Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 331 through 345 (of 894 total)
  • Author

Var genomtrött när klockan ringde i morse. Stängde av den och somnade om. Frugan hade fått ett möte bokat med jobbet på morgonen och det var barn som skulle köras hit och dit samt på toppen av allt punktering på den ena bilens däck. Så jag hade en hel del att fixa med på morgonen. Men efter barnen och bilen var lämnad på verkstad så promenerade jag bort till gymmet istället för att bara sitta och vänta på att dom skulle byta däck.

Så det blev ett pass idag ändå, kändes skönt. Gymmet var fyllt av nyårslöften! Men eftersom det var benträning så…ja dom maskinerna och stationerna var lediga. :)

Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
    Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 90kg.
    Ja kände mig inte riktigt klar efter dessa seten. Jag kände mig jävligt stark i benen idag. Så jag la på en platta till och körde 4 set, 10 reps på 99kg också! Nu har jag bump i skinkorna! :D
    Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantel.
    Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 94,5kg.
    Vila 90s mellan set.

Vet i sjutton vad som hände idag. Jag var helt orkeslös när jag vaknade i morse. Fick lite yrsel när jag gav barnen frukost och var helt ofokuserad. Kanske gick jag på för stort kaloriunderskott igår. Vet inte riktigt då jag inte räknar som oftast. Men när jag väl kom till gymmet så fanns det ingen ork alls i min kropp. Men tog mig genom passet i alla fall och det gick väl som det gick.

Märkligt, men skall försöka få i mig lite mer mat idag och se om det blir någon skillnad i morgon. Det kan ju spelat in också att jag skippat vilodagen denna veckan eftersom det blev fel i början av veckan. Så det kan vara kroppens sätt att säga att vila behövs.

Nåja, i morgon är sista träningen denna veckan i alla fall. :)

Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
    Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
    Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM 15kg på första sedan var det total stopp så det blev 12,5kg på dom sista 3. :(
    Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM 35kg.
    Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantlar.
    Vila 90s mellan set.

Sista dagen på veckan och sista träningsdagen!
    Idag var den underkropp och jag kan säga att min kropp är jävligt mör efter veckans träning. Vet inte riktigt varför, kanske börjar jag göra övningarna rätt. :D
    Körde barnen till dagis och sedan bar det av till träningslokalen. Jag kommer från och med denna veckan börja träna strax efter 10.00 istället för tidigt på morgonen som jag gjort innan. Anledningen till detta är att frugan har börjat jobba igen efter att varit föräldraledig. Men lite sovmorgon skadar aldrig!

Här är i alla fall dagens pass.
    Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
    Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg. Skall testa att lägga på något kg extra på denna övning nästa vecka.
    Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM 40.8kg.
    Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM 6kg hantel.
    Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM 112,5kg.
    Vila 60s mellan set.

Har med start igår börjat föra lite journal över vad jag äter. Använder appen shapeup till iphone för att få en överblick.

Gårdagens intag av mat landade på 1833 kalorier fördelat på
    Protein 186g
    Kolhydrater 69g
    Fett 89g

Frukost 250gram keso med 3 kokta ägg.
    Lunch en proteindrink.
    Middag en max gi meny med bönsallad.
    Kvällsmat 2 kycklingfileer.

Vaknade i morse och kände mig allt annat än i form. Det känns tungt i kroppen av någon anledning. Men när barnen var lämnade på dagis så gav jag mig i alla fall iväg till gymmet. Det ångrar jag inte nu kan jag lova!

Jag fick en film på bänkpressteknik från en kompis i förra veckan. Där en snubbe visade att man skulle tighta till allt från fötter upp till bål osv.

Så jag tänkte att jag testar väl att göra ungefär som han beskrev. SKOJA ATT DET LOSSNADE ELLER! Dom 30kg som jag precis har tagit mig genom i mina 8 set formligen flög upp och jag drog till och med några extra innan det blev för tungt! Så jävla gott det kändes! Hoppas kunna hålla kvar den känslan och öka nästa vecka.

Även marklyftet gick oförskämt bra idag. Kändes som jag hade koll på ryggen genom hela serien och inte tappade den på slutet som jag gjort innan. Framförallt kändes greppet runt stången lätt idag.

Militärpressarna körde jag också fler reps än tidigare. Så där måste jag höja nästa vecka om det känns lika bra som denna dagen.

Chins fortfarande en akilleshäl.

Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg. Plus 3 set Extra!
    Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM 70kg rakt genom.
    Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM fullt stöd med 20 plattor.
    Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM 15kg. Plus 4 set extra!
    Vila 60s mellan set.

Så jävla god träning idag och det kändes som jag skulle vilja stanna kvar hur länge som helst. Men hade saker att göra tyvärr. :)

Grym start på veckan!

Misstänker att jag har en liten förkylning på gång eventuellt. Så nu pumpar jag i mig cbrus och kan jang eller vad fan det heter. Kände mig lite seg idag men till gymmet bar det av och jag fick väl av ett helt ok pass tycker jag nog. Hellre ett lite slöare pass än inget alls! ;)

Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM 40kg.
    Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 99kg.
    Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantel.
    Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 94,5kg.
    Vila 90s mellan set.

Nykropp wrote:
    Vaknade i morse och kände mig allt annat än i form. Det känns tungt i kroppen av någon anledning. Men när barnen var lämnade på dagis så gav jag mig i alla fall iväg till gymmet. Det ångrar jag inte nu kan jag lova!

Jag fick en film på bänkpressteknik från en kompis i förra veckan. Där en snubbe visade att man skulle tighta till allt från fötter upp till bål osv.

