kg

– Flyes i maskin

6×1 40 kg
    6×1 45
    6×1 50

Tyckte 40 var för lätt, 45 gick bra också, men 50 tog det stopp efter 3 reps, de 3 sista fick kompis hjälpa med.

Nästa gång kör jag 6×3 45, det räcker nog.

Bröstpasset var jag överlag nöjd med. Skadade min vänstra bröstmuskel för något år sedan när jag försökte maxa bänken, och brukar alltid känna av skiten om jag kör för hårt. Ska nog fortsätta ta det vackert med brösten, och bygga upp en grundstyrka innan jag går på bänken.

Triceps;

– Pushdowns (med rep)

6×3 15 kg (började med 20 kg, men började hugga till i axeln (?!, vad gör jag för fel då?)

– Kick-backs liknande övning, men med kablar. Ett handtag, och drar neråt, koncentrerat.

6×3 10 kg

– Liggande tricepspress

6×3 15 kg

Triceps är något av mina sämst tränade muskelgrupper (jepp, även en newbie har sämre grupper ;) ) men var nöjd med passet, fick ett gott tryck och kmr känna av i båda tuttar och triceps imorgon. Ryggen och bicepsen värker gott idag, men skööön smärta.

Kosten idag har bestått av hamburgerkött, både till lunch och middag. När jag kom hem åt jag tills det kändes som jag skulle spy, känns som magen ska spricka nu.

Imorgon är vilodag! Ska sitta och gotta mig och bara ta det lugnt. :pop:

Ingen uppdatering imorgon med andra ord. Eller kmr kanske en med mätningar och bilder.

Lägg krutet på basövningarna.

Knäböj, marklyft, bänkpress och chins bör vara en stapelvara.:up:

Jon Larsson wrote:
    Lägg krutet på basövningarna.

Knäböj, marklyft, bänkpress och chins bör vara en stapelvara.:up:

Yes, var det jag tänkte :) Tycker övningar man utför med calbe-cross etc. ser alldeles för komplicerade ut, och tar inte alls lika mkt vikt på de övningarna. Tänkte köra tungt, och med basövningar.

Marklyft börjar jag med nästa vecka, dock blir det inte mer än 10 kg + stången, måste få in tekniken först, vill inte förstöra ryggen. Knäböjen är jag också nybörjare med, så den blir också att tat lugnt med.. Kanske redan nu på fredag.
    Bänkpress vettla fan, vill nog fortsätta köra hantelpress ett tag till, får ett mkt goare tryck med hantlar.. Men kanske ska köra båda? Blir dock lägre vikter, för man blir så jäkla trött:D
    Och så chins.. De förhatliga jävla chinsen. Kan nog inte ens göra en riktigt :/ För fet och för klen? :( Får ge det fler chanser dock.. Är ju en bra övning, så får nog får be en kompis hjälpa mig.

sati wrote:
    Yes, var det jag tänkte :) Tycker övningar man utför med calbe-cross etc. ser alldeles för komplicerade ut, och tar inte alls lika mkt vikt på de övningarna. Tänkte köra tungt, och med basövningar.

Marklyft börjar jag med nästa vecka, dock blir det inte mer än 10 kg + stången, måste få in tekniken först, vill inte förstöra ryggen. Knäböjen är jag också nybörjare med, så den blir också att tat lugnt med.. Kanske redan nu på fredag.
    Bänkpress vettla fan, vill nog fortsätta köra hantelpress ett tag till, får ett mkt goare tryck med hantlar.. Men kanske ska köra båda? Blir dock lägre vikter, för man blir så jäkla trött:D
    Och så chins.. De förhatliga jävla chinsen. Kan nog inte ens göra en riktigt :/ För fet och för klen? :( Får ge det fler chanser dock.. Är ju en bra övning, så får nog får be en kompis hjälpa mig.

10 kg + stången låter jävligt lite, även för en nybörjare.

Visst är det viktigt att nöta in tekniken men liiite till kan du nog lasta på.
    40-50 kg (stången medräknat såklart) kan nog vara bra att börja med.

Vad gäller chins så kan du ju alltid köra negativa repetitioner i början om du inte har tillgång till passare.

Hoppa upp så att hakan kommer över räcket och håll sedan emot på vägen ner.
    Träningsvärk utlovas.

Jon Larsson wrote:
    10 kg + stången låter jävligt lite, även för en nybörjare.

Visst är det viktigt att nöta in tekniken men liiite till kan du nog lasta på.
    40-50 kg (stången medräknat såklart) kan nog vara bra att börja med.

Vad gäller chins så kan du ju alltid köra negativa repetitioner i början om du inte har tillgång till passare.

Hoppa upp så att hakan kommer över räcket och håll sedan emot på vägen ner.
    Träningsvärk utlovas.

Hehe, fick samma råd av en annan, 10 kg är för lite. Får lägga på lite mer då 😮

Oh, tack för tipsen med chinsen! Det ska prövas! :up:

sati wrote:
    Hehe, fick samma råd av en annan, 10 kg är för lite. Får lägga på lite mer då 😮

Oh, tack för tipsen med chinsen! Det ska prövas! :up:

Stort lycka till. Ska bli kul att se hur det går framöver.:)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.