Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 286 through 300 (of 894 total)
  • Author

Dagen började tidigt som vanligt. Fan det är inte kul att dra sig upp i mörkret och ut till en genomfrusen bil. Men det går, man är väl viking! Idag när jag trött som ett as åkte till gymmet så tyckte jag bilen lät lite konstigt. Men trött som jag var tänkte jag att det är väl is i hjulhusen eller något.

Gick in och tränade och när jag kommer ut så ser jag, punka på ena bakdäcket. Men kul då! Samlar mig lite och kommer på att Statoil faktiskt inte ligger långt från gymmet. Så jag traskar dit och köper en däckfix helt enkelt. Så var det avklarat. Men det kunde ha blivit lite dramatiskt. :)

Dagens träning var överkropp.
    Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg
    Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg
    Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM 15kg.
    Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM första set 30kg, andra 40kg sista 2 35kg.
    Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM hantlar 6kg.
    Vila 90s mellan set.

Sista dagen för veckan innan helgledigt! Blev en bra träning och jag vaknade faktiskt innan klockan ringde idag. Kändes skönt. Hade snöat som skam inatt och det var som tur var puder så bara att borsta av. Visst är det härligt när dom små sakerna i vardagen gör en lycklig. :)

Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
    Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM 20kg.
    Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM 31,5kg. Nästa vecka höjer vi till 40kg.
    Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM första set 8kg sista 7 med 6kg hantel. Denna jävla övningen kommer ta död på mig! Nu när jag har lärt mig hur man gör den så mosar den min mage! Jag älskar denna övningen. Är helt stenhård fortfarande i magen efter denna. Denna rekommenderar jag till alla! :)
    Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM 112,5kg.
    Vila 60s mellan set.

Känns jävligt gött att mosa på såhär innan helgen. Dessutom så har jag nu börjat komma in i den lilla grupp av människor som tränar vid denna tiden på mitt nya gym. Känns skönt att kunna småprata lite mellan set. :)

Allt är toppen!
    Ha en riktigt jävla bra helg alla. Skall ni träna, mosa på så det ryker. Skall ni vila, helga era vilodagar! :)

Tjena! Grympt impad igen :up:

Har en fråga, utförde Liggande benlyft med hantel idag för första gången. Jag har stora problem med själva vikten, varenda set jag utför så är jag livrädd att jag ska tappa vikten antingen mellan mina ben :( eller i andra områden på kroppen.

Passar din vikt så bra att du inte är rädd för att tappa den i mellan dina fötter?

Jag kör med deras minsta vikter alltså de med bara en tyng på, silver barbells, fan vad heter de :what:

Tack

greenfish wrote:

Har en fråga, utförde Liggande benlyft med hantel idag för första gången. Jag har stora problem med själva vikten, varenda set jag utför så är jag livrädd att jag ska tappa vikten antingen mellan mina ben :( eller i andra områden på kroppen.

Passar din vikt så bra att du inte är rädd för att tappa den i mellan dina fötter?

Jag kör med deras minsta vikter alltså de med bara en tyng på, silver barbells, fan vad heter de :what:

Tack

Tack!
    Vad gäller övningen så kör jag med silverhantlarna som jag gissar finns på dom flesta gym. Jag trodde jag skulle klara övningen med en 12,5kg hantel men inte en chans. Så jag kör 6kg för tillfället.
    Om du gör övningen och håller fast hanteln mellan fötterna och sedan drar upp knäna så du får 90 grader från kropp samt från knä ut till fot så bör hanteln aldrig hamna över din kropp. Lyfter du fötterna för högt kanske? Det finns ju ingen anledning vad ja kan se att dra knäna förbi 90 grader för efter det så har du ju inget spänn i magen. Eller? :)

Alltid lika spännande att följa dina framsteg.

Kämpa på :P😛

greenfish wrote:

Tack

Har exakt samma problem. Om jag kör med silverhantlarna så är diametern för liten, och det är omöjligt att klämma fast hanteln?

Rent teoretiskt – alltså rent teoretiskt – så borde man kunna lägga hanteln ovanpå smalbenen, då dessa (rent teoretiskt) skall vara horisontella under hela övningen? Det förutsätter dock att man har så smala smalben som jag har…

DonTom wrote:
    Har exakt samma problem. Om jag kör med silverhantlarna så är diametern för liten, och det är omöjligt att klämma fast hanteln?

Rent teoretiskt – alltså rent teoretiskt – så borde man kunna lägga hanteln ovanpå smalbenen, då dessa (rent teoretiskt) skall vara horisontella under hela övningen? Det förutsätter dock att man har så smala smalben som jag har…

Om du ställer hanteln på höjden. Sedan sätter du ihop fötterna runt den och håller ihop knäna, ramlar den då mellan?

