Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 januari, 2011 at 10:09 #278014Anonym anvandareMember
Gott att du är tillbaka efter skada o förkylning! Lycka nu till med årets nya satsningar!
3 januari, 2011 at 11:48 #278015Anonym anvandareMemberHärligt att du kan köra igen och att ryggen är bra. Kör hårt!
4 januari, 2011 at 09:08 #278016Anonym anvandareMemberDag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM 40kg.
Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 90kg.
Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantel.
Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 94,5kg.
Vila 90s mellan set.Skall försöka sätta ihop månadsuppdateringen idag också. Fick inte tid till det igår som jag hade tänkt.
Fan i morse var det JÄVLIGT tungt att gå upp.
4 januari, 2011 at 12:33 #278017Anonym anvandareMemberYou go :emo-thumb
4 januari, 2011 at 16:09 #278018Anonym anvandareMemberSlänger in decembers videodagbok. Mått och foton kommer lite senare ikväll. December blev en svart månad.
[youtube=uumqlEADrbc]
4 januari, 2011 at 23:58 #278019Anonym anvandareMember[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/01/vag110103.jpg]Så var då december äntligen över. Det har utan tvekan varit den tuffaste månaden för mig kroppsligt på flera sätt. Jag började månaden med att ramla och slå mig något så in i helvete rent ut sagt i ryggen. Jag var totalt rörelsehindrad att göra i stort sett någonting alls. Var rädd att jag hade fått en spricka i revbenen eller gjort illa ett fäste eller liknande som skulle ta evigheter att läka. Nu i efterhand så kan jag konstatera att det var en stabil bristning men inga skador på skelettet eller liknande som tur var!
I samma veva åkte jag på en mindre förkylning som i sig inte skulle varit någon större fara egentligen. Men lägg till en krossad rygg och rethosta och du får en perfekt blandning för sömnlösa nätter. Jag är en person som verkligen kräver mycket sömn så när den blir rubbad för många nätter så blir jag inte rolig att ha att göra med.
Så det blev i stort sett ingen träning alls på hela december. Vilket leder mig till nästa fas. 2 veckor hemifrån hos släkt och vänner. Jul och nyår gjorde sitt bästa för att omsluta mig i mina gamla matvanor och jag lät den ta mig med hull och hår! Så man kan lugnt säga att det har varit ett frosseri utan dess like. Jag får väl se det som ett tecken på hur lätt det är att falla tillbaka i gamla vanor när man råkar ut för lite saker man inte räknat med. Men förhoppningsvis har jag väl lärt mig något av det. Jag är övertygad om att resultatet för månaden hade sett klart annorlunda ut om jag hade kunnat köra på träningen som vanligt fram tills vi hade åkt. Nu inträffade olyckan på sämsta månaden helt klart!
Resultatet viktmässigt denna månaden: upp 4,3kg!
Detta betyder att jag kommer få väldigt svårt att ta mig under 100kg som jag hade satt som mål senast i Januari. Men jag hoppas komma nära det målet i alla fall. Men 9,4kg på en månad tror jag blir tufft.Jag har inte kunnat ta något mått denna månaden för min lilla duktiga son har gömt måttbandet någonstans. Men skall se till att köpa ett som jag har liggande på kontoret tills nästa månad. Eller om jag lyckas hitta det innan dess. Men jag gissar att midjan eventuellt har gått upp någon cm eller två. Men byxor sitter fortfarande löst så det är nog inte så värst farligt.
[http://nykropp.se/2011/01/04/sammanfattning-av-femte-manadens-traning/ För bilder hänvisar jag till detta inlägg på min blogg.]
Träningen ser ut som förra månaden men jag har inga direkt stats eftersom förra månaden var utan träning.
Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg.
Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg.
Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM 20 plattor stöd, fullt stöd för tillfället.
Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM 15kg.
Vila 60s mellan set.Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 90kg.
Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantel.
Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 103,5kg.
Vila 90s mellan set.Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM 12,5kg.
Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM 36kg.
Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantlar.
Vila 90s mellan set.Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM 20kg.
Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM 31,5kg.
Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM 12,5kg hantel.
Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM 103,5kg.