Så jag tänkte att jag testar väl att göra ungefär som han beskrev. SKOJA ATT DET LOSSNADE ELLER! Dom 30kg som jag precis har tagit mig genom i mina 8 set formligen flög upp och jag drog till och med några extra innan det blev för tungt! Så jävla gott det kändes! Hoppas kunna hålla kvar den känslan och öka nästa vecka.

Även marklyftet gick oförskämt bra idag. Kändes som jag hade koll på ryggen genom hela serien och inte tappade den på slutet som jag gjort innan. Framförallt kändes greppet runt stången lätt idag.

Militärpressarna körde jag också fler reps än tidigare. Så där måste jag höja nästa vecka om det känns lika bra som denna dagen.

Chins fortfarande en akilleshäl.

Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg. Plus 3 set Extra!
    Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM 70kg rakt genom.
    Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM fullt stöd med 20 plattor.
    Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM 15kg. Plus 4 set extra!
    Vila 60s mellan set.

Så jävla god träning idag och det kändes som jag skulle vilja stanna kvar hur länge som helst. Men hade saker att göra tyvärr. :)

Grym start på veckan!

hm.. det där med bänkpresstekniken lät jävligt intressant :D
    Alltid sån skön känsla när man bara vill fortsätta mer och mer, även fast man kört ett bra pass!
    Härligt :D😀

Ja man blir glad när det släpper. Hoppas att det inte var en gång bara. Men kändes inte så. Innan har jag bara lagt mig ner på bänken och kört. Men denna gången fick jag mer spänn i kroppen och det blev en jävla skillnad! Så ser fram mot nästa måndag. Nu är det bara knäböjen som fortfarande är åt helvete. Får ingen känsla i den. :(

Drog med mig frugan till träningen idag. Hon håller på att träna för tjejmilen i stockholm senare i år. Så hon körde löpbandet och jag gav mig på vikterna.

Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
    Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
    Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM 15kg.
    Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM 35kg.
    Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantlar.
    Vila 90s mellan set.

kul att följa detta. keep up the good work.

och angående bänk teknik kan jag bara hålla med att man kan göra stora framsteg med att ha bra lyftteknik och balans = mer kraft att lyfta med och mindre att balansera stången med :)

Hur är det med vikter och stångvikter, redovisar du stång+vikt eller bara vikter?

Tycker det ser lovande ut med din journal och din träning. Du har inspirerat många och kommer inspirera ännu fler när väl formen är klar.

Du visar en stark vilja och visar att vem som helst kan bli vad han drömmer om.

Du är en bra man, fortsätt träna livet ut. Jag tror på dig!

Albin wrote:
    Hur är det med vikter och stångvikter, redovisar du stång+vikt eller bara vikter?

Det är vikter på stång som redovisas på bänkpressen. Kör bänk i smith för jag har ingen som passar när jag tränar, och är långt från säker vad jag klarar tyvärr. Stången väger 15 pounds, ca 6 kg?

På knäböj och marklyft är det inklusive stång för dom vet jag väger 20kg.

Hoppas kunna börja köra bänkpress i riktig bänk nästa vecka. Får nog då börja med lite lägre vikter för jag kan tänka mig att det blir en satans skillnad att köra bänk utan den hjälp man har med sidoförflyttningar osv i smithen.

Det vore kul om vi när vi käkar buffe kunde ta ett pass innan eller så. Skulle verkligen behöva lite hjälp med tips på tekniker osv känner jag. Men i nuläget är jag mest stolt över att jag fortfarande tränar efter ett halvår. :)

ovalie wrote:
    kul att följa detta. keep up the good work.

och angående bänk teknik kan jag bara hålla med att man kan göra stora framsteg med att ha bra lyftteknik och balans = mer kraft att lyfta med och mindre att balansera stången med :)

Tack! Jo jag har mer och mer förstått vikten av teknik. Men då jag är en ensam krigare så får det komma allt eftersom. Jag har inte bråttom utan tar den tid det tar.

Roligt wrote:
    Tycker det ser lovande ut med din journal och din träning. Du har inspirerat många och kommer inspirera ännu fler när väl formen är klar.

Du visar en stark vilja och visar att vem som helst kan bli vad han drömmer om.

Du är en bra man, fortsätt träna livet ut. Jag tror på dig!

Tack så hemskt mycket! :)

Nykropp wrote:
    Det är vikter på stång som redovisas på bänkpressen. Kör bänk i smith för jag har ingen som passar när jag tränar, och är långt från säker vad jag klarar tyvärr. Stången väger 15 pounds, ca 6 kg?

På knäböj och marklyft är det inklusive stång för dom vet jag väger 20kg.

Hoppas kunna börja köra bänkpress i riktig bänk nästa vecka. Får nog då börja med lite lägre vikter för jag kan tänka mig att det blir en satans skillnad att köra bänk utan den hjälp man har med sidoförflyttningar osv i smithen.

Det vore kul om vi när vi käkar buffe kunde ta ett pass innan eller så. Skulle verkligen behöva lite hjälp med tips på tekniker osv känner jag. Men i nuläget är jag mest stolt över att jag fortfarande tränar efter ett halvår. :)

Många gånger är ett gjort träningspass, ett bra träningspass.
    Dröjer några veckor innan jag har tid över, två följande helger är det 12timmarspass på jobbet som gäller och helgen efter befinner jag mig i örebro.

edit: 15pounds = 6.75kg (0.45kg/pound)

Viewing 15 posts - 331 through 345 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.