SKADAD![/b]
    Kom hem igår efter en trevlig helg hos min frus syster och hennes dotter. Allt var frid och fröjd och jag såg fram mot att komma iväg och träna idag. Det sista jag gör i går kväll är att ta ut hunden på en promenad. Jag väljer väl lite fel skor för underlaget som är nyplogad kramsnö för tillfället. Av någon jävla anledning så halkar jag, och vi snackar då 2 meter dennis vågrätt i luften och landar stenhårt på höger ryggsida så luften går ur mig totalt. Det var många år sedan man gjorde en sådan vurpa kan jag lova.

Hela högersidan värker och känns som jag fått en ordentlig jävla sträckning. Jag tror inte jag fick några sprickor eller liknande i revbenen, det känns som det är muskeln bara.

Hur som helst så tänker jag att jaja det går nog över tills imorgon. Vaknar i morse med en hiskeligt stel rygg inte helt oväntat. Men tar mig upp och åker till gymmet för att i alla fall testa och se hur det går.

Det gick totalt åt helvete. Tog mig genom bänkpressen i alla fall. Men alla andra övningar för dagen var bara att glömma. Klarade fan inte ens lyfta stången för att ändra vikter till marklyftet.

Så i ilska över min dumhet igår kväll så satte jag mig och drog av 30 minuter roddmaskin i alla fall så jag fick något gjort.

Dessutom har min dator totalcrashat så den måste jag nu installera om totalt.

Tänk vad snabbt livet vänder. *skit*

Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg.
    Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM inte en chans idag.
    Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM inte en chans idag.
    Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM inte en chans idag.
    Vila 60s mellan set.

30 minuter roddmaskin.

Låter inte bra alls, men riktig tur att det verkar inskränka sig till mjukdelsskador.

Krya på dig!

Efter lite utvärdering så vet jag inte om det är muskeln eller en spricka i revbenen. :(
    Men skall till massören idag så hoppas hon kan känna lite om det är spänt i musklerna eller om det är så att jag har slagit till så illa att det sitter i skelettet.

Min nacke är stel som fan idag också. Vet inte om det är efter fallet eller om jag gjort något annat. Man är visst ingen ungdom längre…;)

Hoppas du blir bättre snart så du kommer iväg till gymmet.
    Inte kul att ligga hemma

abbarn87 wrote:
    Hoppas du blir bättre snart så du kommer iväg till gymmet.
    Inte kul att ligga hemma

Tack.
    Liggande hemma blir jag dock inte. Men kan inte göra alla övningar. Jag tog en extra vilodag idag för att förhoppningsvis vila upp ryggen lite. Så på torsdag kör jag igen så får jag se hur det känns.

Okej. Bra att ta en extra vilodag. Hellre det än att gå ut för fort och riskera skada sig

Hej alla. En liten uppdatering. Min skada i ryggen var värre än jag trodde, men samtidigt inte så illa som jag först trodde.

Jag har haft konstant ont i stort sett sedan jag ramlade och slog i ryggen. Det gick från att kännas som någon satte en kniv i ryggen så fort jag belastade muskeln till att värka konstant. Var hos min massör som sa att det kändes som en stabil sträckning. Men att ingen verkade mer sönder vad gällde fästen osv. Men jag var rädd att jag dragit på mig en spricka i skelettet. Men nu så här snart 2 veckor efter jag föll så känns ryggen på bättringsvägen. Jag kan sätta mig i bilen utan smärta och lyfta min son igen. Så det känns inte som det är en skada som sitter i skelettet.

Samtidigt som jag fick denna skadan åkte jag också på en förkylning. Hela familjen hade varit förkyld och jag själv trodde jag skulle klara mig. Kombinera en rethosta natten genom med en smärtande rygg så har ni ett perfekt recept på förlorad nattsömn. Så dom senaste veckorna är mer eller mindre ett töcken.

Nu är förkylningen borta och ryggen känns som den behöver något lite vila till. Jag känner av smärtan i vissa lägen, men inte så kraftigt. Samt att julhelgerna står för dörren så snart blir det ett åkande till höger och vänster och mycket annat att stå i.

Jag hade innan skadan och förkylningen siktat på 5kilo ner i december också Men under dessa veckor har jag inte haft ork att hålla ordning på kosten som jag borde. Jag har väl inte misskött mig enormt mycket, men inte skött mig exemplariskt heller. Så jag siktar på att December blir en förlorad månad där jag hoppas gå plus minus noll, eventuellt något kilo ner eller två.

Så nu ligger all fokus på att få en bra start på Januari då jag satsar för fullt igen.

Jag kommer eventuellt ta mig till gymmet nu på måndag och känna lite på vikterna för att se hur ryggen känns. Får se hur det känns på morgonen.

Jag får passa på och önska alla en god jul och ett gott nytt år.
    Jag har inte gett upp, inte dött. Jag har bara haft lite otur den senaste tiden. Men nu ser vi framåt! :)

Tillbaka igen äntligen efter skadan! Stor månadsuppdatering kommer lite senare idag. Men här är dagens och årets första pass i alla fall.

Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg.
    Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM 50kg. PB. Ryggen känns hur fin som helst!
    Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM fullt stöd med 20 plattor.
    Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM 15kg.
    Vila 60s mellan set.

Viewing 15 posts - 286 through 300 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.