Vila 60s mellan set.Så var då 2010 slut! Nu går vi in i nytt år, nya tag och nya möjligheter! Det skall bli spännande att se vad detta året bär med sig! Beach 2011 någon?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att börja träna!
6 januari, 2011 at 08:47 #278020Anonym anvandareMemberDag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM 15kg.
Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM 30kg.
Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantlar.
Vila 90s mellan set.Mörkt och snökaos när man gick upp vid 07.00. Kan säga att det var tomt på gymmet så när som städaren och en dam till.
Träningen gick bra idag. Men jag hade fortfarande en grym träningsvärk sedan måndagens pass.6 januari, 2011 at 16:52 #278021Anonym anvandareMemberFan ser bra ut! längesen ja va här inne nu har haft lite för mkt o göra för journal etc, ser fram emot att se din bild om ett halvår
6 januari, 2011 at 23:59 #278022Anonym anvandareMemberGött att se att du är tillbaks, och att du kom undan med mjukdelsskador. Jag har en liknande erfarenhet av december, beträffande styrketräningen, men har lyckats klämma in ganska många längdåkningspass.
Men – beträffande 2011 – nu kör vi!
7 januari, 2011 at 09:25 #278023Anonym anvandareMemberTackar alla! Jo skönt att skadan inte var värre än så, det känner jag också.
Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg.
Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM 40.8kg.
Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM 6kg hantel.
Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM 112,5kg.
Vila 60s mellan set.Avslutade också dagen med att se vad mycket jag kunde maxa i marklyft. Tyvärr stannade det på 90kg.
Kan man ursäkta sig med att jag inte kört denna övning så lång tid kanske. Försökte mig på 100kg men inte en chans att jag skulle få upp den med rak hållning i ryggen.Typs på hur man tränar marklyft för att öka i det på bästa sätt mottages tacksamt. Eller så är det kanske bara att nöta på och låta kroppen hinna ikapp.
Hur som helst så var det jävligt skönt att ta sig genom första veckan efter nyår! Kroppen känns rejält genomkörd kan jag lova efter det långa uppehållet i december.
Ha en trevlig helg alla!
8 januari, 2011 at 04:02 #278024Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Typs på hur man tränar marklyft för att öka i det på bästa sätt mottages tacksamt. Eller så är det kanske bara att nöta på och låta kroppen hinna ikapp.Tror dessa två går igenom det mesta man behöver veta, sen är det bara att nöta på!
[http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA]
[http://www.youtube.com/watch?v=ql-N9hAuxNs&feature=channel]8 januari, 2011 at 20:31 #278025Anonym anvandareMemberFlorin wrote:Tror dessa två går igenom det mesta man behöver veta, sen är det bara att nöta på![http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA]
[http://www.youtube.com/watch?v=ql-N9hAuxNs&feature=channel]Tack! Det var grymma filmer. Har också fått erbjudande av en polare som gymmat i många år att komma med honom till exhale gym. Men vet i fan om man vågar sig in där. :p
8 januari, 2011 at 22:35 #278026Anonym anvandareMemberHar ögnat igenom journalen nu ikväll, och jag är mycket imponerad.
Jag är även väldigt sugen på att få reda på lite hur du äter, skulle va kul att få se..
Kör hårt!
MVH Jocke
9 januari, 2011 at 11:27 #278027Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Har också fått erbjudande av en polare som gymmat i många år att komma med honom till exhale gym. Men vet i fan om man vågar sig in där. :pDom ser bara farliga ut Dennis. Inget att vara rädd för, haha. Vore kanske bra för dig att känna på atmosfären på ett riktigt byggargym. Brukar vara god inspiration att slita hårdare på sitt vanliga träningsställe efteråt…..
:pop:9 januari, 2011 at 11:32 #278028Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Tack! Det var grymma filmer. Har också fått erbjudande av en polare som gymmat i många år att komma med honom till exhale gym. Men vet i fan om man vågar sig in där. :pSåklart du vågar! Jag kan följa med och hålla handen! Då är vi två stycken småkillar bland alla stora! Skämt å sido, exhale passar alla Riktigt bra gym!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.